Kirjoittaja Aihe: [ratkaisu]Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa  (Luettu 9306 kertaa)

seppinen

  • Vieras
Nyt tarvitaan neuvoa kuinka pääsen perusleijuttelu moodista tuohon stunttimoodiin järkevästi. Tänään leijuttelin kopteria ja ajattelin ottaa seuraavan askeleen eli kokeilla stunttimoodia sillä seurauksella että TT E325 meni lähes solmuun. Laitoin normaalissa leijunnassa noin 3 metrin korkeudessa lähettimen (DX7) normaalimoodista stunttimoodiin ja kopteri painui alta aika yksikön lähes maan rakoon  :o lapakulmat menivät siis negatiivisiksi ja kaasu aika kovalle. kysessä on nuo kaasu ja lapakulmakäyrät, jotka eivät mätsänneet, no mutta haluaisin kuulla teiltä miten olette tämän transition hanskanneet?

Edit: kopteri tosiaan lentää hienosti mini titanin manuaalissa ehdotetuilla käyrillä. Pitää vaan olla tarkkana että lapakulmat on kohdallaan ja että laittaa kopterin kevyeen nousuun ennen kuin vaihtaa normaalista moodista idle up moodiin. Ei kannata alussa paljon poiketa noista ehdotetuista käyristä jotta ero normaalimoodin ja idleupin lapakulmien välillä ole liian suuri kohdassa jossa normaalimoodissa ollaan leijunnassa.
« Viimeksi muokattu: 21 Syyskuu, 2008, 16:58:34 kirjoittanut seppinen »

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #1 : 23 Heinäkuu, 2008, 21:51:57 »
oletko tehnyt noihin muihin lento tiloihin omat kaasu+pitch käyrät?
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #2 : 23 Heinäkuu, 2008, 21:55:16 »
kaasukäyrään tulee sellainen v-tyylien käyrä, ja lapakulmakäyrään sellainen nouseva suora viiva. MiniTitanin manuskassa on ihan hyvät käyrät.
Tarkista vielä nupin säätö, 50% lapakulmia pitäisi tarkoittaa nollakulmia. Jos tämä on väärin, niin käyrätkään ei toimi kuten pitäisi.

En tiedä onko DX7:ssa delayta, mulla on Futen 9C:ssä 30% lapakulmilla, eli kun vaihtaa modesta toiseen, lapakulmat muuttuu hitaammin, eikä tule sellaista hirveää pomppua.
-flybarless, sedative stabilized head-

seppinen

  • Vieras
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #3 : 23 Heinäkuu, 2008, 21:55:33 »
Jep, laitoin nuo samat käyrät kuin löytyy mini titanin manuskasta

jpheli

  • Vieras
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #4 : 23 Heinäkuu, 2008, 22:08:57 »
Joo ja ne muuten ei ole hyvät ;)

Vaan sun pitää itse katsoa ne. Mulla oli ja jokunen aika ne titanin kirjasen alkuperäiset asetukset, ja aina pomppas kun vaihto modea. No aloin ajelee enempi idle1-2 modeilla joten tuli viilattua ne paikallee. Nyt voi roisksia N,1,2 modeja kuinka haluaa kun koperi on leijunnassa, ainoa mistä tietää että mode vaihtu niin on se että moottori alkaa käymään nopeammin. Ja näin ne pitäs ollakkin säädetty

Eli ei muutakuin paperille piirtelemään käyriä ja katso että lapakulmat on samoissa siinä kohtaa kun kopteri leijjuu. Melkein kannattaa tehdä asia vähän "väärinpäin" eli teet itsellesi ekaksi kuntoon sen idle1 moden ja sitten trimmat Normi moden leijjunnan samaan kohtaan idle1sen kanssa. Idle 1 ja 2 nehän on yleensä hyvinkin samanlaiset ellei täysin samat. Riippuu mitä haluaa, jotku laittaa vähän isommat lapakulmat tai enempi liikettä cyclikissä tuonne idle 2:seen (sikälimikäli on 2 noita idleup modeja).

