Kirjoittaja Aihe: Gaui EP550  (Luettu 26254 kertaa)

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #25 : 26 Huhtikuu, 2010, 18:53:22 »
njuu, kyllä minäkin seuraavan kopan hommaan kokonaisena, kunhan ensin saan tuon muovisen tuhottua.
linkkejäkin tilasin hobbypeoplesta, niin pääseepi taas jatkamaan askartelua. kun se kusti vaan nyt polkisi rivakasti...

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #26 : 27 Huhtikuu, 2010, 09:51:56 »
Varaosacanopyt taitaa olla kaikki valmiiksi kasassa.
Itselläni ainakin yllätys oli suuri, kun tilasin halvimman mahdollisen canopyn ja sehän olikin kasassa ja ikkunakin mustaksi maalattu.
Tuli nimittäin ekaa kertaa pääsiäisenä torpattua järven jäällä Gaui ja pääsi testaamaan varaosatoimitusten nopeutta. Torppauksen syynä oli hetkellinen kopterin asennon kadottaminen ja hätääntyminen, jonka seurauksena tultiin tonttiin että pamahti. Tästä viisastuneena canopy ja peräevät on maalattu Bilteman fluorisoivalla punaisella (ennemminkin oranssi) sprayllä ja voin kertoa että näkyy hyvin.

Poissa ataski

  • Mainostajat
  • *
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #27 : 09 Toukokuu, 2010, 11:18:21 »
Sivut ovat www.gaui.fi

helimportin sähköposti on info@helimport.com

yv täällä toimii myös.

T. Antti
Helimport

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #28 : 09 Toukokuu, 2010, 13:21:51 »
Tästä viisastuneena canopy ja peräevät on maalattu Bilteman fluorisoivalla punaisella (ennemminkin oranssi) sprayllä ja voin kertoa että näkyy hyvin.

On muuten todella näkyvää maalia ->  ;)

HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #29 : 09 Toukokuu, 2010, 14:59:32 »
meni sitten toinen linkki hajalle AIVAN samalla lailla. siisti suorareunainen halkeama ja ihan sormivoimalla napsahti. noissa taitaa olla joku valusauma tuossa linkin kärjessä mikä ei ole kunnolla sulanut yhteen. neljä linkkiä on nyt minun käsien läpi kulkenut joista kaksi on haljennut, eli aika suuri prosentti on ollut epäkuranttia tavaraa. täytyy vaan toivoa että kyseessä on joku yksittäinen valmistuserä :-\

muutenkin on jäänyt kopteri korkkaamatta, kun en ole vielä saanut mistään perän muunnossarjaa. oli pakko antaa periksi ja laittaa kasaan tuolla 425 perällä, harmi vaan kun ei ole muita lapoja kun nuo 550, enkä millään raaskinut niitä lyhentää niin jäi koelennot tältä viikonlopulta tekemättä.

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #30 : 09 Toukokuu, 2010, 15:37:02 »
Laita väliin jotain rasvaa ja purista ne linkit varovasti pallolinkkipihtien tms. avulla, ei pitäis haljeta. Varovaisuutta vaatii, aika heikkoa moovia.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #31 : 10 Toukokuu, 2010, 10:56:45 »
Onko porukalla mielipidettä siitä, että saako pääroottorin lapojen kärjet tulla peräroottorin lapojen yläpuolelle?

Kun mä tilasin torppivaraosia omaan 425 Gauiin, niin päätin kokeilla millainen siitä tulisi 550:n kamoilla. Kävi sitten niin, että 550 peräpuomikonversio oli loppu ja liikkeestä lähetettiin 500:n peräpuomikonversio (475+500 lavoille tarkoitettu) tilalle, kun maahantuojan mukaan kuulemma käy.
No käyhän se toki, mutta näin totaalisena noviisina en oikein osaa sanoa että tekikö se etenkin perästä ja ehkä koko kopterista vähän epävakaan. Nyt ainakin takaroottorin koko etureuna on ihan suoraan pääroottorin alla kovassa ilmavirrassa.
Voin lisätä kuvankin kuinka taakse pääroottori ylettyy jos jotain kiinnostaa.

