Kirjoittaja Aihe: Keken RJX X-90EP  (Luettu 15508 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #25 : 24 Elokuu, 2009, 20:57:36 »
Pari logattua lentoa eiliseltä.

Nyt lentelin suht rauhallisesti ettei vaan käy kuten viimeksi. Isot kuubalaiset oli rajuinta mitä tein.

Aika runsaastihan tämä tätä sähköä syö.. Leijussa mennään 1200W tietämissä ja jotain piikkejä oli 100A päälle.
Ensimmäinen käppyrä  on enempi protokseen sopivista 4000mah 20C 6S akuista, ja on kyllä selvää että näillä akkumulaattoreilla ei tee tässä kopussa leijuttelun lisäksi mitään. Tuli ajettua 3.3v per kenno, lämpöiset oli.

Toinen käppyrä on 5000mah 25C-35C turnigyillä, jotka siis ilmeisesti kyykkäsivät täysin noilla ensilennoilla. Parempi kuin ensimmäiset, mutta kyllähä se jännite vähän sukeltaa noissa piikkivirroissa.
Näillä tuntuma oli sellainen että taivasajelu sujuu mutta en tiedä miten sitten käy kun pumpataan..

Nyt on tulossa vielä Rhinon 25-37C näkemys 6s akuista, mutta vähän alkaa vaikuttamaan siltä että, yllätys yllätys, näin isoja sähkökoptereita ei voi täysipainoisesti lentää ihan halvimmilla akuilla.

Annetaan Rhinoille kuitenkin mahdollisuus vielä.. palaan asiaan.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #26 : 24 Elokuu, 2009, 21:13:53 »
Missä kuvat itse koneesta on???

Mä tollasia käppyröitä jaksa kattella!!!!! ;)
Nada

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #27 : 24 Elokuu, 2009, 21:21:47 »
Nyt on tulossa vielä Rhinon 25-37C näkemys 6s akuista, mutta vähän alkaa vaikuttamaan siltä että, yllätys yllätys, näin isoja sähkökoptereita ei voi täysipainoisesti lentää ihan halvimmilla akuilla.
Tai voiko millään nykyisillä akuilla...? Ainakaan kovin montaa sykliä. Mulla on semmonen mutu, että nuo jatkuvat kovat purkuvirrat syö niitä akun syklejä hyvään tahtiin ja parhaat mehut puristetaan nopeasti ulos. Tehokas lentoaika lyhenee sitten melko nopeasti. Se on eri asia jollain Curtissilla ja kavereilla lentää sähköllä, kun voi 20 syklin jälkeen nakata lipot olan yli ongelmajätteeseen ja tuupata uusia tilalle. Toivottavasti olen pahasti väärässä ja esim. kovasti sähköistynyt Suomen kopterimaajoukkue ei tee konkurssia ensi kesän harjoituksia ajaessa ja kuudetta kierrosta akkuja ostaessa :).

Hyvät vs huonot akut on nyt kokemusta Protoksesta lyhyeltä ajalta Zippy 20C vs Hyperion 35C ja suurin ero on huomattava kierrosten lasku Zippyillä lennon loppua kohti. Kierroksia on Hyperioneilla alkuunkin enemmän eli jännite ei siis pysy Zippyissä yhtä ylhäällä edes alkukuormalla. Kuitenkin Hyperionillakin huomaa kierrosten tippuvan. Oikeastaan aika ärsyttävää, että kopteri tuntuu lussummalta lennon loppua kohti. Siihen on tottunu, että polttis on tehokkaimmillaan lopputankissa koneen ollessa keveimmillään.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #28 : 24 Elokuu, 2009, 21:50:21 »
Niin yks mikä pienentää sun virrankulutusta on se että herkistät ne kaikki vi... linkit sun kopterista;)

Jos et vielä ole saanut siä linkki avarrinta, niin sovitaan tällit huomiselle taas vaikka pitskuun, otan sen mukaan niin saat lainaks.

-Samppa

Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #29 : 24 Elokuu, 2009, 21:55:20 »
Lainaus
virrankulutusta on se että herkistät ne kaikki vi... linkit sun kopterista;)
Rauha rauha... sain eilen lainaan Tossulta sopivan herkistimen ja nyt on aika kivat. Nuo on lennetty tosiaan aika tiukoilla linkeillä. Voihan siinä ampeeri tai puoli säästyä.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #30 : 24 Elokuu, 2009, 22:46:48 »
Heh, No hyvä että se puoli kulutuksesta on nyt hoidettu ;D

