Tähän & kymmeniin samanlaisiin gyron säätöihin on pakko avautua.
Olen lennättänyt 401:sellä vuosia, gyron säätäminen head holding / avcs moodissa, ei ole tarvetta todellisuudessa käyttää mitään muuta moodia.
401 säätäminen:
* Asetetaan servo suoraan vastarin kanavaan, jossa trimmit & subtrimmit & tikku keskellä.
(Kun gyro on head holding / avcs moodissa Servo sarvi keskitetään käyttämällä vastarin kanavaa ei gyron outputtia)
* Asetetaan servosarvi mekaanisesti kääntämällä 90 asteen kulmaan.
* Kytketään servo gyroon.
* Varmistetaan että gyron gain kanava on 51-100% asennossa.
(futaba, avcs moodi valittuna lähettimestä. Muut, head holding gyro gain valittuna yli 50 %. 0 - 49% = RATE 0 - 100% ja 50 - 100 % = head holding 0 - 100% )
* Asetetaan nykyisillä digiservoilla delay = 0 asentoon.
* Asetetaan DS = ON asentoon, kun käytössä digiservo.
Limit säätö siis säätää peränohjauksen leveyttä gyrolta peräservolle.
* Työnnetään tikku toiseen laitaan ja katsotaan bindaako servo.
* Työnnetään tikku vastakkaiseen laitaan ja katsotaan bindaako servo.
JOS bindasi toisessa päässä, siirrä servoa peräputkella / säädä työntötankoa siten että liike on keskellä perän liikealuetta.
Levitä / Kavenna Limit säädöllä siten että tikku laidasta laitaan kääntää perän laidasta laitaan, aivan bindauksen rajalle.
Radion säädöillä ei ole mitään tekemistä näiden perän kulmien kanssa, kunhan tikku työnnetään laitaan ja pidetään siellä.
Perä on säädetty.
Miksi ohje on kirjoitettu näin, sitä noudattamalla saa perän head holding / avcs moodissa oikein säädetyksi.
TRIMMIÄ EI SAA KÄYTTÄÄ MISSÄÄN TILANTEESSA.
TRIMMIN KÄYTTÖ JOHTAA PERÄN VALUMISEEN.
GYRO MITTAA TIKUN KESKIASENNON BOOTISSA.
KOPTERIIN JA TIKKUUN EI SAA KOSKEA BOOTIN AIKANA.
* Kuinka nopeasti tikku ohjaa perää, säädetään radiosta ko. kanavan end pointeilla. Keskialuetta rauhoitetaan EXPpolla.
* Gyro Gainilla säädetään gyron säätölenkin gainia, sopiva gaini on vähän henkilökohtainen asia, TÄLLÄ EI OLE TEKEMISTÄ PERÄN VALUNNAN KANSSA HEAD HOLDING / AVSC MOODISSA. Vaan kuinka terävä perävaste on. Usein gaini säädetään oskiloinnin rajalle, lisätään gainia kunnes lennon aikana ilmenee oskilaatioita, ja siitä edelliseen oskilomattomaan gain asetukseen.
Servo sarven pituus on hyvä katsoa kopterin manuskasta, siellä on usein hyvää tietoa.
Jos 401 ei pidä perää tavallisessa, ei siis kovassa 3D lennossa, on se väärin säädetty / rikki.
Muutama sana HEAD HOLDING / AVSC moodista, gyro, peräservo ja kopterin perä muodostaa itsenäisen servolenkin joka siis ohjaa perää itsenäisesti, tikulla vain pyydetää tätä servolenkkiä kääntämään perää, tikku siis ohjaa astetta/sekuntti signaalilla gyroa. Joten tikulta tulevan signaalin "leveys" x aika on gyron toteuttama kääntymä.
Trex 450 leijuu 401:sellä näillä ohjeilla yli 30 sekunttia siten että perä ei silmällä näy kääntyvän tuossa ajassa. Jos perä kääntyy, ei ole noudatettu ohjetta, tai jotain on rikki.
Perän säätämisestä on olemassa mitä ihmeellisempiä ohjeita, tässä toivottavasti yksi kunnollinen.
TOH