Kirjoittaja Aihe: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja  (Luettu 10137 kertaa)

Rotary

  • Vieras
Oletteko saanut ton ohjekirjan mukaan rakennetuilla linkeillä setupin oikeanlaiseksi?

Me jouduttiin lyhentämään noita 50mm linkkejä 45mm mittaisiksi, että saatiin noi servohornit 90 asteen kulmaan ja samalla tarpeeksi negatiivista kulmaa. Positiivista kyllä riitti yli 14, mutta kun negatiivista ei tullut kuin 5 pintaan.

Kaikki tangot on tehty täsmälleen ohjekirjan mukaan, mutta oli pakko lyhentää noita 50mm linkkejä.

Olisiko tähän setuppiin jotain niksejä ,esim juuri radion säädöissä jne, ennen kuin noi linkit napsautetaan paikalleen?

Sehän oli niin, että 0 lapakulmilla swash on tarkalleen suorassa? Vähän tuntuu ainakin ohjekirjan linkeillä olevan vaikeaa

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
tikku keskellä 50% ja lapaset o kulmilla, vivustot vaakatasossa suorana. Täältä löytyy jotain tietoa http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=CCPMbasics
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Kyllä niitä joutuu lyhentämään ohjekirjan arvoista.
Aika reilustikin.

Oli siellä ohjeissa muitakin epäkohtia esim.takimmaisen servon alle tulevat servo spacerit "korotuspalat" puuttuvat vaikka ohjekirja ne neuvoo sinne laittamaan.
Ja torquetuubin rakenne poikkeaa kuvista(puuttu pin quide)tubesta.
« Viimeksi muokattu: 17 Tammikuu, 2010, 17:33:14 kirjoittanut mokkis »
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Juhis

  • Vieras
Servokohtaista ilmeisesti tuo linkkien pituus, ainakin Finless Bob videossaan kertoo lyhentäneensä linkkejä Hitec 5245:llä.

Rotary

  • Vieras
Servokohtaista ilmeisesti tuo linkkien pituus, ainakin Finless Bob videossaan kertoo lyhentäneensä linkkejä Hitec 5245:llä.

Kattelin joo tossa tänään kaikki ne videot ja kirosin itseni alimpaan helvettiin. ois pitäny dumppaa se Allun ohje ja rakentaa vaan sen videon mukaan.

Yksi homma vaan iski slmään, videossa sanottiin että Align suosittelee servohornin  linkkipallon etäisyydeksi servon akselista 16-16.5mm.
Ohjekirja puhuu 19mm:stä.

Onko tässä nyt jotain eroa tuon hänen rakentamasa kopterin ja tämän ESP:n välillä? tuohan on ilmeisesti ihan ensimmäisiä viisatasia.

Tuossahan on muunmuassa hihnaveto ja suurin osa esim nupista ja perästä muovia.

Onhan tää vähän kikkailuia vielä, kun on eka itse rakentamani zopperi.

Kyllä mä ton 50 rapukan pistin atomeiksi muutaman kerran, mutta se on silti eri asia, koska ostin sen käytettynä ja toimivana, joten ihan alusta ei kuitenkaan ole tullut aloitettua kertaakaan.

Sitäpaitsi onhan se vähän erilainen muutenkin, esimerkiksi juuri nupin osalta. Sehän toimii väkisin kun tekee ohjekirjan mukaan

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Yksi homma vaan iski slmään, videossa sanottiin että Align suosittelee servohornin  linkkipallon etäisyydeksi servon akselista 16-16.5mm.
Ohjekirja puhuu 19mm:stä.
ESP:ssä etäisyys on ohjeen mukaan 19mm, muissa tuo 16,5mm. Ulkomaisilla foorumeilla on väännetty ESP:n ilmestymisestä saakka siitä, onko kyseessä painovirhe vai tarkoituksellinen muutos. Ilmeisesti etäisyys on muutettu, jotta ESP olisi rivakampi liikkeissään (pidempi varsi, nopeampi liike), vaikka samalla osa servon resoluutiosta menetetäänkin.