Kyllä se kopteri ilmassa pysyy ja on lennettävissä, mutta kiinnostaisi että onko nämä mun epävakauden tuntemukset vaan jotain ekan torpin jälkeisiä harhaluuloja vai voiko tuo vaikuttaa. Mä kun nimenomaan halusin päivittää 550-tavarat, jotta kopterista tulisi rauhallisempi ja vakaampi.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #32 : 10 Toukokuu, 2010, 11:11:08 »
Lainaus
että saako pääroottorin lapojen kärjet tulla peräroottorin lapojen yläpuolelle?
Oleellista olisi, että päälapa ei voi osua perälapohin. Läheltä saa mennä, mutta ei edes teoriassa osua. Ihan lentämälläkin voi tietyissä tilanteissa saada lavata osumaan peräputkeen asti, joten perälapohin osuman voisi kuvitella tulevan todella helposti esim vähän töksähtävällä laskeutumisella.

Liian lyhyt peräpuomi aiheuttaa myös sen että perässä ei välttämättä riitä voimaa suhteessa päälapojen vääntöön. Kierroksia lisäämällä voi saada apua tähän. 

Laita mielellään joo sivukuva kopterista...

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #33 : 10 Toukokuu, 2010, 11:38:36 »
Kannattaa olla todella varovainen pidempien lapojen kanssa. Kun tsekkaat jäävää väliä pyöritä monta kertaa nuppia ympäri, että saat sen lähimmän kohdan selville. Lisäksi tulee ottaa huomioon myös puomin mahdollinen lievä taipuminen lennossa samaten kuin lapojen taipuminen. Suoraan voi kyllä sanoa että pääroottorin lavat eivät saa tulla perälapojen yläpuolelle.

Kannattaa surffata nettiä läpi ja etsiä josko löytyisi muiden kokomuksia vastaavasta kombosta.

-

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #34 : 12 Toukokuu, 2010, 12:30:16 »
katselin tuosta omasta kepukastani lapakulmia. 7 astetta on positiivisella puolella, mutta negatiivista löytyi 9 astetta. mistäs tuo parin asteen ero voisi johtua? ja muutenkin tuntuu vähänlaiselta nuo, eikö näissä vekottimissa yleensä ole kummenen asteen suuremmalla puolella nuo kulmat? swashplatekaan ei ole vielä edes lähellä osua mihinkään ylä/ala asennossa. kaipa se tuolla 7 asteella ilmaan nousee ja meikäläisen taidoilla ei varmaan enempää tarvitakkaan, mutta ihmetyttää silti.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #35 : 12 Toukokuu, 2010, 16:53:14 »
kaipa se tuolla 7 asteella ilmaan nousee ja meikäläisen taidoilla ei varmaan enempää tarvitakkaan, mutta ihmetyttää silti.
Kopteri kantaa yleensä oman painonsa noin 4-5 asteella ja nousee ihan kivasti sillä 9:llä... Mutta tuo "ei tarvita minun taidoilla" on väärä asenne ;) Säädä kone niin että saat siitä kaiken irti, niin sitten ei opetellessa tarvitse kokoajan säätää ja opetella pois vanhoista setupeista, vaan saat keskittyä lennättämään. Onhan niissä autokoulun autoissakin heti 5+1 vaihdetta, vaikka ensikertalaiset käyttää ekalla tunnilla korkeintaan kakkosta ;) Jos et saa swashia liikkumaan tarpeeksi, niin pidempiä servovipuja vaan peliin. +-15 astetta ei ole nykyiselle kopterille mikään ihme, taitolennossa sellainen +-13 on ihan ok.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #36 : 18 Toukokuu, 2010, 08:55:17 »
tutkailin taas lisää tuota servolikistöä ja kyllä hermis oli oikeassa, isommat servopyörät auttaa vaivaan. mahtaako kukaan tietää missä olisi paljon mainetta keränneeseen spektrumin DS821 servoon sopivia myynnissä?

ensilentokin on nyt lennetty, ja kopteri on vielä ehjä :) on paljon helpompi erottaa ilmassa tämän kokoinen härveli verrattuna 450 kokoiseen. uskaltaa jopa useamman kymmenen metrin päässä käydä ilman että orientaatio häviää. halpis mysteerigyrokin toimi niin hyvin kuin tuossa varovaisessa edestakaisin leijuttelussa gyro pystyy toimimaan. akkuja vaan ei ole vielä enempää kun yksi niin ei oiken pääse kunnolla lentämisen makuun...

Poissa ZZ

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #37 : 18 Toukokuu, 2010, 11:39:30 »
.. mahtaako kukaan tietää missä olisi paljon mainetta keränneeseen spektrumin DS821 servoon sopivia myynnissä?

