Kirjoittaja Aihe: YS 91 ST ei käy kunnolla  (Luettu 9566 kertaa)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
YS 91 ST ei käy kunnolla
« : 07 Heinäkuu, 2010, 11:57:33 »
Terve,

Nyt alkaa menemään sormi kyynärpäätä myöten suuhun. Oon testaillu 700 resää nyt 2 eri peräservolla ja 4 eri gyrolla. Kaikilla toistuu sama ongelma. Perä nykii kummasti. Vian olen paikallistanut nyt tähän moottoriin. (taas, alunperin oli ihan samaa vikaa)

Yssi lähtee käyntiin hienosti ja nätisti. Käy tyhjää ihan kiltisti ja ottaaa kierroksia sopivasti. Tehoa piisaa ja silleen. Mutta sit se ongelma.
Eilen testaillessa lähti se pakoputken päässä oleva silikoniohjuri mäkeen ja alkoi kuulumaan paremmin se koneen käyntiääni.

Se ääni on sellanen omituinen nöööööööö-ö-ö-ööööö-ö--ö-ö-ö-öööööööööööööööö-ö-ööö-ö-ö-öö-ö-ö-öööööööööööööööööö-öööööööööööööö-öööööööööööö.

Sitten jos suorittaa pitch pumppia niin käyntiäänestä kuulee että se on jokseenkin tasasempi. Tämä sama toimii sekä leijutellessa että idle päällä, joten en usko että se kierrosalue niin vaikuttaisi kovasti.

Jokaisen tuommoisen viivan kohdalla perä nykäsee kun moottori ei tuota tehoa sillä kohdalla. Putkena on sellanen outragen yssille tarkotettu, fuili on 30% optifuilia, mut sama ongelma on kyllä ollu 20% optifuililla ja ite sekotetulla.

Neuloja on tullut säädeltyä jos johonkin suuntaan. Välillä kelistä riippuen on ollut ihan hyväkin tuo käynti, mutta nyt taas ihan mettässä.

Edittiä:
Testattu on myös erilaisilla tulpilla. OS8, Enya 3, ja joku muu.
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2010, 11:59:15 kirjoittanut kaardian »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #1 : 07 Heinäkuu, 2010, 12:18:25 »
I've had serious problems with my 91 SR. It vibrates so badly that the V-Bar gets confused and drifts like a world champion.
What happens is too early ignition because of too high compression.
A second head gasket fixed the problem for me, at the loss of some power.

Another solution, which seems to work, is to use a thicker copper washer underneath the glow plug.
I use a washer from a fireball plug now under an OS #8, now it seems to work.

What makes the problem hard to debug is that it's weather dependent. You go home one day thinking now you've fixed it, and the next day it's a bit hotter and you're back to square one.

mrsaila

  • Vieras
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #2 : 07 Heinäkuu, 2010, 12:18:58 »
jotenkin tuttu tunne YS:n kanssa.

Nämä tulee ekaksi mieleen ja liittyvät siihen ettei kone saa riittävästi metukkaa.
-Yksisuuntaventtiili ei toimi / vuotaa
-Regulaattorissa roskaa / kalvo (reunat) rikki
-Säädöt

Anssi sääti minun moottorin ja tyhjäkäynti neula vedettiin niin paljon auki (noin puoli kierrosta) kuin vain motti pysyi käynnissä  tyhjäkäynnillä (trimmillä kaasua lisää). Sittemmin kylläkin säädin tyhjäkäyntiä hieman kuivemmalla. Sen jälkeen puolen ja täydenkaasun neulat siten ettei motti kuumene liikaa. Joo perus juttuja.

-T

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #3 : 07 Heinäkuu, 2010, 12:39:51 »
I've had serious problems with my 91 SR. It vibrates so badly that the V-Bar gets confused and drifts like a world champion.

Same here, it is drifting all the time. Even it's not a 3-axial gyro.

What happens is too early ignition because of too high compression.
A second head gasket fixed the problem for me, at the loss of some power.

This is something I have been pondering for while already. The early or late ignition would explain. I haven't had any knowledge how to approach this one on my own.

What makes the problem hard to debug is that it's weather dependent. You go home one day thinking now you've fixed it, and the next day it's a bit hotter and you're back to square one.

