Kirjoittaja Aihe: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )  (Luettu 23649 kertaa)

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #25 : 14 Huhtikuu, 2011, 22:18:18 »
Itse vasta align tuotoksen kassanneena voin kertoa että paikat kannattaa tarkistaa AINA, riippumatta kyllä valmistajasta.
Painelaakerit(Pää-ja perälavanpitimet), lepatuskumit, yksisuuntalaakeri, mahdollisesti hihna ainakin on ok rasvata jotenkin.
Painelaakereille on oma rasvansa, align kitissä oli yksisuuntalaakeri rasva jota oli tehtaan jäljiltä päälavanpidinten painelaakereissakin, perälavanpitimissä EI OLLUT mitään laitoin sitä sinnekkin.
Hihnaperällä voi suihkauttaa silikonisprayta hihnalle, samoin sammyn mainitsemaan peräakseliin. Kardaani vetoinen ei oleellisesti tarvitse mitään. Jos haluaa voi teitenkin silikonisprayta suihkauttaa myös hammasrattaille?
Kannattaa huomioida paikka missä lennättää, paikoissa joissa pölisee hiekka rasvaus kannattaa pitää minimissään ettei hiekka tartu rasvoihin. Samoin talvella käyttää rasvaa/öljyä joka EI jämähdä pakkasessa.
Periaatteessa kopteri toimii kyllä ilman mitään kummia rasvoja, painelaakerit tietenkin paremman toiminnan kannalta kannattaa rasvata.

Silikonisprayta hihnalle? Haluatko sen hyppivän hampaita vai?? :D

Pitäisin perussääntönä, että metall-metalli kohteissa öljy, ohut sprayvaseliini tai teflonvoiteluaine ja viskositeetti sen mukaan, miten kauan sen haluaa siellä pysyvän ja miten herkästi kohteen pitää pyöriä/liikkua. Teflonspraytä suosisin.
Silikoniöljy niihin kohteisiin, missä molemmat vastinpinnat, tai vain toinen on muovia. Vaseliininkaltainen vaihtoehto on näihinkin, tosin en ole löytänyt viimeaikoina mistään. Biltema myi taannoin sellaista ison paperiliimatuubin tapaista tuotetta, jossa oli vaseliiniin verrattavissa olevaa mutta silikonipohjaista ainetta. Tuo on oikein hyvää muovirattaille.

Moottorin laakereihin soveltuu parhaiten varmaan perinteinen CRC 5-56 ja nykyinen 5-56 ptfe, mutta annostelu varovasti.

Valmiiksi voidelluissa kohteissa on syytä olla sekoittamatta erityyppisiä voiteluaineita keskenään.

« Viimeksi muokattu: 14 Huhtikuu, 2011, 22:21:09 kirjoittanut Bylsimys »

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #26 : 14 Huhtikuu, 2011, 22:26:41 »
Taitaa mennä skenaario pikemminkin näin: 40000 1/min pyörivässä moottorin laakerissa on jäykkää laakerirasvaa ja uiva akseli. Laakerin rasvan vatkaamiseen kuuluva teho, eli myös kitka kasvaa toiseen potenssiin pyörimisnopeuden kasvaessa. Jossakin vaiheessa kitka on niin suuri, jotta akseli puörii 10000 1/min kovempaa kuin laakerin sisäkooli ja jokainen tietää, mitä silloin tapahtuu pidemmän päälle.


...eli laakerin sisäskooli leikkaa kiinni akseliin ja sen jälkeen laakerointiominaisuuksis ta huolehtii se, jonka pitääkin, eli laakeri ;)

Olen kyllä samaa mieltä, että ei tarvitse olla paljon mitään ärpeeämmää, kun jäykät laakerirasvat muuttuvat hyödystä haitan puolelle. Toki niittenkin viskositeetti muuttuu lämmitessään. Pienissä koneissa ohut öljy on kyllä oikea lähtökohta, kuten sanoit.


Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #27 : 14 Huhtikuu, 2011, 22:27:43 »
Kyllä se silikonispray toimii siellä hihnalla oikein hyvin, poistaa myös staattisen sähkön aiheuttamia ongelmia hihnaperissä, jos hihna on oikein säädetty se ei hypi vaikka on silikoniakin laitettu, eihän sitä hihnaa siinä kuitenkaan uittaa kuulu.
Puhutko Bylsimys nyt kokemuksesta, vai perustatko väitteesi olettamuksiin???
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #28 : 14 Huhtikuu, 2011, 23:44:02 »
Kyllä se silikonispray toimii siellä hihnalla oikein hyvin, poistaa myös staattisen sähkön aiheuttamia ongelmia hihnaperissä, jos hihna on oikein säädetty se ei hypi vaikka on silikoniakin laitettu, eihän sitä hihnaa siinä kuitenkaan uittaa kuulu.
Puhutko Bylsimys nyt kokemuksesta, vai perustatko väitteesi olettamuksiin???

Kokemuksesta, mutta kokemus hihnan suhteen tässä tapauksessa ei ole kyse pienoismallikokemuksista .
Ei ollut tarkoitus suoranaisesti kyseenalaistaa asiaa. Tuntuu minusta sekin oudolta, että hammashihna on näissä 90 astetta kierroksella, niin siinävalossa se silikonispray voi hyvinkin olla paikallaan. Muista voiteluaineista mistä puhuin, sensijaan on paljon myös pienoismallikokemusta.
Yksi mistä unohtui kirjoittaa, niin litiumrasvoista piti mainita, että niistä on senverran huonoja kokemuksia, että se on aika tulenarkaa tavaraa, nimimerkillä "kerran litiumrasvapalon sammuttanut" Ei tarvinnut syttymiseen mitään muuta kuin pieni kipinä virran kytkemisessä.

Ei ole tarkoitus täällä leikkiä besserwisseriä, mutta joskus syyllistyn kyllä osittain "mutuun" perustuvan tiedon jakamiseen. Yritän välttää sitä. Tarkoitan vain hyvää.
« Viimeksi muokattu: 14 Huhtikuu, 2011, 23:49:22 kirjoittanut Bylsimys »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
17232 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
8 Vastauksia
3880 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2012, 18:13:15
kirjoittanut B12
88 Vastauksia
66222 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2014, 22:12:31
kirjoittanut Jumusa
6 Vastauksia
3494 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2014, 11:18:24
kirjoittanut Jaakko.H
57 Vastauksia
33951 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2015, 10:17:01
kirjoittanut Korppi