Olen käyttänyt näitä:
http://www.trex-store.com/servo-horn-p-396.html
Gaui X7 | Gaui X5 FES | Gaui 550 FBL, UH-1 "Huey"
Gaui 550 | Gaui 425 | Gaui 255
Trex 500, UH-1 "Huey" | Trex 450, UH-1 "Huey"
HK-450, Bell 206 "Jet Ranger" | Nine Eagles Solo Pro V2

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #38 : 25 Kesäkuu, 2010, 10:57:36 »
Mikähän mahtaa olla stabbarin tangon päissä olevien "siivekkeiden" reikien tarkoitus? Kun noissa Gauin 550 "flybar paddles":ssa on suoraan paketista otettuna sellainen läpinäkyvä kalvo niiden reikien päällä.
Onko siis ideana se, että voi mieltymysten mukaan lentää joko reiät kalvolla peitettynä tai reiät auki ja miten nuo reiät vaikuttavat konkreettisesti kopun käytökseen.

Äkkiseltään ajateltuna reiät saavat aikaan vain lisää pyörteitä ja tehohävikkiä. Tästä syystä olen itse lennellyt tyytyväisenä kalvot paikallaan.  :-\

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #39 : 25 Kesäkuu, 2010, 11:20:37 »
Mikähän mahtaa olla stabbarin tangon päissä olevien "siivekkeiden" reikien tarkoitus? Kun noissa Gauin 550 "flybar paddles":ssa on suoraan paketista otettuna sellainen läpinäkyvä kalvo niiden reikien päällä.
Onko siis ideana se, että voi mieltymysten mukaan lentää joko reiät kalvolla peitettynä tai reiät auki ja miten nuo reiät vaikuttavat konkreettisesti kopun käytökseen.

Äkkiseltään ajateltuna reiät saavat aikaan vain lisää pyörteitä ja tehohävikkiä. Tästä syystä olen itse lennellyt tyytyväisenä kalvot paikallaan.  :-\

Itsekin tuota juuri äsken ihmettelin, kun ruuvailin niitä kiinni stabbari-tankoon (torpin jälkeinen upgrade 425 -> 550 menossa). Tosin varaosina ostetuissa on mukana erilliset ohutta alumiinifoliotarraa mukana peittämään reiät. Voisiko reikien tarkoituksena olla kevennys? Liimailin kyllä foliot paikoilleen, ei jäänyt kuplia, kun oli ne reiät, joihin sai kätevästi säilöttyä ylimääräisen ilman  :P
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #40 : 25 Kesäkuu, 2010, 12:38:27 »
Itsekin tuota juuri äsken ihmettelin, kun ruuvailin niitä kiinni stabbari-tankoon (torpin jälkeinen upgrade 425 -> 550 menossa). Tosin varaosina ostetuissa on mukana erilliset ohutta alumiinifoliotarraa mukana peittämään reiät. Voisiko reikien tarkoituksena olla kevennys? Liimailin kyllä foliot paikoilleen, ei jäänyt kuplia, kun oli ne reiät, joihin sai kätevästi säilöttyä ylimääräisen ilman  :P

Heh, mä tein ekan torpin jälkeen upgraden 475 -> 550. En ole saanut kyllä kopua niin rauhalliseksi kuin olisin toivonut ja ajattelinkin että olisiko noilla reiillä jotain osuutta. Mäkin ostin varaosina nuo paddlet ja mulla ainakin on ihan läpinäkyvä muovi liimattu siihen päälle. Ensin torpin jälkeen kasasin kopterin alkuperäisillä 425:n paddleilla ja ihmettelin että ompas perskeleen kiikkerä ;D No onneksi älysin että 550 lavat vaatikin pikkasen enemmän tavaraa stabbarin tangon päihin.
Saattaa tosin olla, että nupissa mulla (ja helikopterilla) on liikaa kiekkoja, kun vakiona 550-setissä tulee joku laiskahko 850kv mosa ja mulla on perus 425:een tarkoitettu GM-504 (1200W-kv1200) mosa. Pinioni on kyllä 13 hampainen (kai pienin).
Hiukan rauhattomalta vaikuttaa, mutta pitää varmaan vähän kulmia pienentää ja/tai välityksiä. Ampuu meinaan taivaalle pikkasen äkäseen verrattuna edelliseen 475 konstruktioon.

