Kirjoittaja Aihe: Kuinka laskea harjattoman tarvittava kV?  (Luettu 8439 kertaa)

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Kuinka laskea harjattoman tarvittava kV?
« : 24 Toukokuu, 2007, 00:54:16 »
Pohjoisen suunnalla kaivataan ajatuksia ja ideoita. Maailman foorumeilta löytynyt paljon erilaisia malleja vaan lisä ei pahaa tee.

Laskennan pohjimmaisena lähtöarvona tarvittu tehontarve pohjautuen painoon ja lentotyyliin. Kun tämä ja akkujännite tiedossa voidaan karkeasti arvioida virtahaarukka jossa liikutaan. Näitten pohjalta sitten valitaan teholuokaltaan sopiva moottori. Vaan nyt tulee kV:n arvonnan paikka. Oletetaan että tiedetään käytettyjen akkujen jännite tuolla arvioidun virtahaarukan alueella. Tämän lisäksi tiedossa on välitysalue jolla voidaan liikkua. Sekä tietenkin nuppiin haluttu kierrosmäärä. Näistähän voidaan jo laskea teoreettinen kV-arvo. Varsinainen kysymys onkin että minkä verran tuohon laskennalliseen kV-arvoon pitää panna lisää että saadaan se kuhunkin sovellukseen sopivin moottori?

Lisäkokkina sopassa tietenkin on nopeudensäädin ja erityisesti sen governoorin ominaisuudet ja paljonko siellä on sitten säätövaraa puoleen tai toiseen. Sekä moottoreiden muut lähes yhtä tärkeät ominaisuudet kuin vain kV. Vaan jos unohdetaan nämä ja oletetaan että johonkin omaan projektiin haluaa jotain muuta kuin koeteltuja Pletti/Kontronik/Neu -ratkaisuja.

Lyhyt esimerkki:

Painon perusteella arvioidaan tarvittavan 500W. Akkuina 5S lipot eli 16,5V. Näistä saadaan siis 500/16,5 eli noin 30A. Näillä siis karkeasti valitaan moottorimalli. Nuppiin halutaan 1600rpm ja välitys 9,5. Eli moottorille jäisi noilla kierroksilla 15200 rpm. Ja tästä saadaan kV:ksi 920. Paljonko tähän siis pitää panna lisää että päästään sopivalle kuormitusalueelle? Tässä siis yksinkertaistetaan sen verran että oletetaan ajettavan säädin 100% auki. Mallista ja merkistä riippuen noparilla tietenkin saadaan ajettua jonkinverran kierroksia alaspäin vaan kuinka paljon yläkanttiin sillonkaan uskaltaa kV:tä ottaa?

Perimmäinen ajatushan tässä hommassa on siis (kokonais)hyötysuhteen nosto...

t. Oula


seppomikael

  • Vieras
Vs: Kuinka laskea harjattoman tarvittava kV?
« Vastaus #1 : 24 Toukokuu, 2007, 07:31:11 »
Aihe on minua askarruttanut kanssa. Mutta minä en ole päässyt pidemmälle kuin että mitä tuo kv-arvo tarkoittaa...
Ja miten lasketaan painon tarvitsema perusteho?
Varmaan ihan simppeleitä juttuja, mutta selkokielinen selitys noille varmaankin helpottaisi tietämättömyyden tuskaa monen osalla...
Näin aloittelijalle kaikki on vielä sellaisen udun takana... Ja varmaankin monella!

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kuinka laskea harjattoman tarvittava kV?
« Vastaus #2 : 24 Elokuu, 2008, 16:16:53 »
Vanha aihe, mutta kiinnostaa taas edelleen. Itse harkitsen TREX600:sessa nyt 8S tai 10S Li-Poja, eli pitäisi löytää sopivan kv luvun omaava mosa. Haluan käyttää vinorattaita (helical) joten silloin taitaa pinjoneita olla saatavilla vain 11T, 12T ja 13T ja se rajoittaa tietenkin valintaa.

Alla kaava ja pari esimerkkiä, yritin löytää sellaiset kompromissivaihtoehdot että voisi käyttää sekä 6S että 8S lipoja samalla mosalla vain pinjonia vaihtamalla.

"halutut kierrokset nuppiin x päärattaan rattaiden määrä / mosan kv / jännite / mosan hyötysuhde" 

2300rpm x 188T / 1800kv / 22,2V / 80% ~ 13T (kuusi kennoa)
2300rpm x 188T / 1800kv / 29,6V / 80% ~ 11T (kahdeksan kennoa)

2100rpm x 188T / 1600kv / 22,2V / 80% = 13T (kuusi kennoa)
2100rpm x 188T / 1600kv / 29,6V / 80% = 11T (kahdeksan kennoa)

Noi arvot on arvottu ja voi olla että laskelmatkin ovat väärin, mutta toivottavasti joku kommentoi ja korjaa.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kuinka laskea harjattoman tarvittava kV?
« Vastaus #3 : 24 Elokuu, 2008, 20:37:33 »
Tuossa. Jos ei tolla saa kaikkea tarvittavaa selville niin on ihme...

http://dhrc.rchomepage.com/calcAdvanced.htm
Nada

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kuinka laskea harjattoman tarvittava kV?
« Vastaus #4 : 17 Syyskuu, 2008, 17:53:57 »
Tämä vaikuttaa paljon yksinkertaisemmalta, sopii siis ittelleni paremmin...

http://www.readyheli.com/Online_Headspeed_Calculator_s/81.htm

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kuinka laskea harjattoman tarvittava kV?
« Vastaus #5 : 22 Joulukuu, 2008, 12:44:52 »
Moro! Onkos loggereiden omistajat vertailleet omia kokemuksiaan tuohon Ropellihatun antamaan laskuriin? Pitääkö kutinsa? Erityisesti kiinnostaa isompien koneiden (8-10S ja 600mm lavat ja yli) kohdalla onko laskuri vireessä? Mitäs sähkö-Hiroboja kisakäyttöön kasanneet sanovat onko tuossa laskurissa perää?

Itsellä 10S(3300-5000mAh) lipoja, Kora 25-12(kv540), Jazz55-10-32, pinioni9/pääratas88, lentopaino 4200g tuntuu laskuri antavan ihan oikeansuuntaista dataa http://lennokit.net/attachment.php?attachmentid=35938&d=1169416286.

Mitenkäs muilla?

t. Oula

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Head speed calculator
« Vastaus #6 : 27 Lokakuu, 2010, 22:35:24 »
Nostellaan vanhaa säiettä ja lisäillään hakusanoja, jotta löytyy haussa helpommin. Tässä pari testattua ja kirjoitushetkellä toimivaa linkkiä.

Ohjetta laskentaan: http://www.helitown.com/HeadSpeed.html

Yksinkertaisempi laskuri: http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm

Advanced laskuri: http://dhrc.rchomepage.com/calcAdvanced.htm

Ja vielä yksi: http://www.ecalc.ch/helicalc_e.htm

Edit, Hakusanoja: Head speed calculator, rpm laskuri, rpm-laskuri, nupin kierrosluku laskuri, kierroslukulaskuri, kv-laskuri
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2010, 22:45:03 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2154 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Syyskuu, 2010, 11:12:05
kirjoittanut Timo
12 Vastauksia
8844 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2010, 22:34:06
kirjoittanut Trnquill
14 Vastauksia
11412 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2012, 18:00:58
kirjoittanut Simo_M
15 Vastauksia
5837 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2012, 13:55:01
kirjoittanut jamppa991
2 Vastauksia
2864 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2013, 01:57:25
kirjoittanut Teo Mähar