Kummallakin etäisyydellä lentää, joten makuasia. Minä heitin ensin 19:sta ja vaihdoin joskus myöhemmin 16,5:een. Meno rauhoittui hieman ilman korkeita DR/expo -arvoja, joka sopi minulle mainiosti.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Yksi keskustelu viissatasen hornien asettelusta
http://www.kopterit.net/index.php?topic=7322.0
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Eikös tuon saa selville, kun katsoo lapakulmat. Jos on liian pitkät linkit on liian vähän positiivista....

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Ite vedin kans ohjekirjan mukaan nuo pituudet... ja aloin sit jo ihmettelee, et mikäköhän nyt meni pieleen, ku niitä joutu lyhentäää useita,useita,useita kierroksia.... ja oli kuitenkin ESPin mukana tulleet DS510 servot, jotka myös ohjekirjassakin oli... mut muutkin oli puhunut ihan samaa. (Aloin tässä miettimään, et mitä muuta tein ohjekirjaa vastaan, niin laitoin sen "mikälieyläarmin" toiseen asentoon kun ohjekirjan. Siinä missä oli vaihtoehto 3d tai normi. ja ohjekirjassa laitettiin normikohtaan..... tämä siis tuli mieleen vaan, enkä yhtään jaksa miettiä vaikuttaako tuo armien pituuteen :) )....

Toinen juttu mitä pähkäilin oli juuri tuo kiinnityskohta armeissa... niinkun tuli aikasemmin ilmi, niin siitähän oli hirmu vääntö tuolla helifreakissä, mm finless bob aluksi ihmetteli asiaa ja oli sitä mieltä, että se pitää olla tuo muissa käytetty 16 jotain mm.... sittenhän Bob oli keskustellut alignin ihmisten kanssa ja ihmetellyt asiaa, jonka jälkeen bobilta tuli myöhemmin video, miksi tuo nimenomaan pitää olla tuo 19... ite laitoin 19 ja ihan hyvin se pelaa...
MUOKKAUS....vaikka finlesiin viittaankin paljon, niin en väitä, että hän olisi kuningas ja tietäisi absoluuttisen totuuden... mutta enivei ihan hyviä neuvoja hän on antanut....MUOKKAUS LOPPUU  8)


sitten tuon elevator servon alle tullut aluslevy, joka siis puuttuu tuosta ESPI paketista... niin itse kun laitoin servon suoraan runkoon, ni armiin tuleva tanko oli sivusuunnassaa vinossa..... laitoin sinne alle kyllä levyn, jonka jälkeen kulma oli suora.
« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu, 2010, 20:51:38 kirjoittanut Toontza »
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **


Me jouduttiin lyhentämään noita 50mm linkkejä 45mm mittaisiksi, että saatiin noi servohornit 90 asteen kulmaan ja samalla tarpeeksi negatiivista kulmaa. Positiivista kyllä riitti yli 14, mutta kun negatiivista ei tullut kuin 5 pintaan.



Tässä aloin vielä tätä lausetta ihmettelemään, kun olet maininnut, että olette lyhentäneet linkkejä, jotta saisitte servohornit 90 asteen kulmaan. Setupissahan servohornit asetetaan ensimmäiseksi servoon ja niissä haketaan tuo 90 asteen kulma, ennen kuin mitään linkkejä on vielä kiinni.... eli tuo kuulostaa jotenkin oudolta, että linkkien pituudella asetettaisiin tuota 90 asteen kulmaa ?   vai käsitinkö jotain ihan väärin.

mut mut.... taas viittaan Finlesiin, mut sil on aika hyvä video tuosta mekaanisesta säädöstä, josta aika hyvin selviää tuo perussetupin tekeminen... se kannattaa kyllä huolella tehdä. wikissäkin on hyvin tietoa tuosta asiasta.... eli ei muuta kuin tikku keskelle, armit ysikymppii, mixerit tasaan ja kulmat nollaan.... näillä mennään :) (niin ja tää on vaan mun perussetuppi..eli niinkun säätökurssilla tuli ilmi, niin näillä ammattilaisilla saattaa nollakulmat tulla ku vasen tikku on oikeassa yläkulmassa, oikea tikku vasemmassa alakulmassa ja radion antenni kohti mekkaa)

