Kirjoittaja Aihe: t14mz peräasetukset autorotaatioon  (Luettu 4350 kertaa)

keijon

  • Vieras
t14mz peräasetukset autorotaatioon
« : 08 Helmikuu, 2011, 20:49:48 »
Täällä ilmeisesti löytyy Futaban t14mz radion käyttäjiä. Ajattelinkin kysyä mistä kyseisessä  radiossa saa säädettyä hold tilaan peräojaus keskiasentoon  ( tikku keskellä, perälävat 0 astetta ). Kopukkana trex 600n spartan piezogyrolla. Tolla koosteella viimekesänä jo lennättelin ja kah toi oli unohtunut asettaa. Niin ei rakentamiselta ehtinyt perehtyä.No helepottais kyl jos olis Suomenkieliset ohjeet, mut näillä mennään  ;D.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #1 : 08 Helmikuu, 2011, 21:55:30 »
Tämä on helppo toimenpide, laitat vain gyrovalikosta normimoden päälle holdille ja trimmillä naputtelet lavat suoraan. Silloin ei AVCS ohjaile perää rotaation aikana ja inertiaa säästyy, mihin ilmeisesti pyritkin.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

keijon

  • Vieras
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #2 : 09 Helmikuu, 2011, 18:20:41 »
Hmm. Pääsin jyvälle muuten, mutta "trimmillä naputtelet lavat suoraan" eikös tuo toimenpide vaikuta kaikkiin lentotiloihin ?
Oliko sulla kyseinen radio myöskin käytössä ?

Paikalla Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #3 : 09 Helmikuu, 2011, 19:31:41 »
Trimmi on jokaiselle lentotilalla omansa. Eli ei vaikuta kuin kyseisen trimmiin. Ja kun muutat gyron normaali modiin (ei heading lock) niin lavat pysyvät asetetussa kohdassa tikun ollessa keskellä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

keijon

  • Vieras
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #4 : 09 Helmikuu, 2011, 19:38:47 »
Trimmi on jokaiselle lentotilalla omansa. Eli ei vaikuta kuin kyseisen trimmiin. Ja kun muutat gyron normaali modiin (ei heading lock) niin lavat pysyvät asetetussa kohdassa tikun ollessa keskellä.


Hmm. Onko sulla kyseiset radiot?

Ymmärsin kyllä pointin, mutta kun en kyseisestä radiosta löydä trimmiasetuksia eri lentotiloihin. Yleisen kyllä joka vaikuttaa kaikkiin lentotiloihin. Varmasti tuo ominaisuus on kun vaan löytäisi missä. Jos sulla samat radiot niin minkä valikon alta löytyy kyseinen asetus ??

Paikalla Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #5 : 09 Helmikuu, 2011, 19:48:14 »
Mulla ei ole 14 sta mutta 12Z lla sama ideologia. Eli Function valikosta valitset trimmeille lentotiloille omat trimmit:
 
Trim change
1. Touch the Trim button to call the Trim setup
screen.
2. The following items can be set at the Trim
setup screen.
● Hardware setting (Selection of switch, etc.
which controls trim) (The select screen is
called by touching the [H/W Select] button.)
● Rate setting
● Operation step setting
● Trim mode setting
Normal mode: Normal trim (parallel shift trim)
operation
ATL mode: ATL operation mode. Reverse is also
possible.
CTRM mode: Maximum change near center by
center trim operation
Separate/combination mode: Trim data are
set to fl ight conditions
Separate mode: Trim adjustment for each fl ight
condition


Tämä löysin nopeasti manuaalista. Eli on laitettava separate mode trimmeille.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #6 : 09 Helmikuu, 2011, 19:57:47 »
Noissa 14mz ja 12Z radiossa on käsittääkseni ihan samat logiigat noiden radioiden ohjelmoinnissa. Siis ihan samat ominainaisuudet. Tuon perusteella en itsekään usko, että eri lentotilojen trimmejä pitää erikseen kytkeä päälle vaan ne ovat automaattisesti päällä. Kunhan sieltä Linkage -> Condition selection valikosta luot sen Hold lentotilan sinne sen Normalin ja mahdollisten idle tilojen lisäksi. En edes jaksa alkaa tarkistamaan 14:n manuaalista, että onko noissa 14MZ:n ja 12Z:n valikoissa mitään eroa koska 14:n käyttä tuntuu ihan samalta kun on 12Z:aa käyttänyt, jos niissä olisi merkittävää eroa niin ei se tuntuisi niin kotoisalta mankalta.

