Kirjoittaja Aihe: Jarin kopteri  (Luettu 5247 kertaa)

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Jarin kopteri
« : 24 Syyskuu, 2011, 14:40:41 »
Moi,

No niin harrastekuninkaan 500gt pienillä muutoksilla kävi muutaman sentin korkeudella maanpinnasta.

Havaintoja: perä kääntää vähän oikealla takaa katsottuna...hmm ei taida olla perän lavat ihan suorassa,
mutta ei kait ihan paha..pitänee tarkistaa muutenkin, kuin silmällä katsoen.

Mitä muuta? Perän lavat löysivät jostain soraa, ja päättivät mennä vähän huonoon kuntoon.
Samalla sitten meni pari hammasta rikki puomin etupäästä, jossa liitytään päähammaspyörään, tai siis siihen alempaan pyörään.

Se pienempi pääratas on täyttä Kiina-laatua,eli käyrä.
Tuossa oli ohjeita että voisi suoristaa, ja se kyllä kannattaa, tulee liikaa tärinää muuten.

Muutenkin joka ikisen ball linkin olen joutunut käymään läpi, niinkuin jokaisen ruuvin ja mutterin ja osan.
Eli lopputyö tässä jätetään kyllä tekijälle. Ehkäpä siitä joutuuu maksamaan alignissa? Tunteja palaa.
Ja taisin löytää yhden tai kaksi osaa, joissa oli vahingossa ruuvilukitetta. Nekin kyllä menivät uusiksi,
En luota yhtään tähän. Ja en kyllä oikein luota itseenikään.

Ja sitten löytyi vähän löysää. Joku oli unohtanut parista ruuvista lukitteet..siis minä.
Tulipahan katsottua, mistä alkaa menemään huonoon kuntoon, niin voi sitten tarkistaa.

Osaluettelo ovat halvinta mahdollista mallia. Itse olen koulutukseltani wanha RTV-asentaja, ja jotain teknikko jne juttuja.
 Sähkö/elektroniikka/digitaalitekniikka on tuttua. Mekaniikka siltä osin, että pedanttina pitää kaiken olla jämptiä...
Jota ei ihan tällä kopterituotoksella voi saada aikaiseksi, mutta tämä on harjoituskopteri.

Tässä on se hyvä puoli, että voi laitella kun aikaa on, ja jatkaa sitten joskus.
Oli tietysti ihan pakko vähän saada tuntumaa, missä on ongelmia, ja lisäähän niitä sitten tuli.
Onneksi oli varaosia siunaantunut.
Mutta harjoituskopteri, ja joskus sitten oikea aligni tms.
Uskon että tuntuma ja osien laatu voi olla parempi, ja muutenkin jämptimpi. Tosin onhan aligniinkin
sitten olemassa upgradea. No rahalla saa.

Kopteripaketin osat on kasattu foorumeiden vinkkien perusteella.
Finlens bobin videot ovat olleet kultaakin kalliimpia. Näitä joutuu usemman kerran katsomaan,
että jotain jäisi päähän. Rc-harrastus on minulle vieras laji, ja siten kaikki tähän liittyvä vaatii totuttelua.
Mutta kivaahan tämä on. Ja jos joku päivä tulee,
että koteri ihan lentääkin, niin vielä hauskempaa :-)



Kopteri HK-500GT
Servot turnigy TGY-930 4 kpl Jos saisi edes leijumaan, niin riittää
Turnigy 9x lähetin- v-otin paketti. Toimii minulle riittävästi, kunhan tarkistaa juotokset ja että tärkeimmät kytkimet (throttle hold!!) kanssa toimii kunnolla joka kerta
uusi versio HK401B gyrosta. Tästä on puhuttu huonoa, kun on joku rimpula sensori. En osaa vielä sanoa muuta kuin tekee mitä pitää MAASSA.
Akku Turnigy 6s 30c 2.45Ah noh, se latautuu ja purkaantuu. Kait se toimii, jos ottaa iisisti.
Moottori Turnigy 500 H3126 Brushless outrunner 1300KV
Turnigy Brushless ESC 85A w/ 5A SBEC
Alignin 12T pinioni
Laturina Imax B6 ja genuinen nahasta tehty :-) Onhan tuossakin ongelmia tarkkuden kanssa. Sitä saa mistä maksaa.

