Vehje kotiutui eilen ja vaikuttaa päälleppäin ihan OK:lta. Jos 400 euron Helicommandkin tuntuu muoviselta kädessä, vaikuttaa tämä stabilisaattorin + LCD-ohjelmointimokkulan yhdistelmä jopa tukevalta hintaansa nähden. Mukana tuli lisäksi kaapeli ohjelmointipulikan ja gyron väliin, kaapelit (5x) vastarin ja gyron välille, pari lätkää paksua kaksipuolista vaahtoteippiä, yksi ohut teippi ja teräslevy värinöitä vaimentamaan. Eli kaikki se mitä HK:n kuvassakin näytetään.
Purnukka näyttää olevan uudelleenlabeloitu SJGD FS600 (tai Axiom 720, tai...), jonka manuaali löytyy kätevästi HK:n tuotetietosivun Files-osiosta. Firmisversio on 3.01, joten sivulta löytyvä Turnigyn oma manuaali ei ole ajan tasalla. Eroa Turnigyn omaan manuaaliin löytyy vähäpätöisistä yksityiskohdista, kuten siitä, että Turnigyn manuaali kehoittaa asettamaan radion H1-swashille (ei CCPM-miksausta) kun taas SJGD v3:sen manuaali - ja varsinainen fyysinen laite - puhuvat CCPM-miksauksesta...
120, 135 ja 140 käyvät, H1 olisi tämän version laitteelle hepreaa.
Purkki istui juuri ja juuri 500 ESP:n runkolevyjen väliin peräblokin päälle, sivuille jäi muutama milli ilmarakoa. Heitin ympäri vielä velcronkin, kun manuaali näin pyysi tekemään. Outoa sinällään, että manuaali pyytää vetämään nauhan
tiukkaan. Yleensä olen yrittänyt pitää gyrot aika löysästi kiinni, ettei värinä välity rungosta mitta-antureihin. Noh, koitetaan näin ja säädetään jos ei pelaa. Manuaali on tosin muiltakin osin hieman vaikeasti ymmärrettävää sorttia, joten osittain näppituntumalla pitää edetä.
Pinnirivistö on aika tiheää sorttia ja jo laitteen mukana tulevat viisi kaapeliakin levittyvät hieman viuhkamaisesti. Kun rimaan lykkää vielä servojenkin kaapelit, on koko liitinrivistö sangen tiukasti hyödynnetty. Jopa niin tiukasti, että keskellä riviä seisovat tyhjäksi jäävä AUX-liitäntä häviää näkyvistä, kun kummaltakin sivulta pursuavat liittimet käyttävät sen jättämän tilan hyödykseen.
Systeemin valikot ovat jokseenkin selkeät ja kun logiikkaan tottuu, käy säätäminen joutuisasti. Swashin trimmauksen kanssa taistelin hetken, mutta lopulta sekin onnistui kun äkkäsin mennä "alustusmoodiin" heilauttamalla rudder-tikkua bootin jälkeen. Normaalimoodissa tehty swashin trimmaus ei osunut millään kohdilleen. Kädessä kopteria käännellen swash ja perä tuntuisivat toimivan - jos ei muuta, niin ainakin oikeaan suuntaan.
Flybarin riistäminen nupista osoittautui jälleen kerran odotettua hankalammaksi. Tasan kaksi kertaa olen yrittänyt avata ESP:n flybar gagen flybaria paikallaan pitäviä kannattomia ruuveja ja tasan neljä ruuvia olen saanut hajoamaan murusiksi reikäänsä... Sinne siis jäivät jälleen kerran. Lukitetta oli kierteissä hyvin maltillisesti, mutta pienen pieni ruuvi ei yksinkertaisesti vain kestänyt aukaisua hajoamatta. Taas tulee poralle töitä. Tällä kertaa en kuitenkaan osta enää uutta flybar gagea vaan toivon, että kopteri jää flybarittomaksi. Viimeksi piti anastaa Helicommand parempaan käyttöön ja flybar palasi.
Kuten yltä saattaa päätellä, lentotestit jäivät eilen tekemättä. Saatan ehtiä huomenna mukiloimaan flybarin nupista irti ja nostamaan kopterin taivaalle. Raportoin sitten, tuliko silppua vai suuri menestys.