Toi pienin kopu eli Pixy painaa 170grammaa ja siitä ei huomaa ollenkaan kun vaihtaa N modesta idle 1seen kun se on leijunnassa. Mut sit alkaakin tapahtumaan kun kepistä vääntää :)

Eli ei muutakuin hiot sun Throttle ja Pitch Curvet paikalleen N,1 modeissa. Sit jos oli se 2 mode vielä niin vaikka sitä ei käyttäs, on se pakko ohjelmoida myös eli jos ei muuta niin laita siihen 1 moden arvot. Muuten saattaa tulla tuhoa kun vahingossa heittää 2selle ja siellä onkin jotain ihan hämärää :)

--jp

seppinen

  • Vieras
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #5 : 23 Heinäkuu, 2008, 23:52:10 »
ok, tuota vähän epäilinkin. Kiitos neuvoista, mutta ensin varaosia tilailemaan  :D

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #6 : 23 Heinäkuu, 2008, 23:56:19 »
use the same curve in both modes. Only change the lower two points.
For example
Normal throttle:
0 55 65 85 100
Normal pitch
40 45 50 75 100
I1 throttle
100 85 65 85 100
I1 pitch
0 25 50 75 100
the points where normal mode differs, boldfaced.

This is just an example... I set up someone's T-Rex today, and those are the values I ended up with ... edit as needed.
« Viimeksi muokattu: 24 Heinäkuu, 2008, 00:00:37 kirjoittanut mnentwig »

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #7 : 24 Heinäkuu, 2008, 07:02:35 »
Minä käytän kaikissa lentotiloissa samaa lapakulmakäyrää, silloin ei ainakaan pompi yhtään kun vaihtelee idleille..

JRu

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #8 : 24 Heinäkuu, 2008, 08:48:42 »
yep that's what I actually do myself... but for a beginner it's harder to take off and land if the heli pulls itself into the ground. At least on gravel or sand, that's why I limit negative pitch.
But the curves above are identical at hover pitch => no jumping.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #9 : 24 Heinäkuu, 2008, 10:01:17 »

Nyt voi roisksia N,1,2 modeja kuinka haluaa kun koperi on leijunnassa, ainoa mistä tietää että mode vaihtu niin on se että moottori alkaa käymään nopeammin. Ja näin ne pitäs ollakkin säädetty


Miten niin *PITÄS* olla  ???

Yleensä halutaan että lentomoodi on sellainen että se soveltuu haluttuun lentoon parhaalla mahdollisella tavalla. vaikka esimerkiksi:
  * leijuu tikun keskikohdalla, jonka ympäristö säädetään niin että pystysuuntainen ohjaus on "epäherkkä" niin että leijunta on helppoa. --> keskitikun lapakulmat 4.5 - 5.5astetta
  * 3D lentoon monet haluaa täysin symmetrisen tikkuvasteen. Eli tietää että nollakulmat tulee keskitikulla! Eli keskimmäinen piste antaa "vain" about 5astetta eri lapakulmat  ::)

Tuosta tulee se että kun moodia vaihtaa kopteri kiertää kuin eläin nollakulmilla ja tipahtaa varmasti moodia vaihtaessa reilusti jos pitää lapakulmatikun leijuntakohdassa!

Kaikkein parasta on alusta lähtien opetella moodinvaihto niin että leijunnasta heittää kopterin kohoamaan ylöspäin ja sitten vaihtaa moodin jolloin kopteri ei romahda alas. Tällöin saa sen normaalin taivaslentokäyränkin mieleisekseen (sama "ongelma" on nimittäin edessä normaalilla taivaslentokäyrälläkin jos sen tekee hyväksi)

Edit vielä: se moodien välillä nykäyksettä vaihtaminen on täysin toisarvoista, ei sen saavuttamiseksi kannata pilata hyviä lento-ominaisuuksia kompromissi-käyrillä vaan opetella vaihtamaan moodi yhdistettynä oikeanlaiseen lentoon. Delay vois olla myös yksi ratkaisu mutta jotenkin en suosittelis sitä sillä silloin radioantaa ohjausta viiveellä johon ei voi puuttua kuin antamalla rajua tikkua.

