Kirjoittaja Aihe: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training  (Luettu 7864 kertaa)

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« : 27 Lokakuu, 2009, 23:32:54 »
Tulihan HK450 tonttiin, on sitä nyt keretty lentämään varmaan semmonen 65 akullista, ilman torppia.

Tänään olin kentällä, tuulta omille kyvyille vähän liiaksi mutta, siinä meni monta kasia ja muita käännöksiä ihan mallikkaasti.

Viidennellä akullisella päätin sitten alkaa treenailemaan kasia silleen, että käännös loppuu samalle kentän laidalle jossa itse seisoin. Aijemmin aloitin aina käännöksen siltä reunalta jossa itse seisoin.
No heti ensimmäinen käännös ja suoristamisessa tuli sitten vähän ohjelmaa kun puut rupesivat lähestymään. En osaa sanoa miten koordinaatio niin voikin pettää mut, muutaman korjaa-kaasua-korjaa liikesarjan jälkeen tultiin tonttiin noin metristä, lapa nappas nurmikkoon ja räks. Alkup.muovinuppi katkesi just lavanpitimien alta, nätisti lavat on kiinni pitimissä mut, irrallaan kopterista.
Lavat on virheettömät, pääakseli 99% suora, flybar ja nupista top vaihtoon.

Varaosat on odottamassa vuoroaan ja ois laatikossa alunuppikin mut, taidan laittaa muovisen kiinni.

Pitää testin jälkeen irrottaa sähköt ja pakata laukku, Perjantaina talvilomalle eli Suomeen ja pääkallopaikalla odottaa pari kasaamatonta HK450 kopteria. Treenit jatkuu ja jahka pääsen Turkuun seuraamaan paikallisia tähtiä, siitä utelen muutaman säätövinkin niin kyllä mä prkl vielä tänä vuonna jonkun hallitun kiepin tulen tekemään.
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2009, 14:41:56 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

CC

  • Vieras
Vs: HK450 - amatöör training
« Vastaus #1 : 28 Lokakuu, 2009, 12:45:55 »
Mulle kävi vähän samanlailla. Laskuun vähän kallellaan, ja lavat hipas maata, samantien koko nupin yläosa lapoineen irti. Samalla väänti
sitten flybarin ja pilkkoi sen pitimen. Lavoissa ei edes jälkeä maakontaktista. Taitaa olla nuo orkkislavat niin painavat, että tulevat tekemään
tuon saman aina johonkin osuessaan...

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT - amatöör training
« Vastaus #2 : 24 Marraskuu, 2009, 11:58:09 »
HK250GT
Näin kk välein tuntuu laitteet tulevan tonttiin, tänään oli vuorossa HK250GT.

Keli mitä parhain, monta kasia, niitä ja näitä tuli taiteltua tuossa pellolla.
Kolmannella akullisella, 4min kohdalla kesken kaarroksen kuului naps ja ilmassa olikin riittävästi ohjelmaa.

Laite on purettu ja lapapitimet on korkanneet linkeistään, torpeista viimeistään mut, toinen on ilmeisesti korkannut jo ilmassa. Kuului vaan "naps", holtiton vaappuminen, ohjauksesta ei enää tietoakaan, throttle hold päälle ja hitain askelin kohti vajaa. Kumisaappaat jalkaan ja pellolle noukkimaan laite talteen.

Vikalistaan jäi nyt sitten,
peräputki, flybar, pohjalevy, pääratas, lapapitimet ja lavat.

Illalla lähtee tilaus trex-storelle ni pääsee taas muutaman päivän päästä takaisin kentälle.
Varaosia on laatikollinen mut, pohjalevy, lapapitimet ja lavat puuttuu, muut torppiosat on kyllä hallussa.

