Aloitetaan tämä syväluotaava analyysi (
) sanomalla, että olen erittäin tyytyväinen tähän ryhtymisestä. Tiesin ja olin tuntenut, että lavoissa on eroja, mutta en ollut sisäistänyt aikaisemmin kuinka todella, todella suuri merkitys lavoilla on ja miten ne voivat muuttaa kopterin luonnetta täysin. Mä en nyt tiedä onko tästä oikeasti kenellekään mitään hyötyä, mutta ei oteta sitä niin vakavasti
.
Kuten aikasemmin oli puhetta ei mun testaus ollut mitään HC 3D:tä ja päätin järjestelmällisesti ajaa kaikilla lavoilla saman "ohjelman". En myöskään uskaltanut kokeilla rotaatio-ominaisuuksia, joten ne jäävät toistaiseksi kokonaan puuttumaan. Lavat vaihdettiin tankkien välillä ja alussa tarkistin lapauran, joka osui kaikilla lavoilla hyvin kohdalleen. Mihinkään kopterin säätöihin ei koskettu eli samoilla kulmilla ajettiin kaikilla lavoilla. Ajoin Radixeilla ensin muistellakseni tuntumaa, sitten Mavrikkit ja vikana Torsionit. Idlenä käytin mun kakkosta eli 1950 kiekkaa. Leijutuksen kiekoista en ole ihan varma. Koetin ajaa esim. rolleja ja flippejä myös tarkoituksella todella huonosti (siis jopa huonommin ku mä normaalisti), että näkisi miten lavat vastaa huonoon collective/cyclic managementtiin. Keli oli lähes tyyni lukuunottamatta välillä puhkeavia puuskatuulia. Käyn läpi ajatukset, joita lavat herätti ajamani ohjelman mukaan.
1. Poppis neliön leijutus normimodessa, selkäleijutus
2. Taivaslentoa, pystärit, silmukka, vaakakierre
3. Cyclic tikun heilutusta eri suuntiin vasteen tuntemiseksi (cyclic pump aile ja elev suunnissa)
4. Pitch pumpia (vähän ku tuo kohta 2, mutta eri ylös-alas)
5. Kopteri ylös, täysiä negatiivisilla suoraan alas ja äkkipysäys täydellä positiivisella kulmalla
6. Flippi, jatkuvia flippejä, flippi vauhdista, rolleja molempiin suuntiin
7. Tic-toc (se mitä sitä osaan)
8. Yleinen fiilis ja muuta
CYE Radix 710 normiversio, pituus pultinreiästä 710mm, profiilin mitta 66mm, paksuin kohta lavan keskellä 8,6mm ja paino 189 (tai 190 vaaka ei osannu päättää)g/kpl1. Radixit on leijutuksessa hyvin vakaat ja eleettömät lavat. Eleettömällä tarkoitan, että niistä tulee semmonen hyvin "lukittu" fiilis. Sivutuulessa tuota neliötä leijuttaessa nämä oli minusta vakaimmat lavat. Selkäleijutuksessa myös vakaan tuntuiset.
2. Taivaalla nämä lavat menee ku juna tuulesta välittämättä. Tarkat lavat, jotka tuntuu "antavan anteeksi", pieniä kämmejä. Vaakakierrettä ajoin yksittäisiä ja kolme peräkkäin, menee sillä samalla juna fiiliksellä vaikka yritin välillä sössiä tarkotuksella.
3. Cyclic vastaa kyllä nopeasti, mutta ei erityisen purevasti. Kopteri on näillä lavoilla niin vakaan tuntuinen, että tikkua edestakaisin heilutellessa se ei kerkeä kallistua kovin paljoa. Menee kuitenkin kontrolloidun tuntuisesti turhia heilumatta.
4. Radixeissa tämä oli ensimmäinen selkeä ero aikaisempiin SABin lapoihini. Collective vaste on välitön, mutta ei erityisen pureva.
