Jassoo,
Kai se pitää tätäkin säiettä hämmentää. Kaipa tämäkin asia selviäisi jos lukisi sen minun ja Veskun kirjoittaman kopterioppaan.
End Pointit radiossa on sitä varten, että niillä säädetään liikealueet niin suuriksi ettei mikään pindaa. Tämän jälkeen niihin ei sitten kosketa. Näitä säädettäessä D/R pitää olla 100%.
Näitä Dual rate säätöjä on sitten tavallisesti jokaiselle lentotilalle oma tai noissa JR:n 9:ssä kolme eri asetusta. No niiden idea on se, että leijunta / normal tilalle saadaan esimerkiksi rauhallisempi liikealue käyttöön kuin idle-up:lle. No miksi näin, jos lennetään leijunta/normal tilalla lähinnä leijuntaa ja ihan hidasta lentoa, niin lento on paljon rauhallisempaa kun D/R säädöllä rajataan liikettä vain sen verran kuin on tarpeen. Esimerkiksi FAI-leijuntojen paikoillaan leijutusta olisi erittäin vaikea tehdä jos kopteri reagoisi todella paljon pieneenkin ohaukseen. Ohjauksen tarkkuus kasvaa kun isolla tikun liikkeellä voi tehdä vain pieniä ohjausliikkeitä kopteriin. Ajatellaan tilannetta jossa kopteri leijuu paikoillaan, siis ihan paikoillaa. Tulee pieni tuulenpuuska joka alkaisi viettämään kopteria johonkin suuntaan. Isolla D/R arvolla korjausliikkeen huomaisi väkisin ja ylikorjaamista näkyisi koko ajan. Mitä pienemmäksi D/R:llä liikettä säädetään, niin sen tarkemmin lentäjä voi tämmöisessä tilanteessa tehdä korjauksia. Optimitilanteessa tällöin kopteri ei heilahda tuulessa lainkaan vaan pysyy paikoillaa, tämä sen ansiosta kun yliohjaaminen on vaikeaa pienillä liikkeillä. Tämä voi mennä myös överiksi jolloin korjaukset tulee myöhässä koko ajan koska kopteri on niin laiska pienten liikkeiden takia. Tällöin vaarallisin tilanne on se jos erehtyy lentämään kopterilla lujaa tai on rajumpi keli jolloin ei enää ohjausliikkeet riitä.
Sitten taas taivaalla, jos lentelee pystykäännöksiä, silmukoita jne. Niin tarviiko siellä olla elevaattorissa liikettä niin paljon, että kopteri tekee flipin valon nopeudella. Lentokin näyttää ihan hirveältä jos silmukassa pienetkin elevaattorin liikkeet näkyy heti kopterin törkeinä heilahduksina. Joten tästä syystä elevaattoriin säädetään liikettä juuri sen verran että sillä voi ajaa liikkeet hyvin läpi. Kaikki ylimääräinen on turhaa ja tekee vain elämästä vaikeampaa.
Vaakakierteitäkin noilla värkeillä voi ajaa. Ainakin näin minulle on kerrottu. Mutta eipä ne peijoonit tee yleensä kierrettä yhtä nopeasti samaan eri suuntiin. Esimerkiksi kierre oikealle saattaa mennä 1,5 sekunnissa ja vasemmalle 2 sekunnissa. Jos oikein nihilistejä ollaan, niin tuo ei ole toivottua. Silloin vähennetään aileronin liikettä oikealle päin sen verran, että kierre oikealle kestää myös kaksi sekuntia tms. Tätähän ei tarvi tehdä leijuntaan vaan ainoastaan idle-upin D/R arvoille. Jos on niin friikki kuin FAI-kuskit, ajetaan rollit, siis kierteet idle-up 2:lla. Sitä oikeaa tikkua pitää veivata fai ohjelman tuplakierteitä ajettaessa molempiin suuntiin ja kopterin pitäisi mennä suoraan. On olettamus se, että kierteet aloitetaan vasta kun kopteri lentää suoraan. Tällöin elevaattorin D/R arvoa voidaan pudottaa tosi paljon jottei elevaattorin möhellykset näy kierteissä. kierteitä ajettaessa pitchi tikkua veivataan myös ylös ja alas eikä haluta, että peräsin tekee omiaan joten peräsimenkin liikealuetta on näppärää pudottaa jottei pieni peräsimen vahinkosuhiminen näy niin paljoa kopterissa.
