Kirjoittaja Aihe: Kontronikin governoorista  (Luettu 5299 kertaa)

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Kontronikin governoorista
« : 07 Huhtikuu, 2011, 21:41:53 »
Iltaa!

Mitähän tämä kappale tarkoittaa käytännössä?

"The JAZZ RPM control is adjusted automatically to
the mode during the first start of the motor after
connecting the battery. It is recommended to set 0°
pitch, so ensure relatively constant RPM during
each flight. To start the motor push the slider
towards full throttle. The JAZZ will ramp up the
motor RPM in a few seconds in open mode. When
the designated RPM is reached the JAZZ switches
over to close loop speed. The more the slider
position comes to full throttle, the higher is the
designated motor RPM. KONTRONIK recommends
setting minimum RPM at 80% of full PRM
."


Lähde:
(Kontronik Jazz:in manuaali, sivu 16/20 ja 7.4 Heli Mode)

Ilmeisesti ensimmäisellä käynnistyksellä kaasukäyrä vaikka 0-70-70-70-70 ja lapakulmakäyrä niin että kulmat on 0 asteessa?

Ja sitten nuo kaksi viimistä lausetta, mitähän he****tiä tuo meinaa suomeksi?  :)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #1 : 07 Huhtikuu, 2011, 22:28:13 »
Iltaa,

Tuota pohdittiin aikanaan itsekin. Tuolla ei varsinaisesti ole mitään tekemistä kaasukäyrän kanssa. Sillä tarkoitetaan sitä, governoria suositellaan käytettävä moottorin kierroslukualueella joka on minimissään 80% moottorin maksimikierroksista. Eli välitykset pitäisi valita tuon mukaan, että leijunnassa olisi about 80% moottorin laskennallisista maksimikierroksista käytössä ja taivaalla sitten vaikka kaikki tms.

Eli esimerkin vuoksi laitan laskelman omasta kopterista

Moottori Kontronit Pyro 700-45. Sen Kv on 450.
Akku on 12S, eli moottorin maksimi kierrokset on 50V jännitteellä esimerkiksi 22500 rpm. 80% tuosta olisi 18000 rpm.

Näiden tietojen pohjalta jotta governori toimisi mahdollisimman hyvin, pitäisi alimmat lentokierrokset olla 18000 moottorissa. Lähdetään siitä, että taivaslennossa haluan tuohon kopterini nuppiin kierroksia 1950 maksimissaan. Joten siitä sitten lasken välityksen.

22500/1950 = 11,54 olis se välitys jolla saan nuo täydet kierrokset. Tuolla välityksella sitten lasketaan mitkä on minimikierrokset roottorissa jotka mahtuu tuohon 80% sisään

18000 / 11,54 = 1559,8 rpm. No mulla taitaa olla leijunnassa 1600 rpm. Eli tuo välitys osui kohdilleen ja governori toimii koko haluamallani alueella hyvin.

Sitten valitaan moottorin pinioni ja pääratas sen mukaan, että päästään mahdollisimman lähelle tuota haluttua välitystä.

PS. Toi slideri juttu on oli jotain testaamista tms. varten jolla vaan huolehdittiin siitä, että lapakulmat ei kasva. Tai sitten niiden visio Kontronikilla oli se, ttä sliderilla säädetään kaasu haluttuun kohtaan ja vasemmalla tikulla ohjataan vain lapakulmia... Joten unohdetaan se slideri teksti kokonaan, jookosta pookosta...

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #2 : 08 Huhtikuu, 2011, 15:20:51 »
Tämä selvä, yllättävän sekavaksi saatu kontronikin manuaali vaikka itse säätimen ohjelmointi on aika yksinkertaista.  Ilmeisesti nuo 0- lapakulmat tarvitaan ekalla käynnistyksellä siihen että säädin saa haisteltua moottorin ominaisuudet, vai onko tuokin vain jotain saksalaista löpinää?

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #3 : 08 Huhtikuu, 2011, 15:47:18 »
Taidettiin pähkäillä se saksalaisten höpinäksi... Jos nyt oikein muistelen, niin homman juju taisi olla sellainen, että;

1. Kaasu laitetaan sliderille ja lapakulmat nollille jottei kopteri nouse ilmaan vaikka miten lapa kiertäisi kehää.
2. Kun me tiedämme mikä on moottorin kv, akun jännite ja välitys suhde. Niin silloin me tiedämme, että paljonko roottorin pitäisi kiertää silloin kun moottorin kierrosalueesta 80% on otettu ulos.
3. Sliderilla nostetaan roottorin kierroksia ja kiekkamittarilla katsotaan roottorista, että koska se 80% moottorin maksimikierroksista on saavutettu. Nyt me saamme radion thortlekurvenäkymästä selville, että miten paljon kaasua radioon tarvitaan jotta se 80% kierroksista saavutetaan. Eli onko se 43% vai 67% vai mitä se on.

