Kirjoittaja Aihe: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen  (Luettu 7621 kertaa)

Poissa bluedog

  • Aloitteleva torppari
  • *
Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« : 04 Maaliskuu, 2010, 13:55:06 »
Aikani kuluksi ratustelin tuollaisen taulukon samalla kun säätelin kiinanihmeen lapakulmia. Kellä Excel on niin saa käyttää josko tuosta mitään hyötyä löytää? Kommentteja, ehdotuksia?

Walkera 5#4 (pikaliimaraato)
T-Rex 450 XL
hongkong 450
Nine Eagles Solo Pro V
Aeolian Storm 250

Rity

  • Vieras
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #1 : 04 Maaliskuu, 2010, 14:21:18 »
henkilökohtaisesti olen kateellinen ihmisille jotka osaa näin hyödyntää exceliä. Pitänee katsoa miltä omat käppyrät näyttää.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #2 : 04 Maaliskuu, 2010, 18:02:27 »
Tuollaisen vois tehdä aloittelijoille jonnekkin wikiin antamaan osviittaa.. jokainen tietenki mulkkaa mieleisekseen... sattui silmään normin kaasukäyrä on lineaarinen, ei paras jos haluaa "helpon/tasaisen" leijuttaa. Idle 1 on paremman näköinen käyrä leijutella.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa bluedog

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #3 : 05 Maaliskuu, 2010, 10:00:55 »
Jep, normin kaasukäyrä näyttää jääneen säätämättä. Itselleni tuon laskentataulukon tarkoitus on toimia apuna käyrien ja muiden parametrien viilaamisessa kohdilleen ja sitten "backuppina" kun miellyttävät arvot on löytyneet. Välilehdille taulukkoa monistaen voi asetella eri koptereille omat arvonsa niin ei tarvi muistella että miten ne nyt tällekkin aikoinaan laitoin.
Tuota voi itse kukin "modata" tarpeisiinsa ja jos jollakulla on hienoja ehdotuksia niin ne nehän otetaan vastaan suurella mielenkiinnolla. Mikään suurempi "excelguru" en ole mutta aina sitä jotain keksii kun oikeen kovasti yrittää.  8)
Walkera 5#4 (pikaliimaraato)
T-Rex 450 XL
hongkong 450
Nine Eagles Solo Pro V
Aeolian Storm 250

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #4 : 06 Maaliskuu, 2010, 12:04:48 »
psst.. holdin kaasukäyrä...  :P

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #5 : 06 Maaliskuu, 2010, 12:08:26 »
Eikös holdi käyrä oo ihan ok sähkökopulle?
0 kaasussa ja +-11 astetta nupissa? :p

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #6 : 06 Maaliskuu, 2010, 12:35:46 »
Eikös holdi käyrä oo ihan ok sähkökopulle?
0 kaasussa ja +-11 astetta nupissa? :p

Maahan asti harvoin tullaan selällään, joten -11 voi olla vähän reilusti. tosin ei sitä tuossa excelissä ehdotetakaan... Kaasulle sen sijaan käppyrässä ehdotetaan reteesti 50% :) ..selkee moka kuvatuksessa siksi mainittin.

- Ilkka vaa

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #7 : 06 Maaliskuu, 2010, 13:08:20 »
Nyt tulee todellinen newbie-kysymys: Kun lapakulmakäppyrät ilmoitetaan esim. "42 - 60 - 68 - 76 - 87", niin miten ne viedään futaban 12Z:n käyräksi (prosentit -100 - 100, ts, alue 200%)? Joutuuko laskemaan uusiks vai?


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #8 : 06 Maaliskuu, 2010, 13:12:41 »
Aivan.. niinpä onki 50% tajusin jotenki että tuo ois keskitikku ja 0 kaasu mitähän sitä :P
Itsellänikin on joku +-9 astetta holdissa, samapa tuo vaikka sielä roikkuu miinusta kun tottuu siihen oikeaan kohtaa - puolella.. mutta samapa se on vähentääkin. Miten kukin tykkää.
Nyt tulee todellinen newbie-kysymys: Kun lapakulmakäppyrät ilmoitetaan esim. "42 - 60 - 68 - 76 - 87", niin miten ne viedään futaban 12Z:n käyräksi (prosentit -100 - 100, ts, alue 200%)? Joutuuko laskemaan uusiks vai?


