Hups, homma meinaa karata käsistä...
Niinpä, Timolla on jalot ja ylevät aatteet, mutta mulla taas kulkee ajatukset lähinnä maan sisässä, eli ajattelen enempi raadollisesti.
Jotta sarjojensa voittajilla olisi käyttöä esim. kopterikitille, sen pitäisi olla esim. tasoa WC3, onpi taas niin kallis, että mistä revitään rahat, nykyisillä kilpailijamäärillä osallistumismaksu pompsahtaisi niin suureksi, että se vähentäisi osallistujamäärää entisestään. Ja esim. maajoukkuemiehet saa muutenkin kalustonsa todella edullisesti. Sen he ansaitsevatkin, en sitä kadehdi.
Palkintojen lahjoitus huippumiehille taas ei ole kauppiaan näkökulmasta kannattavaa, se vaan vähentää kaupankäyntiä entisestään.
Tämä säie koski tosiaan kolme kilmpailun sarjaa eurosport ja popular luokissa. Samoin ne palkinnot. Maajoukkueheebot eivät siis pääse osalliseksi tähän. Minulla ei ainakaan ole mitään käsitystä siitä kuka esimerkiksi eurosportissa voittaisi sen sarjan. Se on tiedossa, että F3C-FAI luokassa palkintona parhaille on kuitenkin paikka maajoukkueessa joka mitä ilmeisimmin kiinnostaa sitä luokkaa harrastavia enemmän kuin joku peruskopteri tai lahjakortti.
Niistä ensi kertaa kilpailevista joku voi saada kipinän, vaikka lennätykset kisatilanteessa meneekin yleensä ihan ketuiksi. Kuten mullakin, vaikka kuinka reenaisin. Siispä kilpailen lähinnä itseni kanssa.
Mikäli kilpailutoiminta pidetään pienen eliitin puuhailuna, kuten jotkut sen nähtävästi haluaa varjoleireineen, niin seurauksena voi olla kilpailutoiminnan totaalinen näivettyminen, kuten on käynyt eräissä lennokkiluokissa.
Jollei itse kilpailuun osallistuminen ja sen tuoma fiilis ja "urheilujuhlan" tuntu saa sitä kipinää aikaiseksi siihen hommaan, niin tuskin joku arpajaispalkinto sitä tuo. Kyllä se halu kilpailla ja tavoitteiden asettaminen jne. pitää lähteä itsestä eikä palkinnosta. Toki palkinto kannustaa varmasti yrittämään vielä enempi ja nostaa niitä omia tavoitteita jne. Ei kilpailuista ole tarkoituskaan saada mitään kopterileirin kaltaisia tapahtumia.
Ja kyllä, valitettavasti kilpailutoiminta on pienen porukan puuhastelua. Onneksi tähän porukkaan pääsee aina halutessaan mukaan, sen tietää kaikki jotka sinne ovat tulleet. Näin on maailmallakin. Ruotsissa ja Norjassa F3C-FAI luokkassa kilpailee about sama määrä ihmisiä mitä Suomessa. Virossa ei kai ketään ja Tanskassa 2 - 3. USA:ssa kyseistä kilpailumuotoa diggaa muutamakymmenen jamppaa käsittääkseni. Saksassa sama juttu jne. Aasiassa ja varsinkin Japanissa asia on toisin.
Jäihän vuonna 2006 jo kopteri SM:t pitämättä, kun ei ollut osallistujia....silti harrastajamäärä on kasvanut, ensimmäisillä kevätleireillä esim. osallistujamäärä oli luokkaa 20-25 ukkoa, kahdella viimeisellä luokkaa 50.
Vaikka järjestäjän ruma naama ei taida kaikkia miellyttääkkään
Kukaan ei enää viitsi kisoja pitää, jos ukkoja tulee 2 tai 3 osallistumaan. Myös kivaa pitää olla.
Samaten kisojen talouspuoli niine palkintoineen on helpompi järjestää kun osallistujia on enempi, vaikka sitten niitä palkinnon perään tulijoita, niitten osallistumismaksut kun on ihan samaa valuuttaa kun muidenkin.