- Ilkka vaan
« Viimeksi muokattu: 24 Heinäkuu, 2008, 10:11:46 kirjoittanut ija »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #10 : 24 Heinäkuu, 2008, 12:27:48 »


Kaikkein parasta on alusta lähtien opetella moodinvaihto niin että leijunnasta heittää kopterin kohoamaan ylöspäin ja sitten vaihtaa moodin jolloin kopteri ei romahda alas. Tällöin saa sen normaalin taivaslentokäyränkin mieleisekseen (sama "ongelma" on nimittäin edessä normaalilla taivaslentokäyrälläkin jos sen tekee hyväksi)




Juurikin näin! Ite laitan kopterin suoraan lentoon viistosti ylöspäin, koska tiedän että se pomppaa alaspäin.
Se on myös aloittelijoilla ongelmana että lähdetään kurvailemaan taivaalle normimodella, jossa onkin pienet liikkeet, ja kopteri on lähellä tulla tonttiin. Eli ei uskalleta vaihtaa lentotilaa. Tähän auttaa delay, joka hidastaa servon liikettä lentilan vaihdon aikana.

SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #11 : 24 Heinäkuu, 2008, 12:47:30 »
Samoilla linjoilla. Lapakulmatikulla pidetään kopteri oikeassa korkeudessa, ja lentotiloilla muutetaan toiminta vastaamaan aiottua lentotyyliä. Jos kone ei pidä korkeutta, missä vika? Lapakulmien käytössä, eikö vain. Ei suinkaan siinä että toiminta ei vastaisi aiottua lentoa. Eihän se hyppy ollut aiottu. ;) :) Lisäksi monet muutkin asiat kuin lentotilan vaihto hyppyyttää konetta, esim. tuulenpuuskat, joten tässä saa vain hyvää harjoitusta.

Delaytä voi käyttää, koska se vaikuttaa vain lentotilan vaihdossa, ja harvoin konetta on tarkoitus ampua taivaalle heti vaihdossa.

Ne ohjeen käyrät toki kaipaavat viilausta, mutta ovat ihan hyvä lähtökohta kun aletaan säätää idle-uppia ihan tyhjästä. Mulla on ne ohjeen käyrät käytössä parin prossan muutoksin.
-flybarless, sedative stabilized head-

seppinen

  • Vieras
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #12 : 24 Heinäkuu, 2008, 22:34:18 »
Joo, nyt alkaa jo vähän selvitä. Koteri leijui pitch käyrällä kohdassa jossa idle upiksi muuttaminen aiheutti hypyn negatiivisille kulmille eli lapakulmat eivät ollet aivan kohdallaan. Pitänee tunata huolellisemmin tuo pitch jotta kopteri ei lähde leijumaan missään nimessä ennen kuin tikku on ylittänyt 50%.
Tuntuu olevan kahden koulukunnan neuvoja  ;D Molemmissa tavoissa on puolensa...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #13 : 24 Heinäkuu, 2008, 22:48:11 »
Jep juuri näin eli jos olen ymmärtänyt oikein 3D kuskit ajavat siten että vasentikku keskellä idle up kopteri leijjuu mutta F3C kuskeilla idle upilla on 0 kulmat eli kopteri ei leijju.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #14 : 24 Heinäkuu, 2008, 23:08:16 »
Mulla on tuo FAI tyyli käytössä vaikka yritänkin ajella enemmän 3D:tä. Johtuu vaan siitä että FAI asetuksilla kone on niin paljon helpompi nousta ja laskea. Kun on pienin vaara torpata kone leijunnassa/laskussa, voi keskittyä olennaiseen.