.... BTW ite oon hölmöilly monta kertaa setuppia, ku en oo tarkistanu radion lentotilan asetuksia..eli kannattaa tarkistaa, että tikku keskellä radiokin on sitä mieltä, että lapakulma-alue on siellä 50 prosentissa...eli keskellä....
« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu, 2010, 21:31:08 kirjoittanut Toontza »
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #10 : 20 Tammikuu, 2010, 21:37:52 »
Tässähän haetaan  että linkin saisi 90 asteen kulmaan servon armiin nähden.. ei armia servoon nähden.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #11 : 20 Tammikuu, 2010, 22:04:14 »
Tässähän haetaan  että linkin saisi 90 asteen kulmaan servon armiin nähden.. ei armia servoon nähden.

Ei tuossa 500 esp rekkulassa saa niitä servovarsia 90 asteen kulmaan servoon nähden ja linkkiä 90 asteen kulmaan servoon nähden. Ainakaan ilman, että käytettäisiin ihan tolkuttoman lyhyitä servovarsia joka taas aiheuttaa melkoisia ongelmia ohjaussymmetrian pysymiseen jotenkin tolkuissaan. Jos servovarsi ei ole 90-asteen kulmassa servoon, ja näin pääakseliin nähden. Niin servon ohjassymtria menee ihan reisille. Esimerkiksi jos servovarsia kääntäisi vähän ylös päin tikkukeskellä, niin linkit saisi 90-asteen kulmaan, mutta lapakulmia lisätessä ohjaus olisi ihan erilainen kuin vastaavilla negatiivisillä kulmilla.

Helpointa lienee vain asettaa servot tikku keskellä 90-asteen kulmaan servoa nähden ja säätää linkeillä sitten kallistuslevy kohdilleen ja olla välittämättä siitä ettei linkit ole 90-asteen kulmassa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #12 : 20 Tammikuu, 2010, 22:05:19 »
Setupissahan servohornit asetetaan ensimmäiseksi servoon ja niissä haketaan tuo 90 asteen kulma, ennen kuin mitään linkkejä on vielä kiinni....

Tässähän haetaan  että linkin saisi 90 asteen kulmaan servon armiin nähden.. ei armia servoon nähden.

Niih, tuosta olikin juuri puhetta tuossa Sammyn linkittämärrä ketjussa, eli kuin servot/servoarmit(hornit)/linkit tulisi asettaa. Itse olen vahvasti sen kannalla, että servoarmin ei tarvitse olla 90 asteen kulmassa servon runkoon nähden, sehän ei vaikuta mitenkään mihinkään, kunhan swash pääsee liikkumaan ylös ja alas ongelmitta koko liikeradan (eli servossa riittää liikealuetta työntämään swash niin ylös kuin linkistö sallii ja vetämään niin alas kuin linkistö sallii).

Pikkujouluissa asenneltiin noi omat 500espin servot ja säädettiin nuppia varmaan kolme tai neljä tuntia silloon sunnuntaina.
Servot runkoon kiinni ja mulla on linkkipallurat servoarmien ihan ulommaisessa reiässä, siitä sitten linkit swashiin, alkuun ihan ohjekirjan antamilla mitoilla, no nehän ei tosiaan tunnu pitävän paikkansa ja muutenkin ohjeet tuntu olevan vähän sinneppäin  :D Tän Tän jälkeen voikin jo kummastella et kuin ylös swash pääsee liikkumaan kunnes linkistö ottaa vastaan.

