Kirjoittaja Aihe: A123 akut koptereissa  (Luettu 10633 kertaa)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
A123 akut koptereissa
« : 22 Tammikuu, 2008, 13:28:49 »
Olen nyt jonkin aikaa testaillu A123- akkuja pikkusähkisten ajoakkuina.
2300mAh kennoja MiniTitanissa (3S) ja SJM-500:ssa (6S ja 7S)
1100mAh kennoja MiniTitanissa (5S)

Onko täällä muita askartelemassa noiden samojen kennojen parissa?
Siis ajoakkuina sähkiksissä, vastarinakkuinahan niitä on käytetty..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Tekno

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #1 : 22 Tammikuu, 2008, 13:54:54 »
Mistä noita saa?
Mitä maksavat?

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #2 : 22 Tammikuu, 2008, 14:12:12 »
Irtokennoja:
http://www.verticalhobby.com/
http://aircraft-world.com/
http://www.battlepack.com/A123.asp

2300mAh kennoja löytyy myös DeWalt DC9360- akkupaketin sisältä 10kpl ryppäissä.
eBaystä noita saa suht edullisesti jos löytää myyjän joka suostuu lähettämään ulkomaille.

1100mAh kennoja löytyy Black & Decker VPX0111 akkujen sisältä pareittain.
Turkkusessa ei moisista kennoista oltu kuultukaan joten piti sitten amerikasta hommata.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #3 : 29 Tammikuu, 2008, 23:35:13 »
Kävin päivällä lentännättämässä pari akullista MiniTitania A123 setupilla:
Scorpion HK2221-6 motti, 13t pinjoni, Castle 45 nopari, Alignin 325 puulavat.. kaasukäyrä 100% flat & +-10 astetta lapakulmia.

Aika reilusti akun jännite notkahtaa kun enempi kuormitetaan..

Pahuksen loggeri ottaa häröä jostakin :(
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

riku

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #4 : 30 Tammikuu, 2008, 00:18:23 »
Aika reilusti akun jännite notkahtaa kun enempi kuormitetaan..

Pahuksen loggeri ottaa häröä jostakin :(

Aika paljon kuormitetaan näköjään, 2x Amp määrä kun mitä TREX500sesta... ;) :D

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #5 : 30 Tammikuu, 2008, 00:24:54 »
Sitä se on ku leijuttelutreenien välissä lennetään "like never before" :)
Tehokäppyrän korkein piikki tais olla 420W korkuinen tuolla lennolla..

Paljonko siinä viissatkussa on jännitettä?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

riku

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #6 : 30 Tammikuu, 2008, 07:43:19 »
Sitä se on ku leijuttelutreenien välissä lennetään "like never before" :)
Tehokäppyrän korkein piikki tais olla 420W korkuinen tuolla lennolla..

Paljonko siinä viissatkussa on jännitettä?

Jännittävä se kyllä on, ainakin vielä...  ;D
Olen vasta alle tunnin sillä ehtinyt ilmassa leikkiä, sekä neli- että kuusikennoisena kokeillut.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=848.msg7579#msg7579

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #7 : 31 Tammikuu, 2008, 01:22:23 »
Miten kummassa se viissatku voi lentää niin vähällä.. Mutta sitte mä sen hokasin.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #8 : 03 Helmikuu, 2008, 19:40:36 »
Pääsi vähän lentelemään pesiskentällä..
4S A123- testin käppyrät.

Potkua alkaa olemaan ihan mukavasti, mutta pitänee kuitekin koittaa pienemmällä pinjonilla..

Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

riku

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #9 : 03 Helmikuu, 2008, 20:55:08 »
No nyt niitä Wattejakin tuntui löytyvän ja niin kyllä kuullosti ja varsinkin näytti  :o  ;D
« Viimeksi muokattu: 03 Helmikuu, 2008, 20:57:38 kirjoittanut r-450 »

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #10 : 29 Helmikuu, 2008, 22:05:26 »
MiniTitani 4S A123:lla -

(videosta korpsea kiittäminen)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #11 : 29 Helmikuu, 2008, 23:02:29 »
voisi kokeilla hoodeeäx viissatkua tollasella sun pakallas next time?

TTM

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #12 : 29 Helmikuu, 2008, 23:20:41 »
Hyvin loikkaa vielä muutaman minuutin ajon jälkeen. Hienoa pyöritystä, selälläänkin, yks melkein oho -tilanne tais tulla :)
Mikä gyro-servo pari oli muuten paikallaan?

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #13 : 29 Helmikuu, 2008, 23:25:33 »
Korpse: Montakohan kennoo se sun kopu tarttis.. Njoo, vaihtoehdot tällä hetkellä on 4, 6 tai 8S.

TTM: Juu, ei onnistunu kierrepystäri ihan kuten oli tarkoitus. Logissa näkyy melkoinen virtapiikki tuon kohdalla..
        Perää piti Logictech 2100 + 9257
« Viimeksi muokattu: 01 Maaliskuu, 2008, 00:15:43 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #14 : 29 Helmikuu, 2008, 23:26:32 »
jos mentäis kuudella kennolla niin abouttiarallaa 5s lipoa vastaava? paljos muuten 6s painaa?

