Kirjoittaja Aihe: T-rex 450 pro säätöihin  (Luettu 42630 kertaa)

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #75 : 30 Tammikuu, 2011, 22:37:12 »
Tarpeeksi kierroksia?
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #76 : 30 Tammikuu, 2011, 23:07:07 »
Mahdollinen syy taisi selvitä  ::) En ole idleupin lapakulmia säätänyt muuten kuin siten, että kun tikku on keskellä niin lapakulmat ovat 0. Syy taitaa olla siis liian suuret lapakulmat. Olisiko näin, että lapakulmat kipuaa yli 15 asteen ---> moottori kuormittuu enemmän ---> kierrokset laskee ---> Perällä liian vähän kierroksia ja näin ei jaksa vastustaa kampeamista. Olisiko pätevä syy tähän ongelmaan?
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #77 : 30 Tammikuu, 2011, 23:09:11 »
Lainaus
Voisiko olla mahdollista että lapakulmaa on liikaa eikä ja perästä loppuu teho eikä se kykene pysäyttämään tuota suuresta lapakulmista johtuvaa kampeamista.


Ei. Kyllä sen voi tuoda syöksyssä 150km/h ja pysäyttää täysillä kulmilla muttei perä päästä irti. Sanonpahan vaan että Pron perästä ei lopu teho ellei akuista lopu teho ja säädöt on kohdillaan  :). Tietty jos kierroksia nupissa 1500 niin voihan se olla löysä. Kuulostaako miten kovilta nupin kierrokset kun vertaa tohon mun videoon vaikka? Mulla on täysi työ saada perä päästää irti tuolla koneella, 90 asteen heilahdus ei johdu nupin lapakulmista. Olethan herkistellyt myös perän linkit? Voi olla että peräservo ei jaksa vääntää vastaan jos linkistö on pakkasessa jäässä.

Ja itteäni lainaten se perä pitää sillon kun akuissa riittää teho, kuuletko selvän kierrosten laskun kun lyöt lisää kulmaa?

-op-
« Viimeksi muokattu: 30 Tammikuu, 2011, 23:13:23 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #78 : 30 Tammikuu, 2011, 23:53:21 »
Varastan hieman ketjua, sillä sopii aiheeseen.

Mulla on Poron perässä aika paljon klappia. Käytössä on edelleen muoviset perälavat, mutta ne eivät ole vikana. Peräakseli liikku edestakaisin, joka aiheuttaa lapojen liikkumisen. Lisäksi myös se kulmaohjuri tuntuu olevan osan klapin takana. Lennossa tämän huomaa heilumisena ja rauhattomuutena. Paljon tosin parani jo kun kiristin perälavat  ;D

Onko muille "liukuvaa" peräakselia tai paljon klappia perässä. Eikai tässä vaan tarvita thyyninkiä perään??


-

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #79 : 30 Tammikuu, 2011, 23:59:23 »
Kuulostaako miten kovilta nupin kierrokset kun vertaa tohon mun videoon vaikka?

Tuossa sinun videossa kuulostaisi olevan enemmän kierroksia kuin itselläni. Ja kyllä kuulostaa että moottori aika paljon rasittuu kun lisää lapakulmia paljon.
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #80 : 31 Tammikuu, 2011, 07:23:45 »
Varastan hieman ketjua, sillä sopii aiheeseen.

Mulla on Poron perässä aika paljon klappia. Käytössä on edelleen muoviset perälavat, mutta ne eivät ole vikana. Peräakseli liikku edestakaisin, joka aiheuttaa lapojen liikkumisen. Lisäksi myös se kulmaohjuri tuntuu olevan osan klapin takana. Lennossa tämän huomaa heilumisena ja rauhattomuutena. Paljon tosin parani jo kun kiristin perälavat  ;D

Onko muille "liukuvaa" peräakselia tai paljon klappia perässä. Eikai tässä vaan tarvita thyyninkiä perään??


-

vastaan taas muiden puolesta ;D

J@nin porossa ihmeteltiin ku on peräakselissa todella rankasti pitkittäistä klappia ihan ku laakerit olis ihan paskana tai jotain pahasti pielessä mitotuksien suhteen...

ajateltiin ettei voi olla normaalia mutta näköjään se sitte voikin olla ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #81 : 31 Tammikuu, 2011, 08:48:30 »
Varastan hieman ketjua, sillä sopii aiheeseen.

