Toivottavasti joku Honey Bee King 2:een perehtynyt kopteriguru osaa vastata tähän, sillä kopukuume on kova (!!), mutta ei ole mukavaa, että kopua ei saa pelittämään… Pieni tarina alla…
HBK2 otti ensilentonsa viikko sitten ja ihan hienostihan tuo meni. Rauhallinen kopteri tuolla vakiomoottorilla. Jouduin tosin vaihtamaan alkuperäiset kierot puulavat hiilikuituvahvistettuihi
n, jotka toimivat hienosti ja lapaurakin oli näiden kanssa kohdallaan linkkien pituuksiin koskematta.
HBK2 teki kuitenkin kolmannella lennolla ihmeellisen tempun ja vaikutti siltä, että tuo harjallinen vakiomoottori leikkasi kiinni tms., sillä kopteri syöksähti aivan arvaamatta n. vajaasta metristä maahan sillä seurauksella, että lavat menivät rikki (”kaatui” salamannopeasti vasemmalle kyljelleen ja mäjähti maahan). Tämä yllättävä putoaminen oli hieman outo juttu, sillä en tehnyt ohjauksessa mitään aiemmasta poikkeavaa ja kopteri oli täysin hallussa ennen tapahtumaa.
E_skyn harjaton moottori (3900 RPM) odotti kuitenkin paketissa, joten vaihdoin sen ja moottorin mukana tulleen 25 A:n noparin kopteriin.
Moottorin asennus meni hienosti: tosin moottori ja ratas (10T, onko muuten ok? Harjallisen vakiomotin kanssa oli 9T.) olisivat saaneet olla lähempänä pääratasta, sillä tuo löi hetken tyhjää sillä seurauksella, että päärattaan hampaat hieman pyöristyivät…
Mutta ilmaan en sitten kopteria enää kunnolla saanutkaan. Kun sain maaefektin voitettua, rupesi kopteri pyörimään ympäri eli näytti siltä, että perä ei pitänyt lainkaan. Testasin ensin liukkaalla alustalla eli pahvin päällä ja sitten tein kopterille ”testipenkin” eli tolpan päähän laakeroitu pyörä ja kopu siihen kiinni. Tolppa sitten vatupassilla pystysuoraan.
Perä oli todella levoton. Kun sain perän tietyillä kierroksilla pitämään trimmiä säätämällä, rupesi kopu jo sitten enemmän tehoja annettaessa taas pyörimään. Outoa oli myös, että kun perän sai pysähtymään ja käänsi sitä sitten ohjainta käyttämällä, ei liike enää pysähtynytkään tai pysähtyi aikamoisella viiveellä. Ikään kuin ohjauksessa olisi ollut melkoinen viive tms. Tosin huomasin myös, että lapaura heitti pahasti, kun kopteri oli tämän tolpan nokassa. Pahimmillaan eroa oli lapojen välillä toista senttiä! Mutta tämän ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa pyörimiseen, vaan enemmänkin tärinään ja lennettävyyteen jne.?
Missä siis mahdollinen vika? Gyro on HBK2:n perusgyro ja perän servo vakiodigiservo. Servo tosin temppuili moottorin/noparinvaihdon jälkeen oudosti pari kertaa, kun ensimmäisiä kertoja laitoin virtoja päälle. Meni äärilaidasta toiseen pari kertaa ja jollain kertaa ei reagoinut mihinkään ohjausliikkeeseen tms. Tosin en tiedä, johtuiko tämä siitä, että joudun oikeasti käyttämään väkivaltaa, jotta saan akun ja noparin T-liittimet yhteen. En ymmärrä, miten niitäkin voi olla ”kahta eri mallia”… Mutta todella tiukka on ja saa hampaat irvessä vääntää kiinni (veneessäni samat liittimet ja menevät todella nätisti kiinni). Voisiko tuo, etten saa akkua välttämättä aina heti kiinni oikein, sotkea gyron? Nopari piippaa iloisesti, että on ”armed” ja gyro vilkuttelee ohjekirjan mukaisesti olevansa ok.
Mitä te gurut suosittelette? Perä ei siis pidä. Uusi gyro + digiservo perälle (mitkä hommaan)? Eri servoja ei saa ilmeisesti samaan vastariin laittaa? Uudet liittimet akkuun tai nopariin? Missä muualla voi mättää? Onko tuo uusi moottori liikaa tuolle perusgyrolle? Mitä siis teen?
Joku voisi tosin sanoa, että pistä koko kopu vaihtoon, mutta vielä en luovuta.
Kiitos!