Kirjoittaja Aihe: Swashplate kysymys  (Luettu 6756 kertaa)

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Swashplate kysymys
« : 16 Kesäkuu, 2008, 11:35:02 »
Ihan ekaksi varmistus  ::) onhan se swashi se isoin servojen linkkien liikuttama "levy" pääakselin ympärillä ? Pitääkö sen olla vaakasuorassa silloin kun kopteri on lepotilassa ts. servojen kuuluisi olla 90asteen kulmassa. Meillä näyttäisi olevan killillään em. tilanteessa sekä perästä katsottuna se vasemmanpuoleinen servo hivenen alakorossa.

Onkin ihan saakelinmoinen homma saada se peräservo kohdilleen. Egeltä tulikin jo vähän neuvoa, mutta ei tuo kovin helpolta vaikuta. Millä sen 5 asteen lähtötilan saa parhaiten mitattua, ku on silmät killillään jo lähtötilanteessa  ::) Servoa ollaan veivattu edestakas peräputkea, mutta vaikutus on, että joko pyörii myötäpäivää tai sitten pyörii vastapäivään ( rauhallista olotilaa ei saa vakautettua ) Hitecissa ei ole kuin yksi reikä linkin kiinnitykseen ja "armi" oli hivenen lyhyempi, josta johtuen piti aloittaa se siirtäminen.

Paattisissa "joku" vinkkasi (taisi olla Jpheli) , että perälavat kun vaihtaisi isommiksi voisi käytös muuttua rauhallisemmaksi  ( olikohan kyse trexin Minititanin vai minkä seoli lavoista) samalla leirillä oli myös tuunattu HBK2 jossa peräevän alareunaan oli fixattu poikkituki (ilmeisesti helpottamaan nurmikkolennätystä)

Pitäis leikata nurmikkoa jatkuvasti kun ei ole "griini-leikkuria"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #1 : 16 Kesäkuu, 2008, 11:43:41 »
Kyllä se mihin kolmen servon vivut tulee kiinni on swashplate. Josta siis toinen puoli on paikallaan ja toinen puoli pyörii akselin mukana. Ja nopein tapa leikata se nurmikko on opetella sitä selällään leijutusta. ;)  ;D
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #2 : 16 Kesäkuu, 2008, 12:23:47 »
Mulla oli HBK2:ssa sama ongelma, että pyöri koko ajan vastapäivään. Tämä oli vissiin monen yhteisen tekijän summa. Muun muassa se, että perälavat olivat hivenen löysällä ja ne pääsivät "oikenemaan" kun antoi runtua.

Isoin tekijä oli kuitenkin se, että perähihna löystyi ja hihna hyppäsi joka kerta kun kopteri oli ilmassa sen pääakselin hihnapyörän takana olevien ohjainrullien päälle, tai lähinnä sen vasemman puoleisen rullan, ylhäältä katsottuna. Tämä aiheutti sen, että kitka kasvoi perälle ja kopteri alkoi pyörimään vastapäivään. Kun sain hihnan pysymään tiukalla niin kopterin pyöriminen akselinsa ympäri loppui.

Ja siihen servon liikutteluun, että milli suuntaansa aina riittää, tai jopa vähempi.

JRu
« Viimeksi muokattu: 16 Kesäkuu, 2008, 12:31:02 kirjoittanut JRu »

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #3 : 16 Kesäkuu, 2008, 12:46:45 »
Jep, oli tuo hihna aiemmin päässyt hyppäämään rullalta, mutta nyt näyttäisi olevan kyllä kohdallaan. Perälapojen kireyksiä on myös koitettu muutella, nyt on sen verran löysällä, että kun pääroottoria pyörittää, niin lavat valahtavat perässä.

Se swashplate ! Miksaanko sen silmämääräisesti vaakasuoraan , jos linkit on vaakasuorassa ?

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #4 : 16 Kesäkuu, 2008, 12:59:01 »
Kyllä linkkien pituutta muuttamalla swash suoraan, muuten se kopteri lähtee heti kampeemaan siihen suuntaan minne kallistuslevy on kallellaan.

Ootte varmaan kattonu youtuben Honey Bee king 2:n säätövideoglipit
, mulle ainakin oli hyötyä niistä.

JRu

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #5 : 16 Kesäkuu, 2008, 13:16:47 »
Kyllä linkkien pituutta muuttamalla swash suoraan, muuten se kopteri lähtee heti kampeemaan siihen suuntaan minne kallistuslevy on kallellaan.

