Kirjoittaja Aihe: Enstituntumat: Walkera Devo 12S  (Luettu 6373 kertaa)

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Enstituntumat: Walkera Devo 12S
« : 06 Helmikuu, 2013, 22:07:23 »
Uutta radiota etsiessäni päädyin hankkimaan Walkeran lippulaivamallin Devo 12S:n. Radion hankin VerticalHobbystä ja toimitus tapahtui nopeasti; perjantaina tilattu radio oli jo maanantaina puolelta päivin noudettavissa paikallisesta matkahuollosta. Laite saapui ruskeaan peruspahviboksiin pakattuna, koska Devo 12S:n ympärillä ei ole Walkeran toimesta mitään pahvipaketointia - koko alkuperäinen paketointi koostuu tukevan oloisesta alumiinisalkusta. Ei siis mitään speksien esittelyä, hienoja kuvia ja markkinointi tekstiä tiedossa - vain raaka karhennettu alumiinipinta ja yksinkertainen Walkera-logo. Alumiinisalkkuunhan ei ole hyvä mitään matkahuollon pakettikortteja liimata… ;)

Vertailussa tulen käyttämään vastapuolena aikaisempia radioitani ja kokemuksiani niistä; Futaba T6J, Turnigy 9X (open9x softalla) sekä Walkera Devo 7.



Kuljetussalkku on tukevan oloinen, metallisaranoin ja metallilukoin. Lukoissa on avainlukitus, joten laukun saa lukittua ja pidettyä kutsumattomat vieraat poissa käpälöimästä radiota ja laukun sisältöä. Laukun avaamisen jälkeen paketin sisältö paljastuu. Vakiovarusteena toimitetaan radion lisäksi 12 kanavainen vastaanotin (RX1202), kaulanauha, USB ja trainer/simujohdot (3.5mm plugi, ei USB), kovakuorinen 1S 3000mAh akku, seinälaturi, salkun avaimet sekä manuaalin sisältävä CD. Laukun sisäpuolella on muotoonleikattu foami, jossa on radion paikan lisäksi paikat eri tarvikkeille.







Yleisilme ja ensisilmäys

Esimmäiseltä laatuvaikutelmaltaan Devo 12S vakuuttaa, mutta niinhän pitäisikin olla, kun radiosta pyydetään hintaa n. 500e. Perusvärinä on gunmetal, eli metallihohtoinen tummanharmaa. Etupuolta hallitsee 4.7" kokoinen värillinen kosketusnäyttö. Kooltaan Devo 12S on aikaisempia radioitani suurempi, mutta vielä hyvin käsiini sopiva.

Tikkutuntuma on parempi näin kylmiltään testatessa kuin hyväksi todetussa Devo 7;ssa, Turnigyyn vertaaminen ei ole enää edes reilua - sen verran suuri ero on. Katkaisimien kanssa tarina on sama, tuntuma on hyvä ja katkaisimet toimivat tarkasti. Erikoisena piirteenä katkaisimet voi järjestellä mieleiseen järjestykseen, koska molemmat "hartiapalat" saa irroitettua yhdellä ruuvilla ja siirreltyä katkaisimet helposti. Jokainen katkaisin on yhdistetty johtoihin liittimillä, joten vaihto on helppoa.

Muuta mainittavaa näin pikaisesti katsoen on 4 sivuslideriä, kaksi molemmilla puolilla. Molemmilla puolilla slidereistä toinen tulee myös radion etupuolelle tarjolle. Lisäksi radion hartioista löytyy myös kaksi perinteistä pyöritettävää nappia, sekä etupuolelta kaksi digitaali trimmiä tikkutrimmien lisäksi. Radion antenni kiinnittää huomiota heti kun sen kääntää suoraksi, se on pitkä.

Takana oleva kantokahva on varustettu Devo 7;sta tutulla mustalla paksunnuksella, seiskasta poiketen materiaali on jotain kumimaista ja pehmeämpää. Radion kyljissä ja takana on samasta materiaalista tehdyt pehmusteet parantamassa otetta.

