Kirjoittaja Aihe: Inverted, takaperin ja takaperin inverted  (Luettu 5649 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« : 13 Syyskuu, 2009, 11:47:37 »
Koin tänään eräänlaisen "klik"-ilmiön. Ensimmäisiä kertoja pystyin tekemään saman lennon aikana peruslentelyä eteenpäin, inverted-kahdeksikkoja sekä kahdeksikkoja perä edellä & perä edellä inverted ilman, että kopteri olisi tullut heti lentoasennon vaihdon jälkeen tonttiin orientaation katoamisen vuoksi. Samalla tuli vedettyä kuin varkain ekat pyrstö edellä - silmukat ja immelmanit. Kokeilin kaseja kaikissa neljässä eri lentoasennoissa ja vaihtoja flipin / puolisilmukan / piron kautta 6-7 akullisen verran ja kädet tärisivät suorituksen päätteeksi samalla tavoin kuin ekan filpin jälkeen  :). Oli mahtava fiilis kantaa kopteri ehjänä takaisin autoon kun akut oli lennettty tyhjiksi!

Aika pitkään lihasmuistia joutuu kouluttamaan jo pelkkien peruslentosuuntien hahmottamiseen. Tänään on tuli melkein päivälleen vuosi siitä, kun hankin ensimmäisen muuttuvalapakulmaisen "oikean" kopterin ja vajaa puoli vuotta ekasta flipistä. Inverted akoi sujua pari kuukautta sitten ja vähitellen alkavat nuo muutikin suunnat löytyä, vaikka aivot ja sormet ovat välillä olleet monta kertaa solmussa (ja aina silloin tällöin myös lavat ja main shaft). Uskaltaisikohan ensi vuonna jo yrittää joitain 3D-temppujakin?

Jostain syystä kaikkein vaikeimmin hallittava lentoasento (ainakin minulle siis) tuntuu olevan takaperinlento nuppi ylöspäin. Takaperin kaseista tulee helposti joko löysiä lurauksia tai sitten kopteri kaatuu käännöksissä aivan liikaa kyljelleen ja liike on keskeytettävä pikakorjaukseen. Varsinkin hallittu, kaunis kaarros pyrstö edellä myötäpäivään tuntuu vaikealta.  Siihen suuntaan myös lentokorkeutta on vaikea pitää muuttumattomana koko liikkeen ajan. Inverted eteenpäin ja inverted perä edellä kaartuvat sitä vastoin jonkin verran puhtaammin, vaikka olen harjoitellut inverted takaperin - lentelyä ajallisesti paljon vähemmän kuin kaseja pyrstö edellä. Johtuukohan tämän kopterin lento-ominaisuuksista vai onko vika tikkujen takana?
« Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu, 2009, 08:29:13 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #1 : 15 Syyskuu, 2009, 01:33:59 »
Tuonne asti kun pääsisi, itsellä ongelmana tuntuu olevan kaikki puhtaat kaarrot nokka itsestä poispäin, jopa perus kasissa. Eli vaikka peruskasia, niin molempiin suuntiin menee ihan ok, kunhan teen käännöksen keula itsestä poispäin. Molempiin suuntiin menee yhtä hyvin, mutta heti kun yritän tehdä kasia toiseen suuntaan, eli niin että käännökset joutuu tekeemään keula itseä kohti, niin ei tule mitään, kovin menee kulmikkaaksi. Tämä ihmetyttää, sen täytyy olla korvien välissä koska siis mekaanisesti "lihasmuistilla" menee kuitenkin molempiin suuntiin, niin kauan kun kopteri on oikealla puolen minua, eli se nokka poispäin minusta. Onko tuohon mitään muuta ratkaisua kuin harjoittelu ja harjoittelu?

tuupola

  • Vieras
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #2 : 15 Syyskuu, 2009, 20:47:30 »
Mulla on taas niin että vasemmalle päin käännökset menee puhtaasti, ihan sama missä ne tekee. Oikealle päin käännöksissa yleensä aina vauhti hidastuu ja nokka nousee jostain syystä ylös. Ihan sama homma ympyrän lentämisessä. Vasemmalle kiertäen ok. Oikealle ei... Mene ja tiedä...

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #3 : 16 Syyskuu, 2009, 13:35:36 »
Mulla on taas niin että vasemmalle päin käännökset menee puhtaasti, ihan sama missä ne tekee. Oikealle päin käännöksissa yleensä aina vauhti hidastuu ja nokka nousee jostain syystä ylös. Ihan sama homma ympyrän lentämisessä. Vasemmalle kiertäen ok. Oikealle ei... Mene ja tiedä...

Mikäs kopteri ja nuppi? Meneekö vaakakierre sekä vasemmalle että oikealle suoraan? Ellei mene niin säädäppäs koppero niin, että koppero ei nosta eikä laske nokkaa kun väännät aileronia - eli "aileron -> elevator" mikseri kuntoon. Voi hyvinkin johtua kopperon säädöistä ...

- Ilkka

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #4 : 16 Syyskuu, 2009, 13:54:32 »
Mulla on taas niin että vasemmalle päin käännökset menee puhtaasti, ihan sama missä ne tekee. Oikealle päin käännöksissa yleensä aina vauhti hidastuu ja nokka nousee jostain syystä ylös. Ihan sama homma ympyrän lentämisessä. Vasemmalle kiertäen ok. Oikealle ei... Mene ja tiedä...

Mikäs kopteri ja nuppi? Meneekö vaakakierre sekä vasemmalle että oikealle suoraan? Ellei mene niin säädäppäs koppero niin, että koppero ei nosta eikä laske nokkaa kun väännät aileronia - eli "aileron -> elevator" mikseri kuntoon. Voi hyvinkin johtua kopperon säädöistä ...

