Kirjoittaja Aihe: T-Rex 600 ESP  (Luettu 4851 kertaa)

seppomikael

  • Vieras
T-Rex 600 ESP
« : 03 Lokakuu, 2008, 18:23:52 »
Jäi tuollainen kopteri kasattavaksi ja olen sitä nyt pikkasen tutkiskellut. Pakettiin kuuluu kaikki servoja, gyroa ja ajoakkua lukuunottamatta.

On kloonattu 700N ja laitettu sähkömoottori ja ilmeisesti kloonausallas on ollut liian kuuma kun on samalla kutistunut... ;D
Ihan on 600E:n mitoissa.
Mutta muutoksia on kyllä tapahtunut. Swashin pyörähtämisenestotuki on jäänyt pois ja elevaattori on muuttanut nitrojen tapaan nupin etupuolelle ja toimii samalla pyörähtämisenestotukena. Tämä muutos saisi tulla kaikkiin uusiin koneisiin! Myös sen mitoitus on onnistunut paremmin kuin seiskasatasessa. ainakin silmämääräisesti katsoen. Tästä lisää kun sinne asti pääsen. Samoin servot ovat saaneet uudet osoitteet samaan tyyliin kun seiskasatasessa. Tosin peräservo on unohtunut peräputkeen. Ja mitä parasta! servot kiinnitetään valmiisiin kiinnioleviin kiinnikkeisiin (asennetaan yhdella ruuvilla tyyliin 700N) ja elevaattorilla on myös 700-tyylinen asennuskotelo miillä servo kiinnittyy runkoon.

Kaikki mitä olen ehtinyt kasata, eli nuppi perä ja runko, on saanut vain ruuvata paikalleen. Paitsi tuo uusi 650XL moottori. Sehän ei tietenkään mahtunut mistään paikalleen kun teki ohjeen mukaan. Mutta pohjalevy oli helppo irroittaa ja sieltä moottori juuri mahtui paikalleen. Moottori in vähän lihonut kooltaa ja juurikaan isompi ei enää mahdu rungon sisään. Seiskasatasen tavoin on nytkin ohjeesta jäänyt pois control shaftin säätöprikat. Omaan yksilööni meni molemmin puolin ohuempi prikka. Control shaft on myös pidempi kuin ennen ja rungon sa leverien väliin tulee noin sentin mittaiset alumiiniholkit. Olisikohan se nitron mitoissa?

Sellainen havainto myös tuli tehtyä että pääakseli on sitten kahdella laakeripukilla kiinni ja kolmatta ei edes pysty asentamaan jos siihen halua olisi. En kyllä tiedä että miksi olisi. Pääakseli on lyhentynyt alapäästään sen 9mm minkä se ennen meni alimmaisen laakerin sisään. Siitä että onko muuten muuttunut en ilman verrokkia osaa sanoa. Pääakseli kiristetään normaalisti collarin avulla mikä on kyllä fiksumpi kuin seiskasatasen säätöprikat.

Nuppi on täysin alumiininen paitsi ne radiusarmit mitkä kaikissa kokoonpanoissa ovatkin aina olleet muovia. Samoin laakeripukit on alumiiniset kuten myös aileron- ja elevator leverit.

Tähän asti on sellainen vaikutelma että Alignin laatu nousee uusien kopterien myötä entisestään. Vaikkei se huonoa ole ollut aikaisemminkaan.

Kuulin että näitä tuli suomeen kaikkiaan 6kpl. Vanhaan 600E:n nähden saa 150e lisäsijoituksella saa plingiä koneen täydeltä ja kuitulavat. sekä tietty uudempaa suunnittelua olevan koneen. Itse hävitin juuri vanhan 600E:n ja meinasin että saa tämä koko jäädä väliin. Tämä oli kuitenkin minulle "pakko-ostos!" ;D

Kuvia projektin etenemisestä pistän tänne sitä mukaa kun saan niitä otetuksi. Siihen asti voitte katsella 700N:N kuvia. Tyyli on aivan sama!

Seppo

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #1 : 07 Lokakuu, 2008, 18:12:45 »
Nyt on ekat leijutukset leijuteltu.