Prkl, omasta ohjausvirheestä tehdyt torpit on sulatettavissa mut, näin kun joku pettää ilmassa ni pistää taas miettimään. Oma virhe vai osat vaan antoi periksi. 30 akullista olen itse lentänyt ja mitä JiriK on aijemmin kerennyt kaartelemaan.

Illalla sauna tulille, muutama asennusolut napaan ja aloitetaan parsimaan laitetta nippuun, siitä se sitten taas lähtee.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT - amatöör training
« Vastaus #3 : 13 Joulukuu, 2009, 12:47:02 »
HK450 #2

Nyt onkin vajaa kk aijemmasta torpista.

Tänään oli vuorossa HK450.
Simussa treenattu niitä näitä ja ajattelin nyt näin tuulettomalla kelillä laittaa laitteen katolleen. No ei se mennyt ihan niin kuin elokuvissa.

Ensimmäinen krt meni liki miten oli tarkoituskin, muutaman sekunnin suoristelun jälkeen laite oli taas hallinnassa. Toisella kerralla ei sitten enää natsannutkaan, muutaman korjaa-kaasu-korjaa liikesarjan jälkeen tultiin maahan komiasti suorin vartaloin, pehmeeseen maahan ois varmaan jäänyt pystyyn mut, routamaa on vähän liikaa kopterille kuin kopterille.

Ehjäksi jäi lavat, perä kokonaisuudessaan, sähköt yhtä servoa lukuunottamatta ja canoby. Laite purettu ja pussillisen siitä sai varaosia.

Näin sunnuntain kunniaksi voi nyt sitten laittaa saunan tulille, muutama olut kylmään ja ottaa varastosta uuden HK450. Jos sitä huomenna sitten pääsis tekemään testilennon ja säätämään suurimmat kampeamiset pois.

Aijemmin asetin itselleni tavoitteeksi, että pitäisi vielä ennen vuodenvaihdetta pistää laite katolleen, flippi, piro tjsp.
Ongelmaksi taitaa muodostua ettei posteljooni kerkeä toimittamaan paketteja Hobby Kingiltä riittävän nopeaan, pitänee jatkaa Phoenix treeniä ja lennellä kopulla vaan turvallista kasia ja kuvioita =)

KUVA 1
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT - amatöör training
« Vastaus #4 : 16 Joulukuu, 2009, 13:20:00 »
Rupee tahti olemaan aika raju ilman tavoitteitakin.

Kävi taas vastaavasti mitä aijemminkin phoenixin kanssa, http://www.kopterit.net/index.php?topic=6650.0

No, hakkasin nollautuneet asetuksit kohdalleen mitä muistin, akku kiinni ja säädöt gyrolle ja hivenen subtrimmiä. 2min kerkesin leijuttelemaan kunnes akku hyytyi. Kynnetylle pellolle on laskeutuminen vähän niin ja näin, koitin vielä viimisellä voimalla hivuttautua heinikkoon mut, siihen se kippas prkl.
Ei sinänsä mtn vakavaa, lapapitimet irti linkeistään ja muutama muu osa nupista rikki. Ne on viimiset varaosat mitä tähän vuoteen on budjetoitu.
Uuden nupin ja mekaanisen säädön onnistuttua tuntui leijuvan varsin vakaasti kokonaiset 2min. Nuppi osiin ja uudet osat kiinni, himpskutti.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #5 : 16 Joulukuu, 2009, 15:01:15 »
Raptor 60

Sa***na, sen että kerkesin painaa edellisessä viestissä "Lähetä" niin jo on uutta laitetta pellossa. Luulis tässä hiljalleen hokaavan ettei toi routanenmaa ole niitä pehmeimpiä, toki minkäs sille mahtaa jos laite ei pysy ilmassa.

Hehku laturista, tarkistin vastarinakun jännitevahdilla tjsp, tankki täyteen ja kentälle.
Kentällä vielä perus tarkastus, servot liikkuu, gyro ja vastari ei vilkuttele ylimääräisiä, OK siis taivaalle.