Indeed, today is 14oC less than yesterday.


So how do I add more gaskets? And where? under the plug? or under the cylinder head?
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #4 : 07 Heinäkuu, 2010, 13:09:05 »
Try to put a 2nd seal ring underneath the glowplug. This is easily done, but doesn't always work.
Then order a 2nd gasket for the head, the copper seal ring between piston liner and cylinder head. Simply put two on top of each other.
I noticed immediately, after adding the gasket, that it idles more smoothly and sounds otherwise more "mellow".

It might also be worth a shot to try different fuel, even the same nitro percentage.
Then, there seems to be a lot of YS engines with busted regulator. Or it's their standard response, when an engine was returned on warranty, "replaced the regulator".

From what I hear, it can also depend strongly on the muffler.
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2010, 13:10:41 kirjoittanut mnentwig »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #5 : 07 Heinäkuu, 2010, 14:33:46 »
Forgot one thing:
Check the connection tube between regulator and carburetor.
To my surprise, the one in my engine had a leak. I don't understand what could have caused it.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #6 : 08 Heinäkuu, 2010, 18:46:14 »
Otin Freijjasta sen SR yssin ja laitoin sen 700 reksään, ja ongelma poistui lähes kokonaan. Tarkoittanee sitä että ongelman aiheuttaa moottori yhdessä tuon outrage putken kanssa.

Hatoria tilaukseen vaan...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #7 : 08 Heinäkuu, 2010, 19:51:52 »
oh I've had all my trouble with a Hatori :)
The F3C muffler, was it the 955, reportedly runs more smoothly.

I also added a fuel magnet today. Now it works well enough. Until the weather changes...

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #8 : 08 Heinäkuu, 2010, 23:14:54 »
I also added a fuel magnet today. Now it works well enough. Until the weather changes...

How do you manage to get the last plug in to the tank? My finders are bleeding and it still isn't there. The rubber sealing the fuel line from tank to outside...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #9 : 08 Heinäkuu, 2010, 23:22:18 »
there is a trick: You first insert the plastic centerpiece into the rubber. Then the rubber into the tank.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #10 : 09 Heinäkuu, 2010, 00:06:50 »
Tykkääkö se Fuel Magnet kyttyrää jos sen läpi tankkaa kopteria? Olen harkitsemassa Headerin poisjättöä ja magneetin laittamista.

-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #11 : 09 Heinäkuu, 2010, 00:19:39 »
I have no idea. I ran two tanks of fuel through mine today, in both directions :)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #12 : 09 Heinäkuu, 2010, 00:32:42 »
there is a trick: You first insert the plastic centerpiece into the rubber. Then the rubber into the tank.

That's what I tried few times, then other ways... Finally I remembered that I had ordered one of these:
http://www.fast-lad.co.uk/store/txf-04-bla_trex_600/700_alloy_fuel_tank_black-p-8006.html
Since it's alloy it is much easier to lubricate and insert, since the surface is much much smoother than the plastic.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #13 : 09 Heinäkuu, 2010, 09:25:20 »
Tykkääkö se Fuel Magnet kyttyrää jos sen läpi tankkaa kopteria?
Jotkut maailmalla väittävät että kyllä, toiset että ei. Joka tapauksessa tankkaamalla Magnetin läpi fuilin mukana mahdollisesti tulevat roskat joutuvat väärälle puolelle filtteriä. Toisin sanoen Magnetin sisään joutuu röhnää. Kun sitten koneen rykäisee käymään, hilluvat nämä ryönät fuilin mukana pitkin letkua kohti moottoria. Homma on jokseenkin ok jos välissä on filtteri, mutta kovasti huono mikäli ei ole.

Minä asensin suosiolla erillisen tankkausreijän, eipähän tarvitse tuupata paineella litkua Magnetin läpi. Ja minulla ei ole edes filtteriä tankin ja moottorin välissä, joten sekin jo ratkaisee matsin erillisen tankkausnipan suuntaan.