1. Jos swashin vetää aivan ylös (radiosta kaasutikku ylös) niin servo ei saa bindata ylhäällä, jos bindaa niin servo/swash linkkejä tulee lyhentää kunnes bindaus loppuu.
2. Jos swashin vetää aivan alas (radiosta kaasu alas) niin servo ei saa sielläkään bindata, jos bindaa niin servo/swash linkkejä tulee pidentää, ainakin mulla sieltä sitten löyty semmonen pituus, millä swash pääsi liikkumaan ylös ja alas ilman bindausta ja aivan laidasta laitaan. Servon liikerata ei ollut ongelma, ja ei, mulla ei ole servoarmit 90 asteen kulmassa servon runkoon nähden, moni kuvittelee että sen pitää sillain olla, mikä ei lukemani, kuulemani ja kokemani mukaan pidä paikkansa (lue Sammyn linkittämä thread), mene ja tiedä, jokanen säätää niinkö isse tykkää, tai sillä perjaatteella täällä vissiin ollaan menty. :D

Nyt sit pitäiskin jo olla swashin liikerata ok ja swash vaakatasossa, lainaan tähän vielä wikin kuvaa:



Eli kun kaasutikku on keskellä niin linkistön ja noiden "tankojen" tulisi olla tuossa asennossa. Eli perjaatteessa tuon vaakatasossa olevan viivan mukaisesti pitäisi kyetä pujottamaan tikku noiden palikoiden välistä (jos siellä olisi reikä sille..), jos ne eivät ole tuollain vaakatasossa niin alin linkistö ei ole vielä kunnossa.

Tän jälkeen siirrytään keskimmäiseen "linkistöön", niihin kahteen linkkiin ei muistaakseni juurikaan koskettu, eli oli ohjekirjan mukaan säädettynä ihan jees. Käsittääkseni niillä koitetaan säätää ne ylemmät levelerit vaakatasoon.

Sitten niistä ylimmistä linkeistä lapakulmat, kun tikku on koskellä niin tulisi lapakulma olla nolla, jos ei ole niin pidentämällä/lyhentämällä kahta ylimmäistä/lyhintä linkkiä onnistuu niiden säätö. Siihen varmaan voi hyödyntää kans noita kahta pidempää tuossa pykälää alempana.

Tällänen ajatusten purku, päässä pyöriny toi nupin säätö ja nyt se tuli sitten kirjotettuakin ja meni vieläpä vähän väärään threadiinkin. Nooh, jos tämä tällä kertaa hyväksytään, proo-kuskit voi alkaa korjailemaan meikäläisen "ohjeita". Tuo on siis niinkö itellä tuo on, ja niinkö ite sen olen ymmärtänyt, eli voi olla täysin väärin tai sinneppäin tai oikein tai ihan mitä vaan, vastuu on jokasella itellään.

Kiitos ja tosiaan neuvoja/korjauksia omiin käsityksiini otetaan kyllä ilolla vastaan. Voi olla että ymmärsin moniakin asioita väärin siellä pikkujouluissa, mut näillä mennään nyt alkuun.
« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu, 2010, 22:08:31 kirjoittanut Johny »

Juhis

  • Vieras
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #13 : 21 Tammikuu, 2010, 00:54:35 »
Itse olen vahvasti sen kannalla, että servoarmin ei tarvitse olla 90 asteen kulmassa servon runkoon nähden, sehän ei vaikuta mitenkään mihinkään, kunhan swash pääsee liikkumaan ylös ja alas ongelmitta koko liikeradan (eli servossa riittää liikealuetta työntämään swash niin ylös kuin linkistö sallii ja vetämään niin alas kuin linkistö sallii).
Tulee epäsymmetriset liikeradoista positiivinen vs. negatiivinen, jos ei ole vaakasuorassa servoarm nollakulmilla.
Finless Bob hyvin selittää videossaan tuon geometrian, en viitsi itse edes yrittää kirjoittaa  ::)

Poissa Airforcepower

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Mika Vuori
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #14 : 21 Tammikuu, 2010, 01:25:43 »
Itse olen sitä mieltä kun olen tutkiskellut näitä servo- ja linkkihommeleita niin aina pitäisi pyrkiä siihen että servoarmit on 90 asteen kulmassa servoon nähden tikku keskellä. Tästä asetelmasta alkaa sitten ruuvailemaan linkistöä kohdilleen. Ainakin itse pyrin toimimaan näin ja aina onnistunut omissa muutamassa kopterissa. Jos sitten jostain syystä on pakko laittaa servoarmit vinoon että kopteriin saa halutut säädöt niin silloin mielestäni kopterin suunnittelu on ollut hieman pielessä siinä kohtaa.

