Kirjoittaja Aihe: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..  (Luettu 5156 kertaa)

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« : 06 Helmikuu, 2008, 22:33:07 »
Oltiinpa tuossa veivaamassa koptereita sisähallissa ja tapahtui seuraavaa: Idle-upilla pompottelin ja pyöräyttelin 360 astetta akselinsa ympäri kopteria ja yht`äkkiä kopteri alkoi hyytymään ja sain rimpuiltua vehkeen alas noin kahdesta metristä ehyenä ja maassa kierrokset laski kuin veitsellä leikaten. No sitten ihmettelemään, mikä vikana niin perähihna oli hypännyt pyrstössä rullan päälle ja veti hihnan jumiin. Ihmettelin syytä moiseen, kun omasta mielestä hihna on ja oli tarpeeksi tiukalla. Mikähän aiheutti moisen, kun se tapahtui juuri kun pyörittelin vekotinta akselinsa ympäri vastapäivään vai, oliko hihna vaan aavistuksen löysällä??

JRu

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #1 : 06 Helmikuu, 2008, 22:42:01 »
Löysää hihnaa. T-Rexissä hihna saa olla todella löysällä. Itse kokeilen kuusiokoloavaimella tiukkuuden niin, että kevyesti hihnaa painaessa rungon aukosta, se melkein koskettaa toista puolta hihnasta. Ensimmäinen hihnani rispaantui reunasta, mutta ei onneksi hajonnut. Toista olen ajanut löysemmällä ja on edelleen hyvän näköinen.

TTM

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #2 : 07 Helmikuu, 2008, 08:55:35 »
Mä taas veikkaisin löysää hihnaa.. Tuo pyöräyttely aiheuttaa ns momentti-iskuja hihnalle, ensin pyöräytys toiselle puolelle, sitten pysäytys toiselle. Noiden iskujen aikana hihna löystyy entisestään toiselta puolelta, jolloin hihna on vaarassa mennä kurttuun ja pois pullerin kehältä. Suosittelen vielä vaihtamaan metalliset pullerirattaat, muistaakseni niissä muovisissa on vähän "väljää" puolillaan, jonne hihna saattaa päästä.

TTM

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #3 : 07 Helmikuu, 2008, 14:10:43 »
Itse olen pitänyt sellasella tiukkuudella että sormilla saa hihnan puoliskot rungon kolosta puristettua yhteen, järkevällä voimalla, ei saa mennä liian helposti. Kyllä sen sitten tuntee ropelista pyörittäen jos hihna on liian kireällä.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #4 : 07 Helmikuu, 2008, 14:51:55 »
Hihnan pitää olla tarpeeksi tiukalla, ei niin tiukalla että alkaa soida kun näpäyttää. On parempi että se on liian tiukalla kuin liian löysällä. Silikoni sprayn käyttäminen liukastaa hihnaa, ja saa myös pidettyä hiukan tiukemmalla, Hyvä tiukkuus on sellainen että  järkevällä voimalla hihnan saa painettua toiselta puolelta melkein puoliväliin. Vähän vaikea selittää mutta sen kyllä oppii säätämään kun testailee tarpeeksi  :)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

TTM

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #5 : 21 Helmikuu, 2008, 15:10:20 »
Vielä aiheesta: Kävin tuossa ulkona testaamassa kopteria kahden asteen pakkasessa. No siinähän kävi niin, että ilmeisesti lämmönvaihtelun takia hihna löystyi ja en kerennyt kuin saada vehkeen ilmaan niin hihna ilmeisesti hyppäsi rullan päälle ja meni poikki. Siinäpä sitten taiteiltiin kopteria alas kun pyöri aivan hulluna. Lapakulmat negatiivisena tultiin aika voimalla jään pintaan niin jalas ja hytin kiinnikehän siinä murtui..

Varmasti oli hihna ainakin tarpeeksi tiukalla mutta se taitaa olla että tuolla vehkeellä ei ole asiaa ulos kun on pakkasta vai mikä on muiden kokemus/ neuvot asiasta??

