Nyt on ekat leijutukset leijuteltu.
Ihan on kuin kuussatanen konsanaan!
Aika herkkä liikkeissään mutta kuitenkin sillei sopivan vakaa. Itse tykkäsin tuntumasta! Herkkyyteen varmaan vaikutti myös Alignin 610 servot jotka ovat kohtuu nopeita ja vahvoja. Lentotuntumaa niillä saa! Lainaan erästä tietäjää:"Laiskemmilla servoilla se olisi tuntunut vakammalta".
Tuossa on gyrona Alignin uusi seiskasatanen ja servona Alignin 620. Ainakin minun leijutuksissani tuntui toimivan hyvin. Kohtuullisessa sivutuulessakin perä pysyi paikallaan kuin naulattu.
Sitten pyörittelin konetta pääakselinsa ympäri. Paha sanoa nopeudesta mitään kun ei ole vielä gyron säätö lainkaan hanskassa (770 vaikutti muistiperusteisesti nopeammalta) mutta nyt perä pysähtyi juuri siihen asentoon mihin sen pysäytin. Ei mitään luistuja tai takaisinpotkuja.
Tämä kone on ensituntumaltaan hiljaisempi kuin edeltäjänsä ja uudessa moottorissa tuntuu olevan vääntöä enemmän kuin ennen. Ja onhan sitä oltavakin koska siinä käytetään 14T (15T) pinjonia ja pääratas on kuitenkin vanha tuttu. Moottorin kv on 1220 ja nupin nopeus käyttämälläni kaasukäyrällä vähän alle 1700. Vaikutti siltä että tuossa kevyessä ajelussani kone ei kovin koville joutunut. En kuullut kierrosten muuttuvan missään vaiheessa. Hyvin se kuitenkin jaksoi itsensä taivaalle kiskoa. Käyttämilläni käyrillä loppuivat lapakulmat 10°:een ja 80%:n. Joten varaa olisi vielä ollut.
Yritän saada koneen jossain välissä paremman lentäjän käsiin niin pääsee testaamaan sen todellista suorituskykyä. Ei se kyllä ainakaan huonompi ole kun edeltäjänsä!
Kuvia en noista lennoista saanut kun olin ihan yksin matkassa. Jaa niin, ajelin akkuja sisään eli lentoaika oli radiolla rajoitettu 7 minuuttiin. Ladattuani akut meni ekaan 2600 mAh ja tokaan 2693 mAh. Mutta lentely oli sellaista perä itseenpäin leijuttelua korkeusalueella 0,5m - 30m. Akkuina oli Alignin 5200 mAh 6S2P akut.
Edit: Yksi juttu jäi mainitsematta tuossa edellä. Ainoa moka mikä tuossa on minun silmiini osunut. Mutta on sitten vähän isompi sellainen.
Eli kun kopteri on virrattomana niin swash pääsee niin alas että swashout base pääsee putoamaan niiltä ohjureiltaan pois. Ja se taas ei ole lennossa ihan kivaa. Se ei siis lennon aikana pääse normaalioloissa ja -säädöillä tapahtumaan, mutta kun laittaa virrat päälle niin on katsottava että se on paikallaan. Korjaukseksi keksin siihen sen, että laittaa kaksi pääakselin collaria päällekkäin swashin alle jolloin se ylempi estää ettei swash pääse liian alas. En ole vielä toteuttanut tuota joten en osaa sanoa että onko siitä muuta haittaa. Riittävästi negatiivisia kulmia nuppi ottaa edelleen. Toinen tapa olisi laittaa ylimmäisen päälaakerin ja collarin väliin 3-5mm paksu spaceri jolla hoitaa homman. Mutta näköjään osaa tuo Alignkin joskus vähän mokailla...
Seppo