5. Pysähtyy kohtalaisen nopeasti, mutta jättää vähän toivomisen varaa. Ihan kuin vähän joustaisi. Tätä kokeilin näillä lavoilla useamman kerran, koska huomasin, että kone tuntui aavistuksen jotenkin "wobblaavan" tuon pysäytyksen aikana. Aluksi ajattelin sen johtuvan tikkuhäröstä tai tuulesta, mutta sama toistui joka kerta.
6. Kone flippaa hyvin ja mielestäni ero edellisiin 690:siin Radixeihin ei ole kovin suuri (näitä mulla ei enää ole, joten en päässy suoraan vertaamaan). Taas tuntuu, että saa anteeksi kohtuu hyvin virheet flipin aikaisessa collective managementissa. Jatkuvat flipit täydellä cyclicillä kuormittavat moottoria, mutta se ei äänen perusteella varsinaisesti bogaakaan. Taas vakaan ja eleettömän tuntuinen eteenpäin lennosta tehdyissä flipeissä.
7. Tic-toc tuntuu vähän hankalalta löytää oikea suhde cyclicin ja collectiven määrässä. Näppihärön takia tuntui koko ajan vaeltavan, kun ei osunu kohdalleen. Kuormittaa taas konetta, mutta jaksaa, jaksaa...
8. Radixit on ulkoisesti hienot lavat ja selkeästi yleispätevät. Sopii hyvin taivaslentoon ja isoihin kuvioihin, koska ovat erittäin vakaat, mutta toisaalta eivät kuormita nuppia liikaa vähän väärinkään tehdyissä liikkeissä. Lavat erottuvat taivaalla kohtuullisen hyvin jättäen ulkokehälle leveähkön valkoisen ringin. Hyvät lavat!
Mavrikk G5 Pro 700, pituus pultinreiästä 697mm, profiilin mitta 62mm, paksuin kohta 8,4mm ja paino 190g/kplMavrikkit ovat siis 13mm lyhyemmät kuin Radixit, mutta painavat saman verran.
1. Leijutus vaikuttaa vakaalta ja tuntuma on hyvin lähellä Radixeja. Ehkä tuulenpuuskassa hieman rauhattomampi, mutta en voi varmaksi sanoa. Jo leijutuksessa tuntui kuitenkin vastaavan cyclic tikkuun hieman eri tavalla.
2. Taivaalla meinasi mennä ensimmäinen kaarros vähän jyrkäksi, koska Radixeilla totuttu määrä cycliciä kallisti kopteria selkeästi enemmän. Pian huomasikin, että cyclic vaste on taivaslennossa Radixeja terävämpi. Lavat tuntuu hyvin tarkoilta, mutta silti vakailta. Mavrikkit päästää omituista hurinaa mennessään. Ei ehkä yhtä eleettömät ja anteeksi antavat kuin Radixit, mutta tarkat ja särmikkäät. Vaakakierre menee Radixeja nopeammin, mutta huonosti tehtynä moottori rasittuu kovemmin. Jotenkin yleiseksi fiilikseksi jäi taivaslennosta, että tuntui olevan lähellä Radixia, mutta jotenkin tarkempi ja terävämpi.
3. Tässä nyt huomaa selkeästi eron, että cyclic vaste on Radixia huomattavasti terävämpi. Koska muistelen 690:sten ja 710:en Radixien olevan melko saman tuntuisia en usko tämän johtuvan vain pituuserosta. Paino on kuitenkin sama kuin 710:llä. Cyclic tuntuu jonkin verran nopeammalta ja selkeästi "tarkemmalta".
4. Näissä lavoissa todellakin on sitä paljon puhuttua POPia! Collective vaste on äkäinen, terävä ja tarkka. Kopteri pomppii ku aropupu.