No ensinnäkin kaikki arvot riippuu siitä paljoko sulla on maksimi kulmat nupissa, eli aikalailla joudut laskemaan/mittamaan ne itse uusiksi.
Itse katson suoraa lapakulma mittarilla eri pisteet käyrälle, ei jaksa laskeskella..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa bluedog

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #9 : 06 Maaliskuu, 2010, 17:40:31 »
Hei g'moon. Tämä ei ollut kysymys eikä ehdotus, vaan taulukko johon itsekukin saa laittaa mieleisensä arvot. Olis pitänyt speksata kaikki nolliksi kuten alunperin aattelin vaan silloin ei olis nuo käppyrät näyttänyt oikein kivoilta. Sitäpaitsi minä olen kopterihommissa "newbie", kuten kuten kuvauksessakin lukee, eli mulle on idlet, pirot, autorotaatiot yms. vain kirjaimia paperilla. Holdin käsittelen tasolla että se on hyvä olla päällä kun laittaa virrat kopteriin ja kaasuthan on silloin mukava olla nollilla.

Olis vähä mageeta osata jotain ohjelmointikieltä niin ton vois tehdä ihan ohjelmaksikin asti. Yritin saada käppyröillä aikaan lapakulmien liikkeet niinkuin ne todellisuudessa kääntyilee mutta se olikin sitten jo hieman liikaa.
Walkera 5#4 (pikaliimaraato)
T-Rex 450 XL
hongkong 450
Nine Eagles Solo Pro V
Aeolian Storm 250

Poissa bluedog

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #10 : 06 Maaliskuu, 2010, 17:47:26 »
Nyt tulee todellinen newbie-kysymys: Kun lapakulmakäppyrät ilmoitetaan esim. "42 - 60 - 68 - 76 - 87", niin miten ne viedään futaban 12Z:n käyräksi (prosentit -100 - 100, ts, alue 200%)? Joutuuko laskemaan uusiks vai?

Jos sulla on excel käytössä niin kyllä tuo tuo ekan viestin taulukko taipuu siihenkin pienellä modauksella. Haluatko että teen sen vai osaakkonää ite? Mutta kuten 1m4s0_ sanoi, ekaksi pitää tietää kuitenkin nupin antamat maksimi lapakulmat.
Walkera 5#4 (pikaliimaraato)
T-Rex 450 XL
hongkong 450
Nine Eagles Solo Pro V
Aeolian Storm 250

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #11 : 06 Maaliskuu, 2010, 18:42:51 »
Nyt tulee todellinen newbie-kysymys: Kun lapakulmakäppyrät ilmoitetaan esim. "42 - 60 - 68 - 76 - 87", niin miten ne viedään futaban 12Z:n käyräksi (prosentit -100 - 100, ts, alue 200%)? Joutuuko laskemaan uusiks vai?



Käytät sitä sun radiota kunnolla hyväksi ja asetat angle-kohdasta ääripäiden lapakulmat ja keskialueen lapakulmat sinne radioon niin se laskee sulle lapakulmat portaattomasti, etkä enää tarvitse mitään prosenttilukemia. Ja käyrätyyppinä kannattaa käyttää SPLINE, ja pisteet vaikkapa ääripäihin, keskelle sekä -75% ja 75% kohtiin.ja muotoilet sen niin että ääripäiden lähellä se on jyrkempi kuin keskialueella. Ja lapakulmat voi mennä sitten niin että ääripäät on -4 ja 10, keskellä 5 astetta.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #12 : 06 Maaliskuu, 2010, 21:16:30 »

