Nonni, nyt se on kokeiltu, ja Titani on vielä ehjä!
Aloittelin säätämällä 3-asentokytkimeen arvot 50%, 30%, 70%, eli HC:ksi pois päältä, 40% stabilisointia, 40% paikallaanpitoa.
Nostin koneen ilmaan ja tunnustelin hetken. Rungon taakse tulleet parikymmentä lisägrammaa eivät juuri tuntuneet missään.
Korkeutta joku pari metriä ja vedin syvään henkeä. "Kiskaisen kytkintä, ja sitten mennään!"
Mutta mutta, peukalo-otteella ajavalle radion etupaneelin sisempi kytkin on ah, niin lähellä, niin kaukana. Siihenhän minä kuitenkin olin HC:n ohjauksen ohjelmoinut, joten sitä piti hapuilla. "Löytyihän se! No, mikäs tässä kun ei liiku... no nyt!" Totta kai kytkin napsahti kaksi pykälää, eli paikallaanpitomoodiin. Kone teki hauskan tärähdyksenomaisen liikkeen, ja lähti päättäväisenä etuvasemmalle. Suoraan kohti autotallin katonkulmaa! Tou! Nopea väistökeliike, ja kone kaartaa naapurin perunapellon ylle. Mietin nopeasti että "Okei, kone leijuntaan, ja HC pois päältä. Ei ollutkaan tuo kytkin, entäs tuo, missä se nyt on..." Lopulta oikea namiska löytyi, ja sain tuotua koneen ihan manuaaliohjauksessa takaisin. Hermostuneen tärisevä lasku pitkään ruohoon ja lavat vehreiksi.
Tästä viisastuneena laitoin kytkimeen arvot 50%, 25%, 50% eli molemmissa laidoissa HC on pois päältä, ja keskellä stabilointi puoliteholla. Uusi yritys. Kone ilmaan ja HC päälle. Lähti viemään vasemmalle. Korjasin taas leijuntaan, ja vapautin tikut. Vie taas vasemmalle. Eikun takaisin läppärin ääreen.
Epäilen että kone puoltaa vasempaan, kun en tullut kopioineeksi uuteen mallimuistiin subtrimmejä. HC:ssä ei varmaan ole vielä tarpeeksi gainia/liikerataa, joten se kyllä hidastaa kallistumista, mutta ei tarpeeksi. Testit jatkuu taas huomenna.