Ihan on kuin kuussatanen konsanaan! ;D
Aika herkkä liikkeissään mutta kuitenkin sillei sopivan vakaa. Itse tykkäsin tuntumasta! Herkkyyteen varmaan vaikutti myös Alignin 610 servot jotka ovat kohtuu nopeita ja vahvoja. Lentotuntumaa niillä saa! Lainaan erästä tietäjää:"Laiskemmilla servoilla se olisi tuntunut vakammalta".

Tuossa on gyrona Alignin uusi seiskasatanen ja servona Alignin 620. Ainakin minun leijutuksissani tuntui toimivan hyvin. Kohtuullisessa sivutuulessakin perä pysyi paikallaan kuin naulattu.
Sitten pyörittelin konetta pääakselinsa ympäri. Paha sanoa nopeudesta mitään kun ei ole vielä gyron säätö lainkaan hanskassa (770 vaikutti muistiperusteisesti nopeammalta) mutta nyt perä pysähtyi juuri siihen asentoon mihin sen pysäytin. Ei mitään luistuja tai takaisinpotkuja.

Tämä kone on ensituntumaltaan hiljaisempi kuin edeltäjänsä ja uudessa moottorissa tuntuu olevan vääntöä enemmän kuin ennen. Ja onhan sitä oltavakin koska siinä käytetään 14T (15T) pinjonia ja pääratas on kuitenkin vanha tuttu. Moottorin kv on 1220 ja nupin nopeus käyttämälläni kaasukäyrällä vähän alle 1700. Vaikutti siltä että tuossa kevyessä ajelussani kone ei kovin koville joutunut. En kuullut kierrosten muuttuvan missään vaiheessa. Hyvin se kuitenkin jaksoi itsensä taivaalle kiskoa. Käyttämilläni käyrillä loppuivat lapakulmat 10°:een ja 80%:n. Joten varaa olisi vielä ollut.
Yritän saada koneen jossain välissä paremman lentäjän käsiin niin pääsee testaamaan sen todellista suorituskykyä. Ei se kyllä ainakaan huonompi ole kun edeltäjänsä!

Kuvia en noista lennoista saanut kun olin ihan yksin matkassa. Jaa niin, ajelin akkuja sisään eli lentoaika oli radiolla rajoitettu 7 minuuttiin. Ladattuani akut meni ekaan 2600 mAh ja tokaan 2693 mAh. Mutta lentely oli sellaista perä itseenpäin leijuttelua korkeusalueella 0,5m - 30m. Akkuina oli Alignin 5200 mAh 6S2P akut.

Edit: Yksi juttu jäi mainitsematta tuossa edellä. Ainoa moka mikä tuossa on minun silmiini osunut. Mutta on sitten vähän isompi sellainen.
Eli kun kopteri on virrattomana niin swash pääsee niin alas että swashout base pääsee putoamaan niiltä ohjureiltaan pois. Ja se taas ei ole lennossa ihan kivaa. Se ei siis lennon aikana pääse normaalioloissa ja -säädöillä tapahtumaan, mutta kun laittaa virrat päälle niin on katsottava että se on paikallaan. Korjaukseksi keksin siihen sen, että laittaa kaksi pääakselin collaria päällekkäin swashin alle jolloin se ylempi estää ettei swash pääse liian alas. En ole vielä toteuttanut tuota joten en osaa sanoa että onko siitä muuta haittaa. Riittävästi negatiivisia kulmia nuppi ottaa edelleen. Toinen tapa olisi laittaa ylimmäisen päälaakerin ja collarin väliin 3-5mm paksu spaceri jolla hoitaa homman. Mutta näköjään osaa tuo Alignkin joskus vähän mokailla...

Seppo
« Viimeksi muokattu: 07 Lokakuu, 2008, 19:28:06 kirjoittanut seppomikael »

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #2 : 07 Lokakuu, 2008, 18:41:33 »
Onnea vaan 600ESP:n ensilennolle! Oli varmaan valtakunnan ensimmäinen ( taas ) tuolla uudella 600Erexällä vai mikä se nyt oli..  ;D

JRu

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #3 : 07 Lokakuu, 2008, 18:57:24 »
Kiitosta Jukka!

Sopivasti flunssaisena ei työhommiin jaksanut keskittyä joten tein jotain kivaa.
Ja kasasin tuon kopperin... ;D

Oli tuo ainakin eka suomessa myyty 600ESP (Electric Super Pro) 8).
Makee peli! Ja Proolle Pro. En kyllä tiedä sitten että miksi minulle...