Käytät sitä sun radiota kunnolla hyväksi ja asetat angle-kohdasta ääripäiden lapakulmat ja keskialueen lapakulmat sinne radioon niin se laskee sulle lapakulmat portaattomasti, etkä enää tarvitse mitään prosenttilukemia. Ja käyrätyyppinä kannattaa käyttää SPLINE, ja pisteet vaikkapa ääripäihin, keskelle sekä -75% ja 75% kohtiin.ja muotoilet sen niin että ääripäiden lähellä se on jyrkempi kuin keskialueella. Ja lapakulmat voi mennä sitten niin että ääripäät on -4 ja 10, keskellä 5 astetta.


Kiitti! Toi mankka on sen verran "hieno", että sen kanssa saa ihmetellä aina välillä. Lenskaripuolen mikserit ym on kyllä hallussa, mutta nämä kopukan säädöt eivät.

-ari

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #13 : 06 Maaliskuu, 2010, 23:25:16 »

Kiitti! Toi mankka on sen verran "hieno", että sen kanssa saa ihmetellä aina välillä. Lenskaripuolen mikserit ym on kyllä hallussa, mutta nämä kopukan säädöt eivät.

-ari

Sun kannattaa myös tutustua SWASH-valikon sisältämiin CCPM-ohjauksen tuottamien virheiden poistamiseen tarkoitettujen miksereiden käyttöön, sen homman kun teet kunnolla niin huomaat varmasti eron ilman niitä miksauksia. Yhteen pikku t-rexiin tuon homman tein, sitä ennen kone lensi suht ok, mutta noiden miksausten tekemisen jälkeen kone lensi PALJON paremmin. Aikaahan se vie jonkun verran, mutta lämpimästi suosittelen...

Sori OT...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa bluedog

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #14 : 07 Maaliskuu, 2010, 00:22:27 »
klip... SWASH-valikon sisältämiin CCPM-ohjauksen tuottamien virheiden poistamiseen tarkoitettujen miksereiden käyttöön...klip
Ei jumankake, ja mää luulin että mun uus 9C on joku "hipo" ratio kaikkine ihmeellisine kilkkeineen.!!!
sori ot jatkuu
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu, 2010, 00:25:46 kirjoittanut bluedog »
Walkera 5#4 (pikaliimaraato)
T-Rex 450 XL
hongkong 450
Nine Eagles Solo Pro V
Aeolian Storm 250

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Excel taulukko lapakulmien yms kirjaamiseen
« Vastaus #15 : 07 Maaliskuu, 2010, 01:07:06 »


Sun kannattaa myös tutustua SWASH-valikon sisältämiin CCPM-ohjauksen tuottamien virheiden poistamiseen tarkoitettujen miksereiden käyttöön, sen homman kun teet kunnolla niin huomaat varmasti eron ilman niitä miksauksia. Yhteen pikku t-rexiin tuon homman tein, sitä ennen kone lensi suht ok, mutta noiden miksausten tekemisen jälkeen kone lensi PALJON paremmin. Aikaahan se vie jonkun verran, mutta lämpimästi suosittelen...

Sori OT...

Juu oon tasannu swashin levelerillä ja noilla miksereillä ääriasennoissa. Pitäs pelata.. vielä kun hifistelisi swashin servojen liikeradat niin, että swash pysyy vaakasuorassa koko liikealueella (ts. servojen liikeradat epälineaarisiksi) niin ollaan jo aika lähellä. Mutta eiköhän tällä alkuun päästä!

Tuo 12Z:n ohjekirja on kyllä niin pedaalista, todella hankalaa lähtee "nollista" ohjelmoimaan..

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
28 Vastauksia
19105 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2010, 18:33:11
kirjoittanut jimbo82
13 Vastauksia
7890 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2011, 20:49:52
kirjoittanut Falconi
5 Vastauksia
4472 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2011, 10:36:18
kirjoittanut krpk67
15 Vastauksia
7841 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2012, 12:19:19
kirjoittanut JuhoV