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #31 : 24 Elokuu, 2009, 23:08:10 »
Mulla on nyt ollut kesä käytössä PolyQuestin 6000mAh 10S 25C paketteja ja niiden kanssa on lennetty nyt kohtuullisen paljon. Keväällä ensimmäisenä hankittu paketti tuli tiensä päähän nyt viikko sitten reilun sadan syklin jälkeen. Ajettu varsin säälimättä ja muutaman kerran vahingossa lipocutiin asti. Mitään pullistumis ongelmia ei ole tullut. Tuon ensimmäisen paketin yksi kenno menetti tehonsa siten että latautuu vielä hyvin mutta tehojen alla kyykkää 5min lennon jälkeen. Noilla paketeilla on lennot noin 10min kerralla niin että mukana leijuntaa ja taivasajoa. Siis käytännössä F3C ohjelman ajoa. Virtapiikkejä on keväällä mittailtu ja siinä 100A nurkilla satunnaisesti. MM-kisoissa Youngblood ja muut Jenkit lensivät Phonexin 80HV säätimillä joten lienee virrat samoissa kuin meidänkin kokemuksissa jos säätimen perusteella voidaan arvioida sitä.

Tähän mennessä akut ei ole ollut ongelma enkä usko jatkossakaan olevan. Laskeskelin että lentokustannukset ovat nitroon verrattuna noin kolmasosan pienemmät. Ensimmäinen kesä noiden kanssa kyllä vakuutti ettei enään polttomoottoria mulle tule.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #32 : 25 Elokuu, 2009, 09:21:22 »
Anssi, onko teillä kentällä agregaatti kun latailette noita pakkoja? Vai miten hoitelette latauksen?

-


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #34 : 25 Elokuu, 2009, 10:38:24 »
Mulla on aggregaatti kentällä jos on takoitus lentää enemmän. Sillä sitten latailen käytännössä niin että akut menee suoraan laturiin. Ei siis mitään pitkällä juoksulla järkevää tapaa käyttää niitä. Lataus aika noin 50min-1h kun 5,3A latailen. Ei tosiaan auton akku kestäisi kuin yhden kerran turvallisesti ladata jos aikoo samalla autolla vielä kotiin lähteä  ;)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #35 : 12 Syyskuu, 2009, 18:37:39 »
Tänään olin nummelan kentällä kokeilemassa kahta uutta akkusetupia.
Rhino 4900mAh 25-35C 6S ja Vispilältä haalatut Hyperion G3 5000mAh 35C

Yksi veto molemmilla pareilla joten ihan lopulliseen tuomioon en vielä asetu mutta kyllä se hyperion tiettyä punchia tuo. Varsinkin alkuakussa on ihan sama mitä kulmia on käytössä niin kontronik pitää kierrokset vakiona. Rhinon tapauksessa oli tiettyä löysyyttä mutta löysyys pysyi yhtä löysänä koko akun ajan. Eli hyperion oli tyhjänä samanlainen kuin Rhino oli koko ajan.

Mutta,  Tässä härpättimessä on niin tolkuttomasti tehoa joka tapauksessa, että metukkaveli jäänee jälkeen Rhinoillakin.  Taidan siis ostaa niitä pinon lisää.. Kysehän on siitä maksaako 117€ vai 398€ per 12S

Tänäänkin pääsin kerran vetämään autorotaatiota kun irtosi deansi ilmassa. Täytyy ehkä juotella noi sarjakytkentäpiuhat suoraan noparinpiuhoihin niin on yksi liikkuva osa vähemmän.

Mietittäväksi jää miten helkutissa tätä voi pitää tuon melkein 10 minuuttia ilmassa mikä kestää kisaohjelmassa leijuineen. Nyt lensin jotain 6 minuuttia ja kennojänniteet oli 3.7 lopussa. Ehkä kierroksissa olisi tiputtamisen varaa vielä (en ole mitannut)

Toinen hauska juttu oli, että Eagletreen loggeri ei selkeästi tykkää 12s jännitteistä. Kun kytkee yhden 6s akun, kaikki on ok. Kun kytkee toisen, alkaa loggeri lämpenemään ja OSD näyttö pysyy pimeänä. Otin pois kun ei huvita pitää ampeeripullonkaulassa sähköllä kuumenevaa osaa.


EDIT: Nojuu... hyperioniin meni 3300mAh, joten olishan niillä just sen 10 minuuttia lentänyt hätätilassa.
EIDT2:  1 PC poweri poltettu 6s hyperionin latauksessa
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2009, 18:56:43 kirjoittanut keke »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #36 : 12 Syyskuu, 2009, 20:13:25 »


Mietittäväksi jää miten helkutissa tätä voi pitää tuon melkein 10 minuuttia ilmassa mikä kestää kisaohjelmassa leijuineen. Nyt lensin jotain 6 minuuttia ja kennojänniteet oli 3.7 lopussa. Ehkä kierroksissa olisi tiputtamisen varaa vielä (en ole mitannut)


EDIT: Nojuu... hyperioniin meni 3300mAh, joten olishan niillä just sen 10 minuuttia lentänyt hätätilassa.