Mulla on Poron perässä aika paljon klappia. Käytössä on edelleen muoviset perälavat, mutta ne eivät ole vikana. Peräakseli liikku edestakaisin, joka aiheuttaa lapojen liikkumisen. Lisäksi myös se kulmaohjuri tuntuu olevan osan klapin takana. Lennossa tämän huomaa heilumisena ja rauhattomuutena. Paljon tosin parani jo kun kiristin perälavat  ;D

Onko muille "liukuvaa" peräakselia tai paljon klappia perässä. Eikai tässä vaan tarvita thyyninkiä perään??


-

Mun porossa ei ole mainittavaa välystä. Ainoastaan juuri ja juuri sen verran ettei hammaspyörät hierrä toisiaan. "Biisti" ohjaa perääkin ja ainakaan minun lentelyssä en voi moittia perää.
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #82 : 31 Tammikuu, 2011, 09:12:19 »
Mulla porossa on jonkinverran tuota päittäisvälystä, alkujaan ihmettelin sitä ja tilasin storesta uuden akselin ja välys pieneni jonkinverran.
Luulen että sillä ei ole ihan kauheasti väliä, oman sain toimimaan oikein loistavasti pienen säätelyn jälkeen ja perä on nyt ihan ok.
Tulee mieleen että jos perä pettää pitch pumpissa niin nupissa saattaa olla liian vähän kierroksia?
Omassa on govilla kierrokset 3150 ja kulmia tulee +-12  ja en saa perää pettämään vaikka tekisin mitä.



Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #83 : 31 Tammikuu, 2011, 20:25:43 »
Mulla oli v2:ssa myös tuota päittäisvälystä, liimasin lukitteella akselin toiseen laakeriin kiinni, sillä korjaantui.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #84 : 31 Tammikuu, 2011, 22:13:08 »
Mulla oli v2:ssa myös tuota päittäisvälystä, liimasin lukitteella akselin toiseen laakeriin kiinni, sillä korjaantui.

Kokeilen samaa. Pysyykö se sinisiellä lukitteella?

-

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #85 : 01 Helmikuu, 2011, 05:09:18 »
Sinisellä mä laitoin, vihreä saattais olla parempi.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #86 : 06 Helmikuu, 2011, 22:00:39 »
Tänään kaksi akkua lensin tuolla rekkulalla ja huomasin seuraavanlaisia asioita:

Kone pyörii huomattavasti nopeammin toiseen suuntaan kuin toiseen. En nyt varmuudella muista kumpaan suuntaan pyöriminen oli nopeampaa, mutta kuitenkin onko tällainen normaalia. Perä ainakin itseni mielestä pitäisi olla säädöissä. (peräslider keskitetty, gyro hh tilassa, servohorni 90 asteen kulmassa tuohon työntötankoon nähden, gyro gain 28%, Kaasukäyrä idlellä tasainen 85%) Siinä joitain säätöjä jotka tuohon perän roimintaan saatta vaikuttaa.

Toinen asia mitä ihmettelin oli ylös alas liikehdinnässä kone tuntui jotenkin laiskalta/löysältä. Voisiko tuo johtua lavoista, jotka ovat tuollaiset trex-storen halppis lasikuitulavat (http://www.trex-store.com/325mm-lasikuituiset-paalavat-trex450-p-991.html) Voivatko lavat vaikuttaa noin paljon. Moottoriakin kyllä tuo touhu tuntuu kuormittavan jonkin verran. Tuossa vispilän videolla (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6911.msg100815#msg100815) tuo vispilän poro tuntuu paljon virkeämmältä kuin omani. Yhden kerran uskalauduin kääntämään tuon rekkulani katolleen mutta tuntui takainin käännössä kun laitoin miinuskulmaa todella löysältä ja meinasi lapasesta lähteä joten toistakertaa en tuota temppua kokeillut. Pitää huomenna koittaa vaihtaa nuo aligin vakio hiilikuitu lavat ja koittaa paraneeko. Voisin myös koittaa ottaa videokuvaa analysoitavaksi tänne jos kerkiän.

Edit: Ei taidakkaan tulla tuota videota tänään, koska räksä koki ensimmäisen torppinsa :P
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2011, 13:39:09 kirjoittanut Njakee »
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa kukkalapio

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #87 : 11 Helmikuu, 2011, 14:36:59 »
Terve. Mulla on hk450pro kopteri johon on vaihdettu paljon alignin osia. Kysyisin vähän neuvoa millä saisin kopterin lentämään paremmin.

