Noniin.. eka viesti tänne foorumille päin. Morjens vaan.
Sen sijaan että olisin kysellyt kaikki näännyksiin 3kk siitä että mitä miten millon miksi häh niin päätin korkata tämän lentävien RC-vehkeiden harrastuksen reippaan toiminnallisesti klikkaamalla kotiinpäin:
a) hihavakiona stabiilin ja helppolentoisen pöristimen jota lennättää perheen 12v apukuskikin, tässä tapauksessa DJI F550 Hexakitin NAZA + GPS:llä; sekä
b) niin paljon radiota kuin perse kestää eli Futaba 14SG ettei tarvii heti (ikinä?) miettiä muuta
No tuo DJI paketti sekä Futaba tulivat perjantaina. F550:stä tuli väärä kitti eli frame-only + NAZA&GPS vaikka tilasin koko paketin ESCit, moottorit yms. No ilmeisesti maanantaina ovat täällä nuo loput osat sitten.
No nyt tätä Futabaa on sitten ihmetelty. Autoradioista on kokemusta, mutta nehän nyt on yhtä monimutkaisia kuin moottorisaha. Ihan ekana täytyy sanoa että jollei ole jo äidinmaidossa imenyt heliradioiden sielunelämää luuytimeen niin täähän on ihan hirveetä scheissea tämä "manuaali". Voi hyvää päivää. Se apinalauma joka näitä kirjoittaa tai kääntää pitäisi shipata suoraan jonnekin eläinkoeasemalle.
"Speed becomes slow as a numerical value's 0 increases in the state of the fastest of the servo." Niih. Ettäs tiedätte. Servo speed. Aihe käsitelty.
Aika iso osa asioista selvisi kokeilemalla, D/R, program mixit yms kaikki selkenee kun räplää tuota nippelihelvettiä, ainakin johonkin asti. Vaan yksi PERUSjuttu on tässä pikkaisen hakusessa, ja se on:
Setuppaanko NAZA-multicopterin Airplane vai Heli moodissa tähän Futabaan?
Räpelsin jo jonkinlaisen hihavakiosetupin Airplane-moodissa kasaan. Ihan perus AIL/ELE ja THR/RUD tikut (mode 2), yhteen kytkimeen (ch 7 - "gear") 3-asentoisena GPS/Atti/Manual modet (tähän oli onneksi google-apua), sekä failsafe tuonne yhteen kytkimeen niin että hienolla siksak 5-pisteen program mixillä pakotetaan tuo kanava fail-safe alueelle aina jos tämä nippeli on väännettynä. No kunhan pyörivät osat tulee ni pistetään kiinni ja ajetaan tuota tonttiin, MUTTA...
Olisiko tuo pitänyt kuitenkin setuppaa H-1 helinä? Katselin että Heli-setupilla saa noita "conditions" setupattua jotka vaikuttaa about kaikkeen... vaan D/R setupeissa tuntui saavan yhden 3-asentoisen kytkimen taakse 3 eri säätöä tikkujen expo asetuksille yms myös airplane moodissa. Onkot tässä joku merkittävä ero jonka missaan?
Lyhyesti, onko jotain mistä jään paitsi tai jotain mikä on tuskaista jos pistänkin heli-setupilla tämän konffin? Katselin että tuo H-1 lienee se oikea valinta kun siinä ei tunnuttu miksaavan mitään keskenään eli NAZA saa käyttäjältä komennot suoraan. Tarkoitus on hankkia myöhemmin joku gimbal setuppi että saan gopron kyytiin ja sitten varmaan arducopter / PX4 joskus tulevaisuudessa kun tämä paketti lentää ja on pidetty vähän hauskaa.