Kirjoittaja Aihe: Heikoin lenkki  (Luettu 1722 kertaa)

Poissa psi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • learning to throw yourself at the ground and miss
Heikoin lenkki
« : 10 Maaliskuu, 2012, 21:09:36 »
Tuli tässä lauantai-illan ratoksi tuli mieleeni pieni pulma.

Ketjuhan on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Tässä tapauksessa ketju akku-nopari-mosa.

Jotain kuvittelen ymmärtäväni, mutten ole varma. Kommentoikaapa paremmin näitä tuntevat seuraavia skenaarioita:

1. Akku (virranantokyky eli C-arvo) alimitoitettu nopariin ja moottoriin verrattuna. Miten käy:
a) akku tykkää kyttyrää ylikuormituksesta ja pullistuu ynnä muuta kivaa
b) akku ei pysty syöttämään määräänsä enempää, joten koko ketjun suorituskyky on alempi. Moottori ei jaksa pitää kierroksia ja kyykkää kuorman alla.
Olettaisin että molemmat mahdollisia ja jopa todennäköisiä?

2. Nopari alimitoitettu akun virranantokykyyn ja mosaan nähden.
a) mosa imee enemmän virtaa kuin mitä nopari kestää. Ylikuumentuminen ja toimintasavut ulos
b) mosa imee enemmän virtaa kuin mitä nopari antaa. Nopari rajoittaa tehoa ettei ylikuumene joten ketjun suorituskyky alenee
Kummin käy?

3. Mosan maksimivirrat alle akun ja noparin vastaavien
a) mosa ottaa tyytyväisenä sen tehon mitä haluaakin ja käy täysteholla ja kuumana. Akku ja nopari käyvät puoliteholla ja viileinä.
b) jotain muuta?
Olettaisin että a

Paras kombinaatio lienee että kaikki osat ovat balanssisa, mutta jos jotain eroa on, ovat nopari ja akku vähän yli sen mitä mosa vaatii?



 
Gaui 425/550 - Tricopter v2 - Blade NanoCP-X, Blade mSR, Blade MCX, HK EDF Hoverjet
Phoenix RC, DX8

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Heikoin lenkki
« Vastaus #1 : 10 Maaliskuu, 2012, 21:26:25 »
Tuli tässä lauantai-illan ratoksi tuli mieleeni pieni pulma.

Ketjuhan on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Tässä tapauksessa ketju akku-nopari-mosa.

Jotain kuvittelen ymmärtäväni, mutten ole varma. Kommentoikaapa paremmin näitä tuntevat seuraavia skenaarioita:

1. Akku (virranantokyky eli C-arvo) alimitoitettu nopariin ja moottoriin verrattuna. Miten käy:
a) akku tykkää kyttyrää ylikuormituksesta ja pullistuu ynnä muuta kivaa
b) akku ei pysty syöttämään määräänsä enempää, joten koko ketjun suorituskyky on alempi. Moottori ei jaksa pitää kierroksia ja kyykkää kuorman alla.
Olettaisin että molemmat mahdollisia ja jopa todennäköisiä?

2. Nopari alimitoitettu akun virranantokykyyn ja mosaan nähden.
a) mosa imee enemmän virtaa kuin mitä nopari kestää. Ylikuumentuminen ja toimintasavut ulos
b) mosa imee enemmän virtaa kuin mitä nopari antaa. Nopari rajoittaa tehoa ettei ylikuumene joten ketjun suorituskyky alenee
Kummin käy?

3. Mosan maksimivirrat alle akun ja noparin vastaavien
a) mosa ottaa tyytyväisenä sen tehon mitä haluaakin ja käy täysteholla ja kuumana. Akku ja nopari käyvät puoliteholla ja viileinä.
b) jotain muuta?
Olettaisin että a

Paras kombinaatio lienee että kaikki osat ovat balanssisa, mutta jos jotain eroa on, ovat nopari ja akku vähän yli sen mitä mosa vaatii?



 

1. molemmat eli moottori kyykkää ja akku kuumenee.

2. Riippuu noparista. halvemmat mallit palaa ja laadukkaammat osaa esim. puolittaa tehon kun virta kasvaa liian suureksi

3. juuri noin :)

Mitä isompi C arvo akussa niin sen paremmin se tulee kestämään kun se ei rasitu.
Mitä överimpi nopari kulutukseen nähden (esim. max virta 80A ja nopari 100A) niin sitä viileämpänä se käy.
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2012, 21:28:47 kirjoittanut zxiicci »