Erikoisuutena on kaulanauhan kiinnityspiste, jonka saa halutessaan painettua alas piiloon. Radio ei asetu ihan tasapainoon kun kaulahihnasta roikuttaa, jää jonkun verran takapainoiseksi, eli antenni pyrkii ylöspäin. Korjautunee helposti laittamalla sopiva tasapainotin tuohon kiinnityspisteeseen.

Virtakatkaisin on omassa yksilössäni kohtuullisen jäykkä, joka sinällään ei itseäni haittaa - eipähän tule vahingossa sammutettua radiota kesken lennätyksen.

Ainoaksi suureksi puutteeksi koen värinähälyytyksen puuttumisen, Walkera on päättänyt jättää sen pois jostain syystä. Halvemmassa 10/10S mallissa se on.

Laturiliittimen johtojen käännön vuoksi pääsin myös tutustumaan Devo 12S:n avaamiseen ja sisäpuoleen. Neljä kumipalaa irroitettuani totesin, että minulla on edessä 12 ruuvia jotka pitävät rungon kasassa. Hartiapalojen luona on vielä alumiininen apurunkokin. Tämä ruuvien määrä ja rakenne selittääkin aika hyvin, miksi 12S on tukeva ja jämäkkä. Piirilevy oli pikaisen katselun perusteella laadukasta työtä ja kolvaukset tehty huolella niin johtoihin kuin johtojen liitoksiinkin. Eroa oli rajusti aikaisemmin näkemiini radioihin, tai ainakin siltä tuntui, koska viimeisin radio jonka olen avannut on Turnigyn 9X malli.




Liitännät

Radion sivulta löytyy  USB-liitäntä firmware päivityksiä ja mallien vientiä/tuontia varten - liitin toimii myös akun lataamiseen joten autossa voi ladata normaalin 12V-USB sovittimen avulla. USB liitin on mini-B, eli se toiseksi isoin laiteliitin - ei siis micro kuten monessa puhelimessa nykyään. Takaa löytyy DSC-liitin, eli trainer port, sekä 5V laturiliitäntä akun lataamista varten. Itsellä oli 5V liitännässä pieniä alkukankeuksia, kun Walkeran kasauslinjalla oli mennyt musta ja punainen johto ristiin - onneksi mitään ei noussut savuna ilmaan. Radio auki ja johdot takaisin oikeaan järjestykseen.

Pohjasta löytyy stylys-kynä kosketusnäytön käyttöä varten - tikku on todella tiukassa pesässään ja omassa radiossa vaatii suorapäisen meisselin, että sen saa kangettua esiin.

Akkukotelo on tukevan oloinen ja akku kiinnitetään lukittuville kiskoille ilman tarvetta käsitellä johtoja. Akku on Walkeran oma muovikuorinen yhden kennon LiPo akku, jossa on teknisten tietojen mukaan kapasiteettia 3000mAh. Verkosta löytyneiden kommenttien perusteella akun kesto olisi noin 10h - tämä täytyy vielä varmistaa omassa käytössä. Kestoon toki vaikuttaa se, että millä teholla lähettimen radiopuolta käyttää, se kun on säädettävissä suoraan valikosta.


Katkaisimet, napit ja liukuvivut

Kuten aikaisemmin mainittua, katkaisimien järjestys on vaihdettavissa helposti. Radiossa on riittämiin katkaisimia ja kytkimiä, joista suurin osa on 3-asentoisia. Ainoat 2 asentoiset ovat throttle hold ja gear katkaisimet, sekä trainer kytkin. Dualrate katkaisimia on kolme (ail/ele/rud) ja kaikki ne ovat kolmiasentoisia katkaisimia.

Sivujen liukuvivut on varustettu pykälillä ja keskikohdassa selkeästi erottuva vahvempi pykälä. Ulommaista vipua voi käyttää vain alapuolelta, kun taas sisempi vipu on käytettävissä ylä- ja alapuolelta radiota, mikä lisää kyseisten vipujen käytettävyyttä reilusti.

Hartioiden pyöritettävät aux-napit on varustettu alumiinisillä nupeilla, mutta eivät sisällä keskikohtaan mitään pykälää, ohjelmiston puolella tämä on kuitenkin huomioitu ja keskikohtaan saa halutessaan piippauksen, sama asetus löytyy myös sivujen liukuvivuille.