Raptorilla tossa lentelin 10min, kasin päätteeksi perä nyökähti kummasti ja aattelin laskeutua varmuuden vuoksi. No en kerennyt laskeutumaan kun oli jo 3D:tä ilmassa. Perä lähti pyörimään, vastaavasti mitä Korpsella taannoin, Rudd tikusta ei ollut kuin haittaa siinä sormien sohinnassa.
Koitin pelastaa mut, totesin et holdi päälle ja juoksujalkaa pelastamaan raato kentästä.

Vikalista on aika asiallinen, päivitetään jahka laite on osissa.
Varaosia on laatikollinen et, aika pitkälti saan laitteen kyllä nipuun mut, lavat ja jotain pientä taitaa mennä ostoslistalle.
Gallonan kerkesin lentää, just otin uudesta kallonasta tankillisen ja siihen loppu.

Tämä vuosi on nyt kuitattu lennetyksi. Jouluna on toki sopivaa aikaa nakertaa laite nippuun et, tiedä vaikka sitä kerran vielä kerkeis jonkun laitteen tiputtamaan.

Siis voi vi**u, onkohan naapureilla joku 2.4ghz ultrahäiritsin...  :-\
2kpl koptereita tonttiin tässä muutaman tunnin sisään, ensimmäinen ei harmita mut, tää toinen nyt hivenen kiristää.

*EDIT, Ei Herra ole sentään konaan mua unohtanut, kaveri just soitti ja kyseli jos lähden näin talviloman kunniaksi juomaan muutama glögin ja narraamaan likkoja Turkuun... Ei tarvinnut montaa sadasosaa miettiä, muutamalla terävällä nämäkin koettelemukset muutetaan voitoksi =)
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2009, 15:07:38 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #6 : 16 Joulukuu, 2009, 16:01:11 »
VOISIN VAIKKA ÄITINI MYYDÄ,ETTÄ TORPIN SYY ON ,SIIS KOPTERIN PERÄSSÄ ON AKSELI JONKA MOLEMMISSA PÄISSÄ ON RATAS, NIIN SIITÄ ALEMMASTA JOKA ON AKSELISSA PINNILLÄ JA PIENELLÄ KUUSKOLORUUVILLA SIELTÄ AKSELIN PÄÄSTÄ ON LÄHTENY KÄVELEMÄÄN, JOTEN RATAS PÄÄSEE PYÖRIMÄÄN TYHJÄÄ AKSELILLA.KÄVI MEINAAN ITELLE JOSKUS MUINOIN JUST NÄIN. :-[ :-[.LOHDUTUS SULLE.KOPTERISTEJA ON KAHDENLAISIA.NIITÄ JOTKA TORPANNU JA NIITÄ JOTKA TULEVAT TORPPAAMAAN ;D ;D.NIIN SIIS SE AKSELI JOKA PYÖRITTÄÄ KARDAANIA.

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #7 : 16 Joulukuu, 2009, 17:05:30 »
Tuon tarkastin heti kun sain laitteen talliin. Koitin et, pyöriikö perä tyhjää ja nyt laitteen purettuani tarkistin myös samaiset pinnit jotka mainitsit. Ei ollut vika siinä.
Manuaalin räjäytyskuvista koitin katsella mahdollisia vikakohtia mut, en mä nyt sitten keksi kun perä ei pyöri tyhjää.

Joskus aijemmin gyro teki kertaalleen omiaan, valo palaa mut, vetää itsestään vas.reunaan. Ei vastaa rudd tikkuun, kävin johdot ja liitokset läpi eikä ole sen koomiin ollut ongelmaa gyron kanssa. Oisko nyt sitten prkl joku liitos päässyt löystymään ja gyro vetänyt siitä max liikeradan.
Purkaessa koitin kaikki piuhat, et ovat kunnolla pohjassa ja ainakin tuntui olevan...

