Moido,
Ihan tarkkenukseksi kerron, että nuo Futaban 12 mallit ovat 14 kanavaisia. Niissä on 12 normaalikanavaa + 2 on / off tyyppistä kanavaa.
Mutta tosiaan fakta on se, että peruslentelyyn ei tarvita niin paljoa. Varsinkin sähkökoptereilla se tarvittavien kanavien määrä entisestään on laskenut. Ennen kisakäytössä polttiksessa saatettiin tarvita kanavia seuraavasti:
1: Aileron
2: Elevator
3: Kaasu
4: Peräsin
5: Lapakulmat
6: Gyron gain
7: Governorin gain (kierrosmäärä)
8: Governorin on/off kytkin
9: Keskialueen seossäätö
Sitten extrana saattoi olla
10: Koko kopassa sisään vedettävät laskutelineet
11: Täydenkaasun seoksen säätö.
Nykyään sähkiksillä kisoissakin selviää mainiosti kuudella kanavalla. Tosiaan nuo 12 kanavaiset mallit ovat vain tarjonneet sellaisia herkkuja joita ei halvemmissa radioissa ole ollut ja niitä kisakuskeilla varsinkin näkee siitä syystä.
Nykyisin Futabalta saa 8FG radioita joka on keskihintainen radio jossa on suuri osa näistä kisaajien toivomista ominaisuuksista ja se on nopein Futaban radio. Tämän vuoksi Hirobokin suosittelee nimenomaan 8FG radiota järkevimpänä valintana jolla heidän tehdaskuskinsakin Japanissa lentää.
PS. Hovering Thortle ja Hovering Pitch namiskat ovat sellaisia joita harvempi suomessa käyttää edes. Ei niitä kai muut käytä kuin F3C-kisakuskin ja meistäkin vain osa. Niillä saadaan säädettyä kaasu ja lapakulmakäyriä lennon aikana leijunnassa. Eli jos huomaamme, että sää vaatisi kierroksia lisää nuppiin, niin saamme trimmattua kaasukäyrää ylemmäksi helposti. Samalla saamme laskettua lapakulmakäyrää jotta kopteri leijuisi samalla tikunasennolla kuin aiemminkin. Nuo ei siis tarvitse mitään lisäkanavia.
--
Timo