Mikä välitys sulla on? Se nimittäin vaikuttaa melko paljon virrankulutukseen. Niin ja vielä se mosa, taitaa olla ekan kuvan perusteella 500kv-malli?

Vielä noista kennojännitteistä. Mulla näyttää 10min lennon jälkeen laturi koko pakalle (10s6000mah) jännitettä noin 36-37V, ja virtaa menee noin 4100mah. Tästä leijuntaa 6min ja loputa taivaalla, kaasukäyrä alhaalla 33% ja taivaalla vajaa 60. Ja kierrokset alhaalla vajaa 1600 ja taivaalla 1900 paikkeilla.

SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #37 : 12 Syyskuu, 2009, 20:28:48 »
Juu 500kv motti kyseessä. Välitys on 9:1.  12S setup

Lainaus
kaasukäyrä alhaalla 33% ja taivaalla vajaa 60. Ja kierrokset alhaalla vajaa 1600 ja taivaalla 1900 paikkeilla.
Oho.. mulla on leijussa 65% ja taivaalla 75%. idle kolmosessa 100% (jolla en kyllä uskaltanut juuri lentää, kokeilin vaan että hajoaako, ei hajonnut :P ) noparina siis 80 jive kontronikki, govi päällä luonnollisesti.

Tänään oli vakaa aikomus katsoa kiekat loggerilla, mutta jäi tekemättä. Pitää skytach tai vastaava ostaa.



Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #39 : 12 Syyskuu, 2009, 22:51:00 »
Jos on kelejä niin kyllä. Tänään alkoi sade kun kamat oli autossa.

Huomiseksi on luvattu


Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #41 : 13 Syyskuu, 2009, 20:10:36 »
Kohan avustuksella päästiin mittaamaan noita kierroksia, ja 1400 kierrosta löytyy kaasun asennolla 33%
Reilu 1900 kiekkaa tulee kun kaasua on 60% !!!

75 pinnaa on siis ollut yli 2000 kiekkaa! huhhuh. Ilmankos se tuntui niin poskettoman tehokkaalta. En halua edes ajatella mitä on ollut kiekat kun 100% kokeilin. Puolustukseksi täytyy todeta että kokeilin korkealla juuri sen takia että jos hajoaa niin ei lennä lapa päähän.

Nyt kun kierrokset ovat maltillisemmat niin tuo on kyllä tosi makea leijuttaa ja 1900 kiekkaa tuo lentoaikaa taivaalle.

5 minuuttia leijua + 5 minuuttia taivasta ei enää ole ongelma.  Jihuu!! 2010 Eurosportissa nähdään siis ainakin yksi uusi  naama :)



Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #42 : 13 Syyskuu, 2009, 20:31:50 »
Noniin niin sitä pitää hienoa saada uusia kilpailijoita tervetuloa vaan joukkoon.  8)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #43 : 23 Lokakuu, 2009, 16:56:59 »
Ootkos keke jo ottanu videoo RJX:stä? Ja onko mun Hyperionit vielä hyvässä iskussa?  :)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #44 : 23 Lokakuu, 2009, 19:59:17 »
Lainaus
Ootkos keke jo ottanu videoo RJX:stä? Ja onko mun Hyperionit vielä hyvässä iskussa? 
En edes valokuvaa ole saanut aikaiseksi. Videon kuvaamiseen ei ole vermeitä eikä oikeen halujakaan.  Osa foorumista saattaa toistaiseksi luulla että osaan lentää, pidetään se niin.

Hyperionit ovat toimineet hienosti, ei pahaa sanaa. Aika vähän on tässä lennelty, huomenna jotain näytösluontoista lentoa on edessä ennen tumuttamista.
Harmittaa huominen torppi jo etukäteen :)


Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #45 : 24 Lokakuu, 2009, 01:11:17 »
RJXä on pakko nähä kyllä livenä asap ja ahvena o nyt kännisä ;D.......

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Keken RJX X-90EP
« Vastaus #46 : 24 Lokakuu, 2009, 01:38:05 »
RJXä on pakko nähä kyllä livenä asap ja ahvena o nyt kännisä ;D.......
liiiam selvinpöin vaolleo pöe pööit 5llmäim kämmos vailllei osaajuoda

Huomenta :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
58 Vastauksia
20140 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2010, 00:30:01
kirjoittanut Jussi.