Ensinnäkin painopiste. Kuinka tarkkaan painopiste kannattaa säätää? Mulla kopteri on aika takapainoinen. Jos akun laittaa niin eteen kun saa ni painopiste asettuu pääakselin tienoille. Tällöin siis akku ei pysy kunnolla kiinni saati sitte että kuomu menis paikallee.. Mulla on peräservo tossa peräputkessa kiinni, voisin laittaa sen myös siihen omaa "telineeseen" runkoon kiinni ni se tois painopistetta vähä taakse, mutta sitte toi läski vastari (futaba 9c 35mhz) pitäis ottaa rungon sisästä pois ja laittaa vaikka nippusiteellä rungon kylkeen. Onko tämä järkevää? Millä tavoin ootte korjaillu takapainoa pois?
Lennossa swashin ollessa suorassa kopteri kaatuu koko ajan taaksepäin. Tämä varmaan painopisteellä olisi korjattavissa. Nyt on trimmattu eteenpäin jotain 5-10 napsua.

Toinen mihin haluaisin neuvoa on kun tuntuu että lavat sakkaa kovin helposti. En siis tiedä onko se oikeasti sakkausta mutta tuntuu siltä. Jos siis leijunnassa pudotan korkeutta vaikka 5m ja tönäsen sitte tikkua ylös, lavat pitää ääntä ja kopteri keikkuu eikä lähde nousemaan. Siitä sekunnin päästä lavat "saa pitoa" ja kopteri pomppaa ylös. Mitä kovempaa laskee korkeutta sitä enemmän tätä tietty ilmenee. Simulla ainakaan mitään tuollaisia ominaisuuksia ei ole  ::)
Lavat tossa on jotku hiilikuitulavat, näyttää ehjille ja suorille. Servot on kiinan halpaa digiä ja linkkitangot on ihan servovarsien päissä että sais nopeet ja isot liikkeet (kunhan niitä joskus tulee tarvitsemaan).
Nyt kun tarkastelin vähä kopteria niin tikku keskellä molemmissa lavoissa on lapakulmat nolla ja lapauraa ei tule. Mitä enemmän nostaa tikkua sitä enemmän lapojen kulmaero kasvaa ja lapauraa tulee vähän kun tarkasti kattoo. Ulkona en tätä huomannut. Täysillä kulmilla toisessa lavassa on 12 ja toisessa 11. Eli noilla kulmilla millä sakkausta ilmenee eroa on varmaan puolisen astetta, voiko moinen aiheuttaa sen? Taas sitä pääsee ihmettelemään millä ton lapakulmaeron saa säädettyä pois... Loputtomalta kaivolta tuntuu..  ;)
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2011, 14:39:47 kirjoittanut kukkalapio »

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #88 : 11 Helmikuu, 2011, 14:47:14 »
Toinen mihin haluaisin neuvoa on kun tuntuu että lavat sakkaa kovin helposti. En siis tiedä onko se oikeasti sakkausta mutta tuntuu siltä. Jos siis leijunnassa pudotan korkeutta vaikka 5m ja tönäsen sitte tikkua ylös, lavat pitää ääntä ja kopteri keikkuu eikä lähde nousemaan. Siitä sekunnin päästä lavat "saa pitoa" ja kopteri pomppaa ylös. Mitä kovempaa laskee korkeutta sitä enemmän tätä tietty ilmenee. Simulla ainakaan mitään tuollaisia ominaisuuksia ei ole  ::)

Lennätkö idle up päällä? Jos teet pitch pumppia leijutus tilassa niin helikopteri tietenkin reagoi hitaammin kun kierrokset laskee tikun mennessä alas eli tehot pienenee. Tätä ongelmaa ei yleensä ole kun lennät idle up päällä ( kierroksia koko ajan esim. 80% koko liikealueen läpi, vain lapakulmat muuttuvat)
Kopterista tulee myös epästabiilinmpi ja perä ei välttämättä pidä jos teet rajua pitch pumppia, jolloin tikun olessa alhaalla kierrokset laskevat huomattavasti.

Poissa kukkalapio

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #89 : 11 Helmikuu, 2011, 15:09:38 »
Joo käytän idle uppia. 80% on kierrokset keskellä. Ja ei siinä hyytymistä tms tapahdu, se vain jotenki ei saa pitoa ilmasta.  ;D

Ja flipissä kun työntää negatiiviset lavat niin tulee vähä sama ongelma että ei tahdo heti kantaa kunnolla. En oo vielä uskaltanu koittaa jättää siitä kopteria väärinpäin ni tuntis rauhoittuuko se siitä nopeesti.

mika a

  • Vieras
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #90 : 11 Helmikuu, 2011, 15:32:22 »
Joo käytän idle uppia. 80% on kierrokset keskellä. Ja ei siinä hyytymistä tms tapahdu, se vain jotenki ei saa pitoa ilmasta.  ;D

Ja flipissä kun työntää negatiiviset lavat niin tulee vähä sama ongelma että ei tahdo heti kantaa kunnolla. En oo vielä uskaltanu koittaa jättää siitä kopteria väärinpäin ni tuntis rauhoittuuko se siitä nopeesti.