5. Näillä lavoilla ei jäänyt 5kg möykky empimään pysähdystä tuota vauhdista. Meno lakkasi kuin veitsellä leikaten ja kopteri pysähtyi yllättävän rauhallisesti. Ei ollut tietoakaan Radixeilla ihmettelemästäni "wobblaamisesta" ja tämäkin osaltaan vahvistaa käsitystäni siitä, että se ei johtunut tuulesta tai näppivirheestä. Tästä jäi hyvä kuva.
6. Flippiin kone pyörähtää näillä lavoilla taas Radixeja nopeammin, mutta jo ekalla yrittämällä huomasin koneen kuormittuvan enemmän. Jatkuvassa täyden cyclicin flippailussa moottori mouruaa epämiellyttävästi ja tuntuu, että nyt sitä managementtia olisi tarvittu
. Tahallaan väärin tehtynä saa kopterin kyllä pomppimaan vaikka negatiivisella ylöspäin reilusti, mutta tätä säestää aina moottorin muraus. Vauhdista flippi on terävä, mutta taaskaan ei saa yhtään anteeksi. Selkeästi Radixeja vaativammat lavat lentää vaikka rollit menee nätisti.
7. Tätä kirjoittaessa en enää muista tic-toc yritystäni näillä lavoilla. Joko se jäi vahingossa välistä tai en muista. Täytyy kokeilla ensi kerralla ja päivittää sitten.
8. Lavat on hienosti viimeistellyn näköiset ja grippiosa käy suoraan 700:sen 14mm grippeihin ilman välilevyjä. Lavat näkyvät taivaalta porukan huonoiten, koska etureunan valkoisesta nauhasta ei tunnu olevan apua ja valkoisen kehän luo vain lavan kärki. Kääntöpuoli on kokonaan valkoinen. Hallitsevaksi fiilikseksi jäi molempien cyclicin ja collectiven huomattava terävyys nopeuden ollessa kuitenkin vain jonkin verran Radixeja äkäisempi. Olisiko nämä sitten Radixeja jäykemmät lavat? En tiedä mikä selittäisi tuon moottorin kuormittumisen, koska aikaisemmin luulin sen olevan riippuvainen ainakin lapojen painosta. Nämä ei kuitenkaan ole mitkään keveimmät lavat ja silti kuormittavat huomattavasti. Lavat on kuitenkin "vaikeammat" lentää kuin Radixit, joten vaatisivat parempaa arvostelua varten myös paremman kuskin.
Torsion 3D 690, pituus pultinreiästä 690mm, profiilin mitta 62mm, paksuin kohta 8,8mm ja paino 180g/kplTorsionit on nyt sekä lyhyemmät, että selkeästi kevyemmät kuin kilpakumppanit.
1. Torsioneiden kohdalla tuuli alussa eniten, joten sekin voi vaikuttaa siihen, että niistä jäi levottomin kuva leijutuksessa. Toisaalta tätä eteenpäin lukiessa selviää myös toinenkin mahdollinen syy. Tuulenpuuska tuntui kallistavan kopteria toisia lapoja selkeästi enemmän.
2. Taivaalla eka kaarros... HÄ? Kopteri kääntyy ihan liikaa verrattuna siihen mitä olen tottunut Radixeilla. Taas tähän väliin sattui se tuulisin osio, mutta välillä oli tyynempääkin ja sai fiilistelläkin. Kopteri ei kulkenut yhtä kiskoilla kuin Radixeilla. Jossain tuulenpuuskassa tuntui jopa, että eka korjaukseni ei mennyt oikein perille. Vakaa noin iso laite joka tapauksessa on, mutta siinäkin on eri asteita ja nämä lavat ei samaan vakauteen pystyneet kuin edelliset. Kiva niilläkin oli lentää ja vaikuttavat myös kohtuullisen hiljaisilta. Eka vaakakierre... HÄ? Kierre pyörähti aivan sairaan nopeasti! Useampi vaakakierre putkeen menee hienosti. Tahallaan väärin kuormitettu vaakakierre ja kopteri vaan ponnahtaa ylöspäin, ei mitään hyytymisen merkkejä.