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #15 : 29 Helmikuu, 2008, 23:32:20 »
504g välipiuhan kanssa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #16 : 01 Maaliskuu, 2008, 00:00:21 »
5S tollasta kikkulaa voisi olla hyvä muttakun sulta ei sellasta vakiona löydy niin....

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #17 : 12 Huhtikuu, 2008, 21:13:24 »
No millasta kokemusta nyt on, kannattaako 450 kokoisella kopterilla siirtyä A123-akkuihin? Mulla se olisi helppoa kun nopari ja laturi ne ymmärtää. 4s lipoilla olen TRex/HDX450 hybridiä lentänyt...

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #18 : 12 Huhtikuu, 2008, 21:48:44 »
No.. Itse meinaan pysyä näissä akuissa.
Lipossa olisi enemmän potkua ja vähemmän painoa, mutta tuntuu tuo minititani noilla murikoillakin lentävän.
Lennän 4.5min timerillä, nupissa n. 3000 kiekkaa. Lentopaino n. 1020g
Edit: toiseen tänään lennätettyyn akkuun meni n. 1920mAh. (nimelliskapasiteetti 2300) joten vähän kauemminkin olisi voinut lentää.

A123 plussat:
+ Nopea lataus, latailen yleensä 8-10A virralla noita 4S pakkoja. 15min akku on taas lentovalmis.
+ Kestää rääkkiä lipoa paremmin

A123 miinukset:
- Jännite alempi ja putoaa kuormitettuna enemmän kuin lipossa
- Paino (&koko.. ei välttämättä mahdu Trex450 kabiinin sisälle)
- Kun se on tyhjä, se on tyhjä. Purkukäyrä on lähes suora loppuun asti.
  Kun virta loppuu, jännite romahtaa todella nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu, 2008, 00:04:09 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #19 : 12 Huhtikuu, 2008, 21:56:42 »
Kyllähän tuota täytyy alkaa ehdottomasti harkitsemaan. Ajattelin yrittää jännitteen A123:lle johonkin 3s ja 4s lipopakkojen jännitteiden väliin. Vakiorexiin vois olla aika tiukkaa saada sopimaan, mutta eiköhän noihin HDX runkohin mene... Täytyy vielä tilannetta pohtia. Mun nykylipot on kuitenkin suht vähän lennettyjä.

JHypp

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #20 : 22 Huhtikuu, 2008, 13:25:02 »
Tuo 4.5min on vähän liian lyhyt lentoaika, kun 3s lipoilla pääsee about 8min aikaan ihan reilulla ajolla ja 12min kevyellä ajolla. Tosin lataamiseen menee sitten 1C virralla reilu tunti/akku.

Sanot tuolla plussa puolella, että kestää rääkkiä LiPoa paremmin, mutta sitten taas miinuspuolella, että jännite alempi ja putoaa kuormitettuna enemmän kuin LiPossa - onko tässä ristiriita?

-Jari
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2008, 13:29:26 kirjoittanut JHypp »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #21 : 22 Huhtikuu, 2008, 14:48:08 »
Minä veikkaisin että tämä "ristiriita" selittyy sillä että vaikka A123 kyykkää Lipoa pahemmin, se nostaa taas jännitteen kun kuorma häviää. Lipo ei nosta, vaan menee piloille jos sitä rääkkää liiaksi.
-flybarless, sedative stabilized head-

JHypp

  • Vieras
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #22 : 22 Huhtikuu, 2008, 17:30:24 »
Minä veikkaisin että tämä "ristiriita" selittyy sillä että vaikka A123 kyykkää Lipoa pahemmin, se nostaa taas jännitteen kun kuorma häviää. Lipo ei nosta, vaan menee piloille jos sitä rääkkää liiaksi.

Näinhän se varmaan on, mutta kun noista 2200mAh:n LiPoista saa 25C (= 55A) jatkuvaa ja 50C (=110A max. 5s) piikeissä ja kun minulla on vain 40A säädin, niin en oikein näillä vehkeillä saa muuten rääkättyä liiaksi kuin ajettua liian tyhjäksi ;)

Laittaisin yhdeksi suureksi plussaksi kuitenkin sen, että nuo LiFe A123 kennot toimivat myös kylmällä säällä, kun taas LiPo ja pakkanen on aika huono yhdistelmä.

-Jari

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: A123 akut koptereissa
« Vastaus #23 : 23 Huhtikuu, 2008, 16:40:17 »
Minullakin on (ts. oli, cc on huollossa) vain 45A nopari. Logeissa näkyy parhaimmillaan yli 70A piikkejä..

Käytän tosiaan 4.5min timeriä kun lennätän. Riippuu kovasti lentotavasta ja asetuksista, kauanko kopu pysyy ilmassa.
3k nupissa & "flying like never before" tuo 4.5min on turvallinen. 5min jälkeen kopu saattaa tipahtaa ihan koska vaan..
Vähän kierroksia pois ja rauhallista lentelyä niin varmaan voisi lentää yli 6min.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2963 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2009, 19:24:02
kirjoittanut kaardian
5 Vastauksia
5391 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2009, 21:47:53
kirjoittanut kaardian
2 Vastauksia
2510 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 23:38:01
kirjoittanut makopa
2 Vastauksia
2043 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2012, 13:22:38
kirjoittanut Kehno
31 Vastauksia
14874 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2016, 22:42:54
kirjoittanut oskuk