No ainakin mulla se rauhottu kun jätti selälleen ;D Kokeile rohkeesti vaan. Jos se sun perä servo on sen kokoinen et menee siihen oikeaan telineeseen runkoon niin pistä se siihen ja vastari rungon kylkeen. Mulla oli ainaki painopiste kohilla kun oli perä servo oikeessa paikassa.

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #91 : 27 Helmikuu, 2011, 17:34:58 »
Kone pyörii huomattavasti nopeammin toiseen suuntaan kuin toiseen. En nyt varmuudella muista kumpaan suuntaan pyöriminen oli nopeampaa, mutta kuitenkin onko tällainen normaalia. Perä ainakin itseni mielestä pitäisi olla säädöissä. (peräslider keskitetty, gyro hh tilassa, servohorni 90 asteen kulmassa tuohon työntötankoon nähden, gyro gain 28%, Kaasukäyrä idlellä tasainen 85%) Siinä joitain säätöjä jotka tuohon perän roimintaan saatta vaikuttaa.

Tuon ongelman syy selvisi. Oli jäänyt tuon rudder kanavan epa asetukset 50%. Vaihdoin 100% ja ongelma hävisi.

Perän ongelmatkin ovat tuntuneet hävinneen kun olen perän linkkejä herkistellyt ja nupin kierroksia lisännyt. Nykyään ei ole perästä pitoa menettänyt. Hieman on joskus vain värähtänyt perä mutta ei muuta.
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #92 : 09 Maaliskuu, 2011, 17:22:16 »
Joo käytän idle uppia. 80% on kierrokset keskellä. Ja ei siinä hyytymistä tms tapahdu, se vain jotenki ei saa pitoa ilmasta.  ;D

Itsellä tuntuu olevan samanlaista ongelmaa. Kun konetta pumppaa ylös alas, niin kun alhaalta pitäisi ylöspäin lähteä, niin tässävaiheessa kone tuntuu jotenkin "sutivan" eikä lähde heti ylös. Onko tuo normaalia vakio setupilla vai kuinka?

Asetukset rekkulassa:

Lavat ovat nuo align vakio hiilikuituset

Idle
Kaasukäyrä: 95-95-95-95-95
Lapakulmakäyrä: +-12
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #93 : 09 Maaliskuu, 2011, 19:01:27 »
joo! neuvosin vaihtaan lavat radixeihin tms..
oli nimittäin melko vetelät noi alignin lapaset kun tänään sellaset ilmaantui! radiksit heti reippaasti jäykemmät ja todennäkösesti niillä ei suttaile. ;)

tietysti on paljo muitaki asioita jotka vaikuttaa (nupin kiekat)...
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #94 : 09 Maaliskuu, 2011, 20:43:56 »
joo! neuvosin vaihtaan lavat radixeihin tms..
oli nimittäin melko vetelät noi alignin lapaset kun tänään sellaset ilmaantui! radiksit heti reippaasti jäykemmät ja todennäkösesti niillä ei suttaile. ;)

tietysti on paljo muitaki asioita jotka vaikuttaa (nupin kiekat)...

Juu noita radikseja vois kyllä koittaa. Onko noita kaupan suomen puolella vai meneekö esim fast lad:tä tilaukseks?

Nupissa kierroksia pitäisi olla en tosin ole millään mitannut noita kierroksia mutta kuitenkin  ::)
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: T-rex 450 pro säätöihin
« Vastaus #95 : 09 Maaliskuu, 2011, 20:52:46 »
Ladilta mä ainakin oon tilaillu, eipä noita taida suomessa olla tällä hetkellä missään. Ovat muuten tällä hetkellä alennuksessa.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
52 Vastauksia
23552 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2007, 17:52:06
kirjoittanut SMy
101 Vastauksia
85138 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2011, 16:31:32
kirjoittanut Iceheart
7 Vastauksia
5445 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2012, 17:45:37
kirjoittanut mop
2 Vastauksia
5061 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2012, 07:51:20
kirjoittanut Speedy
1 Vastauksia
2053 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2021, 23:49:04
kirjoittanut Pepess