Kirjoittaja Aihe: Harjattoman moottorin tasapainottaminen?  (Luettu 2146 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Harjattoman moottorin tasapainottaminen?
« : 09 Syyskuu, 2010, 11:01:55 »
Onko kenellekään vinkkejä tai neuvoja harjattoman moottorin tasapainottamiseen?

Minulla on ilmakuvauskopterissa Scorpionin 4025-630 -moottori, joka tuntuu tärisevän. Laakerit ovat kunnossa (Bocan Yellow Lightningit, tärisi myös alkuperäisillä laakereilla) ja muutenkin näyttää pyörivän suorassa jne. Tärinä ei ole missään nimessä aivan holtitonta, mutta tuntuu silti erittäin selvästi esim. kopterin rungossa. Olen siis ajanut moottoria pinjoni päärattaasta irti vedettynä, ja runko tuntuu vähän samalta kuin sähköhammasharja; erittäin nopeaa tärinää, sormet "puutuvat", mitään liikettä ei kuitenkaan näe silmällä.

Tiedän että Scorpparit (ja kaikki muutkin motit kai) tasapainotetaan tehtaalla, koska kellon sisäpinnalla magneettien välissä on liimamöykkyjä selkeästi tasapainotuspainoina. Ilmeisesti tehtaan toleranssit eivät vaan ole niin tiukat, kuin haluaisin...

Kaapista löytyy DuBron Tru-Spin, mutta en ole vielä keksinyt pomminvarmaa ratkaisua miten saisin ripustettua moottorin kellon siihen. Akseli on liian lyhyt ylettyäkseen laitteen läpi ja toisaalta kello liian painava pysyäkseen suorassa balanserin ripustuskartioiden välissä. En myöskään luota aivan 100% Tru-Spin:n tuottamaan tasapainotukseen, laite ei mielestäni pyöri riittävän herkästi. En viitsisi tasapainottaa mottia yritys & erehdys -kaavallakaan, eli: testiajo -> motti hajalle -> lisää liimaa kelloon -> motti takaisin kokoon -> testiajo -> ...

Ajatuksia?

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Harjattoman moottorin tasapainottaminen?
« Vastaus #1 : 09 Syyskuu, 2010, 11:12:05 »
Moikka,

Itse veikkaisin, että moottorin laakereiden keskitykset ovat vähän siellä suunnalla noissa scorpionin moottoreissa. Noita on ollut maajoukkueellakin käytössä ja niiden käyttö loppui aika nopeasti kun ei niiden kanssa ollut kuin ongelmia. Alumiini, tai mitä se metalli nyt olikaan oli kovuudeltaan sitä luokkaa, että kun moottorista otti kiinni, niin laakerointi pääsi taipumaan vinoon eikä sitä enää saanut hyväksi.

Kontronikilta ainakin saa laadukkaita moottoreita.

PS. Jos oikein haluat tärinät pois, niin siinä vaiheessa kun se moottori pyörii ilman pinionia kopterissa ilman värinöitä, niin sitten pikkuhiljaa osia kiinni siihen ja varmistat ettei tule värinöitä lisää. Lopuksi koko nuppi kiinni ilman päälapoja pyörimässä pöydällä... Kyllä sitä sitten huomaa jos nuppikin on tehty huonosti jos se aiheuttaa värinöitä. Onhan se tietty vähän hurjaa pyörittää kopteria ilman lapoja idle-upilla keittiön pöydällä ja pitää sormia rungossa kun stabilointilavat viuhtoo vieressä. Näin me kuitenkin maajoukkuetasolla homma hoidetaan.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
8409 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2010, 22:35:24
kirjoittanut Mikka
13 Vastauksia
7430 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2008, 12:14:21
kirjoittanut 1m4s0_
45 Vastauksia
20227 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2010, 19:13:48
kirjoittanut Hermis
10 Vastauksia
5637 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2011, 08:43:23
kirjoittanut HJK
15 Vastauksia
5816 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2012, 13:55:01
kirjoittanut jamppa991