Mutta hyvä että tarkistit ne lapakulmat, juuri tätä epäilin että sulla on se vaihto taivaslennon negatiivisella alueella kun sanoit että kone tulee alas. Se hyppy mikä tulee vaihdosta on kyllä täysin hallittavissa.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #15 : 25 Heinäkuu, 2008, 08:12:29 »
Öhöm, mulla ei oo lapakulmamittaria, joten teenkö sen niin että katon vaan ratiosta, ja säädän sen lennossa niin että kopteri nousee vai leijuu esim. 2metrissä kun tikku on vaikka 60% normi modessa?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #16 : 25 Heinäkuu, 2008, 08:44:48 »
Kannattaa hommata lapakulmamittari ihan suosiolla, helpottuu säätäminen tosi paljon.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


seppinen

  • Vieras
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #17 : 25 Heinäkuu, 2008, 09:40:21 »
Minkälaisilla lapakulmilla teidän kopterit yleensä leijuvat? ohessa mini titanin manuaalin tarjoamat käyrät. Ainakin teoriassa tuon 25% ympäristössä voi sattua hyppy alaspäin. Voisiko tuohon alussa kuvattuun kopteriturmaan liittyä se että mulla oli governor käytössä ja että kopteri leijui aika kovilla kierroksilla = pienillä lapakulmilla, jolloin olisi mahdollista että jo manuaalin mukaisilla käyrillä tonttiin tullaan? Vaikka kyllä luulen että idle upissa mulla lapakulmat aivan muuta.

Onko teillä käytössä governor ja suositellaanko sitä?

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #18 : 25 Heinäkuu, 2008, 10:02:55 »
Freya evo 90 leijjuu mulla +5 asteen kulmilla yleensä manuaalissa kerrotaan millä kulmilla kopteri leijjuu.

jpheli

  • Vieras
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #19 : 25 Heinäkuu, 2008, 11:00:16 »
Joo mullakin taitanee olla joku +3 - 4 astetta leijuttaessa, enpä ole tarkkaan katsonut. Voisin katsoa jossain vaiheessa sitä.

Pika tarkistus titanin pdf manuskasta, vaikka manuska muuten on erittäin hyvä ja kertoo kaiken tärkeän säätämisestä yms. En kyllä löytäny heidän kommenttiaan tuosta leijunta kulmasta. Mutta tuolla +3 - 5 asteen kulmillahan nuo yleensä on.

--jp

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #20 : 25 Heinäkuu, 2008, 11:25:07 »
Ite olen säätänyt idlen niin, että normista idleen siirryttäessä lapakulmat ovat lähellä toisiaan kun on leijutusalueella tikku. Aavistuksen pienemmät kulmat.. Koska pyrin hakemaan kierrosten nousun aiheuttaman nosteen ja lapakulmien pienenemisen suhteen sopivaa kompromissia.. Ei hyökkää liikaa vaihtaessa, mutta ei täysin leijukaan. Yleensä kevyessä ajossa vaihdan.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Normaalimoodista stunttimoodiin ilman täyttä tuhoa
« Vastaus #21 : 25 Heinäkuu, 2008, 16:33:51 »
Ei ole mulla govia käytössä. Ei kyllä löydykkään siitä säätimestä mitä käytän... ::)

Pistä govi pois päältä ja ota kaasukäyrät manuskasta. Tietää ainakin että kierrokset on sellaset kun on suunniteltu. Sitten lähdet niistä muokkaamaan niin että pysyy kiekat vakiona.
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
4387 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 20:06:21
kirjoittanut juhpal
5 Vastauksia
3933 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 10:02:20
kirjoittanut Sammy
14 Vastauksia
7415 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2010, 00:49:30
kirjoittanut 1m4s0_
14 Vastauksia
8135 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2011, 20:42:46
kirjoittanut Niko.v
7 Vastauksia
5828 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Kesäkuu, 2016, 18:19:24
kirjoittanut oskuk