Nyt on laite purettu ja vikalistaan ei nyt loppujenlopuksi montaa osaa tullut, onneksi.
Sabesta pitänee hakea osat ja toivoa, et heillä on hyllyssä romut mitä tarvitsen.

Lähinnä rajusta alastulosta hajonneet landarit, fan casing set, rear frame set, lavanpidin ja nuppiin flybar control set, flybar ja muutama linkki.
Tulin jotenkin ihmeenkaupalla alas landareille, vauhdilla tosin mut, kynnetyllä pellolla pääsi kopu kaatumaan ja siinä tuli sitten osumat nuppiin.
Sähköt, peräputki ja kaikki tämmöset ovat kunnossa et, kourallinen muovia ja ollaan taas matkalla.

RAUKKA 60
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

seppomikael

  • Vieras
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #8 : 17 Joulukuu, 2009, 08:18:25 »
Oliko siellä paljon pakkasta kun lentelit?

Saattaa tuo pakkanen vaikuttaa ainakin gyron ja miksi ei servojenkin toimintaan.
Ja akut tietty hyytyy pakkasella. Varsinkin pikkuakut kohmettuu hetkessä.

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #9 : 17 Joulukuu, 2009, 10:51:42 »
Oliko siellä paljon pakkasta kun lentelit?

Saattaa tuo pakkanen vaikuttaa ainakin gyron ja miksi ei servojenkin toimintaan.
Ja akut tietty hyytyy pakkasella. Varsinkin pikkuakut kohmettuu hetkessä.

Oisko nippanappa -10c.
Jostain luin, et gyron pitäisi antaa "tottua" 10min ulkona ennen lentämistä... En tiedä onko huuhaata mut, näin toimin jokaisella lentokerralla kun kelit ovat menneet pakkaselle.
Jännitevahdilla tarkastin vastarinakun, tallissa lämpimässä näytti vihreetä. Pari tankillista lentelin sitten viime latauksesta.
2700mah 6v NiMH, mah en ole ihan varma mutta, lienee tuommoinen.

Nyt kohti Sabea hakemaan tarvittavat nippelit.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #10 : 17 Joulukuu, 2009, 12:42:46 »
Itse 450 olen 10-20 asteen pakkasilla ongelmitta lentänyt... akutkin pysyy lämpimänä kun niistä imetään virtaa, gy401 ei ainakaan ottanut itseensä moisista lämpötiloista :S
Voihan se olla joku hetkellinen häiriö, itsellä tuli mieleen että gyron rudd kanavan liitin olisi höllännyt vähän, +- johdin liittimestä tai koko liitin, niin virrat olisi kadonnut ja servo heittänyt veltoksi... sitten mentiin?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #11 : 17 Joulukuu, 2009, 15:43:07 »
Alignin GP750 toimi mulla -15°
Mustaisin pörränneeni akullisen -19° lämpötilassakin ilman kummempia järkytyksiä.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #12 : 17 Joulukuu, 2009, 21:08:21 »
Gyrossa tai johdoissa joku häirä... Se vois olla onnettomuuslautakunnan päätös, en nyt muutakaan keksi. Mekaanisesta viasta ei ole merkkiä.
Kertaalleen aijemmin ihmettelin gyron toimintaa ja silloin johtojen tarkastuksella loppui sen hetkiset ongelmat.

Vastarinakussa on edelleen potkua jännitevahdin perusteella mut, eipä sekään ole kiveen kirjoitettu, et jännitevahti pitäisi täysin kutinsa, pitänee tarkastella. Tosin koitin ennen kopun purkamista sähköjen toiminnan samaisella akulla ja lämpimässä tallissa kaikki servot toimivat ja gyro vastasi tikkuun ja perän heilahteluun.

