Eagle has flown (and also landed)!!!
Pääsiäislomilla nyt oli sitten aikaa puuhastella. Ensin oli hieman Ossin kanssa käynnistys ongelmia, sillä neulan säädöt hakusessa. Raptor techniquen mukaan sitten löyty jotain osviittaa, eli pääneula 2 kiekkaa auki ja tyhjäkäynti alle puoli kiekkaa. Tuntu toimivan. Tasaisesti kierroksia lisäilin ja ongelmana ollut kytkin tuntui pelavaan nyt moitteetta! Kierrokset kun nousi tietyn rajan yli alkoi kova tärinä. Lavat olivat liian tiukalla eivätkä ne suoristuneet pienillä kierroksilla. Löysääminen auttoi ja tuloksena tasainen kopteri kierrosten noustessa. Tyytyväisenä pakkasin kamat ja siirryin parempaan paikkaan kokeilemaan.
Eka lentoo yritys oli lähinnä sellaista maamatelua. Kone ilmaan ja heti maahan ja trimmausta kehiin. Fiilis oli hyvä, sillä kopu pysyi ehjänä ja kävi jopa ilmassa!
Tänään sitten uudemman kerran. Trimmaus jatkui ja muuten tuntuu kohtuu hyvältä, mutta perä seilaa jatkuvasti maan lähellä. Tämä vaikeuttaa trimmausta. Kopteri kävi metrissä, eli todella rauhallisesti mennään. Pitää vähän tutkailla jälleen tuota gyron trimmaus teoriaa. Ainut ongelma on se että peräroottorin hihna tuntuu tökkivän. Välillä pyörii hienosti, mutta välillä ottaa kiinni. Onko hihna liian löysällä ja se pääsee hyppimään? Vai kenties liian tiukalla.
Tämä voi selittää perän kiertymisen.
Edit: Nyt sisällä testatessani perä tuntui toimivan normaalisti, eikä ota kiinni. Ilmeisesti syynä on sitten lämpölaajeneminen tai tässä tapauksessa kutistuminen joka lyhentää perää ja hihna pääse hyppimään.
Nyt loppui polttoaine, joten testailut loppuivat siihen ainakin pariksi päiväksi.
Jos porukat Espoon tai Helsingin suunnalla on menossa, joskus lennättämään niin voisin lyöttäytyä mukaan. Koskaan en ole nähnyt muun kuin oman kopterin livenä lentävän
Hyvät fiilarit oli nähdä vihdoin kopu ilmassa ja vielä ehjänä alas!!
edit: Gyro ei ollut AVCS/HH tilassa. Tämä pitää muuten muutta ensi kerraksi.
-