Kirjoittaja Aihe: Night flying ja sen sähköt  (Luettu 6620 kertaa)

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Night flying ja sen sähköt
« : 13 Elokuu, 2008, 19:32:08 »
Taas on kesä näköjään  mennyttä ja siirrytään nopeasti iltoihin kun on hämärää ja tosissaan pimeää(syksy) >:(. Tässä "huutelen" kopteristelle että ONKO KOKEMUKSIA YÖ LENNÄTYKSISTÄ?. Maailman kaupat ovat pullollaan yö lapoja ja kaikkea kivaa ;D siihen liittyvää tavaraa. Itse sain tälläisiä kylmävalo kaapeleita jossain "kylkiäisinä" ja ajattelin joku ilta vielä kokeilla näitä http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=402&products_id=7656 .Tuohon olisi kiva hommata 600N:ään valo lapaset vielä ja vaikka ihan leijutella kokeeksi että miltä näyttää, olisi seuraavassa paikallisessa Rannikkoseudussa juttua taas UFO:sta :o
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #1 : 13 Elokuu, 2008, 19:40:12 »
Tossa iltana muutamana mietittiin Karkkiksen kanssa samaa aihetta...
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #2 : 13 Elokuu, 2008, 19:45:44 »
Eli nyt pitäisi tuossa hyödyntää 9 kanavaista vastaria, saisi laskeutumis valot (ledit) kykimen taakse omaan kanavaan ja ostaa tuollaiset http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=402&products_id=6002 ,,toivottavasti täältä Suomesta  ;)
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #3 : 13 Elokuu, 2008, 19:47:11 »
Yölentoa aikoinaan harrastettiin jopa Suomalaisten maineen nostamiseksi kun Grencen kisoissa ajettiin Murtovaaran veskun kanssa yhtä aikaa yölapojen ja jalaksissa olleiden kiilutikkujen valossa...   :-*  Käytännössä niillä valotikuilla saa koneen ääriviivat hyvin näkymään mutta köyhän pojan malliksi riittää ihan hyvin valolavat ja kertakäyttö kiilut jalaksissa sekä peräevässä. Ainakin itse pystyin niin lennättämään ihan normaaleja juttuja. Maahan laskeminen on ainoa hankala paikka kun ei mustaa maata erota ja jos maa kontaktin haluaa olevan hallittu niin kaveri voi valaista laskupaikan. Starttauksen aikana olisi hyvä jos taskulampun valossa sen tekee niin ettei lennättäjä itse ole kirkkaan valon kanssa siinä. Ihmisen silmä kun tarvitsee aikaa tottuakseen pimeä jotta näkökykyä olisi. Pienetkin taustalla olevat kirkkaat valot sekoittaa näkö helposti. Kaikkein paras olisi täysin pilkkopimeä näkemisen kannalta. Ajastimen käyttö on myös suotavaa tai että joku kellottaa kun polttoaineen määrää ei nitro koneista näe...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #4 : 13 Elokuu, 2008, 19:58:21 »
Tota eräs tuttuni (sähköinsinööri siis) oli tehny koneesee laskeutumisvalot, ja kerran oli käyny seuraavasti: Se oli ollu kavereitten kera lennättämässä jossain kentällä ja sitten oli tullu sähkökatkos, ja muut eivät yhtään tienneet minne lentää, tämä pisti valot päälle ja laskeutui hallitusti. Tuosta kytkennästä en tiiä mittiä mutta varmaan seuraava saattais toimia: Jos laittais jonkun oskillaattorin kuuntelemaan signaalitaajuutta, ja vaikka semmonen kytkentä perään että mitä tiheempi taajuus niin sitä enemmän jännitettä ulos (tai päin vastoin) ja jos kytkintä painaa niin en tiiä paljonko signaali taajuus muuttuu, ja sitten käyttäis hyväksi diodin kynnysjännitettä, edesmenneellä tavalla ja näin saisi (mahdollisesti siis, tämähän on vain amatöörin idea ;)) laskeutumisvalot päälle napin painalluksella. :)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

seppomikael

  • Vieras
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #5 : 13 Elokuu, 2008, 20:11:05 »
Itse tilasin Honkkarista valosarjan (tai tarkemmin sanottuna kaksi  ;D) http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6811
Toiset valot meinasin kiinnittää Beaveriin ja toiset pikkureksin jalaksiin.. Ehkä jo ensiviikolla pääsee kokeilemaan kun illat pimenevät uhkaavasti.. Nuo valot taitavat vaan olla sellaiset, että palavat aina kun kopterissa on virrat päällä eli niitä ei ilmeisesti saa kesken lennon päälle / pois päältä ??

