Olipa aika raju saldo Kuopion kentällä kopterien suhteen. Paikalla minun 700:n ja kaverin 600:n. 600 tuntemattomasta syystä matalalta leijunnasta tonttiin ja saldo normaali plus kahdesta nuppiservosta ilmeisesti rattaat, siitä ei enempää..
No, mitä pienet edellä sitä isot perässä. Oma kopu leijuntaan, idle1, idle2, kopteri alkaa pyörimään hulluna vastapäivään metrin korkeudessa, normitilaan, holdia, kopu maahan, myöhäistä...
PAMM!! perä lähti tuohon suuntaa, peräputki tuohon suuntaan ja YSsi huutaa viimeisiään kun ilmeisesti sekavassa paniikkitilassa oli hold päällä ja mylly ei sammmunut ennen kuin revin letkut irti... Kopterin runko, jossa riekaleiset Radixit nököttää jalaksillaan, peräputki noin 15 metrin päässä reivoineen torque tube suolistettuna S:n muotoisena ulos putkesta ja perä jossa 10 cm pätkä peräputkea toisessa suunnassa 15 metrin päässä.
HUHHUH!! Eikä v*tuta yhtään.
No, vähän tein inventaariota ja ainoa syy mistä tämä voi johtua oli se, että peräputki on lähtenyt rungosta juuri mutineen ja siististi. Lähtikö peräputki liikkumaan kesken lennon rungosta ja torque hyppäsi booreista joka aiheutti tämän perän pyörimisen. Muuta en keksi? Uusissa 700 kiteissähän tämä putken liikkuminen taakse on estetty jo valmiiksi sillä lukitusruuvilla.
Että näin alkaa kevätkausi.. mahtavaa