Kirjoittaja Aihe: Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?  (Luettu 5645 kertaa)

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?
« : 01 Kesäkuu, 2012, 19:08:28 »
Moi, olen näissä sähköhommissa ihan noviisi ja tässä opetellessa on tullut vastaan monia kysymyksiä. Tässä yksi:

Mitäs olette tästä mieltä:


Kuulemma setti toimii. Punaiset kommentit ovat minun ja kuva netistä.

Onko se ihan sama miten tuonne sähköt työntää toiminnan kannalta? Ylläolevassa siis BEC:ltä tulee jännite vastarille ja sieltä se viedään flight controllerille ja lähes kaikki muut punaiset kytkemättä. Vrt. alla.

Ja tässä asennusohjeen kytkentä - huomaa, että kaikki piuhat on kytketty ja jännite tulee controllerille VCC-pinnin kautta:

Vas. alaosan piuhat luonnollisesti ESC-piuhat.

Eli onko se ihan sama vaiko peräti eri?  :o  ;) Onko oikeaoppisuutta tässä olemassakaan?
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2012, 19:11:08 kirjoittanut ToniH »
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?
« Vastaus #1 : 01 Kesäkuu, 2012, 19:18:04 »
Kytkentäohjetta näkemättä on vaikea sanoa varmaksi, mutta näyttää ihan OK:lta päällisin puolin. Pääasia on että jännite tulee vain yhdestä lähteestä, eli se on tässä kytketty vastarin 7/B porttiin, ja tuo mokkula sitten saa 4-kanavan liittimen kautta. ESCiltä tulevia punaisia jännitepiuhoja ei ole kytketty siksi, koska muuten mokkula saisi jännitteen sekä ESCiltä, että BECiltä (neloskanavan kautta). Kanavista 1-3 on kytketty pelkät signaalit poikittaisella servoliittimellä, saman ajaisi kolme yksipiuhaista (tai täysin kytkettyä) servoliitintäkin. Vaikka noissa olisi jännitepiuhat mukana, niin jännitteen lähde on sama, eli ei olisi ongelmaa.

Alemmassa kuvassa on ilmeisesti tarkoitus käyttää ESCissä sisällä olevaan BECiä, joten punaiset on kytketty. Jännite tulee sitä kautta mokkulalle ja sieltä vastarille. Ylemmässä on erillinen ESC ja erillinen BEC, ja tuon erillisen BECin kautta otetaan jännite ensin vastarille ja sieltä mokkulalle.
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2012, 19:24:09 kirjoittanut 3J »
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?
« Vastaus #2 : 01 Kesäkuu, 2012, 19:49:04 »
Okei, kiitos vastauksesta.

Onko sillä väliä, että tulee nuo paksut punainen ja musta erilliseltä BEC:ltä vai yhdeltä ESC:n sisäiseltä BEC:ltä? Koska ne ovat eri väriset kuin ESC:ltä tulevat muut piuhat niin logiikka sanoo, että tod.näk. ne varmaan tulevat erilliseltä BEC:ltä mutta entäs periaatteessa?

Ja tosiaan, allaolevassa käytetään ESC:en BEC:jä. Joissain boardeissa näyttää olevan, että vain 1 ESC:n sis BEC:ltä tuleva 5V kytketään ja muista se punainen jätetään kytkemättä mutta tuossa Eaglen kuvassa ja ohjeessa jokainen on kytketty eli boardeissa on vissiin eroa tuonkin suhteen (?). Koska ylläolevakin toimii niin voisi ajatella, että kenties jopa välttyy mahdollisilta useamman BEC:n välisiltä ongelmilta jos vain 1 olisi kytketty?
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2012, 19:50:46 kirjoittanut ToniH »
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?
« Vastaus #3 : 01 Kesäkuu, 2012, 22:04:06 »
Pääasia on, ettei kaksi eri jännitelähdettä (akku, noparissa oleva BEC, erillinen BEC...) yhdisty toisiinsa (siis se jännitejohto) mitään kautta, esim. vastarissa tai missään muussakaan laitteessa. (Paitsi parissa poikkeustapauksessa mutta niillä ei kannata mieltään sotkea.)