Ootte varmaan kattonu youtuben Honey Bee king 2:n säätövideoglipit
, mulle ainakin oli hyötyä niistä.

JRu

No ei ole aiemmin katsottu, mutta nytpä katsotaan. Todella valaisevat videot  :D

jpheli

  • Vieras
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #6 : 16 Kesäkuu, 2008, 13:43:47 »
jep kun kaikki tikut on keskellä ja trimmit myös, pitäisi olla kaikkien nupin servojen keskellä ja servo hornit pitäs olla ihan 90ast kulmassa pääakseliin nähden. tällöin swashi pitää olla ihan suorassa kanssa, nupissa pitäisi olla kaikki mixeri armit vaakatasossa ja lavat pitäisi olla kanssa ihan vaakatasossa eli 0 kulmilla. tällöin kopu on oikein säädetty. ja joskus noiden kaikkien saaminen paikalleen vaatii hikistä säätöurakkaa ja paljon hermoja :)

mutta kun kopu on noin säädetty niin se myös toimii kuin unelma. tietty eskyn radiolla ja sen servoilla ihan 100% 90ast kulmia ei kyllä saa vaikka mitä tekisi. tähän tarvittaisiin niin sanottuja subtrimmejä joita ko. radiossa ei ole.

no ei auta kuin yrittää saada ne mekaanisesti aina mahdollisimman hyväksi, loput voi sitten tehdä trimmeillä :)

--jp

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #7 : 17 Kesäkuu, 2008, 10:23:10 »
Mikä ratio sulla/teillä on??? Eikö sillä sub trimmillä saa sen servon about picometrin tarkkuudella säädettyä... Sitten saat sen servon sarven ainakin ihan keskelle :)
Ja sitten katot että ne linkit on oikeen mittaset, niin kallistuslevyn tulisi silmämääräisesti täysin vaakatasossa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #8 : 17 Kesäkuu, 2008, 12:29:30 »
Eskyn omilla rimpuloillahan sitä toistaiseksi mennään, kun periaate on, että poika itse kustantaa harrastuksensa (pääsääntöisesti)

Ei tuossa eskyn radiossa se trimmi kyllä tunnu vaikuttavan kovinkaan herkällä skaalalla. Saatiin kerran tuo perän kierto melko olemattomaksi ja koitettiin loppu ottaa trimmillä pois, niin muuttui vaan hurjemmaksi se kierto, kokeiltiin siis molempiin suuntiin säätää trimmistä.

Pitää tänään kokeilla vaihtaa sitä rudderi-asetusta reverseksi ja päinvastoin ( vaikeesti ilmaistu ), mutta siis koko eilisen päivän peräservo vaelsi putkessaan edestakas ilman tulosta. Jotain muuta pitää siis keksiä.

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #9 : 17 Kesäkuu, 2008, 13:14:00 »
Oudolta kuulostaa, kyllä 401:n pitäisi saada kingin perä toimimaan. Pyöriihän siinä perä oikeaan suuntaan, eli pyrstölapa nousee kopteria ylhäältä katsottuna edestä päin ja laskee taakse päin? Ja kun pyörittää roottorista niin ylimääräistä kitkaa ei tunnu missään pääroottorin ja perän välillä??  ???

JRu
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu, 2008, 13:18:39 kirjoittanut JRu »

jpheli

  • Vieras
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #10 : 17 Kesäkuu, 2008, 13:22:21 »
Joo tuossa eskyn radiossa ei ole mitään subtrimmejä ainoastaan normi trimmit ja tosiaan nekään nyt ei ole mitkään parhaimmat. Itse käytän ko. radiota enään vain simussa ja jopa siellä on joskus outoa nykimistä ;)

Hkb2sen suurin ongelma on juuri tuo perä. Perässä on periaatteessa tarpeeksi liikerataa ja onhan se sen akseli pitkä mutta kun ohjain slideri on suunitelty erittäin huonosti, ei täysiä lapakulmia pysty käyttämään ja todellinen liikerata akselilla jää noin puoleen. Toisin kuten esim omassa titanissa jossa käytän koko akselin mitan liikkumiseen.

Yksi keino millä tuota saa vähän korjattua niin on jättämällä ruuvit vähän löysälle niistä pienistä linkeistä jotka sliderissä on, vaarana on tietty että ruuvit lentää pois ja häviää se vähäinenkin ohjaus perästä.. No jos ei muuta niin tilkka liimaa väliin ja voi olla vähän turvallisimmilla mielin.