Perässä on Tarotin metal tail rotor grip, tail pitch assembly, control arm. Vai jaa eipä ole tuota control armia kokonaisuudessaan, kun oli Kiinanpoika ryssinyt,
ja tehnyt jengat päin seiniä, ja jouduin tekemään harrastekuninkaan osan kanssa tästä tälläisen oman version. Ei välttämättä paras juttu, mutta kokeillaan.



« Viimeksi muokattu: 26 Syyskuu, 2011, 12:24:33 kirjoittanut Jartsa01 »

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #1 : 13 Lokakuu, 2011, 13:09:05 »
No niin,

mikä menee ylös, sen on tultava alas. Viikonloppuna pääsin kunnolla kokeilemaan lentämisen riemua.
Noh, erittäin positiivista oli, se että mikään osa ei kimpoillut irti keskenkaiken. Pienellä trimmauksella
sain kopterin maassa olemaan paikallaan.

Ilmaankin se lähti, mutta noh kuka käski sitä vasenta vipua  niin kovasti heittää alas, ja kopteri siinä
sitten tuli alas vauhdikkaammin...
Muuten olisi varmaan säilytty torppauksen aiheuttamilta vahingoilta JOS Kiinalainen laskeutumisteline
ei olisi mennyt rikki juuri siitä kohdasta, mistä se aina menee rikki jos sattuu vähän tulemaan voimaa.
Kopteri breikkasi kivasti, ja tuli pientä vahinkoa.

Mökiltä kun ajettiin Lahdentietä pois, niin pohjoiseen oli menossa kopteri. Joo isompi sellainen,
jota vedettiin auton perässä. Omani oli kivasti takapenkillä rampautuneena.
Vaimo sanoi että: "Et sitten tuollaista kokoa Kiinalaisista osista"
Olisikohan tuo ollut joku Robinson, ainakin näytti sellaiselta.

Tämä kopun mekaaninen tekeminen on hauskaa. Sopivan pientä pipertämistä, säätämistä
ja muuta.


Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #2 : 22 Lokakuu, 2011, 15:46:14 »
No niin. Tuossa sain kopun taas selälleen, ja lapa repesi vähän...noh sen kyllä sai korjattua epoksilla. Eihän nuo ole missään huippukunnossa, mutta riittää.

Tänään parit komeilut. Konessa vihdoin apupyörät alla, joten helpotti kovasti. Pientä kopun siirtoa lähes. maassa. Viimeinen juttu oli että kopu jo jossain 50 cm korkeudessa, ja meni taaksepäin metrejä, enkä oikein ehtinyt kuin vähän saada liikkumisen pois, kun toin kopun maahan...onneksi nyt vähän hellävarovaisemmin.

Peräservon kiinnike lähti irti servovaijerista. Ei muuta ongelmaa.
Tuuli varmaan toi kopua taaksepäin, kun kerta oli vastatuuli. Ja varmaan oli vähän trimmiäkin tms.

Ei se ole ihan holtiton vehje kumminkaan. Peruutti kyllä todella suoraan. Hehe.

Pitää noita päälapoja nyt katsella tarkoin, ja olla kaukana etteivät repeä, siitähän se ilo tulisi, kun lavan paloja lentelee ympäriinsä.

Kopu on aika kurjan näköinen, mutta toimii, ja osat on hyvin kiinni.

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #3 : 22 Lokakuu, 2011, 15:57:42 »
Korjasit siis 500-koon kopterin päälavan epoksilla :o. Osta ehdottomasti uudet, tuohan on ihan hengenvaarallinen viritys. Se korjattu lapa hajoaa varmasti kokonaan jossain vaiheessa ja se saattaa tulla mukavan kalliiksi verrattuna lavan hintaan :-\. Henkilövahingoista puhumattakaan...

Pysy ainakin useamman kymmenen metrin päässä kopterista jos jätät lavan vaihtamatta, muistaakseni täällä oli jollain tullut katkennut lapa käsivarteen kymmenen metrin päästä...

