Kirjoittaja Aihe: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa  (Luettu 3696 kertaa)

seppomikael

  • Vieras
Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« : 01 Elokuu, 2009, 14:09:52 »
Tuli vähän harjoiteltua leijuttelua ja itseään kohti lentoa tänään Sipoossa. Yksikseni sain siellä olla ja olosuhteet olivat lähes ihanteelliset!

Eli tapahtumia lyhyehkösti. (Mitään en osaa ihan lyhyesti kertoa... ;D)

Minulla on nykyisin viissatanen ja kuussatanen ja kumpaankin 4 akkua. (Kukakohan päivittäisi nuo kopteritietoni... ::))
Eli aloittelin viissatasella varovasti. Kaartelin taivaalla ees sun taas kuitenkin sillei että perä oli koko ajan enemmän tai vähemmän itseeni päin. Ekan akun loppupuolella jossain 20m korkeudessa käänsin keulan elämäni ekaa kertaa itseeni päin ja uskalsin pitää sen niin ainakin kymmenesosasekunnin! HUH!!
No sitten perä itseenpäin ja loppuakku hiljalleen lennellen kunnes tämän hetkinen ajoaika per akku (8min) tuli täyteen.
Kone alas ja akunvaihtoon. Ja takaisin taivaalle! Nyt hiljaksiin rupesin yrittämään ohjailla sitä kopteria nokka itseeni päin ja yllättäen se alkoi sujumaan hyvin! Ei se toki paikallaan pysynyt mutta jossain metrin kahden alueella siellä 10-20m korkeudessa. Väliin taisi nousta varmuudeksi ylemmäksikin...
No seuraavaksi vein konetta kauemmaksi ja aloin ajamaan itseäni kohden ja sitten enemmän vähemmän tiukka kaarto vasemmalle. Pitihän lavat makeeta pärpätystä! ;D
Näin ajelin kaikki akut loppuun. Kone ylös, keula itseeni päin ja kun alkoi tuntumaan epävarmalta niin perä itseeni päin ja uudestaan. Ja jos sain keulan pysymään itseeni päin hallitusti riittävän pitkään niin sitten ylemmäksi ja kauemmaksi ja palkkiolento itseä kohden ja kaarto sivulle. Varovainen ja aika hätäinen vaakamonikulmiokin tuli ajettua.

Sitten otettiin kuussatanen ja jatkettiin harjoituksia. Sillä en lennellyt itseäni kohti mutta leijuttelin kyllä.
Ekan akun puolivälissä tuli sellainen hetki että aloin korjaamaan perä itseeni päin väärään suuntaan. Sitä kesti vajaat puoli minuuttia ja sitten taas alkoi sujumaan. Eli jatkettiin! Kone ylös ja nokka itseänipäin ja oltiin siinä mitä oltiin. Ei se paikallaan pysynyt vieläkään mutta sen parin metrin sisällä. No, ekan akun ajoaika (9min) tuli täyteen ja kone alas ja akun vaihtoon. Ja takaisin taivaalle.

Ja taas keula itseeni päin ja ja sitten perä ja pikku rauhoittuminen. Puolivälissä akkua alkoivat hankaluudet.
Yhtäkkiä en osannutkaan enää leijuttaa perä itseeni päin!! Korjasin koko ajan väärään suuntaan. Ja vaikka miten yritin skarpata niin tämä jatkui. Ja jatkui. Yritin saada koneen alas mutta ei siitä mitään tullut kun joku tollo korjasi kopteriani koko ajan väärään suuntaan. No, tuli siitä mielenkiintoisen näköistä keikkumista joka suuntaan. Ja lopuksi hallitsematon tupsahdus peltoon joidenkin tähkien sekaan.. ;D
Onneksi tajusin tälläkin kertaa (samoin kuin edellisen torpin aikana viime kesänä) vetää kaasutikun taakse. Idle päällä! 8) Holdiin en tajunnut koskea missään vaiheessa. No, pääratashan siitä hajosi kun kone kiekaisi tyhjää.
Mitäkö muuta koneesta hajosi? No kaikenlaista pientä...

- Pohjalevystä murtui kaksi landarin korvaketta. No, onneksi on varalla Mikaelin tekemä alumiinipohjalevy.
- Pääratas tietenkin. Sellainenkin löytyy.
- Stabbarin tanko oli 30° mutkalla joten vaihdan senkin. Sitä ei taida olla.
- Pitchin vivun ruuvi (ESP) katkesi. Täytyy käydä ruuvilaatikolla... Uusi linkinpää menee ostoslistalle.
- Kardaanin etukulmavaihteesta katkesi toisesta rattaasta yksi hammas. Tilaukseen...
- Toinen landariputki katkesi. Tilaukseen.
- Toisen päälavan tuli alapinnalle noin sentin mittainen poikittaislohkeama. Muuten lavat pysyivät ehjänä. Väkivaltaisten taivuttelukokeiden jälkeen     luulen että tuo lapa kestäisi minun lentojani vielä mainiosti mutta vaihtoon menee päälavatkin. HÖH!
- Koppa sai jokusen arven itseensä ja ikkunan kohdalta irtosi muutaman neliösentin alueelta maali. No lasikuituteippiä siitäkin yli!
- EDITTIÄ: Pääakseli oli sen verran mutkalla että juuri näki kun pöydällä pyöritteli. Olisiko ollut heitto jotain 0,1-0,3 millin välillä -> vaihtoon.

