Terve! Ostin isäukolle tuollaisen kopterin kun aluks lennätettiin sellasta pientä. Noh, kopteria ei ole saatu vielä leijuun edes kun se lähtee heti mihin sattuu kun yrittää sitä nostaa ilmaan. Muutama kysymys mihin haluaisin selkeän vastauksen jotta alottelijakin ymmärtää.
1. Kopterihan pitäisi RTF-paketti eli ready to fly.. mutta näin en todellakaan ole.. koska jos trimmit laittaa keskelle niin kopteri ei kyllä suoraan nouse ylöspäin vaan aivan jotain muuta. ELI joutuuko niitä servoja ruuvaamaan ihan manuaalisesti? Että sais trimmeihin sen säätövaran kun ne on suunnilleen keskellä?
2. Mistä säädöistä siis voisi olla kiinni että kopteri esim. lähtee taaksepäin kun sitä yrittää nostaa?
3. Akkuuhan tulee sellainen tarra joka pitää sitä paikallaan? Mutta sehän silti liikkuu siellä omassa paikassaan miten sattuu, pitäisikö se saada sinne sillain ettei se pääse yhtään liikkumaan?
Tässä nyt alkuun.. toivottavasti joku jaksaa selvittää nämä asiat että saataisiin kopteri joskus taivaalle asti.
Kiitoksia etukäteen!
1. Melko harvoin on RTF nuo E_Sky koput.
Ensin IRROITA NOPEUDENSÄÄTIMEN JOHDOT MOOTTORISTA välttääksesi moottorin tahattoman pyörimisen ja vahingon. Sen jälkeen laita virrat lähettimeen ja kopteriin sekä lähettimen vasen eli kaasu/lapakulmia säätävä tikku keskelle. Lähettimestä taisi pitää myös laittaa IDLE päälle eli E_Sky lähettimessä vasemmalla oleva katkaisija, MUTTA MUISTA PITÄÄ NOPEUDENSÄÄTIMEN JOHDOT MOOTTORISTA ERILLÄÄN VARSINKIN IDLE:N KYTKEMISESSÄ!! Sen jälkeen siirrä servoissa olevat servonvarret 90 asteen kulmaan tai niin lähelle, kun boorit servoissa sallivat. Huomioi, että lähettimen trimmit ovat nollassa tässä vaiheessa. Sen jälkeen servosi periaatteessa liikkuvat symmetrisesti ja antavat yhtä paljon liikettä ylös ja alas liikuttaessasi lähettimen vasenta tikkua ylös ja alas. Sen jälkeen servoilta swashplatelle kulkevat linkit pitäisi ruuvata yhtä pitkiksi niin, että swashplate on täysin vaakatasossa silloin, kun trimmit ovat nollassa. Sen jälkeen tarkista, että swashplate pääsee liikkumaan ylös ja alas täyden matkan esteettömästi. Nyt pitäisi olla tilanne, että servoilta swashille kaikki on ok.
Sitten pitäisi asettaa lapojen nollakulmat tikun ollessa keskellä, niitä swashin ylempiä linkkejä käyttäen tai jos vara loppuu niin tarvittaessa kaikkia kolmea swashplaten ja servon välistä linkkiä käyttäen ja katsoa lapaura viimeisenä leijunnassa kohtiilleen, mutta näistä löytyy lisää tuolta Wikin puolelta, ettei ihan hurjasti tähän tekstiä tule.
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php Wikin puolelta löytyy tämä kaikki mitä yritin selitellä..
2. Juurikin jos tuo swashplate on vinossa taaksepäin, niin lähtee se kopu silloin tulemaan taaksepäin. Myös väärä painopiste voi aiheuttaa tämän taaksepäin tulemisen. Nousussa perän ollessa itseesi päin kopteri pyrkii lähtemään sinusta katsottuna hiukan vasemmalle johtuen perän puhalluksesta eli siitä ei kannata välittää. Kopteri myös käyttäytyy parhaiten ollessasi reilusti irti maasta jolloin kopteri on "puhtaassa ilmassa" eivätkä maan pyörteet tällöin vaikuta eli vaikka yli metrissä leijuttaessa.
3. Akku pitäisi pyrkiä kiinnittämään hyvin. Niin että kopua saa ravistella ja pyöritellä ja akku on "kuin yhtä puuta" kopun kanssa. Tuo muuttaa myös painopistettä, kun akku liikkuu.
Paljon asiaa tästä riittää kerrottavaksi jota on monimutkaista selittää, mutta onnistuu tarvittaessa vaikka rautalangasta vääntämällä kyllä.
Siinäpä nyt jotakin näin yöllä nopsaa kerrottuna. Tyhmiä kysymyksiä ei sitten ole olemassakaan!