Tikut

Tärkeimmät varusteet radiossa kuin radiossa, eli ohjaustikut, ovat Devo 12S:ssä hyvälaatuiset ja teknisten tietojen perusteella varustettuna neljällä kuulalaakerilla, eli jokaisessa akselissa on kaksi kuulalaakeria. Ohjaustuntuma on pikaisen kokeilun perusteella hyvä ja tarkka. Tikkujen pituuden pystyy säätämään ilman työkaluja, muistuttaen hyvin paljon tapaa jolla Futaban T6J;ssä tikkujen pituus säädettiin - ensin löysätään yläosaa ja kierretään tämän jälkeen alempi puolisko haluttuun korkeuteen ja kiristetään yläosa takaisin paikoilleen.

Helppoa ja nopeaa säätää vaikka kentän reunalla.


Näyttö ja käyttöliittymä

Devo 12S:n hallitseva piirre ulkonäössä on 4.7" värillinen kosketusnäyttö. Näyttö on hieman upotettuna runkoon, joten sen pitäisi estää hieman naarmuja, mutta kuten kaikki älypuhelimen omistajat ovat huomanneet - niitä naarmuja tulee vaikka tekisi mitä. Tästä syystä itse ainakin jätän tuon tehtaan muovikalvon paikoilleen ja suojaan näyttöä sillä. Kosketusnäyttö on ilmeisesti resistiivinen, koska käytössä on stylys ja ruutua joutuu oikeasti painamaan, kun sitä käyttää sormilla.

Näytön sivuilla on muista Devo-sarjalaisista tuttut Ext/Ent/Up+/Dn-/R+/L- napit, joilla käyttöliittymää voi myös käyttää.

Omissa aikaisemmissa radioissa on ollut m/v LCD näyttö (Turnigy 9X) tai segmentti-lcd (Devo 7 & Futaba T6J), joten isoon värinäyttöön siirtyminen on ollut aika suuri kulttuurishokki - hyvässä mielessä.



Käyttöliittymä on hyvin samankaltainen mikä on käytössä 8/8S:ssä. Itse en ole kyseistä radiota koskaan käyttänyt, joten vertailua siihen en kykene tekemään.

Kun virta kytketään, ruutuun tulee deVention teksti ja alareunassa pyörii palkki - tuon palkin näkyessä vastaanotin bindautuu automaattisesti lähettimeen. Asetuksia tehdessä, kun vastaanotinta ei ole päällä, tästä ruudusta pääsee pois tönäisemällä jotain tikuista jolloin ruutuun tulee päänäyttö.

Päänäytössä on mallikohtaisesti vaihtuvia pikavalintoja, joten keskityn nyt vain niihin mitkä ovat aina mukana.

Ruudun vasemmassa laidassa on kaksi ajastinta, molempia voi käyttää sekä laskevana että nousevana ajastimena, sen mukaan miten tarvetta on.

Keskellä ruutua on neljä trimmiä, sekä graafisena, että numeerisena. Vastaavat vaakatrimmit löytyvät ruudun alareunasta. Numeroarvon näyttäminen helpottaa trimmien säätöä ja palauttamista keskelle.

Ruudun oikeassa reunassa on iso kuvake jossa on joko helikopterin, lennokin tai liidokin kuva, tästä pääsee "Functions" valikoon. Functions valikossa tehdään mallin tarkemmat säädöt, kuten kaasu ja lapakulmakäyrät - ja lukematon määrä muita valintoja.

Mallikuvakkeen alapuolelta löytyy kaksi perusvalintaa ja yksi vaihtuva. Perusvalinnoista toinen vie "Model" valikkoon, jossa pääsee valitsemaan mallin sekä suorittamaan muita perusasetuksia malliin. Model valikosta löytyy myös mallikohtaisena valintana lähetysteho, joka on säädettävissä välillä -5dBm - +20dBm. Jakoavain-hammasratas kuvake taas vie "System" valikkoon, jossa voidaan vaihtaa radioon yleisesti vaikuttavia asetuksia.

Vasempaan alareunaan tulee mallikohtaisesti kolme eri pikavalintaa, Geniuksen kohdalla näitä pikavalintoja ovat kaasu ja lapakäyrä, sekä dualrate/expo valikko.