Poissa ZZ

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #41 : 26 Kesäkuu, 2010, 15:09:54 »
Se GM-504 on 1400kv, joten siinä nupissa on turhan paljon kiekkoja 550 lavoille. Vahda sen 425 kitin mukana tulevan vakio 50T ensiörattaan tillalle 60T, niin ollaan lähempänä oikeaa.
Gaui X7 | Gaui X5 FES | Gaui 550 FBL, UH-1 "Huey"
Gaui 550 | Gaui 425 | Gaui 255
Trex 500, UH-1 "Huey" | Trex 450, UH-1 "Huey"
HK-450, Bell 206 "Jet Ranger" | Nine Eagles Solo Pro V2

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #42 : 27 Kesäkuu, 2010, 22:17:48 »
Päivitin torpin jälkeen 425 -> 550. Kopun ollessa uusi (425) säätöjen jälkeen käytin sitä pukissa (hiilarilavat), niin ei mitään tärinöitä. Nyt sitten pukkiajot 550-mittaisilla puulavoilla: nostin varovasti kierroksia, niin alle leijuntakierrosten jälkeen kopuun iskee tolkuton resonanssi! Torpin jälkeen olen vaihtanut vioittuneet osat (mukaanlukien leparin, pääakselin ja main gripit), laakereita ei ole vaihdettu. Puulavoista tarkistin, että molemmissa painopiste on samalla kohdalla ja sen jälkeen tasapainotin kevyemmän lavan lisäämällä teippiä painopisteen kohdalle, että se pitäisi olla kunnossa.

Koska 425:na ei tuollaista resonanssia pukilla ollut, niin en uskaltanut kierroksia nostaa. Nimittäin koko kopu alkoi vispata melkoisesti, pukki mukaan lukien. Olisikohan pitänyt vaan rohkeasti nostaa kierroksia jotta pääsisi resonanssin yli, noviisina ei uskallus riittänyt... Alkuun kopu ei tärise, vasta resonanssikierrokset saavutettuaan.

EDIT: Tulipa mieleen, että perän säätöjä en pidemmän peräputken vaihdon yhteydessä tarkistanut ollenkaan vaikka nupin kävin hyvin tarkasti läpi, näyttää olevan perän säätötanko aivan liian pitkä (askartelin pyörivän gyron säätöpenkin ja ajattelin vasta siinä vaiheessa tehdä perän säädöt). Voisikohan se aiheuttaa pukissakin moisen tärinän, noh uusi testaus joka tapauksessa vasta huomenna.
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2010, 01:19:04 kirjoittanut Veke »
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #43 : 28 Kesäkuu, 2010, 11:50:14 »
EDIT: Tulipa mieleen, että perän säätöjä en pidemmän peräputken vaihdon yhteydessä tarkistanut ollenkaan vaikka nupin kävin hyvin tarkasti läpi, näyttää olevan perän säätötanko aivan liian pitkä (askartelin pyörivän gyron säätöpenkin ja ajattelin vasta siinä vaiheessa tehdä perän säädöt). Voisikohan se aiheuttaa pukissakin moisen tärinän, noh uusi testaus joka tapauksessa vasta huomenna.
Pitkän putken päässä olevat tärinät heiluttelee kopteria aika tehokkaasti... Jos päälavat on eri kireydellä pitimissään, tulee tietyllä kierrosluvulla tilanne, jossa toinen lapa suoristuu mutta toinen ei. Kannattaa käyttää siellä leijuntakierroksilla asti, niin näkee täriseekö se oikeasti vai ei.

Mikähän mahtaa olla stabbarin tangon päissä olevien "siivekkeiden" reikien tarkoitus? Kun noissa Gauin 550 "flybar paddles":ssa on suoraan paketista otettuna sellainen läpinäkyvä kalvo niiden reikien päällä.
Onko siis ideana se, että voi mieltymysten mukaan lentää joko reiät kalvolla peitettynä tai reiät auki ja miten nuo reiät vaikuttavat konkreettisesti kopun käytökseen.

Äkkiseltään ajateltuna reiät saavat aikaan vain lisää pyörteitä ja tehohävikkiä. Tästä syystä olen itse lennellyt tyytyväisenä kalvot paikallaan.  :-\
Ne on varmasti kevennysreiät. Stabbaritanko vakauttaa kopterin muodostamalla nuppiin massaa, jonka hitaus estää nuppia reagoimasta joka ikiseen tuulenpuuskaan. Kun sitä massaa vähentää esim. keventämällä lapoja, koneesta tulee herkempi. Kallistaessa tämä stabbaritangon aiheuttama vakautus on kuitenkin kumottava stabbarilapoja kääntämällä, ja silloin niissä pitää olla riittävästi pinta-alaa ohjaamassa ilmanvirtaa. Eli reiät aina peittoon!