Tosiaan jos servoarmit laittaa vinoon servoon nähden niin silloin liikerata on erilainen ylös kuin alas. Servoarmihan liikkuessaa tekee ympyrän muotoista liikerataa. Siitä on helppo päätellä että pakostihan se liikerata on erilainen ylös kuin alas. Eri asia on sitten miten paljon halutaan servosta liikerataa. Jos liikerata on pieni niin silloin siitä ei ole niin paljon haittaa kuin suuremmalla liikeradalla.

Tällaisia ajatuksia heräsi.
Align T-REX 100X
Align T-REX 600 EFL PRO - Futaba CGY 750

Futaba 8FG Super

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #15 : 21 Tammikuu, 2010, 01:57:06 »
edit: Pää pointti löytyy ihan lopusta jos ei kaikkea jaksa lukea  ;D
Eihän se liike muutu miksikään vaikka servo armi olisi missä asennossa tahansa servon runkoon nähden... saman liikkeen se tekee joka suuntaa vaikka miten sen sen armin siihen asettelee. Siksi kai (osittain ainakin) servoissa onkin säädettävä armi että saat aseteltua sen kopterin runkoon sopivalla/tarvittavalla tavalla. Siis armin liike servoon nähden on aina sama, riippumatta sen kulmasta servon runkoon nähden.
Jos servon esim sijoitettu " / " tyyppisesti viistoon runkoon ja laitat servo armin 90 asteen kulmaan servoon nähden niin swashin liike on eri ylös kuin alaspäin. servoon nähden laitettuna niin jommalla kummalla puolella liike loppuu kun servo armi nousee pystöön... esim täysillä positiivisilla kulmilla armit sojottaa ylöspäin ja kallistelusta tulee vain toisen servon laskemista kun toinen ei pääse nostamaan enään.
Mutta jos laita servoarmin 90 asteen kulmaan runkoon nähden niin liike on sama ylös ja alaspäin. Ihan loogisesti... jos ajatellaan liikkeitä swashin kannalta.

Itse olen vahvasti sen kannalla, että servoarmin ei tarvitse olla 90 asteen kulmassa servon runkoon nähden, sehän ei vaikuta mitenkään mihinkään, kunhan swash pääsee liikkumaan ylös ja alas ongelmitta koko liikeradan (eli servossa riittää liikealuetta työntämään swash niin ylös kuin linkistö sallii ja vetämään niin alas kuin linkistö sallii).
Tulee epäsymmetriset liikeradoista positiivinen vs. negatiivinen, jos ei ole vaakasuorassa servoarm nollakulmilla.
Finless Bob hyvin selittää videossaan tuon geometrian, en viitsi itse edes yrittää kirjoittaa  ::)

Voihan se servoarmi olla vaakasuorassa vaikka ei olisikaan servon runkoon 90 asteen kulmassa, kunhan se on swashiin/kopterin runkoon katsottuna 90 kulmassa niin liikehän on symmetrinen kumpaankin suuntaan.
Jos ajattelee servon ilman pyörää niin akselihan pyörii pisteessä, eli armi toimii missä asennossa vaan samalla tavalla, epäsymmetrisyyden tekee sitten linkin, armin sijoittelu swashiin/kopterin runkoon nähden.. ei servoon. Tosin aika monissa koptereissa taitaa olla jo servojen sijoittelut kohdallaan..

Miksi tätä on vaikea selittää yksinkertaisesti  ;D
Vähän kutina että täällä on kuitenkin kaikilla "sama" käsitys miten tuo pitäisi mennä mutta sotketaan asiat kuitenkin  ;D
Timohan tämän joskus oikein hyvin selitti ja "ihanteellinen" tapa olisi saada linkki 90 kulmaan armiin nähden ja armi 90 kulmaan servoon nähden?