Telemetria

Devo 12S tukee telemetriaa, mutta ainoa tällä hetkellä telemetriaa lähettävä laite itsellä on Ladybird, josta tulee pelkkä ajoakun jännite takaisinpäin radion ruudulle. Telemetria toimii ainakin Ladybirdin kanssa hyvin. Odottelen, että saan lainattua (tai ostettua) Walkeran päivityskaapelin, jolloin saan päivitettyä Genius CP V2:n tukemaan telemetriaa. Geniuksessa olisi tuki myös lämpösensorille, joka täytyisi kylläkin hankkia erikseen. Liidokkiin (Phoenix 2000) tulee varmaankin hankittua lähempänä kesää sitten tuo telemetria paketti ja GPS, jotta tietää missä korkeudessa mennään.

Telemetriatietoa ei saa suoraan pääruudulle, vaan sitä varten on mentävä System valikon kautta Sensor View ruudulle, jossa telemetriatieto näkyy. Telemetriatiedoille saa asetettua hälyytysrajat.


Ohjelmointi

Olen tähän mennessä ohjelmoinut kunnolla vasta Ladybirdin (v1) ja Genius CP V2:n radioon. Näiden kahden asetukset menevät hyvinkin nopeasti paikoilleen. Oletuksena ohjelmistossa on kaikissa muistipaikoissa kopteriohjelma. Perusohjelmalla pystyy lennättämään, periaatteessa, Geniusta ja Ladybirdiä. Tokikaan vakiosäädöillä lennätettäessä Geniuksen, saati Ladybirdin, käytös ei ole lähellekkään hyvä.

Perusasetukset asetetaan mallikuvakkeen kautta avautuvasta Functions valikosta, mutta Model valikkoon joutuu aina välillä menemään kun valitaan käytettäviä kanavia ja muutamia muita vastaavia toimintoja.

Halutut valinnat ja toiminnot löytyvät yleensä helposti, mutta monimutkaisempien asioiden laittamiseen tulee ohjekirja tarpeen. Ohjekirjan käytännöllisyyttä (PDF) haittaa se, että Walkeran dokumentoijat ovat suuressa viisaudessaan toteuttaneet sivut kuvina, ei tekstinä, jolloin PDF lukijoiden hakuominaisuuksilla ei tee mitään. Eli sivu sivulta kahlaten, kunnes löytyy oikea kohta. 

Seuraavana ohjelmoitavina ja säädettävinä tulevat olemaan T-Rex 500 DFC + MSH Brain, sekä 7 kanavainen moottoriliidokki. Näistä tarkemmat kommentit myöhemmin. Kuten myös mahdollisesti video-esittely laitteesta - jos saan aikaiseksi.


Ensikokemusten mukaiset hyvät ja pahat

- Ohjekirja, PDF tehty kokonaan kuvasivuista - ei voi hakea lukijalla.
- Vibra/värinähälyytys puuttuu, 10/10S sisältää, tämä kalliimpi 12S ei. Outo veto Walkeralta.
- Omassa yksilössä oli laturipistokkeen +/- navat menneet kasauksessa väärinpäin, ei ladannut ennen kuin avasi radion ja kolvasi johdot uusiksi

+ Tukeva kädessä, ei natise
+ Näyttö, helpottaa asetuksien tekemistä
+ Alusalkku vakiona, ei enää selkäreppuun tunkemista
+ Mukana akku ja laturi
+ Katkaisimien siirreltävyys
+ Tikkujen pituussäätö ilman työkaluja
+ Telemetria

Edit : kuvat ei näköjää näkyneet...
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2013, 10:47:06 kirjoittanut ssulti »
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Tsss