- Ilkka

Itse kyllä arvelisin kyseessä olevan ihan vain radion tikkujen ja silmien välisen logistisen tietoliikkenneyhteyden aiheuttamat ongelmat. Niitä ei kannata alkaa miksailemaan radiolla pois. Suurin osa meistä on oikea- tai vasenkätisiä. Tämä näkyy myös lennossa. Osalle on helpompi leijuttaa kopteria nokka itseäkohti esimerkiksi oikealla puolella ja toisille helpompaa vasemmalla puolen. Tämä näkyy sitenkin, että osa osaa ajaa autorotaation toisesta suunnasta mutta toisesta suunnasta ei sitä uskalla. Sama homma toistuu monissa jutuissa, esim itse teen vaakakierteet mieluummin oikealle kuin vasemmalle kallistaen. Jos teen proseduurikäännöksen, siis normaalin kaarroksen, niin taidan siinäkin suosia kaartoa toiseen suuntaan koska se tuntuu luontevammalta.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #5 : 16 Syyskuu, 2009, 14:10:56 »
Mulla on taas niin että vasemmalle päin käännökset menee puhtaasti, ihan sama missä ne tekee. Oikealle päin käännöksissa yleensä aina vauhti hidastuu ja nokka nousee jostain syystä ylös. Ihan sama homma ympyrän lentämisessä. Vasemmalle kiertäen ok. Oikealle ei... Mene ja tiedä...

Mikäs kopteri ja nuppi? Meneekö vaakakierre sekä vasemmalle että oikealle suoraan? Ellei mene niin säädäppäs koppero niin, että koppero ei nosta eikä laske nokkaa kun väännät aileronia - eli "aileron -> elevator" mikseri kuntoon. Voi hyvinkin johtua kopperon säädöistä ...

- Ilkka

Itse kyllä arvelisin kyseessä olevan ihan vain radion tikkujen ja silmien välisen logistisen tietoliikkenneyhteyden aiheuttamat ongelmat. Niitä ei kannata alkaa miksailemaan radiolla pois. Suurin osa meistä on oikea- tai vasenkätisiä. Tämä näkyy myös lennossa. Osalle on helpompi leijuttaa kopteria nokka itseäkohti esimerkiksi oikealla puolella ja toisille helpompaa vasemmalla puolen. Tämä näkyy sitenkin, että osa osaa ajaa autorotaation toisesta suunnasta mutta toisesta suunnasta ei sitä uskalla. Sama homma toistuu monissa jutuissa, esim itse teen vaakakierteet mieluummin oikealle kuin vasemmalle kallistaen. Jos teen proseduurikäännöksen, siis normaalin kaarroksen, niin taidan siinäkin suosia kaartoa toiseen suuntaan koska se tuntuu luontevammalta.

--
Timo

Joo.. Tottamooses tuo vaikuttaa. Itselläkin vaakakierre oikealle onnistuu paremmin, eikä vähiten siksi kun lyhyet tumpulasormet ei sählää elevaattoria mukaan kesken kierteen kuten käy vasemmalle tehdessä todella helposti. Tosin vasemmalle tehty kierre meni ihan reisille paljon useammin silloin kun mikserit ei ollu kunnossa. Jostain syystä oikealle onnistui ihan yes... Eli sanoisin, että jos muuten osaa lennättää, niin kyllä se kannattaa katsoa, että se koppero lentää sinne minne tikut ohjaa.. Jos nyt ainakin tarkistaa sen verran, että swashplaten ajoitus on kunnossa, ettei käy niin, että toiseen suuntaan kaarrettaessa aileroni antaa sopivasti vetoa lisää helpottaen kaarrosta mutta toiseen suuntaan lähinnä työntää tms. Saa siinä sitten ihmetellä kun koppero menee minne sattuu kurvissa nimenomaan toiseen suuntaan. Luulis tosin haittaavan leijuntaakin....

- Ilkka

tuupola

  • Vieras
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #6 : 16 Syyskuu, 2009, 16:03:08 »
Jos nyt ainakin tarkistaa sen verran, että swashplaten ajoitus on kunnossa, ettei käy niin, että toiseen suuntaan kaarrettaessa aileroni antaa sopivasti vetoa lisää helpottaen kaarrosta mutta toiseen suuntaan lähinnä työntää tms. Saa siinä sitten ihmetellä kun koppero menee minne sattuu kurvissa nimenomaan toiseen suuntaan. Luulis tosin haittaavan leijuntaakin....

Miten tarkistetaan swashin ajoitus?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #7 : 16 Syyskuu, 2009, 16:31:26 »
Molempiin suuntiin menee yhtä hyvin, mutta heti kun yritän tehdä kasia toiseen suuntaan, eli niin että käännökset joutuu tekeemään keula itseä kohti, niin ei tule mitään, kovin menee kulmikkaaksi. Tämä ihmetyttää, sen täytyy olla korvien välissä koska siis mekaanisesti "lihasmuistilla" menee kuitenkin molempiin suuntiin.
Ihmeellistä tosiaan tuo pään toiminta. Kasejakin tulee helposti harjoiteltua aina samaan samaan suuntaan. Ihan tavallinen peruskasi tuntuu heti paljon vaikeammalta kun muuttaa käännösten suunnan välillä päinvastaiseksi.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inverted, takaperin ja takaperin inverted
« Vastaus #8 : 16 Syyskuu, 2009, 17:34:30 »
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4915 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2008, 17:40:25
kirjoittanut MJPilot
9 Vastauksia
6408 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2010, 21:09:47
kirjoittanut MJPilot