Sabesta sain kaikki osat, pitänee tarkastella osat ja kasailla hiljalleen.
Pitänee Sammylle soittaa ja pyytää lapamittaria lainaan. Oma on tilattu mut, hongkong posteljooni on vielä jossain matkanvarrella.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #13 : 21 Tammikuu, 2010, 20:49:35 »
HK450

Ja nippanappa kuukauden tahti jatkuu. Tänään oli vuorossa HK450.

Kolmas akku ja vielä viimeinen akku eli, tupla mahis torpata laite ja niin siinä kävi. Kolme looppia tjsp. tein onnistuneesti ja vikalla akullisella, vikalla looppi yrityksellä vähän karkasi. Kentällä oli kova puuskainen tuuli joka häiritsi toimintaa mut, ei pidä tuulesta välittää jos on intoa.

Elektoniikka muuten kunnossa ja toimii lukuunottamatta kaikkein kalleinta, alakerransarvijaakon Futaba 401 otti itteensä. HXT900 servot ja kaikki toimii ongelmitta vaikka nuppi on ihan riekaleina, landarit paketissa, jopa molemmat alkup.kierrätysmuovilava t katkesivat keskeltä. Runko selvisi ihmeellisesti ja canoby.

Varaosat on hyllyllä odottamassa asennusta, jos sitä v.loppuna nikkaroisi laitteen taas iskuun niin pääsisi testailemaan.
Pitää tukea paikallista kauppiasta ja hakea uusi futaba + servo tuohon rekkulaan ja jos sitä ostais jonkun halvemman digin tuohon hookoonkin perälle.

Muutama kuva liitteenä,
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #14 : 21 Tammikuu, 2010, 21:10:55 »
Lainaus
Futaba 401 otti itteensä
ai prkl... oliskos tossa käynyt klassisesti, eli flybar-paddle on rapsahtanut gyroon? Peräputken alapuolella on gyro vähän paremmassa turvassa näin jälkikäteen vinkaten :(
 
« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu, 2010, 21:14:54 kirjoittanut keke »

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #15 : 21 Tammikuu, 2010, 21:19:40 »
Tod.näköisesti näin on käynyt, kuullostaa ainakin loogiselta..
En ole aijemmin sitä sen enempää miettinytkään mut, kaipa gyro saa olla katolleenkin asennettu  ???
Vastaavasti sen siinäkin pitäisi toimia kun kerran invertedissäkin toimii.

500 Rexistä kattelinkin jo gyron asennus mahdollisuuksia ja siinä on komia hattuhylly rungon välissä. Gyron saa hivenen suojaan ja ensimmäiseen kerrokseen vastari.

Näin sitä vaan opitaan, kantapään kautta =)
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #16 : 21 Tammikuu, 2010, 21:23:03 »
Saattaa tuo gyro silti toimia vaikka kuoret on palasina. Kannattaa ainakin kokeilla. 401 myydään myös alumiinisia kuoria.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #17 : 21 Tammikuu, 2010, 21:40:57 »
Lainaus
En ole aijemmin sitä sen enempää miettinytkään mut, kaipa gyro saa olla katolleenkin asennettu  
Vastaavasti sen siinäkin pitäisi toimia kun kerran invertedissäkin toimii.
Juu, kunhan gyron korjaus-suunnan muistaa myös vaihtaa, eli napsauttaa sen DIR dipin gyron päältä toiseen asentoon.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HK450/HK250GT/R60 - amatöör training
« Vastaus #18 : 22 Tammikuu, 2010, 10:09:16 »
Onhan napsahtanut kipakasti :|

Tonne alle sit seuraava.
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=TRex450SEGyroModi
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3774 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2009, 12:07:07
kirjoittanut Hermis
102 Vastauksia
73464 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2010, 20:34:53
kirjoittanut B12
3 Vastauksia
2945 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2010, 21:21:32
kirjoittanut Fillarimies
3 Vastauksia
2537 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Marraskuu, 2010, 18:37:12
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
4298 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2011, 21:29:24
kirjoittanut katti