Se, kuinka hyvin Kumpparin kuvaama modattu servo toimii tarkoituksessasi riippuu todella paljon servosta. Useimmat "hypernopeat ja kaikin tavoin überit" modernit servot ovat tuollaisessa käytössä yksinkertaisesti surkeita. Se ominaisuus, jota servolta kaivataan tässä tapauksessa, on loiva "kiihdytyskäyrä". Servon pitäisi siis korjata asentoaan melko laiskasti siinä mielessä, että pieni poikkeama halutusta asennosta ei aiheuta heti suurta nopeutta. Useimmat uudet digiservot (miksei muutkin) toimivat siten, että jos servovarren asento poikkeaa vähänkin halutusta paikasta, tuuttaa servo välittömästi moottoriinsa täydet kiekat, jotta haluttu asento saavutettaisiin mahdollisimman nopeasti. Kun servon potikka on mekaanisesti irroitettu rattaistosta (tai korvattu kahdella vastuksella), saa tämä aikaan sen, että hyvinkin pieni tikun liike saa servon pyörimään täysillä. Kuvaamasi hidas kiihdytys tai ylipäätään servon nopeuden säätö pehmeästi tikulla on mahdotonta.
Loivalla kiihdytysprofiililla operoivat servot puolestaan eivät toimi näin agressiivisesti, vaan lisäävät nopeutta melko laiskasti poikkeaman funktiona. Käytännössä siis jos akselin asento poikkeaa halutusta vain vähän (eli olet liikuttanut tikkua vain vähän), lähtee servo pyörimään todella hitaasti. Kun lisäät poikkeamaa eli liikutat tikkua, nousee nopeuskin pikkuhiljaa jne. Kun etsit tarkoitukseen käyviä servoja, saat paljon vinkkejä tutkimalla mitä servoja kameratelineissä käytetään. Itse suosin Spektrum H6040:sia, maailmalla kehutaan yhtä hyviksi erästä Savöxin mallia (muistaakseni 1258TG ja/tai 1290MG) sekä SpringRC:n jotakin mallia. Itse en ole näihin tutustunut.
Helponi tapa tehdä servosta kuvaamasi kaltainen moottori on kuten Kumppari totesi. Seikkaperäisemmät ohjeet:
1) Avaa servo niin pitkälle, että näet potikan. Tähän riittää yleensä ylimmäisen kannen avaaminen, eli sen jonka suojissa servon rattaisto on. Poista kaikki rattaat, niin toisesta päästä servoa löydät pienen moottorin akseliin kiinnitetyn rattaan, toisesta potikan muovisen lovetun akselin.
2) Kytke servo vastariin tai servotesteriin ja puske siihen neutraalia signaalia (tikku keskellä, servotesterin keskitys tms.)
3) Käännä pikkuhiljaa potikkaa, kunnes moottori pysähtyy. Sopivalla servolla tämä ei ole maailman tarkinta puuhaa, epäsopivalla et onnistu vaikka kuinka yrittäisit vaan moottori pyörii jatkuvasti suuntaan tai toiseen.
4) Tiputa pari tippaa pikaliimaa potikan akselin juureen siten, että akseli jumittuu runkoonsa liikkumattomaksi.
5) Odota liiman kuivumista ja katkaise potikan akseli riittävän juuresta, jotta se ei ota enää sen päälle asennettavan rattaan sisäpuolen loveen kiinni.
6) Servon viimeisessä rattaassa (jonka päässä on akseli servovarren kiinnitystä varten) on yleensä jonkinlainen este, joka estää rattaan pyörimisen 360 astetta ympäri. Yleensä liike on rajoitettu reiluun 200:n asteeseen. Tämä este pitää poistaa siten, että servo pääsee pyörimään vapaasti täyden kierroksen.
7) Kasaa servo, valmista tuli.
8 ) Jos servo ryömii kaikesta huolimatta tikun ollessa keskellä, voit koittaa pysäyttää sen säätämällä radion subtrimmiä.
Mikään servo (pois lukien juuri tähän tarkoitetut) ei tosin toimi niin laajalla skaalalla, että maksiminopeus saavutettaisiin vasta tikun liikkeen ääriasennossa. Melko laajan liikkeen toki saat, kun säädät liikkeen endpointteja mahdollisimman pieneksi.