Noniin, päivittelyä taas, kun on viimein jotain päivittelemisen arvoista kerrottavaa
Eli tosiaan, koko viime kesän jahkailin että pitäs niitä akkuja hommata lisää ja tarviis sitte niitä liittimiä ja vaikka mitä, enkä oikein saanu aikaan päätöstä että mitä sitä nyt laittas akuiksi. Lopulta sitte tarpeeksi jahkattuani päätin että otetaan tuommosia genssejä niinku aina ennenkin ja tilataan samalla sitte kuluvaa osaa että saa jonku huollon tehtyä Kraakkeniin. Sitte kun lopulta olin menossa tilluuttelemaan niin eihän noita Supran liittimiä ollukaan hyllyssä. Meni koko talvi odotellessa että josko niitä sitte tulis, nyt viimein niitä tuli ja sain sitte melkein kaiken samalle kertaa tilattua.
Huolto olikin ihan paikallaan, nuppia kun rupesin purkamaan niin linkkitankojen irrotuksen jälkeen jo huomas että siinähän on painelaakerit ihan paskana. Oli niinku olis tiukka jousi pitäny lavanpitimiä paikallaan, jäivät vaan täristään paikalleen siihen keskiasentoon kun vähän tökkäs
Muita laakereita ei sitten ollu huonoks mennykään, perältäkin painelaakerit oli ainoat missä oli vaihtotarvetta. Remmit vaihdoin nekin vähän varmuuden vuoksi, ei niissä silmällä kahtoen mitään vikaa ollu. Siinä mielessä kun ohjekirja sano että painelaakerit, remmit ja lavanpitimen laakerit olis ne kuluvat osat, niin ainoastaan painelaakerit oli ne mitkä oikeasti näytti kuluneelta. En tidä paljonko tällä on lentoja alla, veikkaan että lähemmäs 400. Omia lentoja muistaakseni reilu 80. Kyllä tämä Kraken ihan laadukas kopteri on
Lopuksi kun nuppi oli läjässä, säädöt tarkistettuna ja 16 sekunnin koelento pihalla leijuteltuna, rupesin romulaakeriläjää käymänä läpi ja oli tarkotus ottaa ylimääräiset shimmilevyt talteen mitä jätin nupista pois. Ohjekirja tosiaan sano että ei tarvii shimmata uutta nuppia, mutta noin 20 lennon jälkeen voi laittaa shimmejä että säilyy sopiva preloadi painelaakereille. Siinä sitte huomasin että siellähän oli myös 1kpl 1mm prikka myös. Siis niitä mitä tulee sinne painelaakerin ja nupin laakerin väliin, sekä sinne lavanpitimen ja hubin väliin myös. Eihän se auttanu kuin purkaa uudelleen ja katella mistä se puuttuu, mutta kyllä siellä oli kaikki prikat paikallaan. Vissiin sitä oli sitte shimmattu aika tiukalle edellisellä kerralla. Oli nimittäin preloadia aika vahvasti kun jäi lavanpitimet soimaan paikalleen niillä vanhoilla painelaakereilla. No, katotaan meneekö tuo löysäksi käytössä, laitetaan sinne sitte shimmejä takasi jos tarvii.
Nuo Supran liittimet oli kyllä vähä vekkulit, sai pitkään miettiä että mitenpäin siellä nyt pitää bulletit ja liittimet laitella että tulee samalla tavalla kuin mitä oli alkuperäsetkin liittimet, niin että sopivat kaikki yhteen keskenään vielä. Tein samalla sitte toisen parin latausliittimiä niin voi sitte kahdella Nintendolla latailla akkuja. Nyt kun on tuplamäärä akkuja entiseen nähden, niin ei silti mene yhtään kauemmin ladata akkuja täyteen.
Kentälle kun pääsin niin olipa mukava huomata että se epäsymmetrinen lapaääni mitä kuuntelin koko viime kesän, sehän oli nyt kokonaan pois. Vissiin niillä painelaakereitten kunnolla oli sitte ihan oikeasti merkitystä
Uudet Genssin akutkin tuntu että niiden kanssa govi sai pidettyä kierrokset paremmin tikissä, vaikka oli vasta ihan ensimmäinen lento vielä eikä varmasti ihan priimaa ole IR:t sen osalta.
Toinen havainto mikä tuli tehtä oli se, että viimekesän runsas lentäminen oli jättäny jälkensä ja ei ollu ollenkaan sitä alkukesän haparointia mitä yleensä on. En ole kertaakaan simuttanu talven aikana, mutta silti tuntu siltä että ihan kohtuudella pysy näpeissä. En silti alkanu isommin urheilemaan kun oli näpit niin jäässä kesäkamppeissa. En tiedä miten sitä ei lähtiessä muka tajunnu että vaikka aurinko paistaa nätisti, niin jos on vaan +8 ja tuulee niin on siellä silti kylmä.
Ja oli muuten mukava kun oli 4kpl lentokelpoisia akkuja. Vaikka yks niistä onkin jo aika mätä, niin voi niillä silti sen ekan lämmittelylennon tehä jos ei muuta. Tai ainakin saa sen akun lämpimäksi. Sitte jää vielä 3kpl akkuja millä voi ihan oikeaa lentoa vetää. Voi jo aika kevyellä varustuksella lähtä kun kotona latailee akut täyteen ja ottaa vaan mankan, kopterit ja akut mukaan. Jos on enempi porukkaa kentällä niin eihän siellä tuon enempi kerkeä lentämään muutenkaan.
Ja eipä kyllä voi muuta sanoa kuin että näin mukavasti ei ole kopterointikesä alkanu vuosikausiin. Toivotaan että tästä tulis pitkästä aikaan oikein hyvä kesä ja paljon lentoja