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #4 : 22 Lokakuu, 2011, 16:07:58 »
Itse otin kerran tietoisen riskin ja päätin torpatulla lavalla kokeilla Belttiä kun se oli jo muutenkin tuhoon tuomittu kone ja oli T-Rex hankinnassa. Vähänkin räväkämpi kulman anto ja lapa lensi irti ja komeasti se otti sen 10 metriä ja ei oltu edes idle päällä vielä vaan aivan leijunnasta noustiin. Kannattaa mieluusti laittaa ne uudet lavat ihan turvallisuuden ja myös säästämisen takia. Kyllä se tympii jos kone on säädöissä ja tuntuu että otanpa nyt kunnolla korkeutta kun alkaa luotta koneeseen ja taitoihin ja sitten pärähtää lapa irti. Myös tasapainoon vaikuttaa varmasti tuo liima.

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #5 : 22 Lokakuu, 2011, 16:27:11 »
Jahas se on sitten toinenkin RTV-asentaja aloittanut romuttamisen :D Tervetuloa vaan minunkin puolestani.

Itse vasta opettelen leijuttelua HK450PRO:lla. Pikkuhiljaa se siitä kun ei yritä liikaa. Ensimmäiset pomputukset oli kesän alkupuolella, mutta huonon varaosavaraston takia tuli useita pitkiä taukoja osia odotellessa ja siksi on edistyminen ollut aika hidasta.
Tosin tämä on sellainen harrastus jossa turha kiire kostautuu taatusti, kärsivällisyyttä on siis oltava ja edettävä pienin askelin.

Mitä noihin lapoihin tulee niin ainakin HK:ssa sen verran halpoja että älä ihmeessä yritä korjata. Periaatteessa se torppausten jälkeinen korjaus menee systeemillä vaihda lavat ja kasa muita osia. En ole kertaakaan saanut kopteria rikki niin ettei lavat olis mennyt vaihtoon.

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #6 : 23 Lokakuu, 2011, 16:25:59 »
Moi Toeh ja Luigi.

Joo se lapojen korjaus nyt oli tällänen, että kokeillaan miten toimii koska ei ollut varaosana..Mutta uutta on tulossa. Ymmärrän tuon
turvallisuutekijän.
Tuossa on nyt kolme kommettia että "ALÄ KORJAA LAPOJA"  Ehkä en sitten ihan kumminkaan tajunnut mahdollisia
seuraamuksia, vaikka tiedän että kyllä tuo voi luita katkoa..
Olin kaukana kopusta, mutta kyllä se sieltä kerran tuli sivusta ohi. Joo, en nyt halua ajatella pahimpia seurauksia.

Olen iloinen siitä että kopteri tuntui varsin vakaalta alkoittelijan silmin. Ja että se on ylipäätänsä toiminut.

Aloittelijalle käy kaikenlaisia kömmähdyksiä, josta voi lukea tuolla lopussa..

Tässä pystyin parina aamuna jatkamaan kun oli peräservo kiinni perälavoissa. Kaikki irtoo jos ei kunnolla laita kiinni,
se on opittu.

Tänään oli sitten ihan tuuleton keli. Sain kopua pidettyä ilmassakin, ja se pyrki koko ajan taakse vasemalle,
no minä sitten työnsin sauvaa etuoikealle. Elikkä ei tainnut olla sittenkään ihan kunnolla pituuksissan nuo swashista eteenpäin
olevat kalikat. Mutta toisaalta täytyy todeta, että tuo on korjattavissa. 9-minuuttia on timerissä ja se tuntui olevan ihan ok.
Timerin laitoin pois kun kaasut laitoin pois, ja sillain. Tuollaisen se tuntui kestävän, akku oli vain hivenen lämmin.

Kopterin äänimaailma on mielestäni "ihan ok"  Kyllä ex-hifisti (niitä täällä tuntuu olevan kanssa) kuulee jotkut ihmeäänet jotka eivät kuulu joukkoon hehe.
tuota kopteria on kiva laitella. Ei mikään kiire. Ja ikää on siis neljäkymmentä, eli seniorivaiheessa tämän jutun ole aloittanut. Viime talvena
pienellä rc-lentokoneella tuolla jäällä kokeilin ensikertaa, ja tykästyin kovasti. Se meinaan välillä pysyi ilmassakin pidempiä aikoja!!!

