En ole täysin samaa mieltä, etteikö Beltin valmispaketin radiot toimi sellaisenaan. Itse lennätin Eskyn omalla lähettimellä toista vuotta (kolmatta sataa lentoa), kunnes otin oman tutun lennokkiradioni kopterisoftan käyttöön Beltillä.
Aloittelijan käsissä computer lähettimen käppyröiden saaminen kohdalleen on juuri se kynnys josta ei selvitä omin neuvoin. Koptereita on ihan liian paljon keräilyharrastuksena, koska palapelinä toimitettavat "huipputuotteet" toimivaksi lennätykseksi on usein liian korkea kynnys.
Eskyn luoma Belt "aloittelijan valmispaketti" on yhä erinomainen valinta! - sillä se oikeasti toimii suoraan paketista (ainakin nuo kolme jotka olen paketista korkannut) ja ne kaikki yhä toimii ja lentää kavereilla!
Kopteriharrastus seuloo liiankin rankasti hätäiset haaveillijat ja nakkisormet muihin puuhiin. Juuri Eskyn edullisen aloituskopterin osa on kohtuuton, kun omat epäonnistumiset ja räpellykset on niin helppo kuitata tuotemerkkiä haukkumalla
Olen ikuisesti kiitollinen E-Skyn Beltille, että se toimi niinkin hyvin suoraan laatikosta. Aikani pinnoissa pompoteltuani wanha papa alkoi päästä jyvälle kopterin ohjausmotoriikasta. Ensimmäinen kaato oli tietysti iso kolahdus miehiselle tunnolle, mutta juuri se avasi hienon mekaamisen mailman, joka on olennainen osa kopteriharrastusta.
Olen täysin eri mieltä "gurujen" suosittelemasta 500-1000 euron "laatupaketeista", koska ne ei mene onellisesti kasaan ilman kokemusta ja aloittelijan lennätyskokemus on ihan liian kallis ja kohtuuttoman suuren työn takana.
Miten tämä muistelo liittyy Belt CP-X uutuuskopteriin? - menneitä on vaan mukava muistella uutta Eskyn "joulupakettia" odotellessa. Vaikka koptereita on kertynyt jo liiaksi asti, niin haluan nimenomaan kokea miten tuo Eskyn CPX uutuus täyttää odotukset ja miten se toimii suoraan laatikosta?
Hyvää tekstiä.
Itse kun olen aloittanut kopteriharrastuksen Verkkokaupan 10 euron kopterista, pari lähes yhtä halpaa välivaihetta, Lama V3, joka jo on opettanut sen, mikä on kopterin säätämisen merkitys, ja nyt Amig 450...
Tätä ajatellessa olisi mielestäni katastrofi heti aloittelijana sijoittaa yli 100 euroa kopteriin ja lähteä kylmiltään kokeilemaan. Ei se kopterin korkea hinta tarkoita sitä, että sitä osaa heti lentää, ja mitä pienempi kopteri, niin sitä paremmin se kestää torppauksia. Ne kympin pikkukopterit ei hajoa mistään, Lama V3:ssa menee lapoja ja takarunkoja ja isommissa sitten vähän kaikkea mahdollista.
Jos ajattelee näitä pikkukoptereita, joissa säädettävää on paljon vähemmän, mitä isompiin mennessä, niin toisaalta on vähemmän mitä tehdä väärin, ja jos ei pysty toisaalta myöskään parantamaan ominaisuuksia, niin siperia opettaa. Vaikealentoisen kopterin jälkeen paremmin totteleva lienee helpompaa, ja silloin ehkä on jo jotakin ymmärrystä kertynyt takkiin siitä, miten kopteria säädetään.