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #14 : 12 Syyskuu, 2010, 21:59:51 »
eli meikäläisen kone käy liian laihalla koko ajan. koneella ajettu about 3 gallonaa.kävi tosi hyvin ennen torppausta/palamista ja tän jälkeen käytin mosaa toisessa kopussa ja ongelmat alkoi. tuolloin totesin et fuilifiltteri oli möhnää täynnä. putsasin kaikki ja vaihoin uudet letkut. nyt varsinkin ottaa kupoliin, kun mosa on laitettu turbulenseen missä on kaikki uutta tankkeja myöten. kaasarin purin tänään ja en löytäny roskaa.regulaatorikin on mielestäni ehjä. eli mistä tota vikaa vois lähteä paikallistamaan?

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #15 : 12 Syyskuu, 2010, 22:20:40 »
putsaa ykssuuntaventtiili ajamalla fuilia läpi siitä
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

mrsaila

  • Vieras
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #16 : 13 Syyskuu, 2010, 08:27:27 »
Muutama viikko sitten oli vielä yli +20 lämmintä. Nyt kelit on viileämmät. Jos sun tyhjäkäynti ei ole ollut kohdallaan aikaisemmin, niin leijutus ja full-throttle neulojen kiristäminen kelien viilentymisen jälkeen aiheuttaa sen et menee todella rikkaalle. Omasta YS:stä piti laittaa 3-4 naksua molempia neuloja kiinni kelien viilennettyä.

Starttaa kone ja avaa tyhjäkäyntineulaa noin vartin verran ja samalla nosta trimmillä kaasua sen verran et pysyy käynnissä. Kun löytyy rikkain mahdollinen seos millä kone pysyy käynnissä niin sulje sitten neulaa hieman. Tämän jälkeen löytyy leijutus ja täyden kaasun astuksen suhteellisen helposti. Eli leijutus kierroksille säädöt siten että kaasua avatessa ja kopterin noustessa ei mosa hyydy. Täydenkaasun astukset kohdalleen motin lämpötilaa seuraten. Lopuksi hienosäätö oman maun mukaiseksi.

-T

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #17 : 13 Syyskuu, 2010, 11:09:52 »
ongelman ydin on tämä, et tehdas asetuksillakin kone käy tosi laihalla. ei tule savua juuri mitään.polttoineena käytän optifuelin 30%. eli voiskohan regu olla kaput, mitä tosin en usko

mrsaila

  • Vieras
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #18 : 13 Syyskuu, 2010, 12:44:12 »
Väännä sitä tyhjäkäyntiä isommalle. Mulla on samaisella fuililla tyhjäkäynti ruuvi 1/3 enemmän auki kuin mitä manuaalissa sanotaan.

-T

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #19 : 13 Syyskuu, 2010, 13:20:12 »
Manuaali ei tosiaankaan kyllä kerro yhtään totuutta. Kaikkia koneita mitä oon säätäny on täytyny ajaa reilusti rikkaammalla kuin manuaali käskee. Esim. keski ja yläneula pitää olla ainakin puol kierrosta enemmän auki. En oo koskaan kattonu miten monta kierrosta alaneula on auki.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #20 : 13 Syyskuu, 2010, 16:16:35 »
Avaappa molempia neuloja se 2 kierrosta ja kato mitä sanoo pitäs alkaa käymään rikkaalla jos kaikki kunnossa.

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: YS 91 ST ei käy kunnolla
« Vastaus #21 : 07 Maaliskuu, 2012, 16:56:33 »
Selvisihän se syy oman YS:n käyntihäiriöihin, miksei enää käynnistynyt. Moottori lorotteli polttoainetta läpi ilman käynnistysyrityksiä vaikka tulppa hehkui asiallisesti eikä puristuksissakaan ollut kehumista. Ettei vaan olis käynyt "perinteisesti kuivakasti" moottorin kanssa... Samalla pääsin Egen kanssa "mäntäavaimenperäkerhoon" vaikka koitin vakuuttaa siitä erossa pysymistäni.




 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5613 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Toukokuu, 2008, 20:13:26
kirjoittanut Anzelmi
6 Vastauksia
3630 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2008, 07:43:00
kirjoittanut Anssi
6 Vastauksia
4683 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2010, 14:04:45
kirjoittanut Jänkhäkopteristi
2 Vastauksia
2452 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Lokakuu, 2014, 06:16:37
kirjoittanut Dutchman
5 Vastauksia
3523 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Tammikuu, 2015, 17:16:58
kirjoittanut Aj