JRu

Ei sen hihnan niin paljon kyl pitäisi löystyä että pois rullalta hyppää.. Ite lentelin akullisen tossa tiistaina ku oli kirkasta ja pari-kolme pakkasta, eikä mitään outoa sattunut. Mielestäni sen just ja just huomaa et se löystyy pakkasella.
Tarkista vielä pullerit että ne on oikeassa linjassa hihnaan nähden ja ettei niissä ole muuta vikaa, kuten aluryysteitä tms. Hihnakin kannattaa aika ajoin vaihtaa, jos se on päässyt rispaantumaan tai on muuten menettänyt venymättömyytensä.

jarpiili

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #6 : 21 Helmikuu, 2008, 15:24:51 »
Eihän sulla pääse joku perässä, esim. putki liikkumaan? Eli että se hihna pääsis löystymään omia aikojaan. (en nyt muista oliko se rexissä kiinni se peräputki silleen että se ei pääse liikkumaan jos vaan on ruuvit kiinni, kun ei ole tarvinnut perää korjailla itte, aina hajoo kaikkee muuta :D ).
Ja eikös se (oletettavasti) alumiininen peräputki elä jonkinverran lämpötilavaihteluiden mukaan?
Itsellä tosin on aika löysällä perähihna eikä ole koskaan ollut ongelmaa sen suhteen vaikka on pakkasta ollut pari astetta ja en ole antanut kopterin pahemmin "tottua" ulkoilmaan...

-Jari

jarpiili

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #7 : 22 Helmikuu, 2008, 11:46:58 »
Niinhän ne isot pojat on joskus jossain puhuneet että hiilikuituputki ei pahemmin lämpölaajene. (eipä ole MAOLia käsillä niin en jaksa tarkastaa mikä on lämpölaajenemiskerroin verrattuna aluun.)

Itselläkin on hiilikuituputki odottamassa mutta ei ole ollut tarvetta vaihtaa niin en ole itsensä takia vaivautunut.

-Jari

ps. en tiedä voiko aiheuttaa tuota ongelmaa mutta eihän sulla ole hihna ylimääräisillä kierroksilla siellä putkessa?


TTM

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #8 : 22 Helmikuu, 2008, 12:47:04 »
Joskus jossain säikeessä laskettiin tuota laajenemista alulla, oisko ollu luokkaa 0,3mm / 30cm & 40 asteen ero. Eli ei paljoo paskaakaan  :)
Veikkaan et hihnan löystymisestä suuri osa tulee hihnan ominaisuuksien muuttumisesta kylmässä. Mutua vaan..

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #9 : 05 Kesäkuu, 2008, 22:33:13 »
Miten tuon hihnan kiristäminen tulisi oikeaoppisesti hoitaa? T-Rex 450 V2 siis kyseessä. Tuollainen "löysää ruuveja, vedä putkesta, kiristä ruuvit"-menetelmä kun on kovin tunnoton eikä siksi kuulosta siltä oikealta tavalta.

Itselläni hyppäsi eilen hihna jostain syystä kesken leijuttelun takana rattaan sivulla olevalle tasaiselle osalle, jolloin tietenkin kireys olikin sitten sitä luokkaa, että hyvä kun mikään enää pyöri. Onneksi korkeuttakaan ei tosin ollut kuin vajaa kaksi metriä ja sain kopterin ehjänä maahan. Luultavasti syynä oli nimenomaan liian löysä hihna.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #10 : 05 Kesäkuu, 2008, 22:37:34 »
Hi,

most likely it is a well known construction flaw with the SE V2. Removing the pulley wheel helps, just take it out.
Picture here, remove the wheel in question.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1472.msg12895#msg12895

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #11 : 24 Kesäkuu, 2008, 22:31:31 »
No niin nyt sitten paukahti itseltäkin tuo perähihna, alle 10 akullistra leiuttelua takana. onneksi oli korkeutta vaan alle 1m niin selvittiin ilman muuta vahinkoa. En ollut vielä ottanut tuota perän pulleytä pois, pitänee ottaa ja katsoa josko sitten alkaisi kestämäänb, niin ja pitänee koittaa kans tuota Silikonispraytä ja ehkä hieman tiukemmalla kuin tähän asti...

jarpiili

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 perähihnan tiukkuus..
« Vastaus #12 : 24 Kesäkuu, 2008, 22:40:42 »
Juu, kannattaa varmaan ottaa se pulleri poissa. Mullakin rupes hyppimään hihna pois paikaltaan, otin sen pyörän pois ja vaihdoin hihnan. Hihna oli viittävaille poikki, onneksi vaihdoin senkin samalla.
Tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Hihna on kohtuu löysällä tai tiukalla, miten sen nyt määrittää, eli juuri sopivasti... :D

-Jari

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
8016 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2008, 12:11:12
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1743 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Tammikuu, 2009, 20:47:57
kirjoittanut koha
2 Vastauksia
2157 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2010, 23:43:58
kirjoittanut Sammy