Jos haluaa aloittelijana rauhoittaa kopteria, voi stabbaritankoon hankkia painot. Esim. lennokkitarvikkeina myydään metallisia collareita 3mm reiällä (samantyyppinen osa jolla kopterin pääakseli lukitaan laakeripukin luona), niiden pitäisi sopia 500-kokoiseen stabbaritankoon.. Sellaiset kun laittaa stabbarilapojen luo, meno rauhoittuu, ja taitojen kasvaessa ne voi siirtää sisäkehälle nupin keskiön viereen, ja taas mennään.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #44 : 28 Kesäkuu, 2010, 22:23:55 »
Pitkän putken päässä olevat tärinät heiluttelee kopteria aika tehokkaasti... Jos päälavat on eri kireydellä pitimissään, tulee tietyllä kierrosluvulla tilanne, jossa toinen lapa suoristuu mutta toinen ei. Kannattaa käyttää siellä leijuntakierroksilla asti, niin näkee täriseekö se oikeasti vai ei.

Kiitos vinkistä, kiristin lapoja lisää ja laitoin pukin siten, ettei se pääse keinumaan ja kopu pyörii nyt siististi myös kiihdyttäessä leijuntakierroksille! Lapaurat olivat kohdillaan työntömitan ja lapakulmamittarin avulla kylmiltään säädettynä. Gyron säädin ensin "kylmänä" ja viimeistely pyörivällä alustalla, hyvin pysyy perä paikoillaan rate-tilassa. Itse asiassa HH-tilassa se ei lukittunut, pitää vielä katsastaa uudestaan GY401:n ohjeita kopterit-wikistä.

LISÄYS: Oletteko muuten saaneet 550:en painopisteen hyvin kohdilleen? Minulla on Hyperionin 2500 mAh:n akku (paino 388 grammaa) niin edessä kuin koppa antaa myöden ja aavistuksen landarit ovat edelleen nokan suunnasta kohollaan.
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2010, 11:18:33 kirjoittanut Veke »
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Gaui EP550
« Vastaus #45 : 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03 »
Se GM-504 on 1400kv, joten siinä nupissa on turhan paljon kiekkoja 550 lavoille. Vahda sen 425 kitin mukana tulevan vakio 50T ensiörattaan tillalle 60T, niin ollaan lähempänä oikeaa.
Vaihdoin ensiörattaan 50T->60T ja kierrokset luonnollisesti laskivat huomattavasti. Samalla kopterin käytös rauhoittui ja peräkin alkoi pitämään Gauin omalla gyrolla (GU-210). Vaikuttaa siltä että nuo liian kovat kierrokset nupissa aiheuttivat sellaisia viboja, joiden taajuus oli myrkkyä tuolle gyrolle (sehän on piezo, joten lieneekö herkempi vibroille kuin SMM).

Pienemmällä ensiörattaalla myös nopari ylikuumeni ja alkoi pätkimään lämpimällä helposti kun lensi useamman akun putkeen (ihan perusleijuttelussakin).
Nyt pienemmillä kierroksilla en ole saanut noparia pätkimään, joten uskoisin tämänkin ongelman olevan ratkaistu.

Ei siis muuta kuin lentoreenit jatkuu, josko sitä jossain välissä alkaisi oppimaan uutta. Olen muuten huomannut, että alussa sitä lensi innokkaasti simulla ja veteli taivaalla todella reippaasti. Ensimmäisen torpin jälkeen on pelko hiipinyt persiiseen aina kun laittaa kopteriin vähän vauhtia eikä simuttelukaan enää kiinnosta juurikaan.
Mutta mikäs siinä, hauskaahan tämä on jokatapauksessa ja pieni varovaisuus on ehkä ihan tervettäkin jollei halua päätoimiseksi torppikorjaajaksi ;)
Kai sitä säännöllisesti lentämällä perusjutut oppii, kun mulla ei kuitenkaan ole tavoitteena mikään 3D-Master "titteli"...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9027 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
4 Vastauksia
3050 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2008, 17:33:23
kirjoittanut Picofly
172 Vastauksia
84517 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2011, 18:25:59
kirjoittanut Picofly
8 Vastauksia
6114 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Joulukuu, 2008, 20:49:01
kirjoittanut Picofly
9 Vastauksia
5040 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian