Esimerkkinä datan loggauksesta viime viikonlopun lento Protosilla. Itse kone on vasta muodostumassa lentäväksi kapistukseksi, joten viimeistelyä ei ole vielä tehty. Logeista saadaan kuitenkin vihjeitä miten tulisi jatkaa.
USB-piuha siis kiinni läppäriin, jolloin logit näkyvät tiedostoina, jotka aukeavat Skookumin data viewerillä. Logista nähdään, että valitun ajankohdan korkein piikki on yli kymmenen G:tä. Tämä on aivan liian suuri värinä, ja siksi käyttöliittymäkin siitä varoittaa.
Käytännössä liian korkeat värinät huonontavat lento-ominaisuuksia, ja 10G:n kohdalla SK720 sulkee self-levelingin pois käytöstä, sillä kone ei enää tiedä riittävän tarkasti miten päin se on.
Data viewer näyttää myös, että värinät ovat n.220Hz:n taajuudella pääasiassa ylös-alas suunnassa. 220Hz on 13200 kierrosta minuutissa. Nuppikierrosten ollessa noin 2400, tuo taajuus osuu perän nopeuteen. Toisin sanoen kannattaa lähteä etsimään ratkaisua perälapojen tasapainotuksella.
Tälläisen login ollessa käytössä perälavat saa parhaiten tasapainotettua yrityksen ja erehdyksen kautta. Eli teippi toiseen lapaan, katsotaan mihin suuntaan värinät menivät: tilanteen huonontuessa vaihdetaan lapaa, muuten viilataan teipin määrää.
Käsittääkseni kaikki FBL-purkit ovat enemmän tai vähemmän herkkiä värinöille. Datan ollessa käytössä voi ensinnäkin todeta värinöiden olemassaolon, mutta myös saadaa tietoa miten ne poistetaan. Kääntöpuolena voi olla turhakin optimointi.
Aikanaan T-Rexin omituisten logien kanssa kysyin helifreakista apuja, ja viisitoistaminuuttia kysymykseni jälkeen tuli vastaus, että moottorin laakerit ovat entiset. Ja näinhän ne olivat. Eli osaava henkilö näkee käppyröistä hyvin nopeasti kopterin mekaaniset viat.