Yksi millä tuota perän toimivuutta voi vähän koittaa ainakin parantaa on esim laittamalla mini titanin lavat siihen, näin saadaan vähän tehokkaammaksi sitä kun noi MT:n lavat on pikkaisen isommat.

Ja kannattaa katsoa tuo Finlessin video 401sen säädöstä. Siinä on näytetty miten peräsimen pitäisi regoida kun siirrät perää itseäsi päin ja toistepäin tietty kanssa. Ja muutenkin video on erittäin hyvä. Kertoo kaiken noista gaineista yms.
Video on kylläkin lontooksi mutta jos sitä vähäänkään osaa, on Finlessiä helppo seurata.



Helifreak vaatii rekisteröitymisen mutta se kannattaa.. Finlessillä on satoja hyviä videoita tuolla.

Ja joo kannattaa tarkistaa kanssa että peräsin oikeesti pyörii oikeeseen suuntaan ja sitten että gyro kanssa reagoi oikeinpäin .

Tuon gyron gainin säätäminen sitten ei onnistu kyllä eskyn radiolla kun kerran kanavan 5 arvoja ei voi säätää sen suuremmin kuin että on-off sillä gyro.sw kytkimellä :(

Että seuraava suurempi hankinta olisi kyllä hyvä olla kunnon radio :)

--jp

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #11 : 17 Kesäkuu, 2008, 13:33:26 »
Kiitoksia taas neuvoista. Tänään taas koitamme onnistua  ::)

jpheli

  • Vieras
Vs: Swashplate kysymys
« Vastaus #12 : 17 Kesäkuu, 2008, 13:59:15 »
Tietty koko kun radion hankkii niin kannattaa myös miettiä koko kopun hankkimista samalla ;)

Esim tuo tuollainen Blade 400 3D RTF setti. En itse ole koskaan moisella lentänyt mutta maailmalla siitä on puhuttu ihan kohtuu hyvää ja onhan se Vispiläkin moista testannut ja todennut toimivaksi vermeeksi

Mulla on siitä juttu yhdessä kopterilehdessä voin kopsata sen jossain vaiheessa. Erittäin hyvä aloituspaketti.
-op-

Paketissa tulee kohtuu hyvä radio mukana jo eli tuo DX6i jossa on jo kaikki peruslennättämiseen tarvittavat säädöt. Tietty mikäänhän ei ole ilmaista ja ko. paketin hinta Sabella http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39254&grpid=5007 on reipas 450egee.

Ainoa mistä tuota on haukuttu niin ovat noi sen servot mutta niiden pitäisi kyllä toimia vallan hyvin leijuttelussa ja pienessä ajamisessa. Myöhemmin nehän on sitten helppo ja edulliset päivittää astetta paria parempiin.

Tietty toinen mitä voin suositella on se pikkuinen Hirobon SRB Quarkki. Kylläkin vain sisäkäyttöön sopiva tai sitten pihalla pitää olla kohtuu tyyntä. Hirobo on huokeampi kuin blade mutta ulkoilma ominaisuuksiensa takia jää "äkkiä" pieneksi. Toisaalta itse tykkään sillä räimiä vieläkin ja paljon. Ja kopteri on erittäin hyvä orientaation yms harjoitteluun stabiilisuutensa vuoksi. Ja sillä ei ainakaan riko mitään vaikka sisällä lennättelee eikä varaosatkaan ole päätähuimaavissa hinnoissa. Paitsi akut, no siihen löytyy helppoja ratkaisuja maailmalta. Ja kopuhan käyttäytyy kuin isompikin vehjes.

Tietty jos meinaa että ei kone pysy näpissä ollenkaan ja haluaa todella stabiilin vermeen eli Hirobon XRB Shuttle tai sitten noita halvempia Lamoja. Tietty näissäkin on isohkot hinta erot mutta niin on laadussakin jälleen :)

Siinäpä jälleen mietittävää Jokuselle ja pojalle :)

--jp

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2656 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2008, 11:56:46
kirjoittanut jpheli
4 Vastauksia
3244 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2010, 13:56:09
kirjoittanut Vispilä
7 Vastauksia
16697 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2011, 15:04:55
kirjoittanut mtk-
11 Vastauksia
7052 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2015, 07:35:03
kirjoittanut Hese64
10 Vastauksia
5657 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Huhtikuu, 2015, 13:27:13
kirjoittanut Konna