Ilmassa mm. pyörivät/liikkuvat osat sekä nopeudensäädin ja moottori aiheuttaa häiriöitä => huonompi kantama kuin maassa. Olihan sulla antenni painettuna sisään kun teit testiä?
Lähettimen anttenni on kokoajan ollut täysin ulkona, tosin viimeiksi kentällä käydessäni huomasin että se ei ollut kierretty tiukalle lähettimeen.
Minkälaiset akut sulla on onko ne kunnossa? Onko mahdollista testata akulla jonka tiedetään olevan ok?
Akkuja on kolme ja uusia ovat, en haluaisi uskoa että niissä on ongelmaa.
Entäs jos vika onkin radio puolella, onko sulla miten sijoiteltu noi sähköosat?
Eli vastari mahd kauas noparista/moottorista. Kuitenkin painopisteen muistaen.
Ei ne toisissansa kiinni ole mutta ei tossa koneessa ole hirveästi senttejä niitä toisistaan kauaksi pistää. Nopeudensäätimen johdossa kiinni oleva "pyörylä" jonka käsittääkseni tulee poistaa häiriöitä on suoraan vastaanottimen alapuolella koneen pohjalevyssä kiinni.
Antenni ei saa mennä vastarin pitkää kylkeä pitkin, vaan suoraan poispäin vastarista. Laita telineisiin kiinni sellainen pilli/putki, ja viet antennin toista kylkeä pitkin eteen, sieltä pilliin jota pitkin perälle, ja siellä antenni kiinni pystyevän alalaitaan. Katso että loppupätkä ei yllä peräroottoriin. Jos yltää, niin vaihda pitempi pilli että saat hassattua enemmän antennia.
Minulla oli HBK2:sessa pillit molemmin puolin, jolloin antenni lähti vastarilta taakse, noin 5-10 sentin päästä ekaan pilliin jota pitkin nokalle, siellä toisenpuolen pilliin ja sitä pitkin perälle, ja kiinni pystyevään.
Vastaanottimen antenni meni aluksi suoraan vastarin kylkeä pitkin, sitten perään, sitten takaisin toiselle kylelle ja siitä keulaan. Kävin kaupasta hakemassa mehupillejä ja viritin antennin menemään pillien sisällä nätisti aluksi keulaan ja sieltä perään jalasten korkeudella. Kävin kokeilemassa kentällä ja kantomatka oli maata pitkin leijuttaessa sama kuin ennenkin ja ylöspäin lentäessä tuli kerran sama nykäisy. Sitten alkoikin satamaan ja piti palata sisälle.
Sisällä huomasin että kone "rusahti" välillä kun käynnisti moottoria ja moottori pyöri ilman että pääratas olisi pyörinyt. Otin sitten moottorin irti ja pinjoni näytti huomattavan kuluneelta. Hupaisinta on tuo kuinka nuo hampaat ovat kaareutuneet pyörimissuunnan mukaan. Nyt olen vaihtamassa tuota uuteen ja katsotaan käyttäytyisikö kone sitten hyvin. Kuluma voisi selittää sen miksi kone menetti välillä kierroksia kun korkeutta nosti. Korkeammalla tulee isommat kierrokset ja enemmän lapakulmia = vastusta lisää, eikös? Ja sen seurauksena pääsi hyppäämään ylitse.
Kuvassa uusi pinjoni vasemmalla ja vanha oikealla.