PS. Anssin vastaukseen... Juuri kokeilin itse ja tein uuden mallin 12Z:lla ja se laittoi oletuksena trimmit separate tilaan. Onhan se mahdollista, että 14:n ei sitä tee valmiiksi mutta ihmettelisin.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

keijon

  • Vieras
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #7 : 09 Helmikuu, 2011, 20:09:25 »
Moi

Valikko löytyi " Linkade Menu-->Function  " jonka kautta näköjään saa trimmin vaikutuksia ja kytkintä muuteltua.
Kiitos vinkeistä. Into olisi tutkia lisää, mutta muut perhevelvollisuudet kutsuvat joten jatkan huomenna ja voin vielä kirjoitella miten meni  ;D

Vielä koitin ja tuolta löytyi tuo separate jolloin sai säädettyä holdille erikseen. Holditila on ollut aseteltuna kyllä eikä näköjään tässä automaattisesti tullut trimmit tohon separate tilaan.  Jeeee onnistumisen iloa
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2011, 09:18:43 kirjoittanut kepa »

keijon

  • Vieras
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #8 : 10 Helmikuu, 2011, 20:08:18 »
No juu. Yksi onkelma johtaa toiseen onkelmaan. Nyt kun sain ton trimmin vaikuttamaan tohon hold tilaan niin meni hieman ihmeelliseksi. Niinkuin toi gyro jäisi vaikuttamaan väliin hold tilassa vaikka on gyro INH asennossa ja gyrokanavalla kaikki nollissa. Kun holdi päällä trimmi keskellä palaa spartassa toi led "avcs mode". Kun trimmiä säädetään rupeaa se vilkkumaan "error". Ja perä käyttäytyy näin. Ensin kun säädin hold päällä takalavat nollaan meni kaikki ok. Kun hold pois ja takaisin päälle takalavat olivatkin ihan eri asennossa eikä trimmi rittänyt niitä enään keskittämään.....onkohan vielä vinkkiä ???

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #9 : 11 Helmikuu, 2011, 09:33:31 »
Gyro ei saa olla inh tilassa vaan norm tilassa, vaihda se nyt ensin.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

keijon

  • Vieras
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #10 : 11 Helmikuu, 2011, 10:10:30 »
Moi
Juu toi norm tila oli mitä ensin yritin ja käyttäytyi samoin. Hmm Eli Norm tilaan ja herkkyys nollille. Täs olis myöskin semmoinen mahdollisuus jos saisin teiltä flash kortista ton tiedoston joka sisältää asetukset niin ajan sen konvertterilla omaan radioon sopivaksi ja siitä helposti nään mitenkä pitäisi olla. Tosta T12z radiosta pystyy ainakin konvertoimaan mulle sopivaksi ajamaan omaan radioon ja ihmettelemään / oppimaan. Muuten voi olla, että mulla tulee miljuuna kysymystä ja kuka sitä jaksaa. Olisiko vapaaehtoisia ??? antamaan tota fileä.

Paikalla Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #11 : 11 Helmikuu, 2011, 10:23:59 »
Ei gainia tarvitse laske. Sitä saa olla kyllä. Eli holdilla norm moodille ja gainia samat kuin taivaslennossa.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

keijon

  • Vieras
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #12 : 11 Helmikuu, 2011, 10:28:28 »
No helskuti tota en kokeillutkaan. Ajattelin vaan saada gyron " pois pelistä " . Toi file kyllä vielä kiinnostaisi kovasti.... ::)
Kattelin vaan tos maailmalta niin löytyi sivustoja missä jakelevat noita .mdl tiedostoja mikä varmasti aika kätevää opiskelua asetuksista.
Tietenkin hyvä jos kooste kopukka, radiot, gyrot sattuis olemaan samat kuin itsellä. Eikös olisi kiva jos täälläkin olisi sivu mihin porukka olisi ladannut omia .mdl tiedostoja jakoon  :)
?  En tiedä kuinka moni sit harrastaa tota mut eihän siihen tarvi ku kortinlukijan ja tietysti pc.
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2011, 12:23:13 kirjoittanut kepa »

keijon

  • Vieras
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #13 : 12 Helmikuu, 2011, 18:02:18 »
Kiitoksia osanottajille. Homma hanskassa ja oppia kantapään kautta  ;D

Paikalla Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #14 : 12 Helmikuu, 2011, 18:09:52 »
ei taida olla valmista setupia ainakaan tuohon trex 600 seen kun pojillakin on eagleen tehtynä setupia
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa zodiak

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #15 : 04 Lokakuu, 2011, 20:12:25 »
Itselläni on myös kyseinen raatio. Haluaisin tietää, että kuinka saan radiosta 2048 tilan päälle, kun nyt siellä lukee PCM 1024?
Align Trex 700G FBL, Zenoah G290RC, Futaba R6203SB ja CGY750
Ohjain Futaba T-14MZ

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #16 : 04 Lokakuu, 2011, 22:06:59 »
Haluaisin tietää, että kuinka saan radiosta 2048 tilan päälle, kun nyt siellä lukee PCM 1024?

Fasstin ja g3 vastareiden kanssa lähetys resoluutio on 2048. Muuten tuo ei vaikuta tai näy radion toiminnassa.

Poissa zodiak

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: t14mz peräasetukset autorotaatioon
« Vastaus #17 : 04 Lokakuu, 2011, 23:19:27 »
Ok. kiitoksia. Eli radiosta laitetaan kuitenkin PCM 1024 modulaatio?
Align Trex 700G FBL, Zenoah G290RC, Futaba R6203SB ja CGY750
Ohjain Futaba T-14MZ