Yleensä erillistä BEC piiriä tai omaa vastariakkua käytetään kun noparin sisäinen BEC ei tarjoa tareeksi laadukasta jännitettä tai riittävästi virtaa kaikissa tilanteissa.

(Kytkennöissä kannattaa olla huolellinen ja katsoa ohjeet tarkasti. Nimittäin on muutama High Voltage nopari joissa punainen jännitejohto pitää olla kytkettynä sillä nopari ottaa virtaa sitä kautta. Yleensä noparit ajavat virtaa tähän piuhaan ja siksi se yleensä jätetään kytkemättä erillisen BECin tai vastariakun tapauksessa, muutamaan poikkeusta lukuunottamatta.)
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?
« Vastaus #4 : 02 Kesäkuu, 2012, 13:21:20 »
Lainaus
ääasia on, ettei kaksi eri jännitelähdettä (akku, noparissa oleva BEC, erillinen BEC...) yhdisty toisiinsa (siis se jännitejohto) mitään kautta, esim. vastarissa tai missään muussakaan laitteessa.

Sori tyhmät kysymykset mutta tämä on se juuri, mikä minua askarruttaa. Tuossa ylläolevassa alemmassa kuvassa on kaikki noparien piuhat kiinni. Eli 4 noparinsisäistä BEC:ä työntää 5V flight controlleriin yhtäaikaa? Erillistä sähköliitäntää siinä ei käsittääkseni ole. Samoin vastaanottimelle menevissä piuhoissa kaikki karvat kiinni. Eli 5V syötetään useampaa kautta yhtäaikaa. Onko tuo sama asia mistä varoitat? Ylemmässä kuvassa on huolehdittu siitä, että sisään tulee vain 1 jännitepiuha, samoin kuin boardilta vastarille. Jotenkin tuntuu hassulta toi asennusohjeen kuva tältä kantilta.

Hmmm... pitää varmaan mitata controllerin VCC (pun) piikit ja kattoa onko ne kaikki yhdessä vai ei (kun lauta saapuu). Varmaan on kun toi ylempikin kerran toimii (?). Melkein tulee mieleen, että uskaltaako tuolla asennusohjeen tyylillä edes kokeilla?

Ps. mun suunnitelmassa on 4 Turnigyn Plush 30A:ta. Vastariakkua ei tule. Eikä erillistä BEC:äkään jos nopareilla selviää. Mahd. simppeli veto siis.
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?
« Vastaus #5 : 02 Kesäkuu, 2012, 14:07:45 »
Jos ne noparit on tasan samanlaisia, niin se voi jopa toimia tuolla alemmalla kytkennällä. Se riippuu ihan siitä miten noparin BEC toimii kun niitä kytkeätään rinnakkain, ja yleensä niitä ei ole tehty siihen. En suosittele ilman kunnon perehtymistä. Ilmeisesti sinulla on joku multiroottorihässäkkä tulossa, eli ei servoja. Yhden noparin BEC antaa 2A virtaa, joten se varmaankin riittää kaikelle elektroniikalle jos servoja ei ole, mutta varmista kuitenkin. Itse kytkisin vain yhdestä noparista virtapiuhan kiinni ja jättäisin muut kytkemättä. Sillä ei ole sinänsä väliä montako virtapiuhaa menee vastarilta mokkulalle, koska se virta on peräisin yhdestä ja samasta lähteestä, eli kaksi eri lähdettä ei pääse yhdistymään.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Oikeaoppinen kytkentä - ESC, kontrolleri ja vastari?
« Vastaus #6 : 02 Kesäkuu, 2012, 15:50:03 »
Kiitos, nyt alkaa selkiämään.  :)

Joo, meinaan uudelleensähköistää tuon Walkeran quadin, josta paloi noparikortti, muiden valmistajien kamoilla.
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9745 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2008, 20:25:47
kirjoittanut sgtpepper
28 Vastauksia
31123 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2009, 20:15:23
kirjoittanut Tepa
18 Vastauksia
23031 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2010, 17:15:18
kirjoittanut Mattski
5 Vastauksia
3636 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2010, 22:36:03
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
3352 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2012, 08:55:38
kirjoittanut Speedy