Kyllä kait johtoon katkaisijan aina pystyy väkäämään... Ja jos ei muuta keksi niin servolla liikuttaa vipua... ;D

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #6 : 13 Elokuu, 2008, 20:23:11 »
Täältä löytyy näköjään micro,micro servoja jotka olis tuohon katkaisian toimeen hyviä ;D http://www.optimal.fi/

EDIT: osiosta gyrot+servot
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #7 : 13 Elokuu, 2008, 20:46:00 »
Mulla on sit noitavalotikkuja jotain toistasataa kotosalla. löytyy myös mallia "ISO", on jotain sentin verran paksu ja painaakin tietty kivasti, mutta noi on aika pitkäkestoisia.
Tulee taas kuukauden siään pari pakettia, jos joku tarvii edukkaasti, niin voin tilata samaan pakettiin ja säästyy postikulut. olettaen että olet Turun likimain.

Nyt tutustumaan 400 Bladen lennätykseen sivustakatsojana :)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #8 : 13 Elokuu, 2008, 21:46:14 »
yep, I have done it in winter... wrapped a cold light string around the EP 100 body. Ugly but enough.
Also the T-Rex 450 with "xmas tree" blades:
 

jpheli

  • Vieras
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #9 : 13 Elokuu, 2008, 22:01:16 »
Maailmalta löytyy ihan helppoja ratkaisuja tohonkin, ei tarvitse viritellä. Laittaa vain releen vapaaseen kanavaan ja sitten ledit tuon releen kautta.

Releitä löytyy esim: http://www.endurance-rc.com/rcswitches.html

Ja tuo ei ole edes ainoa paikka mistä moisia löytyy :)

Itse olen ja miettinyt että laittas titaniin pikkuisen läjän ledejä ja muutamat centit tota cold light narua.

EDIT: http://www.dimensionengineering.com/  <-- Löytyy lisää kaikkee gizmo kamaa, laskeutumis valoja yms kivaa :)

--jp


Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #11 : 15 Elokuu, 2008, 10:52:23 »
Noihin valonaruihin kun yhdistää vielä tollaset lavat


http://www.nightgraphix.de/

DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

jpheli

  • Vieras
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #12 : 15 Elokuu, 2008, 11:05:04 »
Joo noi night graphixin lavat on aikas komeet mut järkky hintaset :)

Katotaas jos löytäsin vielä ton videon tohon..

EDIT: täsä


--jp

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #13 : 15 Elokuu, 2008, 11:51:47 »
Ja vielä kun laittaa yhden kanavan taakse kunnon laskeutumisvalot...lentä minen saattaisi olla iltaisin sen jälkeen oikeasti helpompaa kuin päivisin, ei olisi ongelmia tuon orientaationkaan kanssa, varsinkin kun saa roottorin ylä ja alapuolen erivärisiksi.
Rupeaisi vaan pelottamaan pikku torppien hinnat, kun tietää miten niissä aina käy lavoille  :o

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Night flying ja sen sähköt
« Vastaus #14 : 15 Elokuu, 2008, 23:05:12 »
Juu minä olen lentänyt Titanilla yöllä apuina valolavat ja valonauhat. Mulla on suunnilleen samanlainen järjestelmä kuin tuossa edellisessä videossa.

Uutena vuotenakin laitettiin roomalaiset kynttilät kopterin jalaksiin ja aikasytyttimenä toimi sädetikut. Siitä on yksi video, todella huonolaatuinen, mutta kai siit jotain selvää saa:   

Nää molemmat, sekä lavat että valonauhat olen tilannut parin suomalaisen välityksellä.

No tuossa sitten vielä pari kuvaa :
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2008, 20:15:10 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
4944 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2009, 08:23:38
kirjoittanut jkaija
30 Vastauksia
15694 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2009, 10:26:00
kirjoittanut psz
4 Vastauksia
2406 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2010, 16:53:52
kirjoittanut juza
0 Vastauksia
2295 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Syyskuu, 2010, 21:51:51
kirjoittanut mnentwig
1 Vastauksia
2121 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2013, 19:48:23
kirjoittanut zxiicci