Tämän jälkeen me tiedetään, että esimerkiksi governorin kannalta alin mahdollinen kaasukäyrä olisi 0 - 52 - 52 - 52 - 52 jolla se 80% kierroksista saavutetaan. Nyt on sitten oleellista panna merkille, että vaikka kaasukäyrä olisi 0-kulmilla 52%, niin lapakulmien ja vastuksen kasvaessa säätimellä olisi vielä varaa nostaa tehoa se 48% jolla pidetään ne kierrokset haluttuina. Eli tuota vastuksen lisääntymistä ei tarvitse huolehtia korottamalla kaasukäyrää vaan sillä, että säätimestä ei huudateta kaikkia tehoja ulos jotta säädin pystyy itse nostamaan tehoaan tarvittaessa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #4 : 08 Huhtikuu, 2011, 15:51:45 »
Vielä,

Tuo ohje on hyvä silloin jos ei ole kaveria katsomassa mitä nupissa on kierroksia kun lentelee. Tällöin kierrokset pitää mitata kopterin ollessa maassa ja noin minäkin sen omaani tein alussa. Tosin siten, että laitoin lapakulmakäyrän nollille koko tikuen alueelta ja kaasukäyrän lineaariseksi. Sitten kopteri oli maassa ja nostin kierroksia kaasutikulla hiljalleen ja katsoin kiekkamittarilla mitä roottorissa on kierroksia ja kun löytyi halutut kierrokset, niin näin radion ruudulta suoraan, että paljonko se tarjosi kaasua säätimelle. Nyt niiden kaasukäyrien teko olikin varsin helppoa.

Tuon voi myös tehdä lennossa mutta se vaatii kaverin katsomaan roottorin kierroksia, myös kaasukäyrän nostaminen ja laskeminen kesken lennon on vaativampaa mutta ainakin noilla paremmilla radioilla se taitaa onnistua kaikilla.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #5 : 08 Huhtikuu, 2011, 16:16:50 »
Noni, selkishän tämä. Kiitoksia Timo! Tälläin kun olisivat asiat kerrottuna tuossa manuaalissakkin ;)

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #6 : 09 Kesäkuu, 2011, 22:56:13 »
Kaikilla maajoukkue tyypeillä taitaa olla aika pitkälti noita Jive säätimiä koptereissaan? Minkäslaista leijunta "käyrää" käytätte? Onko tyyliin 0-55-55-55-55-55 jolloin tikku alhaalla moottori seis mutta kun vasenta tikkua nostaa niiin pomppaa se lähes suoraan tuonne 55% governoidulle alueelle ja soft start hoitaa kiihdytyksen, vai onko jotain muuta vaihtoehtoa olemassa?

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #7 : 10 Kesäkuu, 2011, 07:27:05 »
Moottorin käynnistys on hoidettu miksaamalla niin, että se tapahtuu kaasun trimmillä. Trimmissä on laitettu vain kolme pykälää, ja trimmi alhaalla moottori pysähtyy. Trimmi ylhäällä moottori ottaa sitten leijuntakierrokset kaasutikkuun koskematta.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #8 : 03 Heinäkuu, 2012, 15:18:37 »
Timo kirjoitti
Moottori Kontronit Pyro 700-45. Sen Kv on 450.
Akku on 12S, eli moottorin maksimi kierrokset on 50V jännitteellä esimerkiksi 22500 rpm. 80% tuosta olisi 18000 rpm.


Ei kai noita kiekkoja 50 voltin jännitteellä lasketa. Sehän on vaan täynnä olevan akun lepojännite joka tippuu heti kun virta alkaa liikkuu. onkohan se mahdollisesti se 44,4 volttia tai joku muu millä nää lasketaan? Vahvistakaa jos on oikein.

Sitten toinen juttu. Tarviiko noista lasketuista maksimi jengoista vielä vähentää hyötysuhde? Vai vaikuttaako hyötusuhde ainoastaan mekaanisen tehon määrään suhteessa sähkötehoon?

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Re: Kontronikin governoorista
« Vastaus #9 : 03 Heinäkuu, 2012, 15:35:38 »
Tolla on hyvä laskee: http://heli.dacsa.net/calcv3/

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #10 : 03 Heinäkuu, 2012, 18:52:27 »
Noita kalkulaattoreita tuntuu olevan moneen lähtöön ja kaikki antaa vähä erilaisia tuloksia
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2012, 19:21:42 kirjoittanut Einari Lindberg »

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Re: Vs: Kontronikin governoorista
« Vastaus #11 : 03 Heinäkuu, 2012, 20:24:39 »
Noita kalkulaattoreita tuntuu olevan moneen lähtöön ja kaikki antaa vähä erilaisia tuloksia

Niinhän niitä on..

Toi mrMel on gurun maineessa näissä asioissa ja varsinkin kontronicin kanssa.. Siksi laitoin juuri tuon.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
4133 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2008, 00:24:09
kirjoittanut Jyri
3 Vastauksia
2322 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2013, 15:01:59
kirjoittanut Anssi
7 Vastauksia
3947 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2016, 14:08:48
kirjoittanut R3DgRu