Poissa IL

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #4 : 18 Marraskuu, 2008, 15:19:24 »
Kuvia projektin etenemisestä pistän tänne sitä mukaa kun saan niitä otetuksi. Siihen asti voitte katsella 700N:N kuvia. Tyyli on aivan sama!

Seppo

...näin "virallisestikin"... missäs ne kuvat on...??

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #5 : 09 Syyskuu, 2009, 16:34:50 »
Huhhuh, nyt on Sepolta minulle kulkeutunut ESP testikunnossa. On sitten veemäiset nuo aliknin servojen piuhat vetää. Jos yleensä piuhaa on liikaa, on tässä niin naftisti että tekee tiukkaa.

Säilyis nyt ehjänä ainakin ekat akulliset... :-\
Nada

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #6 : 09 Syyskuu, 2009, 20:36:08 »
Yeeehaa!

Hyvin skulaa, ihan oli ku nitrokusiaista olis lentäny. Tuuli niin maan perrrr....jantaisti mutta ei tuo moksiskaan ollut.

Nyt uusi laturi, akkuja.... $$$$€€€€££££ 8)
Nada

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #7 : 21 Syyskuu, 2009, 16:39:40 »
Otsikon kopukka on muutaman napinpainalluksen päässä tilauksesta. Setuppia tässä mietin.

 Ajattelin laittaa ds610 nupille, mutta lähinnä mietityttää tuo Gyro/peräservo -yhdistelmä.

Suosituksia??

Oon katellu tuota Futaban 520, + 9257 ?? servo tai..

Spartan ds760 + Align DS620 (onkohan tuo 620 ihan susi peräservoksi??)

Entäpä oisko näistä Alignin omista gyroista kokemusta, esim.
http://www.helidirect.com/align-gp750-head-lock-gyro-combo-gp750ds650-trex-600700-rudder-p-14666.hdx

Vinkkejä, mielipiteitä, varoituksia, ajatuksia otetaan mieluusti vastaan.


« Viimeksi muokattu: 21 Syyskuu, 2009, 16:51:34 kirjoittanut Tuukka »
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #8 : 21 Syyskuu, 2009, 16:45:58 »
Spartan / DS620 yhdistelmä ainakin ohjaistaa mallikkaasti tota Mikaelin "pikkukopteria".
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #9 : 21 Syyskuu, 2009, 16:47:47 »
Ajattelin laittaa ds510 nupille, mutta lähinnä mietityttää tuo Gyro/peräservo -yhdistelmä.
510 on miniservo ja 600:seen tulisi laittaa standardikokoinen nuppiin, eikö...?

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #10 : 21 Syyskuu, 2009, 16:49:07 »
Toivottavasti nupille DS610... ;D

Kyllä tuo DS 620 toimii ja nyt on tullut uusi supernopea DS650... Olikohan 0,048s kuudella voltilla...

Peruslennossa tuo GP750 on oiva kapistus ja ominaisuudet riittänevät aika pitkälle. Toki jos hifistellä haluaa niin kandee ottaa joku hifimpi...

Masu ehti tuota servokokoa jo kommentoimaan...

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #11 : 21 Syyskuu, 2009, 16:52:04 »
Ajattelin laittaa ds510 nupille, mutta lähinnä mietityttää tuo Gyro/peräservo -yhdistelmä.
510 on miniservo ja 600:seen tulisi laittaa standardikokoinen nuppiin, eikö...?


joo juuri näin, 610 tarkoitin...
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #12 : 21 Syyskuu, 2009, 18:16:42 »
Joo Aligniin kallistuin, lähinnä hinnan vuoksi. Eli perälle tulee GB750 + DS650.  Tuskin mun kyvyillä vielä huomaisin eroa noihin kalliimpiin.
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #13 : 21 Syyskuu, 2009, 18:30:54 »
Ainakaan omien kokemuksien perusteella ei ole tarvinnut tuon 750 gyron hankintaa katua ja niitä on ollut jo kaiken kokoisissa koptereissani...

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #14 : 12 Lokakuu, 2009, 16:21:07 »

Olisko joku huomannut saako tähän jostain vähän korkeampia landareita?
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: T-Rex 600 ESP
« Vastaus #15 : 12 Lokakuu, 2009, 18:11:48 »
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2009, 18:13:43 kirjoittanut mnentwig »