3. HÄ? Sairasta. Cyclic on käsittämättömästi edellisiä lapoja nopeampi. Se on myös terävä ja suunta kääntyy empimättä. Terävyys on Mavrikkien tasoa, mutta nopeus jotain ihan muuta.
4. Collective ei vaikuta ehkä ihan yhtä terävältä kuin Mavrikkeissa, mutta kuitenkin Radixeja tehokkaammalta.
5. Nämäkin lavat pysähtyvät Radixeja terävämmin ja hyvin hallitusti, tosin ehkä ei ihan samalla tavalla kuin Mavrikkit.
6. Ei voi olla totta!!! Kopteri flippaa ihan eri nopeudella kuin aikaisemmin. Vauhdista tehdyn flipin aikana Emty taustalla repesi, koska se näytti niin älyttömältä. Koneesta tuli todella paljon ketterämpi toisiin lapoihin verrattuna. Ei voinu ku huutaa, että: "SAIRASTA!". Näiden täytyy kuormittaa moottoria...? Flipit menee kuitenkin vaivattomasti. Jatkuvaa flippiä täydellä cyclicillä, kone kieppuu ja kieppuu, mutta moottorin ääni pysyy lähes muuttumattomana. Sikana runtua ja flippejä tahallaan väärin -> mitä tahansa saa tehdä... kone vaan menee. Se pomppii negaviitisella metrejä ylöspäin kesken flipin ja ei mitään, kone vaan laulaa. Tätä täytyy vaan jatkaa ja jatkaa.
7. HÄ? Mun vaeltava ja korkeutta muuttava, liian hidas ja vain puolittainen tic-toc on poissa. Tilalla on oikeasti tunnistettava, omituisen nopea ja yllättävän hyvin korkeutensa säilyttävä liike. Siis HÄ? Vaihdoin lavat ja osaankin tehdä tic-tocia? Ilmeisesti näiden lapojen kanssa mun ajotus osuu hyvin kohdalleen, koska cyclic on niin paljon toisia nopeampi. Kuormituksesta ei ole tietoakaan.
8. OMG mitkä lavat! Tankin lopussa oli suupielet korvissa eikä epäilystäkään siitä, mitkä lavat on kiinni seuraavan tankillisen aikana
. Nämä on erittäin hauskat lavat!!! Nopeat, terävät ja tuntuu aivan käsittämättömältä miten vähän ne kuormittavat konetta. Ero edellisiin oli korvin kuultavissa todella selkeästi. Muutkin kentällä olijat kuin kuski huomasivat tuon cyclicin nopeuden valtavan muutoksen ja lapojen kuormittamattomuuden. Ne eivät ole isoilla kaarissa ehkä yhtä hyvät kuin edelliset, mutta kopterin ketteryys on jotain suorastaan ihmeellistä. Tietysti tuohon taivaslennon vakauteen vaikuttaa se, että nopeutunut cyclic omalla tavallaan hankaloittaa korjauksia, mutta tässähän olikin tarkoitus testata samoilla asetuksilla eri lapojen eroja. En nyt tiedä mitä tuossa osuu kohdalleen ja onko kyse osittain vain omasta setupistani eli YS91SR:stä ja 700 reksin välityksistä, mutta nämä lavat todella toimivat. Ihan kuin koko laite olisi ollut pykälää tehokkaampi.
Toisen tankillisen jälkeen oli hymy edelleen yhtä leveä.
Päivä oli onnistunut ja mukava. Kerään lavoista vielä lisää kokemuksia ensi kerralla. Tekisi mieli ostaa lisää noita erilaisia keppejä, mutta ehkä rauhoitun nyt ja lennän Torsioneilla. Radixit meni kaapin päälle
.