Tästä oli vielä tänään aihe, mitä ei jostain syystä enää löydy, tai mä en ainakaan löydä. Kerkesin kuitenkin vilkaista mistä oli kyse ja testata, toimii HYVIN.
Eli selventävä tutorial-video
Periaatteena siis se, että ääniraidalle tehdään ns. taajuusmuunnos ja sen jälkeen etsitään selkeä amplitudipiikki jostain ~100Hz tienoilta. Siinä on päälapojen kierrostaajuus. Tämä on nupin taajuus kerrottuna kahdella, koska on 2 lapaa jne.
Tämän saman tempunhan voi tehdä millä vaan audiota ymmärtävällä ohjelmalla missä saa tuon taajuusspektrin esiin. Ohjelma mitä tuossa videossa käytetään on avoimeen lähdekoodiin perustuva ja se löytyy täältä ->
http://audacity.sourceforge.net/Irrotin yhdestä oman kopterin kyydissä avaimenperäkameralla kuvatusta surina&tärinä-videosta audion wav-tiedostoksi ja heitin tohon ohjelmaan. Korvalla pystyin ainakin itse helposti kuulemaan eri lentotilat äänitiedostosta. Nappasin n. 1,5sek klipin tarkasteltavaksi idle-tilan leijutuksesta ja sieltä löytyi taajuus 79Hz. Tämähän tarkoittaa nupin kierrosnopeutena siis 79Hz*60s / 2 = 2370rpm. Yhdessä kohtaa videota teen jonkun "tempun" ja kierrokset kyykkää korvinkuultavasti. Nappasin kyykkäyskohdasta myös ~1sek klipin tarkasteltavaksi ja sieltä paljastui taajuudeksi 60Hz = 1800rpm. (Onkohan tämä muuten ihan normaalia vaakasuoralla kaasukäyrällä HK450v2:n kanssa? mikä kyykkää? nopari?)
En tiedä käytetäänkö tämmöstä menetelmää paljon, mutta itse kun opiskelen signaalinkäsittelyä niin tapa oli aika nopeasti omaksuttava
Tällä tekniikallahan on helppo katsoa oman kopterin nupin kierrokset kohdalleen eri lentotiloissa. Tällä menetelmällä pystyy amplitudipiikeistä löytämään myös perän kierrosnopeuden jos se jotakuta kiinnostaa. Kopteri leijutukseen ja nauhottaa vaikka 5sek klipin ääntä kännykällä, koska lähes jokaisesta puhelimestahan löytyy tätä nykyä jonkinlainen nauhuri. Vastaavasti äänityksen voi tehdä ihan millä vaan vehkeellä, kuhan sen saa siirrettyä sitten koneelle.