Kirjoittaja Aihe: Nopari vai moottori ongelmana?  (Luettu 3251 kertaa)

Poissa psi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • learning to throw yourself at the ground and miss
Nopari vai moottori ongelmana?
« : 10 Maaliskuu, 2012, 17:42:51 »
Moi,

mulla on pieni probleemi sinänsä mainion HobbyKingin Hoverjetin kanssa.

Laitteella on ajettu ehkä viisi akullista, mutta nyt alkaa olla thrust-edf:n kanssa ongelmia.
Kylmiltään värkki toimii hyvin, puhallus on tanakka.

Vähän ajan päästä alkaa thrust-moottori kuitenkin yskiä, ja pysähdyttyään ei joko käynnisty ollenkaan tai hyvin hyvin vaivaisesti. Nyksähtelee eteenpäin. Kun antaa kunnolla jäähtyä, puhaltelee taas hetken aikaa, kunnes lopettaa.

Missään ei mikään ota kiinni, käsillä pyörittäen molempien EDF:ien propellit pyörivät samalla lailla.
ESC tuntuu hyvin lämpimältä, muttei polttavan kuumalta, samoin itse moottori.

Kummasta lähden vikaa etsimään? Tai siis kumpiko menee vaihtoon?

Noparissa ei ole mitään merkintöjä, on vain keltaisen kutistesukan sisällä. Laitteen speksin mukaan 20A. Muuta tietoa siitä ei olekaan.

Laitoin kyllä jo HK:llekin kyselyn, mutta täällä voi olla osaajia lähempänäkin... ja voishan tuohon samalla lämmöllä päivittää puhdikkaamman thrustin, jos osia vaihtoon menee...




Gaui 425/550 - Tricopter v2 - Blade NanoCP-X, Blade mSR, Blade MCX, HK EDF Hoverjet
Phoenix RC, DX8

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Nopari vai moottori ongelmana?
« Vastaus #1 : 11 Maaliskuu, 2012, 07:59:19 »
Mun veikkaus on nopari. Ainaki mulla on autopuolella just tollasia oireita ollut nopareissa. Mulla tosin ikinä ei oo itse motit kiukutelleet muuten kuin huonoilla laakereilla.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa psi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • learning to throw yourself at the ground and miss
Vs: Nopari vai moottori ongelmana?
« Vastaus #2 : 15 Maaliskuu, 2012, 19:31:27 »
Tämä voisi kyllä mennä muihinkin ketjuihin kuten "ulkomaiset nettikaupat" tai "ottaa pattiin". Mutta tässäpä HobbyKingin Ianin teorioita aiheesta.

Lainaus
Sorry to hear about the issue.
Could you please send me a video of the problem?
Have you tried another battery or charging the battery longer?
Vastasin että eipä ole toista 3S-akkua, ja että akku oli täyteen iChargerilla ladattu.
Ja laitoin videon jossa käynnistän värkin, molemmat puhaltimet käynnistyvät, kohta toinen pysähtyy. Ja irrotan akun ja mittaan jännitteen, mikä on vieläkin lähes täyden tasolla. Ja akun IR on 4mohm/kenno. Tähän sitten Ian:
Lainaus
How many mah is the battery and how many mah is put back into the battery whilst charging?
Vastasin että 1700-1800, ja että akku on 2200mAh, samalla tilauksella kuin itse hoverjet. Ja että akku on ulkoisestikin täysin kuosissaan.
Tähän Ian
Lainaus
yeah, i thought it might be the battery. Do you have a wattmeter that you could get some readings with?
Vastasin ettei ole kuin tavallinen multimeter ja että voin toki sillä mitata jännitteenaleneman kuormituksessa, mutta virtaa en saa mitattua. Laitoin sitten akun balanssiliittimestä kiinni iChargeriin ja lipo monitorin päälle samalla kun käynnistelin hovercraftia. Ilmoitin tulokset Ianille (jännite laskee kuormitettuna n 0.04V). Tähän Ian
Lainaus
Can you please try with another battery?.
Have you tried to reset the throttle range?
Tässä vaiheesa alkaa pikkuhiljaa hermo mennä. Mullahan ei ole kuin se yksi akku, eikä värkin mukana tullut nopareista mitään dokumentaatiota, eikä niissä lue päällä mitään. Miten tulkita piippauksia jne. Joten vastailin Ianille
I would try with another battery but I only have the one 3S battery.

How do you reset the throttle range? Or to that matter, do anything else with the ESC's? How do I interpret the startup beeps? There was no instructions nor documentation of the ESC's or motros of any kind with the hoverjet. Finding faults could be so much easier if the customer would have even the basic data about the setup.

Anyway, this is what I hear when starting up, throttle down:
- - - (going up) . . . pause -
This is what happens when starting up, throttle up:
- - - (going up) ... pause .. pause ----- (going up) - pause -- pause --- pause ---- pause long beep pause long beep short beep pause long beep two short beeps pause two long beeps, then all over again.

Hard to say, but to me all the sounds seem to come from the lift, not the thrust.

And while all this happens, both motors stand still but the thrust ESC stays cool.

How do we solve this?
May I suggest:
- you send me the manual for the ESC's by email (this I would liked to have had to begin with)
- if your assumption is still that the battery is faulty, you send me a new battery
- I test it with the new battery. If it helps, all is good.
- if it does not help, you send me a new ESC. If the new ESC helps, I pay for the extra battery.
- If this does not help, I do not have a clue how to go forward.