No niin, jatketaan. Akku oli latautunut, ja päivemmällä sitten menin taas harjoittelemaan. Keli oikein hyvä. Kopteria pystyin vähän nostamaan ylös ja se meni
välillä jopa sinne minne halusinkin. koko ajan päässäni käy mantra: "Älä vedä sitä kaasutikkua pohjiin. vähän vaan, vähän vaan niin tulee rauhallisemmin alas"
Muutenkin on ehkä hiukan liian kovat liikeradat asetuksissa pitää pienentää.

Ja sitten se tapahtui....Kone lähti suoraan ylös, ja minä hatäännyin, ja kone oli sitten puussa, ja menivät ne lavatkin sitten tuusan nuuskaksi.
Flabaribar kierona, mutta flabarin lavat ehjänä, nämä eivät mene rikki millään. Perä ja rattaaat ehjänä. Toisessa servossa jotain, pitää ottaa auki.
Aito Kiinalainen pääratas kuoriutui osittain, mutta tämä hiano alkuperäinen trexin kakkostatas ehjä jne...Jaa taisi siinä sitten mennä se yksisuuntaislaakeri..

Täytyy alkaa katsomaan tarkemmin. Jaa niin apupyörät rikki. täytyy rakentaa uudet, noi on kätevät. HK:450:n appareita olen käyttänyt, riittää ainain minulle.
Saas nähdä mitä muuta löytyy huonossa kunnossa.

CSI Heinola (Crash scene investigation) osoitti oman tyhmyyteni. Jotenkin oli jäänyt ohjaimen pitch-asetukset siten, että alku menee pienillä prosenteilla, ja siitä sitten
jyrkästi ylös.... Mutta kyllä se kopteri hienosti ampasi ylös, ja ilmeeni oli varmaan todellä "HÖH????!!"  


Täytyy laittaa kuviakin. Ennen ja jälkeen, kunhan kerkiän.



« Viimeksi muokattu: 23 Lokakuu, 2011, 16:40:21 kirjoittanut Jartsa01 »

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #7 : 23 Lokakuu, 2011, 17:27:12 »
Harmillinen torppi :-\

Kannattaa hankkiutua sellaiseen paikkaan jossa on kunnolla tilaa etteivät puut ole tiellä. Ja käsi koko ajan holdilla, selviää kuitenkin yleensä aika pienillä vahingoilla kun sen vetää päälle tilanteen karatessa käsistä.

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Jarin kopteri
« Vastaus #8 : 23 Lokakuu, 2011, 21:04:09 »
Niin, holdi..Koskakohan saan sen integroitua aivoihini. Ohjaimessa se on, ja toimii, mutta öh tuata..

Purin koko framen kaikkineen pois. (Perä on kunnossa, ei välystä missään. Jotain kivaa.)
Servot ovat kunnossa, moottori on hyvässä kunnossa ainakin kun sitä ajelin ilmana kuormaa.
pääakselin laakerit ovat ajaneet itsensä sisään ja tuntuivat nyt paremmilta kuin uusina.

Frame on edestä kääntynyt, kummatkin puolet. Pitänee ottaa leka ja vähän hienosäätää. Tähän löytyy varmaan kommentteja,
mutta kyllä se pelti kääntyy takaisin siihen missä se oli ollut.

Moottoriin oli aikoja sitten eksynyt pieni prikka. Sitä en tiennyt vaan harjoittelin. Kun tein jotain pari viikkoa siten muutosta,
niin luulin että moottoriin meni prikka kun se ei sitten liikkunut, vaan joku kanitti...Noh moottorista sokka irti,
ja huomasin että eihän tämä ollut se prikka mikä sinne piti mennä... No onneksi kävi näin.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
6404 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Joulukuu, 2008, 14:33:18
kirjoittanut masu
0 Vastauksia
1732 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2009, 15:57:59
kirjoittanut Arctikdiver
2 Vastauksia
3518 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
4 Vastauksia
4795 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2012, 23:59:35
kirjoittanut 4D
26 Vastauksia
7344 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Lokakuu, 2013, 23:43:36
kirjoittanut JariN