Laitetaanpa nyt my fleetti- säie pystyyn kun tässä nyt ollaan jumissa näiden koptereiden maailmassa.
Tarina on melko tavallinen: mitäs jos alkais harrastaa jotain radio- ohjattavia lentäviä laitteita? Tuumasta toimeen ja lennokkikauppaan, vehkeet kasaan ja ominpäin kentälle kokeilemaan. Tuloksena noin viisi sekuntia ilma- aikaa ja hajonnut lennokki. Pienten korjailujen jälkeen pari samankestoista lentoa ja turhautunut "harrastaja"
.
Nyt oltiin siinä pisteessä että lajin vaihto tuli mieleen: helikopteri, se täytyy olla helpompaa koska sehän voi leijua ihan vain paikallaan ja jos lentäessä tulee paniikki niin muuta kuin pysäyttää koneen ja miettii tilannetta rauhassa ja jatkaa lentoa kun pulssi on laskenut. Ei ehkä mikään realistinen päätelmä, mutta sen pohjalta ostin HoneyBee fp:n, jolla harrastus alkoi ns. hopping and hoping -menetelmällä: hopping, kopteria vähän ilmaan ja hoping, älä nyt vaan karkaa
.
Kopterit.nettiä oli kyllä selattu ja tiedossa oli että rahat tuossa HB:ssä saattavat mennä hukkaan, mutta sillä oli vain tarkoitus selvitää lajin luonne ja mahdollinen kiinnostus koptereita kohtaan.
No kiinnostus heräsi vahvasti ja seuraava askel oli Belt CP, jota leijuteltiin ja modailtiinkin jonkun verran, mm. uusilla servoilla ja dts- servoasennuksella. Kun sitten muovinen lavanpidin antautui n parinkymmenen lennon jälkeen ja koko kopteri meni ns. palasiksi, alkoi seuraajan etsintä.
Tämä seuraaja oli, ja on vieläkin HK:n 500 GT, josta heikot lenkit on korvattu Alignin osilla (mm akselit, kaikki mixing armit, ja laakerit) ja sähköinä melkeimpä halvimmat mahdolliset. Näin mm. Hobbymate hb3650 mootori, hk ss70 säädin ja Mystery Gyrd hoitavat vieläkin tehtäviään viissatkun kyydissä. Alunperin servoina oli HS-82mg:t mutta myöhemmin PowerHD 3688- hb:t korvasivat väljät Hitecit. Peräservona on Align DS-520.
Viissatanen lentää A123 2300mAh life- akuilla joita on lennettäessä kuusi sarjassa, eli se vastaa tehoiltaan noin 5s lipoa ja painoltaan taas 6s lipoa
Lataus suoritetaan pikana 12v lyijyakusta parin metrin välijohdolla ilman mitään latureita, tällöin kennoja on kolme sarjassa ja kahdet rinnan. Latauksen kesto on noin 10- 15 min riippuen lyijyakun varauksesta, lentoaikaa saa vaatimattomat neljä minuuttia. Lento on joko leijuttelutreeniä tai suht kovavauhtista sport- kurvailua taivaalla, 3D:hen ei riitä tehot eikä pilotin kyvyt...
Kopterista olen tykännyt kovasti, lentotaito ei ole kummoinen kun tällä iällä tuo uuden omaksuminen näkyy olevan jo vähän hitaampaa
Tuo akkusetup on ihan nuukuuden syytä ja toisaalta tykkään kun nuo lifet ovat tuommoisia robusteja ja huolettomia eivätkä välitä pikku kaltoinkohtelusta mitään. Ja tuo pikalataus oli kans yksi plustekijä!
Uusin tulokas on sitten täältä foorumilta käytettynä ostettu RJX 90 G bensakopteri, joka alkaa olla pikkuista vaille neitsytlentoa valmis. Kopteri tuli ilman sähköjä joiksi nyt on tullut nuppiin DS- 610, perälle Futten gy-611+9254(muistaakseni...) kaasulla toistaiseks HS-82mg ja vastarina AR-6200, myös toistaiseksi. Jottei alikokoista vastaria kuormitettais liian suurilla virroilla, otin servoille virran suoraan regulta "ittetehyillä" haaroitusjohdoilla.
En tiedä onko kukaan täällä vielä kokeillut tuota Alignin PU- gyropadia, jonka mainostetaan olevan erityisen hyvä tärinän eristäjä? Olisin ostanut vakio foamitarraa mutta kai Joensuun pojat ovat ostaneet Rexikaupan tyhjäksi ko. tuotteesta
Tuleepa kokeiltua tuokin ihme kun aika koittaa.
Bensakopterilta odotan pitkää lentoaikaa, joka varmasti vaikuttaa suotuisasti oppimiskäyrään ja tietysti ison koon mukanaan tuomaa vakautta. Nupissa on säätömahdollisuuksia pilvin pimein, joten niitä kokeillessa varmasti menee aikaa. Toisaalta sen huonot puolet, tärinä, melu ja moottorin mukanaan tuomat säätöhommat arveluttavat. Mutta nitroon verrattuna tuo säätöhomma lienee melko simppeliä.
Kaikki tuo jää lähitulevaisuuden paljastettavaksi...Myös kuvia pitää koettaa saada aikaan jottei tästä tule pelkkä pitkä ja kuiva sepustus.
Niin ja tähän loppuun kiitokset kerhokavereille täällä Kokkolassa ja erikoiskiitokset Ranelle Joensuuhun jeesaamisesta tämän uusimman projektin kanssa! Tässäkin harrastuksessa kaverit jotka on samassa kusessa näiden vehkeitten kanssa on Iso juttu