Roottorin pyörittäminen lavan kärkiin lisätyillä patoputkimoottoreillahan on jo vanha idea, esimerkiksi
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/nhi_kolibri.php, samoin muunkin tyyppisillä suihkuvoimalaitteilla.
Tällaisissa ratkaisuissa on suurena etuna se, että roottorin pyöritys ei aiheuta vääntömomenttia runkoon (laakerikitkaa ja jättövirtauksen vaakakomponenttia lukuunottamatta) ja pyrstöroottoria tms. väännön kompensoivia ratkaisuja ei periaatteessa tarvita.
Patoputken teho on pienillä nopeuksilla vaatimaton ja alkaa kasvaa merkittävästi vasta virtausnopeuden kasvaessa ylisooniseksi. Tällöin patoputken ilmanotossa syntyy sarja tiivistysaaltoja, joilla virtausnopeus hidastetaan alisooniseksi jotta siihen voidaan syöttää polttoainetta ja polttaa se hallitusti (ylisoonisen palamisen scramjetit eivät vielä ole käyttökelpoisia). Tämä aiheuttaa paljon virtaushäviöitä ja työntövoiman pienenemistä.
Omassa ideassani (skissi liitteessä) ilmanotto tapahtuukin onton, pyörivän roottorin navasta ja ahtaminen tapahtuu keskipakokiihtyvyydellä. Virtaukseen lisätään lämpöenergiaa polttamalla, käännetään kehän suuntaiseksi ja puhalletaan ulos suuttimen (suurilla paineilla Laval-tyyppisen) kautta ulkoilmaan. Suihkun aikaansaama työntövoima kumoaa pyörimisen vastusvoimat ja ahtamisen vaatiman tehon ja laite pyörii. Ahtopaineen pitäisi olla sama kuin virtauksen dynaamisen paineen vastaavalla roottorin säteellä (kun häviöitä ei huomioida). Häviöt olisivat selvästi pienempiä kuin patoputkella ainakin ylisoonisella nopeusalueella, kun virtausnopeus roottorin sisällä pysyisi alisoonisena koko ajan. Näin ainakin teoriassa.
Roottorilla pitää olla reilu alkupyörimisnopeus jotta riittävä ahtopaine saataisiin riittävän työntövoiman aikaansaamiseksi. Toisaalta roottoria on syytä jarruttaakin. Navassa pitäisi olla siis riittävän alkunopeuden aikaansaava (sähkö)moottori ja luultavasti erillinen jarru/dynamometrikin.
Kiinnostaisi kovasti joskus kokeilla toimisiko idea käytännössä. Itsellä ei ole RSt-levysepän/koneistajan tiloja, vehkeitä eikä taitoja, eli tässä olisin hieman peräänkuuluttamassa, josko jollakulla olisi intoa ja mahdollisuuksia osallistua suunnitteluun ja toteutukseen harrastuspohjalta.
Julkaisen idean tällä tavoin, koska mielestäni idean patentointi ei kannata. On aivan mahdollista, että idea toimii ja on tehokas, mutta siviilipuolella sen käytön todennäköisesti estää jo reilusti yliäänennopeuksilla pyörivän lavan kärjen aiheuttama meteli ja luultavasti melko huono ominaispolttoaineenkulut
us, vaikka sen teho/painosuhde voikin olla varsin hyvä. Sotilaspuolellakin melu on ongelma, ja patenttien kunnioitus aika epämääräistä kuitenkin. Patentoinnin vaatima vaiva ja rahanmeno ovat mielestäni turhia nimen saamiseksi patenttiluetteloon. Enemmän hyötyä ja iloa tästä ideasta lienee julkaistuna, jolloin joku saattaisi pystyä kehittämään ideaa eteenpäin käyttökelpoiseksi rakennelmaksi.