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Enstituntumat: Walkera Devo 12S
« Vastaus #1 : 07 Helmikuu, 2013, 00:04:20 »
Itsellä kokemusta spektrum dx6i ja dx7s sekä devo 7 mallista.Rinnalle hommasin walkeran devo8s mallin ja voin puolueettomasti sanoa että tikkutuntuma ,ohjelmointi ja yleinen fiilis on että pesee kummatkin spektrumit 5-3:)Ja devo 7:an 5-2 johtuen devo 7 järjettömän vaikeasta ohjelmoinnista mutta tikkutuntumaltaan kummatkin devot hakkaa spektrumin kevyesti 8)
Multikoput Walkerat ladybirdx2+1xfpv leppis. Dji phantom.. T-rex 450 pro x2
Pikkuiset T-rex 100s,T-rex 100x E-flite msr x2 ,E-flite mcpx, mcpx 2, mcpx brushless  ,E-flite msrx,Walkera Genius cp brushless,genius cp v2. ,mini cpx2 brushless, V120D02S .Mankkoja 2xdevo71xdevo 7c ja spektrum  dx7s, devo8s,
Real flight 4 ja 5,5 sekä phoenix 4.0
Eskyjä: Big lama, lamax2 , belt-cp, comanche.
RC liukuri

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Enstituntumat: Walkera Devo 12S
« Vastaus #2 : 12 Helmikuu, 2013, 11:16:41 »
Olen lennttänyt Devo 12S mankalla aktiivisesti kesästä 2012 (parhaimmillaan lähes päivittäin). Eksyin Devo 12S mankkaan kun halusin kaikki kopterit (mikrot ja isot) saman ohjaimen alle. Nyt saman saisi aikaa Walkeran "taikalaatokolla" mutta ei haitaa yhtään, sillä Devo 12 on ollut oikeasti hieno kokemus.

Suuri miinus on ollut säähupun kanssa liian hennot merkkiäänet. Jouduin hankkimaan erillisen Quanum telemetrian avuksi talvikäyttöön.
Aluksi joutui vähän totuttelemaan isokokoiseen mankaan (WK-2801 Pro`n jälkeen), eli ihan kuin olisi Graupnerin pulpetti näpeissä  ::) Toinen totuttelun paikka on tikkujan laajat liikradat, mutta siihenkin tottuu pian. Trainer kytkimen poistin Mode -vivun tileltä (minulle liian lähekkäin). Mankan painopiste on tässäkin ihan pielessä (kuten niin tavallista) ja tuo sisään painuva kannatinlenkki on asennettu hankalasti pitkittäissuuntaan. Siihen ei löydy muuta sopivaa korjausta kuin Futabalta painopisteen kannatusaisa ja siiinäkin on viilaamista että saa sopimaan. Tässä lisähaittana että virtanappi jää hankalasti piiloon liian matalan kannatusaisan alle :( Toivoitavasti Walkera oivaltaa tarjota parempaa ratkaisua, sillä ihmettelen miksi painopisteestä ei ole uudessa tuotteessa huolehdittu paremmin  >:(

Suurin plussa on kosketusnäytön ohjemoinnin /säätämisen helppous, ilman vanhakantaisia valikoiden skrollausta. Toinen silmiin pistävä ominaisuus on todella pitkä käyttöaika, sillä 3000 mA lipo on oikeasti hieno juttu. 50 -vuoden lennokkiuran aikana on tullut käytyä läpi lähes kaikki tunnetut radiomerkit ja tämä Devo 123 S on kyllä tarjonnut eniten uutta ja käyttökelpoista. Pieni miinus tulee muutettavien lukuarvojen näkeminen kirkkaassa päivänvalossa, mutta siitäkin selviää varjostamalla näyttöä (näytön kirkkaus ja sävyt on tietysti sädettävissä). Muilta osin käyttö on ollut pelkkää lennätyksen riemua ja pienten oivallusten (lisäominaisuuksien) löytämisen iloa  ;)

Devo 12 on oikeasti hyvä ja monipuolinen tuote, suosittelen 8)
« Viimeksi muokattu: 12 Helmikuu, 2013, 11:25:09 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
40113 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2015, 18:51:39
kirjoittanut Genneli
0 Vastauksia
13246 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2013, 20:54:29
kirjoittanut Eispii
25 Vastauksia
71427 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Elokuu, 2014, 22:40:54
kirjoittanut VERTICAL
8 Vastauksia
5104 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2014, 14:13:57
kirjoittanut Ves@
7 Vastauksia
3993 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2014, 20:21:04
kirjoittanut Makke76