Moikka,
YS:n sisäänajautuminen kestää noin 4 - 6 gallonaa vähintään. Eli yksitankillinen rikkallaa leijuttelua ei ole yhtäkuin sisäänajo. 4 - 6 gallonaa kuitenkin lennoiksi muutettuna vastaa noin 24 - 36 lentoa. Syy miksi on neuvottu lentämään rikkaalla on se, että suurempi öljyn läpikulku pitää moottorin viileämpänä joka on hyvä juttu. Mutta rikkaalla käyvä kone ei käy puhtaasti ja tasaisesti joten liian rikkaalla ajaminen ei ole myöskään hyvä asia. Kaikkein tärkeintä sisäänajossa on se, ettei moottori kuumene liikaa jottei tiukat osat leikkaa kiinni. Tällä rikkaalla seoksella on hyvin vältetty sitä kuumenemista, se myös toisaalta pidentää sisäänajoaikaa.
Jenkkien F3C teamin Wayne Mann taisi joskus kirjoittaa runryderiin juttua tuosta sisäänajosta samalla kun kaveri kertoi siitä miten paljon sähkömoottoreihin siirtyminen tasoittaa kisoja koska polttomoottorin saaminen toimimaan hyvin on niin vaikeaa, että vain kourallinen ihmisiä mailmassa siinä onnistuu. Tähän koneen säätämiseen taisi liittyä sellainenkin, että uusi kone avataan atomeiksi ja sieltä hiotaan kaikki ylimääräiset työstövirheet pois, kansi kiristetään momenttiavaimella jne... Samalla kaveri taisi puhua sisäänajosta, että se tulisi suorittaa samalla polttoaineella mitä normaalisti lennetään ja normaaleilla seoksilla. Se siis tarkoittaa sitä, että ei varta vasten säädetään konetta tosi rikkaalle vaan säädetään seokset siten ettei moottori kuumene liikaa. Se on sitten ihan sama, että leijutteleeko vaiko lentääkö taivaalla sisäänajo vaiheen kunhan ne lämmöt pysyy kurissa.
Se miten sen näkee, että moottori alkaa olla sisäänajettu, niin sen näkee tehoista. Sisäänajamaton moottori lämpenee helposti eikä anna tehoa juurikaan ulos. Tästä syystä sitä pitää ajaa vähän rikkaammalla kuin sisäänajettua moottoria. Koneen sisäänajautuessa neuloja voi pikkuhiljaa laittaa kiinni. Tällöin tehoja saa enemmän koneesta ulos mutta lämmöt pysyy samana.
Eli jälleen ne lämmöt ovat määräävässä asemassa. Tämän vuoksi itse suosittelisin, että aloitat sisäänajon noilla neulan säädöillä mitä YS:n ohje suosittelee.
Tyhjäkäynti, 1,25 auki
Leijunta 1,75 auki
Täyskaasu 1,25 auki
Mikäli tyhjäkäynti on säädetty jo hyväksi käyttämällesi polttoaineelle, en koskisi siihen vaan itse säätäisin vain keskialuetta ja täydenkaasun neulaa mikäli kone käy tyhjäkäyntiä hyvin. Noilla asetuksilla sitten lentelet normaalia lentoasi ja muutaman minuutin päästä kokeilet sormella takakantta. Mikäli se ei ole lämmin, voit huoletta laittaa keskialuetta ja täydenkaasun neulaa pari napsua kiinni jolloin saat tehoa enemmän ja moottori käy paremmin. Tätä jatketaan kunnes päästään sinne optimiin joskus 4 - 6 lennetyn gallonan jälkeen. Tällöin ne seokset alkavatkin olla jo hyvin lähellä sitä millä lennetään sitten jatkossa. Toki sääkohtaiset pienet hienosäädöt aina pitää huomioida, että joskus vähän rikkaammalle joskus vähän laihemmalle kelistä riippue. Kyllä sen sitten lämmöistä ja käynnistä näkee pitääkö seokselle tehdä mitään.
--
Timo