Bongasin Pienois Malli -lehdestä (-96/2, sivu 46) tuollaasen rc-kopterin check listin, jaetaan nyt tännekkin kun on kuitenkin ihan asiaakin tuossa listassa. Vaikka tuskinpa kukaan ihan kaikkea tuota jaksaa joka kerta tehdä, mutta esim. nyt kun kesä lähenee ja monella olltu kopterit koko talven varastossa niin melkeenpä ihan hyvä käydä kaikki 31 kohtaa läpi
1. Irrota kabiini ja tarkista radiolaitteiden kiinnitysalustan kunto.
2. Onko akku ladattu täyteen?
3. Ovatko kaikki radiolaitteet kunnolla kiinnitettyinä paikoilleen ja ehjinä tärinänvaimennuskumein varustettuna?
4. Ovatko kaikki johdot ehjiä ja kunnolla kiinnitettyinä oikeille paikoilleen?
5. Liittimien kunto
6. Antennin tarkastus. Eihän antenni ole vain suorassa yhteydessä metalliosiin?
7. Servojen kunto. Eihän havaittavissa ole ylimääräistä klappia?
8. Liittimine kunto ja kiinnitys servoille. Onhan kiinnitykset varmistettu?
9. Kytke laitteistoon virta ja kokeile jokainen toiminta vipuja sekä hitaasti, että nopeasti käännellen.
10. Tarkista pääroottorimaston navan kunto. Tarkista kaikkien ruuvien kunto ja kiinnitys. Muista myös jokaisen työntötangon ja liittimen kunnon seuraaminen.
11. Stabilointilapojen ja niiden varsien suoruus ja kunto.
12. Lapojen ja niiden kiinnitysruuvien kunto ja muttereiden lukitus. Jos lapojen kiinnityksessä on vähänkin moitteen sijaa, niin älä käynnistä kopteria ennen osien uusimista. Eihän lavoissa ole merkkejä vahingoittumisesta tai tasapainon muuttumisesta?
13. Oikeat lapakulmat suhteessa kaasun asentoon.
14. Vaihteiston kunto ja kaikkien osien esteetön liikkuminen ja kunnollinen kiinnitys. Varmistu myös hammasrattaiden puhtaudesta.
15. Kytkin-/puhallinekanismin kunto. Puhaltimen suojusten pitää olla tukevasti kiinnitettynä ja puhaltimen siivet eivät saa koskea mihinkään ylimääräiseen. Onhan puhallinosa kunnolla kiinnitetty kampiakselille?
16. Käynnistyskartion tai -hihnan kunto.
17. Moottorin kiinnityspulttien kunto ja mutterien lukitus. Eihän moottoripukissa tai muuallakaan ole näkyvissä murtumia tms?
18. Kaasuttimen ja pakoputken kiinnitys. Liikkuuhan kaasarin rumpu tai luisti oikean määrän oikeaan suuntaan?
19. Tarkista polttoainetankin kiinnitys, liitokset ja vuotamattomuus. Tarkkaile myös tankin sisällä olevan imuletkun ja sen päässä olevan painon kuntoa.
20. Polttoaineletkujen ja niiden liitosten tiiviys ja kiinnipysyminen. Eiväthän letkut hankaa mihinkään?
21. Avaa letkuissa olevat suodattimet ja tarkasta niiden tiiviys ja puhtaus.
22. Onko laskuteline ehjä ja kunnolla kiinnitetty?
23. Pyrstöputken ja siinä olevien vakainten kunto.
24. Peräroottorin kardaanin tai hihnan kunto ja esteetön liikkuminen.
25. Pyrstövaihteiston tarkastus.
26.Peräroottorin lapojen kunto ja kiinnitys.
27. Peräroottorin ohjauksen toimivuus ja roottorin lapakulmien oikeellisuus.
28. Olivatko kaikki rakenteiden ruuvit ja mutterit kunnolla kiinni?
29. Kuomun kunto ja kiinnityksen pysyvyys.
30. Helikopterin painopiste!
31. Tarkista vielä laitteiden kantomatka.
Ja tässä sitten vielä karsittu lista mitkä TULISI TARKISTAA AINA ENNEN LENTOA
1. Silmäillään kopterin rakenteiden kunto päällisin puolin.
2. Tarkastetaan polttoaineen määrä.
3. Onko käytettävä taajuus vapaa.
4. Tarkastetaan ohjainten toiminnat
5. Onko vastaanotinantenni kunnossa ja oikeassa paikassa?
6. Lähettimen antennin kunto.
7. Vastaanotinakun varaustilan taskistus.
8. Onko käynnistys- ja lennätysalue vapaana esteistä ja ihmisistä.