No, saapi pistää pikkutilauksen menemään Rekku-Jutun suuntaan...

Ja lopuksi pilotin vammat: Kuhmu itsetuntoon mutta onneksi siihen on jo puhallettu joten paranee luultavasti täydellisesti. Ei enää edes jomota....

Ja ihan lopuksi vahinkotutkintalautakunn an asiantuntijalausunto: Pöllö mikä pöllö. Siis pilotti. Ei tajunnut pitää lentojen välillä minkäänlaista taukoa eikä ollut varustautunut lippiksen lisäksi lainkaan auringon paahteeseen. Kotiin päästyään oli juonut päijänteen lähes tyhjäksi. Mutta kivaa oli silti sanonut olevan!
« Viimeksi muokattu: 01 Elokuu, 2009, 14:53:55 kirjoittanut seppomikael »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« Vastaus #1 : 01 Elokuu, 2009, 14:20:25 »
Loistavaa, Seppo! Hienosti harjottelit. Kyllä se vanhakin koira... ;)

Mä onnistuin kanssa tekemään toisen tonttini niin, että olin kentällä yksin ja lensin täysin putkeen useita akkuja ja tankkeja. Mulla ainakin vaikuttaa keskittymiskykyyn ja alkaa olla semmonen hälläväliä meno päällä. Siinä vaiheessa pitäs varmaan osata lopettaa tai huilata hetki.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« Vastaus #2 : 01 Elokuu, 2009, 14:46:02 »
Siitä se lähtee  ;)  On tosiaan liian kova houkutus ajaa putkeen jos ei ole mitään mikä tauottaisi välillä. Hyvä tapa on istahtaa alas ennen kuin akun irrottaa ja miettiä syntyjä syviä. Venyy se tauko väkisin hieman kun antaa koneen olla hetken ja vasta sitten alkaa vaihtamaan akkua.
Ei muuta kuin kone kasaan ja uudelleen ajamaan.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« Vastaus #3 : 01 Elokuu, 2009, 16:12:39 »
Seppo, hienoa, että viimein kokeilit nokka itseäsi kohti  :)

Sääli, että tuli torppi  :o , mutta kuten oot mulle sanonut: jos tulee torppi, kopu korjataan ja harrastus jatkuu !

Pahus kun mulla ei ole vielä ostettuna varaosia 600ESP:hen, muuta kuin lavat ja torkkutuben etu- ja takarattaat. Sitten meidän varaosapalvelu toimisi puolin ja toisin. No, täytyy lähiaikoina tilata varaosia, jotta saadaan tämäkin asia toimimaan  8) . 450:seen mulla on melko paljon varaosia.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« Vastaus #4 : 01 Elokuu, 2009, 16:16:29 »
trex-storessahan toimii hyvä varaosapalvelu  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

seppomikael

  • Vieras
Vs: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« Vastaus #5 : 01 Elokuu, 2009, 16:30:24 »
Jep!

Kiitoksia kannustuksesta! ;D

Rekku-Jutusta niitä osia saa ja tilaus on jo viimeistelyä vaille.

Tuli vaan pieni mutka matkaan. Tuossa ESPssä on swashin pyörähdyksenestotuki samalla pitchin linkki. Ja siihen päähän on omansalainen linkinpää.
Ja Align ei myy tuollaista linkinpäätä erikseen vaan täytyisi ostaa nitroon tarkoitettu päivityssarja mistä saa moisen linkinpään.
Joten saa tuo 600 jäädä lepäilemään noille sijoilleen kunnes moisen linkinpään jostain saa.
Täytyy soittaa Rekku-Juttuun ja kysellä että saisko niitä jostain.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« Vastaus #6 : 01 Elokuu, 2009, 16:37:28 »
Mulla on!

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Nose-Inn leijuttelua Sipoossa
« Vastaus #7 : 01 Elokuu, 2009, 22:38:55 »
Nyt on Seppo minun vuoro!!!!

Kaikki tarvitsemasi osat saat täältä!!!!!

Enään en tälle illalle mie saa ajaa, mutta voit tulla noutamaan.
Huomis aamuna ennen ysiä olen vielä kotona. sitten päiväksi ameriikan rautoja vorssaan ihmettelemään.

-jari-
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4868 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Lokakuu, 2007, 08:30:32
kirjoittanut riku
4 Vastauksia
3030 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2008, 20:58:32
kirjoittanut MTHS
2 Vastauksia
2563 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2008, 23:30:05
kirjoittanut kaardian
Leijuttelua

Aloittaja Kaunotar « 1 2 3 » MyFleet

58 Vastauksia
14245 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2020, 11:15:24
kirjoittanut Kaunotar