Aluksi pahoittelu, että vastaukset kestävät näin pitkään. Toiseksi: kiitos kaikista vinkeistä!
Lähdin liikkeelle perälinkityksen toimivuudesta ja herkkyydestä. Servon ollessa kytkettynä työntötankoon mekaniikka liikkui kevyesti. Päätin kuitenkin irroittaa tangon armista ja kokeilla ilman servoa. Yllätykseksi sieltä löytyi pieni tahmeus, joka johtui kuivuneesta ruohosilpusta tangon ohjureissa. Samoin perälaakeri/akseli näytti pahasti kuivuneelta. Tangon putsaus ja teflonia akseliin, niin alkoi liikkumaan kevyesti. Olin jo varma, että vika oli löytynyt. Kone ilmaan, mutta sama juttu perä vispasi edelleen.
Seuraavaksi kohteeksi otin peräservon. Kyseessä siis kiinalainen PowerHD:n tuote
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=23154 (sittemin siirtynyt Turnigy -nimen alle). Arvosteluiden mukaan pitäisi olla kohtuu ok. No päätin kuitenkin kokeilla muita. Laatikossa ei ollut kun DS821:sia mutta kaverilta sain lainaksi EMAX ES9257. Kokeilin molempia, mutta sama tulos.
Hymmm... Gyro oli ostettu yksityiseltä, mutta käyttämättömänä. Voisiko siinä olla kuitenkin jotain epämääräistä? Olin asentanut sen ilman metallilevyä (yhdellä pehmustetyynyllä). Ohjeen mukaan gyro ei tarvitse erillistä metallia, koska se on sisäänrakennettu jo valmiiksi. Mutta koska vapaita paloja oli, niin päätin kokeilla. No luck... sama vispaus.
Sain kaverilta GP750 kokeiltavaksi ja tadaa... perä napsahti heti paikoilleen. Olen nyt myöhemmin ostanut "Myynti -osiosta" GP790 ja GY701 gyrot. Molemmat toimivat hyvin jopa PowerHD:lla (en ole muita servoja kokeillutkaan)
Googlella löysin vastaavan ongelmatapauksen (780), jossa homma oli ratkennut vain vaihtamalla GP750:seen (kaveri oli yrittänyt monilla keinoilla saada vispaus kuriin). Root cause jää tässä omassa tapauiksessa vähän vielä auki. Joko gyro on rikki, tai vaan hyvin hankala säätää. Jos tulee vapaa runko ja aikaa kokeilla, niin voisi yrittää 780:stä, mutta nyt mennään GY701:llä
Mitä tulee torppien määrään, niin kaikki on suhteellista
Kun ikää on +40v ja RC -vehkeistä kokemusta kaikenkaikkiaan vain ~4v ja sekin lentskareista, niin koput ei ole helppoja (ainakaan minulle )
Uusi pohdinta on akkujen hankinta. Tällä hetkellä mulla on vain yksi setti näitä
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11951Lentoaika jää vajaaseen 4 minuuttiin ja akut on lennätyksen jälkeen aika lämpimät (jopa kuumat) ja vähän puffahtaneita. Hetken joutuu jäähdyttelemään, ennen kuin uskaltaa alkaa lataamaan. Kapaa on mennyt noin 1800mAh sisään. Laitoin loggaavan virtamittarin kyytiin ja tulokset yhdestä akusta oli tällaiset: nosto leijutukseen 38A (366W), "tikku eteen" 46A (434W). Mittausten mukaan kyseiset akut pitäisi kestää kuormituksen hyvin, mutta eipä oikein siltä näytä. Olen ajatellut 6s pakkaa ja mielummin ~3000mAh, että saisi tiimaa enemmän. Alapuolinen kiinitystila taitaa olla liian ahdas kolmetonniselle, vai millaisia pakkoja olette saaneet mahtumaan?