Onhan leiri ja kilpailu aivan eri asia. Leirilla enempi keskitytään kaikkeen mahdolliseen lavan heitosta bissen juontiin ja joskus jopa kopteria lennätetään jne. Olisi leiri melko tylsiä jos jokainen 50 osallistujasta saisi lennättää 9 minuuttia kerrallaan jne. Kilpailuissa tämä on taas oleellista kilpailijan keskittymiskyvyn jne takia. Se ei tarkoita että pitäisi verenmaku suussa kilpailla, kyllähän sä Jari sen tiedät. On se kuitenkin hyvä tehdä selväksi, että kisoissa lentää vain kilpailijat ja muut lentelee sitten kisojen päätyttyä. Sitten se kisojen ikävin puoli tuomarointi ja tuloslaskenta. Se ei ole kauhean palkitsevaa hommaa katsella silmä terävänä kilpailijoiden lentoa ja yrittää arvostella sitä tasapuolisesti. Muutama tunti sitä päivässä on jo ihan hirveää, samoin se raasu joka joutuu arvostelulomakkeita syöttämään exceliin, niin ei hän paljoa ehdi muiden kanssa turisemaan vaikka miten mieli tekisi. Heitä kunniottaakseen olisikin suotavaa, että kilpailuihin osallistuu vain ne jotka oikeasti haluavat. Sitten niille arpajaisten perässä tuleville voidaan vaikka arpoa se muutaman kympin lahjakortti hangaround-toiminnasta.[/quote]
Ja jos Timolla ei ole aikomusta järjestää makkaran ja kahvin myyntiä kisoihin, niin mä voin sen tehdä, tuotto kilpailutoiminnan hyväksi tavalla tai toisella. Jos vaan käy.
Totta kai se käy, kaikin mokomin vaan. Melko usein kyllä olemme käyneet porukassa pizzalla tai hampurilaisella kisojen jälkeen, mutta voihan sit makkaraakin kuluttaa.
PS. Ai niin, meillä on toki melkein joka viikonloppu maajoukkueen kanssa varjoleiri. Sen verran sisäänpäin kääntyneitä olemme, että emme juurikaan huutele missä milloinkin olemme ja olemmeko me... Tämä ihan sen takia, että pyrimme yleensä hakeutumaan kentällä jossa saamme keskittyä treenaamiseen. Toki jokainen on tervetullut mukaan, mutta varoitan, treenaamme kisaohjelmia ja liikkeitä. Se tarkoittaa sitä, että vain yksi meistä lentää vuorollaan ja haluaa käyttöönsä koko sektorin. Tämä ei siis ole mitenkään leirimäistä touhua jossa on koptereita ilmassa kuin hyttysiä jne. Tämä ei kuulosta kivalta ja siksi meitä ei kai enempää olekaan
Toki joskus saatamme sanoa jonkun sanan toisillemme tai jopa joskus uskallamme laskea kilpailijan reviirillemme vakoilemaan
Vispilä laittoi linkin jossa Scott Gray lentelee. Ilmeisesti oli henkeäsalpaavaa touhua, itse en videota saanut auki. Me jotka näitä varjoleirejä pidämme, uskottelemme itsellemme, että kun kovasti treenaamme, niin ehkä joskus mekin voisimme olla yhtä hyviä. Se vaatii vielä paljon treeniä ja osa meistä käy koulua, osa on töissä jne. näin ollen usein vain viikonloppuisin on aikaa lennättää joten siksi meillä on näitä varjoleirejä melkein joka viikonloppu. Täytyy myös todeta, että meilla oli ajatus, että olisimme tulleet käymään leirillä. Mutta heikot säät ja viimeistään tilanne torstain jossa yhden meidän automme kimppuun hyökkäsi lennokki. Sai meidät tekemään sen päätöksen ettemme nyt uhmaa joukkutapahtumaa suurentuneen onnettomuusriskin johdosta. Pyörimme kuitenkin eri kentillä ja viimeaikoina niin kopteri kuin lennokkipuolella uusien harrastajien toimintatavat kentillä ja kenttäsäännöt ovat olleet sitä luokkaa ettemme kohta enää uskalla osallistua julkisiin tapahtumiin.
Joku aika sitten täälläkin naureskeltiin SIL:n turvallisuusohjeille vai mitkä ne oli. Mikäli tuollaiseen jo suhtaudutaan välinpitämättömästi, niin kohta aletaan vanhoista hyvistä kenttäsäänöistä ajattelemaan, että ne koskee vain niitä isoja koptereita ja lennokkeja. Kyllä näillä pikkukoneilla voi ajella varikon päällä jne... Sitten kohta lipsuhtaan kaikesta ja sitten ei ole enää harrastaminenkaan kivaa. Saatika kauaa luvallista.
En syytä, että kevätleirillä oltaisiin syylistytty tähän. Sitä vaan alkaa pelkäämään tapahtumia joissa on uusia kuskeja paljon. Eikä se ole kivaa mennä jokaisella sanomaan, että lennätä kauempana äläkä tule varikon päälle jne... Ja mikä tärkeintä, kevätleirillä oli käsittääkseni reilu 50 osallistujaa ja hauskaa oli. Olisiko leiri ollut jotenkin parempi jos sienne olisi pari jamppaa tullut lisää pyörimään? Tietenkin toivon, että sanot ettei leiri ollut mitään ilman meitä. Näinhän se toki on
Mutta tuskin se kevätleirin ilosanoma harrastuksesta heikkeni. Ainakin häät saatiin onnellisesti läpi ja hääpärikin lienee vielä hyvissä väleissä keskenään eikä mitään cabiinisäröä ole syntynyt.
--
Timo