Kirjoittaja Aihe: tail finien tarpeellisuudesta  (Luettu 4016 kertaa)

Poissa hukkapätkä

  • Tavallinen torppari
  • ***
tail finien tarpeellisuudesta
« : 22 Maaliskuu, 2013, 18:12:16 »
tuli mieleen että onko noista pikku siivistä mitään hyötyä, jos ei lennä FF lentoa? Nuohan aiheuttaa lisää turbulenssia leijuessa. typerä kysymys, mutta silti.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2013, 18:41:22 »
Kopteri toimii, vaikka ei olisi finejä paikalla.

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #2 : 22 Maaliskuu, 2013, 20:21:21 »
Pystyfini auttaa yllättävän hyvin pitämään takalavat ehjinä ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu, 2013, 20:36:20 »
No ite en oo huomannu mitää tarkotus perää noissa, muuta ku kosmetiikkaa...
Kai se on vaa ku se pitää "olla" :)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #4 : 22 Maaliskuu, 2013, 21:10:15 »
Pystyfini auttaa yllättävän hyvin pitämään takalavat ehjinä ;)

Jep. Siinä sillä jo perusteltu tarve ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #5 : 22 Maaliskuu, 2013, 22:19:18 »
Kannattaa opetella heti alusta lähtien tuomaan se kopteri hallitusti alas asti, homma on finaalissa vasta kun kopteri on maassa ja kierrokset alhalla, tuodaampa se sitten holdilla alas tai moottori käyden. Se menee rikki vasta osuttuaan maahan, sentti maasta ja vielä on aikaa korjata.

Mulla on isot peräevät, opettelin alusta lähtien laskeutumaan niin että jalasten etuosa koskee maahan ensin. Tähän mennessä vain yhdet perälavat ovat menneet ja nekin typerän hätäilyn takia vaikka ei ollut mitään kiirettä, ei olisi edes tarviinut laskeutua mutta jostain syystä hermoilin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #6 : 23 Maaliskuu, 2013, 01:46:38 »
Mä olen opetellut tavan semmoisen että, katse ei saa irrota kopterista ennenkuin lavat on pysähtynyt.
Niin kauan kun nuppi pyörii, voi sattua mitä vain.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #7 : 23 Maaliskuu, 2013, 06:42:45 »
Jos perää haluaa vähän ylös, niin landarin kaaren ja rungon väliin voi laittaa muutaman prikan, niin perä nousee ja voi vähentää ratasremonttia. Isommat landarit on kanssa yksi asperiini.

Alkuperäinen kyssärihän oli finien vaikutuksesta lentoon, joidenka en usko vaikuttavan mitenkään vaikka puuttuisivatkin. Nopeassa lennossa fai-fineistä voisi olla hyötyäkin, mutta leijuttelussa ja peruslennossa taitaa niidenkin virka olla loppujen lopuksi mitätön. Kyllähän isot finit auttaa hahmottamiseen. Niin, ja tämähän oli vain oma mielipiteeni...

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #8 : 23 Maaliskuu, 2013, 07:55:59 »
Omat finit maalailin flueresoivalla oranssilla ja helpottavat kyllä hahmottamista huomattavasti.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #9 : 23 Maaliskuu, 2013, 11:16:37 »
kyllä mä sanoisin että pienoisen suojan lisäksi kyse on juuri ulkonäöstä ja hahmotuksesta. nopeessa lennossa fineistä on vaan haittaa. kyllähän se gyro pitää sen perän vierellä jos se vähänkin siinä on eli käytännössä fini vaan jarruttaa menoa.

ite suosittelisin opettelemaan laskut niin ettei finiä tai landereita tartte modata. kyllä ne lavat välillä kaivaa oli siellä mikä fini tahansa ku harjotellaan esim rotaatioita jne muita juttuja missä ei pääse niin paljoa mallaamaan kopteria maahan ku on kiire.

ei siitä modaamisesta tietty mitään haittaakaan ole mutta onhan se kuitenkin "kunnia asia" ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: tail finien tarpeellisuudesta
« Vastaus #10 : 23 Maaliskuu, 2013, 11:47:30 »
Tämmösillä  alkaa olla jo isokin aerodynaaminen vaikutus (hirobo)


Niinkuin sanottu, kolmedee vehkeessä fineistä on vaan haittaa paitsi laskeutumisessa ja hahmottamisessa (jos on maalattu)

Mitä vähemmän perässä on painoa/pintaa, sitä parempi

esim:

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2854 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2008, 01:04:29
kirjoittanut korpse
1 Vastauksia
2456 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2009, 15:37:25
kirjoittanut -DaMulQ-
3 Vastauksia
10609 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2009, 17:23:05
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2010 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Helmikuu, 2010, 09:37:17
kirjoittanut mnentwig
2 Vastauksia
4940 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2018, 12:56:20
kirjoittanut Maranzi