Ja tähän liitin videot joilla nämä piippaukset käyvät ilmi. Ja tähän Ian sitten vastasi
Lainaus
Whichever motor/esc is giving you the beeps needs the channel changed in the radio. I suspect that you have accidentally reversed a channel
Eli Ian ei vastannut yhteenkään minun kysymykseeni tai ehdotukseeni mitään, kehitti vain jostain teorioita ristissäolevista kanavista.

Nyt mennään jo kyllä niin kaukana ettei meinaa pysyä perässä. Kanavat eivät ole ristissä, kun ei niitä ole kukaan muuttanut sen jälkeen kun laite toimi. Laitoin kuitenkin vielä varmuudeksi takaisin paikoilleen alkuperäisen y-jakajan jolla molemmat escit yhdistetään samaan kanavaan. Ja sama lopputulos. Kirjoitin Ianille:
Dear Ian,

I am sorry but I do not understand your logic here. I don't believe this has anything to do with reversing a channel. For three reasons:
1. I have not changed any settings in the radio between the hovercraft working and it not working.
2. when the hovercraft was still working, I got the same init beeps from both ESC's. Now only the lift ESC is giving me beeps.
3. I reconnected both ESC's to the throttle channel (the standard setup for the hoverjet) using the supplied y-lead. With this connection, the ESC's are wired together and there is no way the channels could be crossed now. Still the same result. The lift motor beeps, the thrust motor stays silent.

I still do not know if it is the motor or the esc. I do not think it is the battery.

I would like to get this sorted out, rather than have the endless back and forth conversation. Do I return the whole hovercraft, with the battery, and you send me a working configuration, or how we can solve this?


Joka viestin välillä menee käytännössä vuorokausi. Joten tätä on vatvottu ja tovi, ja ei tunnuta pääsevän lähemmäksi ratkaisua.

Olenko yksin, vai onko muillakin vastaavia kokemuksia HK:n "Product Specialisteista"?
Ta onko jollain idea siitä miten voisin varmistaa missä vika piilee ja vielä saada Ianin se ymmärtämään?





Gaui 425/550 - Tricopter v2 - Blade NanoCP-X, Blade mSR, Blade MCX, HK EDF Hoverjet
Phoenix RC, DX8

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Nopari vai moottori ongelmana?
« Vastaus #3 : 15 Maaliskuu, 2012, 19:51:49 »
No jopas on tiukassa.  >:(

Kuullostaa ihan samalta kuin Suomalaisilta kauppiailta (koskee suurinta osaa, poikkeuksia toki aina). Aina yritetään omaksi viaksi pistää viimeseen asti, eikä kuunnella omia ehdotuksia.

Sinuna laittaisin yhden noparin tulemaan hk:sta mikäli ei kauhean kallis ole ja jatkaisin vääntöä siinä sivussa niin pääsee edes joskus ajelemaan hoverjetillä.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Nopari vai moottori ongelmana?
« Vastaus #4 : 16 Maaliskuu, 2012, 05:55:13 »
Jep tai lainaa joltakin noparia, halvempi suomen sisällä kireellä laittaa vaikka edes takasin yks nopari ja sitte hankkia uus jos on siinä vika..Ianiki vois uskoa sitte?
Sen koko kapistuksen takasilähettäminen voi olla niin tyyristä että on "halvempi" hankkia ihan uus. Voin vilkasta millasia nopareita mulla pyörii tuola kaapissa?
Oikeastaan tuohon testaukseen käy mikä tahansa nopari, mulla 100% varmasti löytyy ainaki 12A plush nopari vielä paketissa, sitte muistaakseni 25A random nopari hobbykingin mustangista.
« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2012, 05:57:24 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Nopari vai moottori ongelmana?
« Vastaus #5 : 16 Maaliskuu, 2012, 07:39:06 »
Sinulla ei ole mitään velvoitetta puhua totta Ianille, eivät hekään halua takuuseen tuotetta korvata, vaan viimeiseen asti osoittaa omien tuotteidensa virheettömyys. Kerro että olet ostanut kolme uutta akkua ja sama vika kaikissa, valehtele mittaustulokset ja kerro että eritäin kokenut kaverisi kävi säätämässä vehkeet ja silti on vikaa. Pidä asiat yksinkertaisina, älä viesti mitään ylimääräistä tai he kääntävät sen sinua vastaan ymmärtämällä tahallaan väärin.

Ei noiden kanssa kannata hermojaan menettää, niillä kuuluu tietty määrä tällaista länsimaisesta ihmisestä vittumaiselta vaikuttavaa torikauppiasasennetta kulttuuriin.

Nimim. Työpaikan kultuurikoulutuksessa juuri ollut. ;)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2617 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2008, 01:00:55
kirjoittanut Nube
4 Vastauksia
3902 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2008, 01:00:29
kirjoittanut sWaltsu
10 Vastauksia
7464 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2009, 13:29:06
kirjoittanut Tuomas Syrjäniemi
6 Vastauksia
5039 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2012, 17:00:45
kirjoittanut JuhoV
3 Vastauksia
3492 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2014, 16:53:37
kirjoittanut Korppi