Näin varmaan tuli selville miksi dual ratet on olemassa. Sitten se expo... yleensä kun taivaalla lennettäessä sitä kopteria ohjataan esim silmukkaan, niin sitä tikkua vedetään ihan huolella. Tällöin ei expot siinä haittaa. Päin vastoin kopterin liikehdintä näyttää paremmalta kun se peukkujen tärinä ei välity niin rajusti sinne kopteriin edellisen hetki sitten tapahtuneen käsittämättömän tuuri pelastuksen jälkeen. Osa yleisöstä voi jopa pitää sua kovana kuskina kuin niin vakaasti kykenet viemään kopteria vaikka jollain käsittämättömällä munkilla sait sen juuri äsken pelastettua. Kisatkin voi aiheuttaa pientä vapinaa sormiin. Muistan ekat pohjoismaiden ulkopuolella olevat kisani kun peukaloni tärisi niin paljon, että voinut pitää tikuista kiinni taivaslennossa kuin vain aina liikkeen suorittamisen aikana. Heti liikkeen jälkeen sormet irti vähäksi aikaa jotta kopteri saa lentää rauhassa suoraan. Eikä tässä vielä kaikki. Huomaat, että kopteri laskee hiukan eteenpäin lennossa ja päätät elevaattorilla sitä korjata. Eikö olisi kiva pieni huomaamaton pehmeä korjaus sen sijaan, että teet flipin kesken kaiken. Tässä taas expo on ihan kiva kaveri. Sama aileronin suhteen.
No pienenä esimerkkinä, mulla on trex-500 normal modella aika paljon herkempi mitä tuo freyani on leijunnassa. Mulla on liikealueet (D/R siis) leijunnassa 48% ja expoa -40%. Mutta tuskin kukaan suomessa muu pitää rekkulassa noin rauhallisia arvoja. Kokeilisittepa joskus...
Niin joo ja se idleup. No siel on kierroksia enempi, en mitään kauheaa 3D rääkkiä harrasta joten siellä mun trexillä on D/R jopa 65% elevaattorilla ja expoa -40%. Näin se on vakaampi lentää ja silmukat ja pystärit on kivempia. En tee sillä mitään nopeita flippejä joissa tarvitsisin enempi. No rollit pitää tulla aika nopeesti tossa koska jatkuvuutta on noin kevyellä aika huonosti. Joten siellä on jopa aileronilla D/R 85% ja expoa -40 kuten elevaattorilla. Tolla toi kääntyy mulle ihan riittävän nopeasti, joten miksi käyttäisin enempää. Kopterista tulee vain ikävämpi lentää koska se muuttuu herkemmäksi ja yliohjaaminen lisääntyy jne...
Sitten kopteri saattaa reagoida erilailla aileronin ja elevaattorin ohjaukseen esimerkiksi elevaattorin suhteen kopteri voi olla paljon nopeampi kääntymään kuin aileronin suhteen. Tällöin elevaattorin liikealuetta voi D/R säädöllä pienentää jolloin aileron ja elevaattori tuntuu samoilta. Huomatkaa että End Pointteihin ei kosketa.
Kaikki sama sitten koskee peräsimen D/R ja expo arvoja.
Nämä on sitten kaikki ihan yksilöllisiä ja jokainen hakee ne asetukset jotka itselle sopii, esimerkiksi suomen FAI-hurjista jokaisella on ihan erilaiset kopterit lentotuntumaltaan. Juholla ja minulla lienee kopterit melko samanlaiset. Anssilla oli ainakin joku aika sitten paljon enempi liikettä leijuinnoissa esimerkiksi mitä Juholla ja minulla. Ari taas lentää sellaisella asetuksella, että oikeaa tikkua saisi liikuttaa laidasta laitaan eikä kopteri edes heilu. Ihan oikeasti moni täältä varmaan tumppaisi Arin kopterin koska menisi paniikkiin kun luulisin sen olevan rikki kun ei se reagoi ohjaukseen juuri lainkaan. Mutta sillä Ari on saanut sen hiton tarkan leijutustuntuman siihen. Tuulista keliä varten se on tehnyt sen expolla. Eli sillä taisi olla expoa 80% jolloin se keskialue on todella tarkka ja koska se ei ohjaa paljoa. Mutta jos tulee kova puuska niin ohjausta tulee sitten tikku laidassa enempi. D/R ollessa kuitenkin siellä 45% hujakoilla.
Sitten, osa 2. Nuppi. Stabilointipainot ja stabilointisuhteet vaikuttaa kopterin vakauteen merkittävästi kuten myös lavat. Esim lisäpainot stabilointitangossa vakauttaa kopteria aina, mutta se voi aiheuttaa muita ei toivottuja sivuvaikutuksia, kuten esimerkiksi leijunnassa kopterin pyrkimyksen lähtemään tuulta vasten tai tuulen mukana. Joo ihan tosi, me säädetään stabilointipainoilla kopteri leijumaan siten, että se pysyy leijunnassa mahdollisimman hyvin paikoillaan ilman ohjaamista. Silti sen pitää toimia taivaalla hyvin jne... Ei aina ihan iisiä hommaa. Sitten siihen vaikuttaa moni muukin juttu mutta antaa niiden nyt olla.
--
Timo