Elikkäs lyhyin lentoni ikinä, joka kesti noin 2,5s.
Pistin LE:n hyrräämään, ja normimodella leijumaan, ja heti idle 2 päälle, niin kuin aina olen tehnyt. Pichiä ja n. 3-4m korkeudessa kuului ihme ääni ja palasia lenteli ympäriinsä. 700:nen jymähti holdi päällä, mutta erittäin kovilla jengoilla ketoon. Raato huusi maassa maammelaulua hieman liian korkealta, eikä reagoinut kaasuun... onneksi sammui iteksiään. Koneesta puuttui koko perä, peräboxia ei näkynyt lähimainkaan. No, se löyty raadon edestä n. 20m päästä. Sitte kun siinä ihmeteltiin, mitä tapahtui, niin hiffasin että romuläjästä ei tt:a löytynyt lainkaan. Pitkähkön etsinnän jälkeen OP löysin suoran, mutta toisesta päästään mutkalla olevan tt:n n 30m päästä, päinvastaisesta suunnasta suhteessa peräboxiin. HMMM... näiden ero siis n.50m.
Tutkintalautakunnan teoria räjähdyksestä on seuraava:
Ko. koneella on paljon (400) lentoa takana, ja ikinä ei peräputkea ole siihen tarvinnut vaihtaa. Elikkäs, peräputki oli ilmeisesti antautunut repeämästä päätellen rungosta irti, vääntynyt ja osunut lapakehään. Lavoissa näkyy osuma juuri siitä kohdassa, mistä TT on kiero. 15cm pätkää peräputkesta ei koskaan löytynyt... ilmeisiseti Nasan tyypit ihmettelevät uutta esinettä kiertoradalla
. Kierroksia nupissa oli n. 2300rpm ja tällaisilla kierroksilla sitä on lennetty jo vuodesta..... Lautakunnan mukaan alumiini oli väsynyt ja aiheutti idleupissa boomstriken.
SALDO:
-Luottamus
-Ihmettely
-Mysteeri
-Lavat
-Pääratas
-Landarit
-Yhden nuppiservon rattaat
-Perästä kaikki paitsi boxi.
Huomatkaa, että tankki on jo valmiiksi täynnä seuraavaa lentoa varten
.
Toi yksi kuva on otettu siitä missä raato oli ja jäpät seisoo siinä mistä tt löyty. Peräboxi about saman matkan päässä, mutta päin vastaisessa suunnassa
.
Jaahas sauna päälle ja viinilasi kouraan.
-R