Kuvitellaan että servo olisi "pötkylä/putki/tappi" jonka päässä on servo armi... sehän olisi ihan sama miten sen siihen asettelet, toimii aina samalla tavalla... Eihän tuon servon runko vaikuta sen toimintaan millään tavalla, anut vain millainen asennusreikä sille pitää olla. Tosin taas armin sijoittelu kopterin runkoon oleellisesti vaikuttaa  ;D

Nyt nukkumaan, tulipa jauhettua sama asia 100 kertaa erisanoin  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #16 : 21 Tammikuu, 2010, 08:38:07 »
Varren asettaminen servoon nähden 90:n asteen kulmaan on sikäli harhaanjohtavasti sanottu, että kaikissa rungoissa servot eivät ole 90:n tai 0:n asteen kulmassa pääakselin (tms.) suhteen (esim. tässä). Servovarsi pitäisikin yleensä pyrkiä asettamaan mainittuun 90:n tai 0:n asteen kulmaan nimenomaan pääakselin suhteen. Poikkeuksena taas sitten esim. T-Rex 600:ssa etuservoilta lähtee linkit yläviistoon ja sieltä vasta toisen armin ja linkin kautta swashille. Tässä oikea kulma haetaan servoilta liikkeen vastaanottavan linkistön suhteen. Servon runko on joka tapauksessa siinä asennossa, jossa runko sen määrää olevan eikä varren asennolla ole suoraa riippuvuussuhdetta servon asentoon.

Mikäli servon pyörivä liike halutaan muuttaa lineaariseksi ja vieläpä nollakohdan suhteen symmetriseksi sellaiseksi, tulisi pyörivän liikkeen olla nollakohdassaan yhtä etäällä "ylä- ja alakuolokohdista". Se onkin sitten asia erikseen, onko liikkeen aina pakko olla symmetristä nollakohdan kummankin puolen. Esimerkiksi skaalakopulle kävisi komeasti sellainen setuppi, jossa swashin servojen armit olisivat selkeästi "alaviistoon", koska miinuskulmia ei juurikaan tarvita. Näin plussakulmien liikerata olisi jo servolta lähtiessä lineaarisempi. Tosin epälineaarisuutta ei voisi enää kompensoida expolla...

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #17 : 21 Tammikuu, 2010, 10:51:25 »
Markus jo laittoikin linkkiä tapauksista joissa hornin asentoa ei voi, tai ei ainakaan kannata laittaa servon kuoriin nähden 0 tai 90 asteen kulmaan.

Auroran manuaalissa on kanssa hienosti esillä ko asettelu.
Tässä toki washille menevät linkit on palttiarallaa 90 astetta
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #18 : 21 Tammikuu, 2010, 13:15:59 »
No eikös tuossa reksikuvassakin saa aika lailla lineaariseksi ku pyöräyttää servoa 180 astetta... että saa servopyörän yläpuolelle? sitten linkit menis suoraa tuonne vivulle ? Tosin vipu on mallia solmussa, vaihtais nitron suoran vivun tilalle?  ;D
Jos hifistelyä hakee siis... miksi tuo on ylipäätään toteutettu nuin miten on, eikö olisi yksinkertaisempi kuten mainitsin?  ::)
Polttiksessahan linkistöt ovat nätisti "suorassa"

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500ESP rakentelua, Linkkien pituus vs servovarsien asento vs ohjekirja
« Vastaus #19 : 21 Tammikuu, 2010, 14:42:18 »
No eikös tuossa reksikuvassakin saa aika lailla lineaariseksi ku pyöräyttää servoa 180 astetta...
Oiskohan ollut peräti niin, että canopy raahaa linkkeihin/servopyörään, jos servon kääntää. Tuolla ohjeen mukaisellakin asennusmallilla ohjekirja painottaa, että pallot tulee ruuvata servopyörien alapuolelle (pyörän ja servon rungon väliin), etteivät linkit hankaisi canopyyn.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2868 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 10:37:39
kirjoittanut sarama
5 Vastauksia
4552 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Joulukuu, 2010, 09:51:08
kirjoittanut JariN
14 Vastauksia
13155 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2010, 16:37:24
kirjoittanut Dutchman
4 Vastauksia
14159 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2012, 18:45:11
kirjoittanut jkkmobile
6 Vastauksia
4387 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Marraskuu, 2013, 19:40:18
kirjoittanut Karski